Олег Вишняков, Ultramarket: які технології впливатимуть на майбутнє рітейлу
Власник мережі гіпермаркетів Ultramarket у своїй колонці для NV Бізнес розповів про основні тренди на ринку рітейлу та спрогнозував, що чекає на галузь у найближчі роки.
У час швидкого розвитку технологій у світі та все більш вимогливих споживачів, рітейл повинен постійно еволюціонувати. Компанії роздрібної торгівлі, аби не втратити конкурентоспроможність, постійно адаптуються до нових технологій, змін споживацьких звичок та побудови бізнес-моделей. Ось деякі тренди та прогнози для майбутнього рітейлу.
Поширення електронної комерції
Постійне вдосконалення технологій та підвищення зручності здійснення онлайн-покупок сприяють розширенню електронної комерції. Вірогідно, що майбутнє рітейлу буде все більш пов’язане з онлайном. Віртуальні магазини, мобільні додатки та персоналізовані електронні пропозиції стануть стандартом торгівлі. На додачу розумний аналіз даних та штучний інтелект допоможуть рітейлерам краще розуміти своїх клієнтів та формувати індивідуальні пропозиції.
За прогнозами, до 2026 року онлайн-сегмент становитиме близько чверті загальних роздрібних продажів у світі проти майже 19% у 2021 році, згідно з даними Statista. Відповідно, до 2025 року виторг електронної комерції збільшиться до $7 трлн з $5 трлн у 2021 році. Наразі найшвидше зростають ринки онлайн-торгівлі в Бразилії та Аргентині.
В Україні теж збільшується частка онлайн-продажів, попри війну та викликані нею економічні проблеми. Ця тенденція тісно пов’язана з постійним покращенням онлайн-доступу, насамперед поширення мобільного інтернету.
Збільшення продажів через соцмережі
Один із перспективних каналів торгівлі онлайн – продажі через соціальні мережі. За даними Accenture, продажі в соцмережах перевищують $492 млрд в США і до 2025 року збільшаться до $1,3 трлн. Facebook називають найбільш надійною платформою для покупок, де діє близько 3 млрд користувачів в усьому світі. Однак в Україні продажі в соцмережах дещо впали, якщо порівнювати з довоєнним періодом. Згідно з дослідженням Plusone Social Impact, за рік війни український Facebook втратив 2 млн користувачів — його аудиторія налічує 13,7 млн юзерів. Відповідно Instagram втратив 4,1 млн користувачів, і тепер його аудиторія складає 11,6 млн, що безумовно вплинуло на ситуацію на ринку. Проте надалі ситуація може змінитися, коли вимушені переселенці повернуться в Україну.
Віртуальна та розширена реальність
Інновації в області віртуальної реальності (VR) та розширеної реальності (AR) дадуть нові можливості рітейлу. Переглянути продукт або перевірити, як певні предмети чи меблі виглядають у домашньому просторі, не виходячи з дому – це дозволить знизити кількість повернень товарів.
Наразі є три лідери у виробництві та збуті продуктів, розроблених на основі віртуальної реальності: Китай (51%), Франція (43%) та США (42%). Тобто ті країни, які задають тренди у технологічності, що безумовно свідчить про поширення цього досвіду і на інші країни, зокрема, в Україні. У нас цими технологіями найчастіше користуються в будівельній галузі.
Робототехніка та автоматизація
Застосування робототехніки в рітейлі сприятиме змінам у сфері логістики, складського господарства та обслуговування клієнтів. Роботи-помічники, автономні доставки та автоматизовані каси стануть все більш поширеними. Це дозволить знизити витрати на робочу силу та покращити ефективність бізнесу.
Особистий підхід та залучення клієнтів
В майбутньому рітейлери будуть звертати все більше уваги на індивідуальні потреби споживачів та формувати відповідні пропозиції, використовуватимуть додаткові сервіси, які поліпшують досвід покупця, та будуть взаємодіяти з клієнтами через соціальні мережі та чат-боти.
Стримане споживання та сталість
Зростання свідомості споживачів щодо екології та етичного споживання змушує рітейлерів переосмислити свої практики. В майбутньому компанії будуть враховувати зростання попиту на сталість, екологічно чисті товари та пакування, а також сприяти стриманому споживанню шляхом надання підписок, розумного споживання.
Відтак, інтернет, електронна комерція, віртуальна та розширена реальність, робототехніка та особистий підхід до клієнтів стануть ключовими елементами успішної стратегії рітейлерів.