
Стратегічне оновлення управлінської моделі компанії ЕКО Маркет


Очільниця українського офісу французького мультиформатного ритейлера Auchan про нові формати, оптимізацію бізнес-процесів, системну підтримку локального бізнесу та покращення фінансових показників.
Компанія Auchan Україна в 2024 році змогла вдвічі скоротити збитки та надалі продовжує покращувати фінансові показники. Про те, завдяки чому це вдалося зробити, в інтерв’ю Forbes BrandVoice розповіла СЕО компанії Марта Труш. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами цієї бесіди.
Одним із важливих досягнень стало скорочення збитків більш ніж удвічі порівняно з 2023 роком (481 млн грн проти 1,1 млрд грн). За минулий рік сплачено 926 млн грн податків, що є важливим внеском в економіку держави. Це результат стратегічного управління фінансами, ефективної роботи команди та адаптації до сучасних викликів. Компанія рухається за розробленими та узгодженими заздалегідь протоколами, що дозволяє випереджати проблеми і не займатися «гасінням пожеж». В 2024 році компанія була сконцентрована на оздоровленні бізнесу, що допомогло оптимізувати операційні процеси та ресурси, покращити бізнес-показники. Разом із тим безпека співробітників та клієнтів залишається незмінним пріоритетом. Тому в мережі свідомо йшли на збитки, неухильно дотримуючись правила зачиняти магазини під час повітряних тривог.
Закриття гіпермаркетів у Запоріжжі та Кривому Розі було зумовлене завершенням договорів оренди. Водночас присутність у цих регіонах зберігається через онлайн-продажі та доставку. Перехід в онлайн-формат став певним кроком стратегії, що дозволяє працювати ефективніше та відповідати новим споживчим звичкам. Як тільки безпекова ситуація покращиться, вивчатимуться можливості відновлення діяльності магазинів мережі в низці українських міст, зокрема у Харкові, Запоріжжі та Кривому Розі.
Зараз компанія має у власності чотири торгові центри загальною площею 113 000 кв. м. Це ТЦ Rive Gauche, ТЦ Почайна, ТЦ Біличі та ТЦ Чернігівська, де працює близько 200 орендарів. Окрім того, є 10 земельних ділянок площею більше 25 га в Києві та дві ділянки в Одеській області (13,2 га). Це чудова можливість для співпраці, тож компанія відкрита до залучення надійних партнерів для подальшого розвитку цих ділянок.
Українці все частіше обирають ВТМ завдяки вигідному поєднанню ціни та якості. У 2024 році додали 600 нових товарів, понад половину з них виробляють в Україні. Це невід’ємна частина стратегії Auchan – підтримка місцевого бізнесу та купівельної спроможності українців. Серед найбільш динамічних категорій – продукти харчування. У 2024 році ТМ «Червона пташка» завоювала золото Favorite Food & Drinks 2024, а сік Auchan, виготовлений на виробництві ТМ «Гадз», отримав нагороду Private Label-2024. Ритейлер продовжує розширювати ВТМ, посилюючи співпрацю з українськими виробниками та розвиваючи власний імпорт, щоб клієнти мали ще більше якісних і доступних товарів.
Клієнти стають більш раціональними у виборі покупок, і ритейлер відповідає на ці зміни. У 2024 році 43,4% усіх чеків було здійснено з програмою лояльності, що на 5,7% більше, ніж у 2023-му. Тобто покупці шукають вигоду та активніше користуються бонусними пропозиціями. В мережі оновили програму лояльності, а також запустили пілотну програму «Вигідний Возик». Це комплексна ініціатива, що дозволяє сформувати споживчий кошик розумно і дозволити собі більше. Вона об’єднує знижки на популярні товари, ексклюзивні пропозиції для власників карток лояльності, акції «Бери більше – плати менше», а також вигідні умови для доставки «ДОДОму».
Local Ukraine – форум, на якому вже вдруге Auchan Україна збирає представників бізнесу, влади та виробників, щоб дати їм можливість для діалогу та обміну досвідом. Мета цих зустрічей – не тільки адаптувати локальні господарства до європейських стандартів, а й навчити їх працювати в цій системі. Спочатку – співпраця з Auchan, далі – готовність до експорту. Наразі компанія сівпрацює з 50 фермерськими господарствами, 700 позицій їхніх товарів уже представлені в мережі. Наступний крок – масштабування цієї моделі.
На початку повномасштабного вторгнення головним завданням була екстрена допомога – продукти, гуманітарні вантажі, підтримка співробітників (за 2022 рік загалом на суму 47,9 млн грн допомоги). Зараз більше фокус на інтеграції ветеранів, працевлаштуванні людей з інвалідністю та перекваліфікації кадрів, при цьому продовжуючи усі гуманітарні та благодійні проєкти для населення та захисників. Загалом з початку повномасштабної війни компанія надала понад 59 млн грн допомоги. У 2024 році ця сума склала 3,44 млн грн, а також було передано 6,7 тонни товарів лікарням, дитячим будинкам, благодійним фондам, ЗСУ, Нацгвардії та поліції.
Крім того, Auchan Україна є ритейлером із найбільшим у країні відсотком працевлаштованих людей з інвалідністю (6,9%). Тут не просто надають роботу, а й навчають команди, як створювати комфортне середовище, де кожен почувається прийнятим.
У 2025-му продовжаться активності, що вже стали традиційними: «Дерево знань» з допомоги школярам, «Шкарпетуйся» на підтримку людей із синдромом Дауна, «Пробіг під каштанами», «Липень без пластику» та День Землі. Заплановані також проєкти з ментального здоров’я та ініціатива «Ялинка побажань», яка дарує свято тим, хто потребує цього найбільше. Через благодійний фонд «Auchan з тобою» надали понад 13,5 млн грн допомоги, з яких 765 000 грн у 2024 році.
Є сподівання, що цей рік стане фінальним етапом оздоровлення бізнесу. За рік до початку повномасштабного вторгнення компанія була прибутковою (чистий прибуток 297 млн грн в 2021 році), але війна сильно вплинула на бізнес. Проте торік вдвічі скоротили збитки та ставиться амбітна мета зменшити їх ще вдвічі. Віримо, що 2025-й стане останнім роком війни, а для Auchan Україна – роком повернення до активного розвитку.