Марина Нестеренко, ТРЦ Forum Lviv: Результати першого року роботи перевершили очікування
Директор розташованого майже в центрі міста Лева ТРЦ Forum Lviv про розвиток рітейлу в західному регіоні України, появу нових брендів і зміну споживчих уподобань.
За півтора року у Львові відкрилися відразу два великих торгових центра. Спочатку, у вересні 2015-го, розпочав роботу ТРЦ Forum Lviv, а в кінці жовтня 2016-го – ТРЦ Victoria Gardens. Їх відкриття кардинально змінило ситуацію в ритейлі найбільшого міста Західної України. Поява нових сучасних професійних ТРЦ великої площі одразу привело до Львова багато брендів, які воліють не працювати у форматі street-retail. Змінилася і поведінка споживачів. В чому саме це проявилося, як домогтися 100%-ї заповнюваності ТРЦ вже в перший рік роботи, чому поява нових площ призводить до розвитку та як підвищувати відвідуваність при зниженні купівельної спроможності, в інтерв’ю rau.ua розповіла директор ТРЦ Forum Lviv Марина Нестеренко.
– У 2016-м Forum Lviv відзначив першу річницю. Які результати – вище або нижче очікувань?
– У перший рік роботи ТРЦ показав хороші результати, перевищивши наші початкові очікування. Це стосується насамперед таких показників, як рівень заповнюваності ТРЦ якісним бренд-міксом (100%) і стабільним якісним трафіком (за 2016 рік роботи ТРЦ прийняв 10,5 млн відвідувачів – на 40% більше очікувань). Також фінансові результати наших орендарів показали позитивну динаміку.
Поліпшення стабілізацією
– Які основні тенденції на ринку торгівельної нерухомості України ви можете відзначити за останні рік-півтора, після відносної стабілізації?
– Український ринок став більш цікавим для європейських брендів. Вони почали позитивніше відноситися до Україні: наприклад, O bag, Uterque, Maje, Tezenis та інші відкрили свої перші магазини. Також дуже активно почали розвиватися українські бренди (MustHave, Goldi, Всі.Свої, UA Made, L. A. P. T. I., Kleo, VOVK). Якщо говорити про доходи рітейлерів, то вони також зросли – як в гривні, так і у валюті – і це однозначно позитивний сигнал.
– Які прогнози на найближчі пару років?
– Складно робити прогнози, коли в країні військовий конфлікт. Все ж таки, за умови, що не буде ескалації ситуації на сході, є ознаки стабілізації ринку.
– А якщо говорити не про Україну, а конкретно про західні області: в чому ситуація схожа зі всеукраїнською, а в чому різна?
– Західна частина України залишається цікавою для рітейлерів, в тому числі і для нових європейських брендів. У той же час покупець тут вимагає найвищої європейської якості, більше уваги, сервісу і часу для ухвалення рішення про покупку. Тому рітейлери, які відкривають перші магазини в західній частині України, повинні приділяти саме цьому особливу увагу.
– Як змінилася ситуація у львівському ритейлі після відкриття ТРЦ Victoria Gardens?
– Крім Forum Lviv, у місті є кілька інших ТРЦ, в тому числі Victoria Gardens, і у кожного своя цільова аудиторія, розташування, бренд-мікс і ціновий сегмент. Після відкриття Victoria Gardens ми не відчули зниження відвідуваності. Навпаки, відвідуваність у порівнянні з аналогічними місяцями минулого року у нас зросла (наприклад, показник відвідуваності у січні 2017 на 23% більше січня 2016-го). Також обороти і відвідуваність магазинів орендарів, якими ми перетинаємося, не показали зниження, а навпаки, зросли.
– Багато рітейлерів говорять про свій великий інтерес до західних регіонах: там вище платоспроможний попит, ніж у центральній і східній Україні, більше західних туристів, які у тому числі приїжджають з метою шопінгу. Можете підтвердити або спростувати цю тенденцію: які ваші спостереження?
– У Львові дійсно набагато більше західних туристів, ніж в будь-якому іншому місті України, так як це свого роду «українські ворота» для європейців. Приміром, у 2016 році місто прийняло 2,6 млн туристів. А середньостатистичний європейський турист, як всім відомо, має більшу купівельну спроможність, ніж житель України.
Хто для ТРЦ найважливіший
– Хто, за вашими даними, є найбільшим генератором трафіку в ТРЦ?
– Безумовно, це наші якоря: концептуальний супермаркет Сільпо, супермаркет електроніки Comfy, кінотеатр Планета Кіно та дитячий розважальний комплекс Ігроленд, серед фешн-якорів – бренди групи Inditex, LPP, Mango, LCWaikiki.
– Скільки операторів представлено на фуд-корті Forum Lviv, проводилася чи планується ротація серед них?
– На фуд-корті ТРЦ представлено сім операторів плюс чотири ресторани з власним обслуговуванням. За рік ми поміняли кілька операторів фуд-корту на більш сильні концепції. У найближчому майбутньому також плануємо переформатувати частину фуд-корту в розважальну зону.
– Наскільки сильна розважальна зона у вашому ТРЦ? За яким принципом обирали операторів, і наскільки задоволені співпрацею з ними?
– Розважальна зона в ТРЦ Forum Lviv представлена якірним орендарем – кінотеатр Планета Кіно з першим у Львові унікальним 4-DX кінозалом. Для самих маленьких відвідувачів відкриває свої двері дитячий розважальний комплекс Ігроленд. Також, як вже говорили, в найближчому майбутньому розважальний сегмент в ТРЦ буде збільшено за рахунок переформатування зони фуд-корту.
– Ви домоглися 100% заповнення. Але після появи нових площ не доводиться конкурувати за орендарів, пішов хтось із них з торгівельно-розважального комплексу?
– Повторюся, що інші ТРЦ в місті мають іншу цільову аудиторію, ціновий сегмент тенант-мікс. Тому ми мінімально перетинаємося по орендарям. Після відкриття нових площ, ніхто з Forum Lviv не пішов із цієї причини. Деякі рітейлери відкрили нові магазини, але це ніяк не вплинуло на їхні виторги в Forum Lviv.
– ТРЦ працює вже більше року, чи проводили ротацію орендарів, і якщо так – то за якими критеріями змінювали орендарів?
– Ми постійно працюємо над посиленням бренд-міксу ТРЦ і знаходимо заміну орендарям, які показують незадовільні результати. Наприклад, в результаті ротації орендарів, до нас недавно прийшли такі нові бренди, як O Bag, Студія одягу VOVK, IQOS, Адреналін Парк.
– Багато девелоперів відзначають активізацію брендів made in Ukraine. Чи збігається це з вашими спостереженнями?
– Ми дотримуємося останніх тенденцій ринку, і відкриті для переговорів з усіма активними рітейлерами, у тому числі й з українськими. Це питання особливо актуальне для ринку Львова. Приміром, на даний момент, у нашому ТРЦ присутні такі відомі українські бренди, як Прованс, Goldi, VOVK, Arber. Також є ряд українських брендів, які зацікавлені зайти в ТРЦ Forum Lviv, і з якими ми ведемо переговори.
Між споживачем і рітейлером
– Які інструменти залучення відвідувачів використовуєте? За вашими спостереженнями, наскільки важливе для ТРЦ присутність в інтернеті і соціальних мережах, наскільки цей канал просування ефективний?
– У нашій маркетингової діяльності ми використовуємо сукупність різних ефективних інструментів.
Важливе місце займає велика рекламна кампанія. Для неї ми використовуємо як традиційні медіа канали – зовнішня реклама, реклама на транспорті, радіо, реклама усередині ТРЦ, реклама в новинних блоках на локальних каналах; так і нові медіа, серед яких важливе місце займають соціальні мережі. За рік роботи нам вдалося вивести наші сторінки в соціальних мережах на помітний рівень – сторінки Forum Lviv в Instagram і у Вконтакте є кращими сторінками ТРЦ в Україні, за кількістю користувачів, у Facebook – на п’ятому місці. Крім цього, що важливіше, ми спостерігаємо високу response rate, а саме відгуки/реакції і залученість нашої аудиторії до інформаційних постам.
Враховуючи нашу локацію в центрі міста, одним з важливих фокусів для нас є повідомити туристів про ТРЦ. Тому акцент ставиться також і на іміджеву рекламу, яка дозволяє залучити нам цю аудиторію.
Що стосується такого інструменти як івенти торгового центру – ми щоразу намагаємося дивувати львів’ян. До всіх заходів ставляться жорсткі вимоги щодо якості, новизні і доречності цього івенту для нашої цільової аудиторії.
Сукупність даних інструментів дозволяє підтримувати нашу позицію як найкращу fashion локацію у Львові і улюблене місце для зустрічей львів’ян та гостей міста.
– Чим, у порівнянні з іншими ТРЦ, ви відрізняєтеся для рітейлерів? Чи є якісь дисконтні програми, додаткові бонуси і так далі?
– В управлінні ТРЦ Forum Lviv повністю застосовується якісний, інноваційний європейський підхід, у всіх сферах, будь то в маркетинговій або з технічної сторони. Серед іншого, це підтверджується численними європейськими нагородами, які торговий центр отримав вже за перший рік своєї діяльності.
– Який принцип формування орендної плати – фікс, або фікс+відсоток, або тільки відсоток? Прив’язуєте ставку до долара/євро, або орієнтуєтеся на гривню?
– Орендні ставки прив’язані до євро, мають фіксований компонент і відсоток від обороту, плюс операційні і маркетингові платежі.
– Як будуєте відносини з орендарями? Розробляєте і проводите спільні маркетингові акції, рекламну активність, програми навчання орендарів?
– Перш за все, у нас налагоджена комунікація між департаментами маркетингу. На регулярній основі всім без винятку орендарям надається перелік запланованих заходів ТРЦ. З окремими зацікавленими брендами проводяться брейнсторм-session, на яких обговорюються всі можливі варіанти їх інтеграції в ці активності з можливістю додаткового висвітлення кожного окремого бренду.
Щомісяця, після проведення ключових активностей ТРЦ, аналізуємо їх ефективність, кількісні та якісні дані, отримані від орендарів.
Таким чином, можемо забезпечити проведення виключно тих маркетингових акцій, які максимально позитивно впливають на роботу наших орендарів.
– Раніше Multi Ukraine мала намір відкрити ще два ТРЦ Форум у Харкові. Що зараз з цими проектами? Є надія на їх реанімацію?
– Поки що компанія повністю сфокусована на управлінні ТРЦ Forum Lviv. Що стосується харківських об’єктів – поки їх перспективи оцінюються.
Читайте також –
https://rau.ua/ru/news/fotoreportazh/teatr-sveta-victoria-gardens-fotoreportazh/