
Prostor Джуніор: національна мережа відкрила шлях до першого трудового досвіду для підлітків


Chief Marketing Officer Intertop про те, як працює мережа, що найчастіше купують українці, як змінились ціни на одяг та взуття та чому товари з категорії “середній плюс” продовжують користуватись великим попитом.
Intertop Ukraine – один з найбільших операторів роздрібної торгівлі сегмента fashion в Україні. Під управлінням Intertop Ukraine знаходиться більше 150 магазинів мульти- і монобрендових мереж взуття та одягу: Intertop, Armani Exchange, Emporio Armani, Clarks, Ecco, Geox, Marc O’Polo, Napapijri, Skechers, Timberland, дитяча мережа Intertop kids, аутлет Intertop outlet і Birka, американський outdoor-бренд The North Face.
Після початку повномасштабного вторгнення російських окупантів, компанія Intertop відновила роботу магазинів на початку березня 2022 року, коли співробітники мережі із західних регіонів звернулися з ініціативою відкритися. Далі поступово відкривали магазини в безпечних регіонах. Наразі мережа налічує 136 магазинів у 27 містах. В інтерв’ю RAU Chief Marketing Officer Intertop Марія Самплавська розповіла про розвиток мережі,
– Як зараз працює мережа Intertop? Що змінилося в компанії за рік війни?
– Intertop навіть з початком війни свою стратегію не змінював. Наша мета – бути технологічною fashion-платформою та бути лідером у своєму сегменті fashion непорушна.
Перший час після початку війни ми, як і всі в Україні, працювали на виживання та відновлення, але зараз ми вже навіть повернулись до таких звичних для нас речей як колаборації. Адже ми також бачимо свою місію у розвитку української fashion-індустрії.
Великим викликом перших місяців була логістика, і над її налагодженням довелось багато працювати. А ще війна, на жаль, посунула наші плани щодо реконструкції наших фізичних магазинів Intertop. Оскільки в 2022 році ми планували переобладнати їх під більший асортимент одягу і його гармонійне представлення в наших мультибрендах, щоб категорії одягу, аксесуарів і взуття були представлені в магазинах рівноцінно. Але наразі великі інвестиції у фізичні магазини є доволі ризикованими, тому ми шукаємо шляхи, як оптимально зробити те, що попередньо планувалась з особливим розмахом. У нас ще до війни з’явились примірочні одягу по всім магазинам Intertop країни, а в мобільному додатку працює функція віртуальної примірки, так, щоб клієнт міг досить точно замовити свій розмір у магазин.
– Розкажіть, будь ласка, як зараз працюють ваші магазини – скільки зруйновано, на паузі? Де плануєте відкривати нові торгові точки?
– Ми відновили роботу усіх магазинів, де це було можливо, на неокупованих територіях. Навіть наш магазин в Бучі вже відновлений і працює.
Зараз вже на працюють магазини Бірка та Intertop Kids, а загалом діє 156 магазинів по всій Україні.
Звичайно, першими, вже в березні 2022 року, відкрились магазини в західних областях, коли відбувалась масова вимушена міграція людей. Потім почали відкриватись магазини в центральній, північній Україні та загалом по всій країні, де це було достатньо безпечно, де був запит від співробітників та клієнтів.
Тепер нас у Києві постійно дивують показники Харькова. Ми живемо з розумінням, що це прифронтове місто, куди дістають певні види озброєння ворога. Але попит, і те як магазини торгують, і з яким натхненням персонал рветься до роботи – не піддається звичайній логіці. Тому під час кожної наради ми дякуємо їм за роботу і просимо берегти себе, наголошуємо на правилах безпеки. Наші суворі правила вже врятували персонал в повному складі сумнозвісного ТРЦ в Кременчуці. Але люди самі прагнуть працювати, ми всі розуміємо важливість збереження робочих місць та підтримку економічного фронту.
З нових магазинів у нас не так давно відкрився магазин Emporio Armani 7. Нас підтримав сам вендор з відкриттям цього магазину.
Думаю багатьох могли б здивувати успіхи магазинів вище середнього сегменту, особливо з огляду на макроекономічну статистику, яку публікують всі дослідницькі агентства. Що казати про європейських партнерів, які просто повірити іноді не можуть в результати своїх мереж тут, в Україні, в країні, яка веде війну на виживання. Так у нас наразі працють магазини Emporio Armani, Armani Exchange і тепер ще й Emporio Armani 7.
– А чому сегмент вище середнього зараз користується таким попитом?
– Моє особисте припущення в тому, що, по-перше, є люди, у яких не змінився рівень доходу (наприклад, компанії з західними інвестиціями). А ще українці мають такий сильний дух та оптимізм щодо перемоги, що попри все, намагаються підтримувати свій побут, як вони звикли і паралельно донатять на ЗСУ.
Тим не менш, справедливо буде зауважити, що й сегменти середній та середній мінус зростають. Intertop має стереотип дорогого магазину. Але Intertop демократизує свій портфель брендів по ціні, суттєво розширючи його в сторону світових і вітчизняних брендів з доступною ціновою політикою. Зокрема, ми підключаємо велику кількість українських брендів до нашого маркетплейсу. Тому можна сказати, що усі ці сегменти працюють рівноцінно. Адже людям все одно треба одягатися і чимось себе радувати.
Зараз також утримується великий запит на патріотичні колекції. Зі свого боку, усі колекції власних брендів ми намагаємося виробляти в Україні. Це дуже важко було певний час, через відключення електроенергії та постійні тривоги, але ми вперто продовжували це робити. Наприклад, ми нещодавно реалізували дуже важливу для нас колаборацію з United24, увесь дохід від якої ми передаємо на допомогу ЗСУ. Підтримали виробників першого мультиплікаційного фільму «Мавка» і запустили ліцензовану колекцію мерчу, з Укрпошта були партнерами при запуску мерчу такої всім відомої марки з російським кораблем… Далі нас чекають ще багато колаборацій, це засіб ефективно розвивати фешн ринок України і ми це зробимо.
– А як загалом змінився попит? Які категорії товарів купують зараз активніше?
– Найбільший попит на категорію sport casual – це той одяг, в якому дуже зручно рухатись – іноді у бомбосховищі, іноді – подорожувати, іноді – волонтерити. Тому саме спортивні костюми, кросівки, брюки, штани, худі – дуже сильно виросли в продажах.
Intertop вже декілька років активно розвиває сегмент одягу, тому він у нас зростає в рази рік до року і рік війни не став виключенням. Так само і бренди, які були у нас популярні до війни, так само і зараз залишаються в топі – це наш власний бренд Braska, під яким ми випускаємо і одяг, і аксесуари, і взуття, та американський спортивний бренд Skechers, який знаходиться в середньому ціновому сегменті, й при цьому має дуже хорошу якість. Взагалі категорія спорт – дуже сильна в Intertop. Часто до бестселлерів потрапляють бренди, на які ми навіть не маємо ексклюзиву: Puma, Adidas. Просто рівень сервісу, довіра до бренду Intertop і відмінний підбір колекції – мають свій результат.
– А чи відчули ви перерозподіл попиту через те, що з одного боку, багато зарубіжних брендів зараз не працюють в Україні, а з іншого – відбулася значна міграція всередині країни?
– Восени 2022 року ми провели внутрішню аналітику, і там були подекуди очевидні, а іноді – дуже цікаві показники. Спочатку попит, зрозуміло, впав до нуля. Всі ми пам’ятаємо масову евакуацію майже з усіх областей на захід. Але не правильно стверджувати, що всі поїхали на захід, тікаючи від війни, насправді, відбувся певний зсув – мешканці центральних регіонів поїхали у західні регіони, а сходу та півдня – у центральні та північно-західні області. З травня 2022 року Київ почав відновлювати обʼєми реалізації, але не думаю що ми повернемось до довоєнного рівня навіть у 2023 році.
Ми спостерігаємо не значне падіння попиту на жіночий та дитячий одяг, але росте попит на чоловічий. Цікаво, що така категорія як унісекс показує стрімку позитивну динаміку і вона частково компенсує жіночу категорію.
– Чи змінилось у вас щось в маркетингу та комунікації з аудиторією?
– Intertop зайняв активну позицію з перших днів війни. Навіть, коли над кожним з нас висіла невизначеність, ми офіційно опублікували свою патріотичну позицію в соцмережах, звʼязувались з партнерами з Європи та США, а це найбільші fashion-гравці світу, й доносили правду про агресивний напад росії. Ми перерахували свої рекламні бюджети на інформаційну протидію ворогу. Вже пізніше – за місяць чи два ми відчули необхідність і поновили онлайн-рекламу, активність наших соцмереж за вийнятком ТікТок. Всі дослідження показують, що основним каналом пошуку і споживання інформації для українців є Інтернет. Ми завжди йдемо в канал, найзручніший для клієнта. Тобто digital разом з SMM у нас займають левову частку.
– Як зараз розвиваєте свій маркетплейс?
– У нас є сформульована місія, і кожен в компанії її знає: обʼєднати всіх, хто виробляє і споживає fashion на одній платформі, щоб компанії могли зростати, а клієнти були в захваті від шопінгу.І це має ефект. Кількість партнерів виросла за рік війни в декілька разів. Нам довіряють, нас обирають серед інших майданчиків.
В такій важливій для нас категорії, як одяг, саме маркетплейс відіграє ключову роль. Саме за рахунок підключення партнерів ми маємо змогу нарощувати асортимент рік до року мінімум в два рази. Наразі ми велику увагу приділяємо українським компаніям: великим і маленьким – для цього у нас є ціла команда підтримки, яка розповідає як і що правильно робити, як підключитись, як контролювати всі процеси. Також партнери мають постійний доступ до статистики своїх продажів.
– А яке співвідношення продажів онлайн та офлайн у вас було до війни та зараз?
– Онлайн в пропорції по відношенню до роздрібу суттєво зростає, оскільки роздріб фізично скоротився. Є магазини, які не можуть бути відновлені. Також на це вплинула внутрішня міграція населення. Але загалом традиційне співвідношення електронної та фізичної комерції у fashion-індустрії є на рівні 20% на 80% у світі – Україна не виключення. І ця пропорція в цілому тримається.
– Чи змінилась у вас цінова політика під впливом війни та інфляції?
– Так, ми були змушені міняти ціни відповідно до курсових різниць, оскільки у нас багато імпортованого товару. З власним товаром ми більш гнучкі, але з імпортованими товарами ми змушені корегувати ціни.
Ми компанія дуже цифрова, усі рішення у нас приймають на математичному рівні. У нас є сервіс, який в реальному часі заміряє попит і пропозицію на кожну SKU, рекомендуючи певні ціни. Тому втручання людини в цей процес є мінімальним.
– Як змінився середній чек і кількість одиниць в чеку?
– Оскільки у нас зараз розширюється асортимент, довжина нашого чеку зростає на декілька процентів. У нас стало більше одягу, аксесуарів, у нас є категорія beauty. Також у нас збільшилась частота покупок, оскільки одяг і косметику купують частіше, ніж взуття. Тому і довжина і частота чеку зростають.
Середній чек також залежить від каналу. Наприклад, в інтернет-магазині покупці зазвичай шукають вигоду і знижки, а в магазини часто ідуть шукати щось новеньке і порадувати себе шопінгом, бо ж приємні емоції потрібні, навіть під час війни, щоб триматись і допомагати триматись іншим.