Олексій Зозуля, Фокстрот: з початку війни ціни зросли десь на 12–20% в Україні

Олексій Зозуля, Фокстрот: з початку війни ціни зросли десь на 12–20% в Україні

30.06.2022 08:30
  1978
Костянтин Симоненко

СЕО одного із найбільших продавців побутової техніки та електроніки України розповів про мільярдні збитки, зростання цін на 20% та зменшення асортименту, а також що відбувається з ринком продавців техніки в Україні.

Цей матеріал доступний російською мовою

В інтерв’ю виданню Forbes.ua CEO компанії Фокстрот Олексій Зозуля описав процес відродження мережі, розповів про продажі за криптовалюту та новий формат магазинів. RAU пропонує ознайомитися із основними тезами.

Як змінилася компанія з початку війни

Відбувся відтік населення. Відповідно, й компанія відрізняється від довоєнної – масштабами і ринком, на якому працює. Зараз зі 169 відкрито 92 магазини у 52 містах. Близько 40 магазинів, очевидно, не відкриються. Принаймні в досяжній перспективі, бо вони розташовані в зоні бойових дій, у прифронтовій зоні або тимчасово окупованих містах. Утім, у липні плануємо відкрити ще шість магазинів.

Про зміну ринку

Стабільного ринку, як до війни, уже не існує. Є міста, де виторг на рівні минулого року і вище. Є міста, де продажі не дотягують до 60% від минулорічних показників. У цілому попит впав удвічі. Є такі категорії, які впали катастрофічно, але є ті, що втрималися. Наприклад, в березні продажі телевізорів знизилися до 70%, неактуальною на той момент була вбудована побутова техніка.

Водночас тоді злетів попит на специфічні товари, які були затребувані серед волонтерів та вимушених переселенців. Наразі структура продажів поступово повертається до «довоєнного» рівня. Передусім через те, що українці потроху повертаються з-за кордону, що одразу позначилося на пожвавленні ринку.

Водночас споживачі стали менш чутливими до сервісу. Ми бачимо це за кількістю звернень, які фіксуємо. Люди розуміють контекст і можливі відхилення від стандарту того рівня сервісу, який склався в галузі. На перше місце виходять базові потреби. Як довго це триватиме, буде залежати від загальноекономічної ситуації, від купівельної спроможності, від оптимізму людей щодо майбутнього.

Про нову модель управління

Впав попит, товар на 650 млн грн згорів разом зі складом. Тому ми сформували дуже прагматичну фінансову модель. Водночас компанія стала менш зарегульованою. Наприклад, протягом березня-квітня, коли евакуювали товар із магазинів від лінії фронту, десятки, сотні рішень приймалися на місцях.

Сума збитків від згорілого складу і точок, які було втрачено, становить близько 1 млрд грн. Оскільки цього товару просто не існує, для врегулювання різних питань ми проводимо переговори з усіма вендорами. Переговори рухаються вперед і результати позитивні.

Про нові цінники на товар

З початку війни ціни зросли десь на 12–20% в Україні. Якби не рішення про критичний імпорт (а це 75-80% товарів, потрібних українцям), вони зросли б значно більше. Бо саме скасування мита частково компенсувало валютні ризики та вартість логістики.

Тому з урахуванням останніх законотворчих нововведень щодо повернення мит та ПДВ на імпортні товари будемо відстоювати необхідність збереження переліку товарів критичного імпорту.

Про нову логістику

Ми втратили центральний склад у Гостомелі. Наразі запустили інший – у Львові. Але, якщо основний склад був 32 000 кв. м, то новий – 3500. Плюс, орендували ще два склади в інших регіонах і врешті-решт забезпечили свою поточну потребу в логістиці. Але ця схема незручна і тимчасова.

У недалекому майбутньому плануємо організувати повноцінний центральний склад у столичному регіоні. Це дозволить зробити нашу логістику швидшою і збільшити частоту відвантажень товару в магазини – зараз це відбувається двічі на тиждень.

Щодо вартості логістики, то міжміська логістика між складами та розподільчими центрами подорожчала більш ніж у 1,5 раза через пальне. Логістика доставочна – до споживача – зросла трохи менше. Але оскільки Фокстрот – великий інтернет-гравець, для нас важливі обидві складові. Тому сьогодні логістика стає однією з найбільш витратних статей для рітейлера.

Про дефіцит товару

Наразі немає того асортименту, який був до війни. Заблокована нині морська логістика забезпечувала до 70% постачання товарів. У квітні ми були змушені закрити близько 30 магазинів, бо могли продавати тільки той товар, який евакуювали зі сходу. І через відсутність складу, і через неготовність вендорів на той момент ми не могли поповнювати товарний запас. Зараз це питання частково вирішили. Активним є канал отримання товарів з Європи – Польща та Румунія, країни Балтії. Цей канал вузький за пропускною спроможністю, тому ми з партнерами сфокусувалися на групах товару, що мають найбільшу оборотність. Це передусім смартфони і дрібна побутова техніка.

Оскільки ринок зменшився, всі учасники розуміють, що асортимент має переглядатися в менший бік та оптимізуватися товарна матриця.

Про купівлю товарів за криптовалюту

Нині ми запустили співпрацю із біржею Binance, що дає можливість користувачам криптовалют робити покупки із використанням технології Binance Pay. Це робимо в рамках законодавства України, що дозволяє тим людям, які працюють із цим видом накопичень, реалізувати свої можливості у нас.

Багато в чому на це нас надихнули приклади волонтерів. Тому що дуже багато зборів було через криптовалюти і був запит на такі види оплати. Це є один з варіантів норми, особливо для молодого покоління.

Поступово кількість таких покупок зростає. При чому середній чек у таких покупках близький до середнього звичайного у Фокстрот. Це свідчить про те, що нова криптоаудиторія купує звичні для себе товари.

Про новий формат та план на майбутнє

Почав розвиватися проект формування точок видачі інтернет-замовлень, де можна отримувати товар, замовляючи його на сайті. Формування такої збутової мережі, яка б не зберігала в собі товарні залишки, – це експеримент. Маємо вже 18 таких пунктів у різних містах країни. Це дасть більше можливостей для контакту з покупцями в маленьких населених пунктах або в містах, де через зменшення ринку недоцільно тримати цілий величезний магазин.

Стосовно роботи всього бізнесу, то перші пів року превалюватимуть рішення, спрямовані на поточну результативність, а вже після закінчення війни зможемо працювати з покупцями повною мірою.

Читайте також –

Довезти й повернутися: як логістичні оператори співпрацюють з рітейлом під час війни


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку