Наталя Варшавська, Домашній маркет: У довоєнний період основною стратегією компанії було фізичне збільшення кількості магазинів
Chief marketing officer продуктової мережі Домашній маркет розповіла про особливості залучення покупців і партнерів під час відкритої війни, плани про розвиток мережі, нові виклики та шляхи їх подолання та багато іншого.
Компанія «Альянс Рітейл Груп» розвиває декілька різних мереж в сфері продуктового рітейлу, зокрема працює під ТМ “Домашній маркет” – продуктові магазини формату “біля дому”. А також магазини OSNOVA – супермаркети площею від 600 кв. м, OSNOVA-mini – продуктові магазини формату коло дому, продуктові магазини в потокових місцях PRO- просто продукти, FRIPP TIME – фаст-фуд у форматі to go, CHILL TIME – мережа розливних напоїв. В інтерв’ю RAU директор з маркетингу мережі Домашній маркет Наталя Варшавська розповіла про роботу компанії під час повномасштабного вторгнення та подальші плани розвитку.
– Скільки наразі налічується торгових точок під брендом Домашній маркет та в яких регіонах вони розташовані?
– Домашній маркет – мережа продуктових магазинів, розташована в центральних регіонах України: Вінниця та Вінницька область, Київ, Бердичів Житомирської області та Літин Хмельницької області. Станом на березень 2023 року нараховується 79 торгових точок під вивіскою Домашній маркет.
– Чи відкривали ви маркети у минулому році?
– У минулому році ми і відкривали, і закривали. Це пов’язано з декількома причинами. Відкриття нових торговельних точок було пов’язано із підписаними домовленостями у 2021-му – на початку 2022 року: у довоєнний період основною стратегією компанії було фізичне збільшення кількості магазинів. Закриття торговельних точок було пов’язано із оптимізацією витратної частини, переглядом локацій, які змінили трафік у зв’язку із введенням військового стану, а також тих локацій, які із закриттям нічної торгівлі суттєво зменшили свій товарооборот.
– На сайті компанії вказано, що мережа Домашній маркет розміщує свої торгівельні точки переважно в окремих приміщеннях або на перших поверхах будівель. Чим продиктована така політика і які фактори в першу чергу враховуються при виборі нової локації?
– Для нас важливий комфорт кожного нашого гостя. Ми звертаємо увагу на зручність входу, якість та сучасність приміщення. Домашній маркет – це невеликі магазини формату коло дому, або у прохідних місцях. Ми завжди біля наших гостей, готові забезпечити найнеобхіднішими продуктами харчування і, звісно, якісним обслуговуванням.
– Однією з «фішок» мережі є власна кулінарія під ТМ «Авторська кулінарія» та розлив води під власним брендом «Легенда Гір». Коли й чому з’явився цей напрямок, де розташоване виробництво, як це вплинуло на показники роботи мережі?
– Наша мережа має декілька «фішок». Розпочну із розливної питної води «Легенда Гір», яка вже більше шести років забезпечує вінничан якісною питною водою. Зараз цей напрямок активно розвивається і збільшує свої потужності. Ще одна фішка – це «Авторська кулінарія» – власна кулінарія, випічка, напівфабрикати, піца, десерти, які можна спробувати у наших магазинах. Нам вдалось зробити фактично фабрику кулінарії – централізоване місце, звідки щоденно здійснюється доставка на торговельні точки. Зараз дуже активно працюємо над розвитком цього напрямку, оскільки хочемо, щоб у наших маркетах наші гості куштували тільки якісні та натуральні страви, витрачали менше часу на приготування вдома.
Також у нас є ще фішки – це наші формати Fripp Time та Chill Time. Fripp Time – це інтегровані фаст-фуди з найкращою кавою. Тут можна спробувати бургери, хот-доги, страви фрі-меню, десерти та різні напої. Такий формат з окремо стоячих кав’ярень зараз інтегрується і стає частиною маркету.
Chill Time – відносно новий формат, з ним ми працюємо два роки. Chill Time – це мережа розливних напоїв. Асортимент складається із пива, сидрів, розливних вин, закусок. Також представлене власне виробництво м’ясних снеків. Формат гарно зустріли вінничани і ми щодня працюємо над удосконаленням як асортименту, так і сервісу.
– Повномасштабна війна з росією суттєво змінила реальність рітейлу, зокрема й продуктового. Як це вплинуло на роботу вашої мережі?
– Зміни у роботі були колосальні. Ми назавжди запам’ятаємо лютий 2022 року, коли в один день для усіх українців все перевернулось з ніг на голову. Найголовніше, що ми вистояли завдяки плідній праці усіх працівників і менеджерів. Виключенням став Житомир, де ми мали лише один об’єкт і не могли наражати на небезпеку вінницьку команду, тому прийняли рішення закрити магазин.
Суттєві зміни стосуються скорочення графіків роботи, а також участі працівників у військових діях. Деякі з працівників та підрядників на фронті, боронять нашу країну. Це кращі менеджери, експедитори, системні адміністратори, продавці.
Також рітейл зазнав суттєвих змін у роботі між постачальниками, знизилась маржинальність, багато програм, які були підписані раніше, призупинились, тому ми сконцентровані максимально на оптимізацію і пошук шляхів збільшення маржинальності.
– Багато рітейлерів також були змушені змінити постачальників або шляхи та способи доставки товарів у магазини. Чи зазнала трансформацій ваша логістика та яким саме чином?
– Звісно, не усі постачальники змогли забезпечити безперебійну роботу. Або логістика не витримала, або виробництво. Перші місяці війни максимально на себе забирав навантаження власний розподільчий центр. Були різні варіанти: самостійно забирали товар у постачальника, або товар, який раніше розвозився на торговельні точки, тепер перемістився на розподільчий центр і доставка здійснюється силами мережі.
– Як змінилась маркетингова стратегія мережі, які канали комунікації зі споживачами зараз працюють найефективніше?
– Найефективнішим каналом комунікації з нашими клієнтами є мобільний додаток та соціальні мережі. Ми працюємо над тим, щоб максимально персоналізувати підхід і пропозиції для кожного покупця. Щодня усі відгуки з усіх можливих джерел, запитання чи пропозиції залітають автоматично на єдиний монітор в офісі і кожен відгук розбирається топ-менеджментом. Ми дуже цінуємо відгуки наших відвідувачів – вони роблять нас кращими.
– Що у вас в маркетингових планах на цей рік, на чому будете концентруватись?
– Ми зосередились саме на покращенню каналів комунікації зі споживачами. Персоналізація спеціальних пропозицій. Введення та розширення власної кулінарії, яка має інтерес у наших покупців. Ще один напрямок, над яким активно працюємо – це онлайн-продаж і доставка продуктів харчування.
– І взагалі – які плани компанії на 2023-й? Плануєте нові відкриття або зосередитесь на оптимізації процесів?
– У 2023 реалізуємо оптимізацію усіх процесів, активно розвиваємо розподільчий центр, власне виробництво. Відкриття нових торгівельних точок, звісно, можливе, все залежить від умов та локацій.
– Розкажіть про ваші волонтерські проекти – які саме ви реалізовуєте?
– У нас були декілька проектів у довоєнний період – це відкриття бокс-клубу. Ми надали власне приміщення, забезпечили і підтримуємо усім необхідним. У перші місяці війни бокс-клуб став хабом, який приймав тимчасово переміщених осіб, а працівники мережі забезпечували комфортні умови, харчування біженцям і допомагали вирішувати їхні проблеми. Загалом прийняли до 1000 тимчасово переміщених осіб.
Ще один довоєнний напрямок – це власна футбольна команда «Домашній маркет». Також зараз підтримуємо і спонсоруємо ігри.
Якщо казати про допомогу військовим, то маємо постійні звернення та запити. Дрони, тепловізори, спорядження, продукти харчування, вода. Політика компанії у цьому напрямку – не афішувати та не піаритись. Вважаємо це обов’язком кожного українця допомагати та підтримувати.