Микола Палієнко, EVO: Чесність – найкраща стратегія в довгостроковій перспективі

Микола Палієнко, EVO: Чесність – найкраща стратегія в довгостроковій перспективі

10.01.2017 09:00
  3134
Іван Зайцев

Правила життя і бізнесу співзасновника і генерального директора групи компаній EVO Миколи Палієнка.

Група компаній EVO – де-факто монополіст у сегменті маркетплейсів в Україні. Портфель групи вражає: він включає одразу кілька найбільших і найпопулярніших українських торгових майданчиків. Серед них: prom.ua і zakupki.prom.ua, bigl.ua, crafta.ua, goodini.ua і сервіс замовлення послуг kabanchik.ua. Нові проекти EVO – приєднання торгового майданчика Zakupki.Prom.ua до відкритої системи комерційних закупівель RIALTO і системи з реалізації державного майна ProZorro.Продажі (наразі з ProZorro.Продажі працює Фонд гарантування вкладів фіз. осіб і Національний банк, ведуться переговори з Фондом держмайна). Співзасновник і головний виконавчий директор групи компаній EVO Микола Палієнко розповів RAU про шляхи виходу з програмістів у бізнесмени, правила  життя і бізнесу та секрети побудови успішної команди.

– Зараз ви керуєте компанією з сотнями співробітників, і багатомільярдними оборотами. Назвіть п’ять ваших правил бізнесу і життя.

– Перше: чесність у довгостроковій перспективі – найкраща стратегія. Так, у короткостроковій нечесна поведінка може дати якусь фору, але в підсумку чесна людина завжди досягає більшого.

Друге: потрібно побудувати атмосферу довіри і поваги в колективі. Тоді він буде ціліснішим і ним буде легше управляти.

Третє: згідно з принципом Парето, 20% зусиль дають 80% результату. Ніколи наперед не знаєш, які саме 20 зі 100% твоїх зусиль забезпечать максимальний результат.

Четверте: просто – не означає погано. Часто найкращі рішення – прості. Не потрібно надмірно ускладнювати без зайвої необхідності.

П’яте: терпеливість. Навіть у нинішньому швидкому світі успіх приходить далеко не одразу, потрібно наполегливо працювати і домагатися зростання. І будувати компанію не на рік-два-п’ять, а на довший термін, дивитися в майбутнє і працювати на перспективу.

Від програміста до гендиректора

– З чого почали свій шлях у бізнесі?

– Як і багато інших, прийшов у бізнес досить випадково. Деякий час працював програмістом у великому американському старт-апі з офісом в Україні. Але на початку 2008 року нам не продовжили фінансування, і проект закрився. У США кризові явища, що проявилися по всьому світу в середині і наприкінці 2008-го, почали відчуватися раніше, і компанії оптимізували витрати. Під таку оптимізацію потрапив і наш проект.

– І вирішили одразу податися в бізнес?

– Ідея відкрити власну справу у нас з Тарасом Мурашко була досить давно. Після закриття проекту ми зустрілися з нашим майбутнім третім партнером – Денисом Горовим – і вирішили, що зараз, з огляду на обставини, гарний час починати власний бізнес.

– Тобто на старті ви з колегами були абсолютними новачками?

– Не зовсім. Я вже деякий час працював в інтернет-бізнесі, навчався на досвіді інших людей, помічав якісь тонкощі, нюанси, бачив помилки, нехай і зі сторони. Тож  певний досвід був.

– Чи легко програмісту, який часто асоціюється з відлюдькуватою, абстрактною людиною, стати керівником великого колективу?

– Усі програмісти різні (сміється). Деякі справді зосереджені тільки на кодингу, інші внутрішньо готові розвивати власні проекти, вести переговори, спілкуватися з іншими людьми і організовувати процеси.

– А особисто вам наскільки важко було? З якими проблемами зіштовхувалися і які уроки винесли?

– Мені було досить легко: я як керівник ріс разом з компанією. Тобто не одразу став керувати колективом EVO в 800 осіб, а пройшов усі етапи становлення prom.ua, поступово набираючись досвіду. Таке зростання пережити можна без серйозних проблем (посміхається). Крім того, я – людина, що легко навчається, і хотів стати керівником. А якщо є бажання, і є велика практика, то осягнути цю науку не так вже й складно (сміється).

– Помилок припускалися?

– У певні моменти відчував, що, умовно кажучи, в повному обсязі керую всім цим великим кораблем, і ставало не по собі. Сильних критичних ситуацій не було, а більшість проблем ми передбачали і зуміли до них підготуватися. Тож серйозних помилок вдавалося уникати.

– Коли зрозуміли необхідність делегування повноважень і як відбувався цей процес?

– Рано чи пізно до цього приходять усі керівники. Делегування – це мистецтво, оскільки при розширенні дуже важливо зберегти дух, культуру компанії. Як відбувалося делегування у нас? В цілому, органічним шляхом: ми не обирали якогось співробітника, і розширювали його зону відповідальності.

Навпаки, у якийсь момент керівник підрозділу сам проявляв ініціативу, відчував, що може давати більше, і все менше потребував додаткових вказівок.

Так, поступово, і виділялися окремі напрямки з прямого підпорядкування топ-менеджменту компанії у фактично самостійні департаменти, які потребують лише кураторів, легкого контролю. І я вважаю, що це найправильніший і найприродніший шлях розвитку і делегування.

– Наскільки важко було відмовлятися від безпосереднього управління всіма ділянками роботи? Деякі топи і бізнесмени болісно переживають передачу повноважень.

– Це не мій випадок. Якщо вдалося знайти людину, у якій упевнений, і яка точно впорається з роботою і досягне поставленої мети, то навіщо зберігати за собою безпосереднє управління? Навпаки, можна передати йому цю ділянку повністю, а самому звернути увагу на інші напрямки, які потребують більшої уваги. Завдання хорошого керівника – не втручатися в усі процеси в компанії, а управляти цим «оркестром», налагодити обмін інформацією, дозволяючи кожному виконувати свої завдання і функції.

Вічні цінності

– Є речі, за які можете без вагань звільнити співробітника?

– Та за ті ж, що й інші: профнепридатність і нечесну поведінку, або якщо він явно не вписується в колектив і не поділяє наші цінності і культуру. Якихось специфічних вимог до персоналу у нас немає. Якщо людина зацікавлена ​​в своєму зростанні, готова розвиватися і працювати, їй не перешкоджаємо, а намагаємося допомогти.

– Часто від вас ідуть люди?

– Не скажу, що часто, але таке буває. В основному молоді фахівці, у яких це перший досвід роботи. Вони хочуть попрацювати в інших проектах, перевірити свої сили, познайомитися з іншою культурою. Але часто, порівнюючи умови роботи і перспективи у нас і в інших компаніях, намагаються повернутися, розуміють, що помилилися. Іноді їх навіть приймаємо назад – адже кожен має право на помилки (посміхається).

– Що найбільше цінуєте в співробітниках? Що намагаєтеся розгледіти на зустрічі з новобранцями EVO?

– Прозвучить банально, але професіоналізм, готовність працювати і розвиватися. Я звик довіряти людям. Ті, хто бере на себе більше, ніж треба, можуть розраховувати на кар’єрне зростання. Але ми прекрасно працюємо і з тими, хто просто сумлінно і надійно відповідає за свою ділянку роботи.

Звичайно, будь-якому керівникові компанії хочеться мати в колективі якомога більше пасіонаріїв, але так не буває.

– Як мотивуєте небайдужих працівників?

– Перш за все, вони отримують можливість розвиватися і досягати нових успіхів, вони перші кандидати на підвищення і просування всередині компанії.

– Але ж далеко не всіх можна нескінченно підвищувати навіть у настільки швидкозростаючій компанії як EVO. Рано чи пізно можливості для кар’єрного зростання закінчуються.

– Якщо бачимо, що далі просувати людину неможливо: вона досягла у нас певної стелі, то іноді люди йдуть в інші компанії, правда, у нас це дуже рідкісний випадок. Напевно це тому, що у нас багато проектів, постійно відкриваємо нові, тож можливості для зростання з’являються постійно.

EVO Team

– Керівників департаментів і напрямків вирощуєте самі чи залучаєте зі сторони?

– Використовуємо обидва шляхи. Певна частина керівників виросла в нашій компанії, частину – залучали зі сторони. Звичайно, приємно, коли людина професійно і кар’єрно зростає з самого початку в одній компанії під твоїм керівництвом, але відмовлятися від професіоналів зі сторони теж нелогічно.

– Ви згадали культуру компанії. Що під цим розуміється в EVO і як її впроваджуєте і підтримуєте?

– Культуру не можна створити або впровадити, зобов’язати виконувати її. Вона є в будь-якій компанії, і проявляється у вчинках і поведінці керівництва та персоналу: як стосовно один до одного, так і стосовно клієнтів та партнерів. Деяким побачене не подобається, вони вважають, що культури немає, тому і розвішують по стінах плакати з гучними гаслами, зверненнями та закликами. Але штучно культуру в компанії не впровадиш – це буде лише нежиттєздатна імітація.

Для нас культура – загальна ментальна реальність. Правила роботи і життя в колективі, ставлення до клієнтів і співробітників, до начальства і підлеглих.

– Від чого вона залежить?

– Від перших осіб компанії. Так чи інакше, усі співробітники – від верху до низу – відчувають ставлення і бачать поведінку топів, і навіть несвідомо сприймають його як якусь парадигму поведінки. Керівник може дуже багато і красиво говорити про високі стандарти і необхідність шанобливого спілкування, але якщо сам так себе не поводить, усі слова залишаться порожнім звуком.

Нам пощастило, що я і мої партнери – вихідці з «пласту» прозахідних IT-шників, тому і стандарти встановлювали спочатку високі, обрали для себе західні цінності і намагаємося їх дотримуватися.

– Зараз у EVO 800 співробітників, з кожним спілкуватися нереально. Як передаєте корпоративну культуру?

– Вона передається і від управлінця до управлінця, і в листах, і через фольклор, і в особистому спілкуванні. У підсумку вона все одно доходить до рядових фахівців.

Обов’язково особисто зустрічаємося з новими співробітниками нашої компанії. Зрозуміло, не один на один, але раз на місяць проводимо збори всіх нових фахівців і розповідаємо їм про EVO, про принципи нашої роботи, культуру і цінності компанії.

Таким чином, з самого початку людина знає, що ми від неї чекаємо, що цінуємо, до чого прагнемо.

– А, наприклад, у коридорі співробітник може вас зупинити, звернутися з якимось питанням чи проханням?

– Без проблем, хоча не можу сказати, що таке трапляється часто. Я – відкритий керівник і не бачу ніяких проблем в частому спілкуванні зі своїми співробітниками. Не можна пропагувати демократичний і відкритий стиль управління, і при цьому дистанціюватися від людей, співробітники одразу помічають невідповідність заяв і реальності.

Шлях програмістів

– Як проходив «кастинг ідей», вибір майбутнього проекту? Як зародився prom.ua?

– Це був 2008 рік, і e-commerce в Україні був дуже слабо розвинений. Тож вибір сфер докладання зусиль відкривався великий. Вивчали нинішні і перспективні ніші, оцінювали необхідні ресурси для старту і потенціал кожного напряму. Один із напрямків, що зацікавив нас, «підгледіли» у китайської платформи Alibaba.

Денис тоді розвивав власну web-студію, і до нього багато зверталися за створенням сайтів-візиток, гранично простих і малофункціональних. Український бізнес уже прагнув бути представленим в інтернеті, але погано розумів, які шляхи і методи прості й ефективні. Вирішили йому допомогти в легкому виході в он-лайн.

– Конкурентів у цій ніші не було?

– На той момент в Україні існували два проекти зі схожою концепцією, але ми з партнерами були впевнені, що зможемо зробити торговий майданчик кращим і за технічними характеристиками, і за зручністю для користувачів.

– Які методи просування і залучення перших клієнтів обрали?

– Ми спочатку протестували всі гіпотези, побачили, які канали працюють, а які – ні, і зосередилися на тих, що приносять найбільший ефект. Зараз у цих каналах з нами складно конкурувати.

– Коли повірили, що проект перспективний, що він може і буде приносити прибуток? Адже ви розвивалися саме в розпал кризи 2008-09 років.

– Кризи ми взагалі не відчули, навпаки, розвивалися скаженими темпами. Частково тому, що ми тоді були стартапом і навіть невеликий кількісний ріст давав колосальне зростання у відсотках. Крім того, та криза минула досить швидко – буквально за півтора року економіка і споживчий попит відновилися.

Що стосується моменту, коли повірили … Я не можу пригадати, щоб це був якийсь конкретний день або місяць. Проект успішно розвивався, база клієнтів постійно росла, і, загалом, сумнівів в успіху не було.

Троє в одному човні

– На старті prom.ua вас було троє рівноправних партнерів. Як розподілялися обов’язки і зони відповідальності?

– Ми всі були програмістами, але Денис краще розбирався в маркетингу, тому цей напрямок відійшов у зону його компетенції. Ми з Тарасом зайнялися технічною частиною: написанням програмного забезпечення.

– Але зараз ви генеральний директор EVO…

– Якось так вийшло, що по мірі розвитку нашого проекту я брав на себе все більше організаторської роботи, Денис – маркетинг і продукт, Тарас – технічну частину.

– Наскільки висока зараз роль засновників бізнесу в групі EVO?

– Дуже висока, ми ніколи не відходили від управління бізнесом. Я – CEO, Тарас – технічний директор, Денис – директор з розвитку. Більшість операційних питань вирішуємо разом.

– З партнерами часто сперечаєтесь?

– Усі питання вирішуються на рівні дискусії. Звичайно, іноді розбіжності виникають, але ми вже давно працюємо разом і вміємо знаходити спільне рішення.

– Як відбувався перерозподіл ролей між вами та партнерами, коли остаточно він оформився і з чим був пов’язаний?

– Оформився коли нашим проектом, якому було всього півроку, зацікавилася Allegro Group (наразі частка в EVO належить холдингу Naspers – ред.), що розвиває маркетплейси в Польщі, Чехії, Україні та інших країнах. Для залучення інвестицій потрібно підготувати низку документів, зокрема й подати бізнес-план, стратегію розвитку і так далі. Тоді й вирішили зосередитися кожен на тому, що у нього виходило найкраще.

– І одразу все у всіх вийшло?

– Ми припускалися певних помилок. Наприклад, взагалі не приділяли уваги створенню і розвитку відділів продажів і клієнтського сервісу. Думали, що продукт буде продавати себе сам.

Так тривало до того часу, поки нам не сказали, що створення відділу продажів і клієнтського обслуговування дозволить доходам вирости десятикратно.

Ми прислухалися, і зараз велика частина наших співробітників працює саме в цих двох відділах. Крім того це дозволило підвищити залучення компаній-продавців у користування системою і стало важливою частиною нашого продукту.

Великий партнер

– Ще на початку частку у вашій компанії викупила Allegro Group. Не страшно було залучати в молодий бізнес великого інвестора? Відомо чимало випадків, коли авторів ідей інвестори потім «видавлювали» з компаній, викуповуючи його частки за гроші.

– Ми ж співпрацювали не з маловідомим інвестфондом або компанією з сумнівною репутацією. Allegro Group – солідна міжнародна компанія, з досвідом інвестицій, знана і шанована. Звичайно, якісь побоювання втратити незалежність були. Але вирішили, що зараз нам важливіше «купити час», отримати ресурси для швидкого ривка вперед. Крім того, ретельно прописали всі деталі і нюанси угоди, тож не боялися втратити бізнес.

– Чим вдалося зацікавити Allegro?

– По-перше, у той час, на зорі існування нашої компанії, ми представляли собою b2b проект, а Allegro спеціалізувалося на роботі з кінцевими споживачами. По-друге, їм був цікавий новий напрямок, цікава команда, приваблював перспективний проект, що швидко розвивався.

– Наскільки тісно співпрацювали з інвесторами?

– І з Allegro, а згодом з NASPERS, яка через деякий час тому викупила Allegro, ми постійно спілкувалися. Однак, в оперативне управління вони ніколи не втручалися, тож ми зберегли високий ступінь свободи. Так, ми зверталися по поради і підказки, допомогу в управлінні фінансами, оскільки наш досвід не можна порівнювати, але втручання в управління з їхнього боку не було жодного разу.

– Як бачите своє майбутнє? Чи не втомилися від EVO, немає бажання зайнятися іншими проектами?

– Поки не втомився (посміхається). У нас багато нових ідей, тут завжди можна переключитися, придумати і просунути щось нове. Тож поки про розвиток поза групою компаній не думаю. Зараз завдання: побудувати системний бізнес на роки, у нинішньому мінливому світі це складне завдання. А далі – подивимося.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Мережа аптек АНЦ та фонд “Повернись живим” запустили ініціативу “Кешбек за донат” для підтримки армії та вдячності українцям

Мережа аптек АНЦ та фонд “Повернись живим” запустили ініціативу “Кешбек за донат” для підтримки армії та вдячності українцям

Мережа аптек АНЦ продовжує свій внесок у підтримку українських захисників через співпрацю з Фондом компетентної...
time icon  
  50
Усі новини ринку