
Король пиріжків: як сімейний бізнес Fornetti перетворився на міжнародну франшизу


Які принципи та інструменти допомагають будувати компанію-лідера та чому у умовах великої війни надважливо швидко ухвалювати рішення, гуртувати людей та делегувати.
В матеріалі Forbes 14 керівників компаній поділилися, як виводили свій бізнес у лідери. Під час розрахунків до уваги бралися динаміка виторгу 2021-22 років, рентабельність, а також результати роботи в першому півріччі 2023 року. А RAU обрала тих, хто пов’язан з рітейлом.
Люди хочуть працювати в людяних компаніях, тому у війну важливо фокусуватися на підтримці колег, робити часті зустрічі з персоналом (на початку війни вони були щодня, зараз – двічі на тиждень) та більше довіряти, тоді співробітники намагаються виправдати цю довіру.
Перший виклик – забезпечити безпеку праці. Мережа Аврора обслуговує 600 000 людей і дуже потрібна в Донецькій області та Херсоні. Коли мережі в цих місцях не було, ціни були помножені на три. Але важливо віднайти баланс між безпекою та бізнесом.
Другий виклик – робота над згуртованістю людей, тож у війну треба більше працювати саме з персоналом.
Важливо, щоб вся команда була на зв’язку 24/7, при цьому обговорення спільні, а відповідальність – персональна. Мені однаково важливі і темп ухвалення рішень, і глибина пропрацювання. Ще моє правило воєнного часу – делегуй, але зберігай контроль. І кожен менеджер отримав стільки повноважень, скільки здатен взяти.
Питання не в кількості людей, а в якості та продуктивності персоналу. Тому перше правило – це діджиталізація сервісів (каси самообслуговування, мобільний додаток тощо) та мінімізація залежності від лінійного персоналу. Друге – для центрального офісу правило «менше, але краще».
Зазвичай, проблема – це завдання, тож рішення мають ухвалюватися, а не відкладатися, розв’язана проблема – це новий алгоритм дій, щоб більше не робити помилок. А ще варто пам’ятати, що кожен менеджер має право на помилку.
Стратегія на майбутнє – дати кращий сервіс, формати та продукт.
Переорієнтація логістики з посилкової на вантажну було вдалим рішенням. Як результат – стали перевозити значно більше комерційних вантажів: запустили послугу фрахтів, а також 3PL‑логістику.
Основна проблема – занадто довге проходження митниць вантажівками 10–20 тонн. Це займає до п’яти днів.
На 2024 рік в планах пришвидшити доставку по Україні на дві години, збільшити кількість точок сервісу у містах та селах по всій країні, побудувати не менше 10 сортувальних центрів у тих містах, де побачимо збільшення попиту на наші послуги, щоб зберегти швидкість. Загалом плануємо зростання мінімум на 10% в обсягах відправлень. Також продовжимо виходити на ринки нових країн, щоб до 2025 року покрити 30 країн Європи.
Відновили свою роботу всього за три дні після початку повномасштабного вторгнення. Протягом останніх 18 місяців ми виконали та вчасно доставили клієнтам 98% замовлень.
А позитивні результати досягалися тому, що сильна команда. Після повномасштабного вторгнення майже всі залишилися на місцях та продовжили роботу. А ще – диверсифікація за ринками. Наші виробничі потужності та логістичні хаби (найбільший – в Любліні) розташовані як в Україні, так і за кордоном. Ще маємо розвинену партнерську мережу, багато замовників – представники європейського ринку, з якими продовжуємо працювати з ними за чинними контрактами та отримуємо нові замовлення.
Найкращим рішенням стали інвестиції у партнерську мережу. За останні три роки оборот Modern Expo від співпраці з партнерами зріс на 100%. Нині це понад 40% обороту підприємства. Також не пошкодували, що залишилися в Україні, замість переносити частину виробництва на територію ЄС. Наразі плануємо помірне зростання показників продажів на рівні 2021 року.