Олег Вишняков, Ultramarket: Світова онлайн-революція, яка поки не дісталася України
Бізнесмен та власник мережі гіпермаркетів Ultramarket у своїй колонці для NV Бізнес про тенденції розвитку світового рітейлу та чому ринок роздрібної торгівлі в Україні має іншу ситуацію.
Рітейл продовжує рости у світі. На кінець 2022 року, за даними Statista, загальний обсяг роздрібних продажів сягнув приблизно $7,1 трлн, приблизно на півмільярда доларів більше, ніж роком раніше. Роздрібні продажі стабільно збільшувалися з 2009 року, оскільки економіка оговталася після спадної тенденції через рецесію після фінансової кризи 2007-08 років, а останнім часом — через наслідки кризи, викликаної коронавірусом (COVID-19).
З огляду на це, рітейлери удосконалюють технології, щоб зробити рітейл більш зручним та доступним для споживачів, і роблять ставки саме на онлайн-продажі. Онлайн-магазини стали популярними зокрема через збільшення користувачів смартфонів та зручних способів оплати (apple pay тощо), які дозволяють купувати товари та послуги швидко й ефективно.
У 2022 році роздрібні продажі електронної комерції у всьому світі склали приблизно 5,7 трильйона доларів США. Прогнозується, що протягом наступних років ця цифра зросте на 56% і до 2026 року досягне приблизно 8,1 трильйона доларів.
Онлайн-покупки надали можливість збирати інформацію про покупця та аналізувати цю інформацію. Відтак використання аналітики по всьому світу дозволило роздрібним компаніям налаштовувати індивідуальні підходи до споживачів, пропонуючи їм товари та послуги, які відповідають їх потребам та побажанням.
Однак, ці тенденції, які ми прослідковуємо у світі, докорінно відрізняються від ситуації, що склалася в Україні.
Як вплинула війна на український рітейл?
По-перше, війна в Україні викликала зниження доходів людей, змушуючи їх скорочувати свої витрати на споживання, зокрема, на товари рітейлу. Зниження попиту на товари спричинило зменшення обсягів продажів, зниження цін на товари, зниження прибутків роздрібних продавців і збільшення конкуренції серед них.
Все це не могло не відобразитися на економіці. За попередніми оцінками НБУ, економіка України у 2022 році скоротилася приблизно на 30%. Інфляція в Україні за підсумками 2022 року становила 26,6% у річному вимірі. Ураховуючи масштаб війни, такий рівень зростання споживчих цін є доволі помірним.
По-друге, війна також призвела до змін в логістичних процесах. Бойові дії змушували роздрібних продавців переглядати свої логістичні мережі, використовувати інші маршрути доставки товарів і змінювати постачальників. Це також призвело до підвищення витрат на логістику і збільшення вартості товарів.
По-третє, війна спричинила зміни в психології споживачів. Люди стали більше зосереджуватися на базових потребах, таких як їжа, одяг і проживання, і менше на розкошах і розвагах. Це також відобразилося на зміні асортименту товарів, які роздрібні продавці надали своїм клієнтам.
По-четверте, рітейл став більш відповідальним та соціально-орієнтованим. Через атаки на критичну інфраструктуру, перебої з електропостачанням, рітейл став фактично рятівником, налагоджуючи у магазинах, заправках місця для підзарядки. До того ж рітейл активно надавав гуманітарну допомогу та продовжує допомагати армії.
І наостанок, у той час, коли в світі збільшуються онлайн-продажі, в Україні через війну ці показники впали. За даними маркетплейсу Prom.ua, кількість інтернет-замовлень у березні-2022, порівняно з 2021-м, стала нижчою на 63%. Проте вже у червні цей показник майже відновився і склав 93%. Однак, ця ситуація поступово вирівнюється. Змінився не тільки географічний, але й гендерний розподіл: частка чоловіків серед онлайн-покупців зросла майже на 10%, до 24 лютого жінки та чоловіки купували приблизно однаково (50/50).
Хоча в Україні ситуація і відрізняється від загальних тенденцій у світі у розвитку роздрібних продажів, я все ж зберігаю оптимізм. Технології та інновації дозволять роздрібним компаніям бути більш конкурентоспроможними та ефективними, залучати більше клієнтів та збільшувати продажі навіть в умовах війни.
Впевнений, що роздрібні компанії мають великі можливості для розвитку не тільки на ринку України, а також для виходу на міжнародні ринки, як це зробила, наприклад Нова пошта. Важливо мати правильну стратегію та підходи до розвитку бізнесу, щоб успішно впроваджувати інноваційні рішення, тоді війна не стане на заваді.
Джерело – NV Бізнес