
У місті Славута Хмельницької області відкрився оновлений супермаркет SPAR (фотоогляд)


Як цьогоріч мережа Будинок Іграшок повернулася у Харків, експериментує з форматами – відкриє перший аутлет в столиці та розширює асортимент.
Станом на 23 червня 2025 року мережа Будинок Іграшок налічує 63 магазини по Україні, а до кінця року відкриється мінімум п’ять нових просторів, один з них у форматі аутлет. За останні роки виторг компанії зростає на 25% рік до року. У січні 2025 року Марія Назаренко очолила Будинок Іграшок на посаді СЕО.
В інтерв’ю RAU Марія Назаренко розповіла, що вже встигли зробити від початку року, про співпрацю з українськими виробниками, як компанія влучно реагує на світові тренди та прем’єри фільмів і мультфільмів та про свій стиль управління.
— Станом на 23 червня 2025 року мережа Будинок Іграшок налічує 63 магазини по Україні. Після довгої перерви, у квітні цього року Будинок Іграшок повернувся у Харків в ТРЦ Французький бульвар. Чому прийняли це рішення, адже місто під постійним обстрілом росією?
— Харків – не єдине місто в Україні, де складна ситуація через обстріли росією. Зараз в країні немає безпечних міст.
Будинок Іграшок – це омніканальний ритейл, нам важливо бути всюди онлайн та офлайн, де є наші клієнти. На початку повномасштабного вторгнення з Харкова виїхали наші співробітники, тоді магазин закрився, але згодом вони повернулися.
Якщо наші співробітники та клієнти живуть у Харкові, відкрити магазин в цьому місті – наш обовʼязок.
На фото: магазин в Харкові
— Як пройшло відкриття у Харкові?
— Відкриття магазину пройшло успішніше, ніж ми очікували. Ми мали оптимістичні прогнози, але їх перевершили у два рази: за кількістю відвідувачів, обсягами продажів та зворотним звʼязком.
Повернення Будинок Іграшок у Харків – символ того, що все буде добре.
— Зважаючи, що цьогоріч заявлено відкриття зо 20 нових ТРЦ, який план з відкриття нових магазинів маєте?
— У квітні було відкриття двох магазинів – у Харкові, яке ми щойно згадали та в ТРЦ Порт City Луцьк. Цьогоріч планується ще як мінімум п’ять нових відкриттів – від Полтави до Ужгорода. І це не фінальний список, адже ми активно ведемо перемовини з локаціями.
Також експериментуємо з форматами. Скоро відкриється перший аутлет Будинок Іграшок в столичному ТРЦ Караван, де клієнтів чекатимуть цікаві пропозиції зі знижками.
Незабаром буде відкриття оновленого магазину в столичному ТРЦ Retroville з новими цікавими зонами, частину з яких ми поки залишаємо сюрпризом.
— Ви сказали, що відкриття від Полтави до Ужгорода. А за якими критеріями обираєте місто для відкриття та локацію?
— Нам важливо бути там, де є наші клієнти. Ми враховуємо демографічні зміни, аналізуємо динаміку міст і бачимо, що навіть у складних умовах у містах України зберігається високий ритм життя і стабільний попит.
Ми працюємо в омніканальній моделі, яка передбачає різний досвід: хтось замовляє онлайн, хтось – хоче зайти в магазин і обрати наживо. Тож у виборі локації найважливіше для нас – досягти оптимальної зручності для клієнта. А буде це магазин у ТРЦ, чи в street форматі – це не так важливо.
— Зараз мережа активно комунікує про те, що в магазинах Будинок Іграшок можна знайти ігри, іграшки, книги не тільки для дітей, а й будь-якого віку. Розкажіть, чому ідея стала ширша?
— Дійсно, зараз ми багато говоримо про те, що грають всі, а Будинок Іграшок – це магазин і для дітей, і для дорослих. Ми віримо, що для ігор та веселощів немає віку, посади чи якихось ще обмежень. Це і є головна ідея, з якою ми йдемо до наших клієнтів.
Та й наші співробітники – це люди, які люблять гру.
— 1 червня у Будинок Іграшок стартував новий соціальний проєкт «Більше ніж читання». І цьогоріч ви значно розширюєте асортимент книг. Чому пішли в цю історію, адже зараз книги можна придбати усюди – у мережевих магазинах, на маркетплейсах та сайтах видавництв.
— По-перше, я вірю в те, що успішні проєкти стають такими не тому що прораховані економічно, а тому що у них вірить команда. Ми знаємо, що сучасні батьки купують багато іграшок, але купують і багато книжок. Зараз українські видавництва швидко підхоплюють світові тренди, до прикладу, з тими ж прем’єрами мультфільмів і фільмів. А для мережі Будинок Іграшок книги – гармонійна категорія, оскільки вони так само, як і іграшки, розвивають уяву та допитливість.
По-друге, наша задача – зробити асортимент і досвід максимально зручним для тих, хто в нас купує. До того ж ми хочемо, щоб покупці знайшли у нас не лише дитячі книги, а й літературу для себе.
Прагнемо до того, щоб книга була і прямою покупкою, і гарним доповненням до основної покупки.
— Будинок Іграшок співпрацює з українськими виробниками, яка їх частка у продажах?
— За минулий рік, 10% продажів – це товари українських виробників. І цей відсоток зростає рік до року. По-перше, українці підтримують національний продукт, а по-друге, це світовий тренд на локальність – люди охоче купують те, що виробляється в їх країні.
Після повномасштабного вторгнення попит лише зріс. І минулого року мережа приєдналася до державної програми Національний кешбек.
Та й український продукт стає більш конкурентним, його не потрібно спеціально окремо підтримувати для того, щоб він продавався. Це дійсно якісні і сучасні товари, які цілком можуть позмагатися із міжнародними брендами. До того ж асортимент дуже різноманітний: це і мʼякі іграшки, і деревʼяні, і з пластику, також є конструктори, настільні ігри, інтерактивні набори, канцелярія, яка виділяється гарно продуманим дизайном тощо.
— Зважаючи, що велика війна посилила тренд на українські товари, не думали над окремою зоною hand made товарів?
— У нас є тематичні зони, але якщо говорити про українських виробників, я не думаю, що їх потрібно виділяти зонами. Наразі в кожній групі товарів є українські виробники, які вдало конкурують. І наша задача – представляти найкращих, щоб вони нарощували частку в категорії завдяки якості.
Українські бренди впевнено змагаються з міжнародними і не потребують окремої полиці.
— Якими категоріями ще будете розширювати асортимент?
— Як я зазначала раніше, будемо розширювати асортимент книг і для дітей, і для дорослих. Будемо активно говорити про ігри та іграшки для будь-якого віку. До слова, сьогодні в світі кожна четверта гра купується для дорослого – собі чи на подарунок іншому дорослому.
Будемо розширювати асортимент товарів, пов’язаних з творчістю, канцелярію та рюкзаками.
У червні ми запустили у продаж турнікети. Зараз це необхідність і він має бути доступним не лише у спеціалізованих магазинах.
Цей рік багатий на прем’єри мультфільмів та фільмів: «Minecraft», «Ліло і стіч», «Як приборкати дракона», скоро побачимо «Формула-1», «Світ Юрського періоду: Відродження» та ін. Будинок Іграшок швидко реагує на всі світові прем’єри, адже люди шукають улюблених героїв у всьому: іграшках, брелоках, канцелярії.
Будинок Іграшок не просто відреагував на тренд, а занурився у всесвіт гри і переосмислив у своїй комунікації. Ритейлер свідомо не згадував Minecraft буквально, але взяв його візуальну мову: стилістику, кольори, форму блоків. Результат – продажі зросли в 3,5 разів (прим.ред.)
Фанати прем’єр готуються купувати, а ми – продавати.
Цьогоріч у нас з’являтимуться не тільки притаманні нам іграшкові категорії, ми скоріше говоритимемо про те, що ми продаємо усі товари, які б клієнт міг очікувати та зручно купував у нас в мережі.
— Повномасштабна війна посилила дефіцит кадрів. Ви маєте проблеми з нестачею людей?
— Нас рятує те, що у нас невелика плинність. У мережі люди працюють багато років. Та й Будинок Іграшок – це хороше місце для першої роботи, тому до нас приходять студенти, а потім і залишаються.
У нас не драматична ситуація, але справді наразі складніше шукати людей.
Щодо топменеджменту, проблем не маємо. Адже Будинок Іграшок – це «білий» бізнес, тобто ми продаємо сертифіковані товари від офіційних виробників, сплачуємо всі податки та працюємо прозоро як з клієнтами, так і з партнерами. Ми ростемо рік до року, розвиваємося, у нас класна атмосфера і дуже цікава та крута категорія!
А ще – кар’єрне зростання: багато тих, хто зараз в головному офісі, приходив на посади продавців. Яскравий приклад – наш комерційний директор, який починав саме з продавця в магазині.
— Якого кандидата візьмете на посаду продавця?
— У мережі немає жодних обмежень: ні по віку, ні по статті. Основне: клієнтоорієнтованість, емпатичність та зацікавленість в нашій категорії, адже, щоб якісно консультувати, не можна бути осторонь.
Ми ходили всією мережею на прем’єру фільму «Ліло та Стіч». Це класний досвід, адже всі потім «у темі»: продавці продають не просто певну іграшку, а героя, команда маркетингу знає, як зробити рекламу, яка відгукнеться аудиторії.
— А розкажіть про навчання продавців.
— Продавці проходять багато спеціалізованих навчань – від виробників та постачальників. Вони знають усі деталі про іграшки, бренди і колекції. Наприклад, орієнтуються, з яких фігурок складається кожна серія колекційних іграшок, що зараз є в наявності. Знають, у яких магазинах можуть залишатися потрібні позиції і завжди допоможуть знайти саме те, що шукає покупець. Звертайтеся!
У нас в мережі найбільше про іграшки знає саме продавець.
— Скільки наразі мобілізовано людей і чи повертаються до вас демобілізовані?
— Наразі 29 людей з мережі мобілізовано. Усі, хто був демобілізований, повернулися працювати, проте лише половина з них залишилася в команді. Усе через те, що після отриманого досвіду, рівня задач і стресу, який мали на війні, тепер робота здається нудною. І ми дуже хочемо це виправити, залюбки долучимось до державних чи грантових програм з реінтеграції ветеранів.
— Наразі розвиток онлайн – один з пріоритетів?
— Я не думаю, що Будинок Іграшок – це повністю діджитальна компанія, але із зростанням онлайн як зручного способу для споживача в мережі має бути відповідний високий рівень. Ми концентруємося на безшовному досвіді, щоб і в магазині, і на сайті, і через пошукові системи, клієнт знайшов те, що йому потрібно. Застосунок – це додана цінність, тобто, маючи його, споживач має екстрапереваги – може знайти те, що хоче, навіть, якщо товар в іншому місті.
Скажу, що онлайн продажі у нас зросли вдвічі, і це не межа, додаються нові клієнти та ми сконцентровані на клієнтському залученні, щоб краще та влучно рекомендувати товар.
— Будинок Іграшок є у всіх соціальних мережах. Навіть нещодавно зробили сторінку в Х.
— Так, соціальні мережі – це не лише можливість щось сказати про себе, а й спостерігати за трендами. В Х теж є наші клієнти, які колекціонують іграшки та грають в ігри. Особливо серед них багато кідалтів, – дорослих, які купують іграшки для себе, бо продовжують любити гру.
— Зазвичай, середній чек вище в онлайн. А як в мережі Будинок Іграшок: який середній чек в онлайн та офлайн?
— Так, середній чек в онлайн вищий. Це пов’язано з тим, що в офлайн більше спонтанних покупок. Це може бути щось маленьке – цукерка, яблучні чипси, брелок тощо.
— Які тренди у споживацькій поведінці на четвертий рік повномасштабного вторгнення можете виділити?
— Ми багато досліджуємо і те, що притаманно Україні зараз – падіння продажів іграшок, пов’язаних з військовою тематикою: менше купують зброї, танків, солдатиків. Проте росте тренд на героїзацію: рятувальники, медики, пожежники тощо.
Ще один тренд, пов’язаний з війною – попит на антистрес товари всіх видів для дітей та дорослих: це не лише іграшки, які приємно м’яти в руках, а і розмальовки та різні варіанти творчості.
Крім того, є світові тренди, які зокрема притаманні і українським споживачам: це колекціонування, таємні бокси та різноманітні ігри для всіх вікових категорій. З цікавого – нарешті гендерність іграшок стирається.
— Ви відслідковуєте, який відсоток запланованих покупок та спонтанних?
— Ми досліджували, що заплановані покупки дітям роблять приблизно тричі на рік – це на День народження, Різдво та на якусь подію в родині, до прикладу, добре закінчив школу.
Майже всі інші покупки так чи інакше – спонтанні. Їх понад 20 разів на рік.
До того ж зараз стирається стереотип, що іграшка – це щось дороге. Можна зайти в Будинок Іграшок, подивитися, торкнутися, роздивитися, погратися, а купити якийсь брелок і ніяк фінансово не постраждати.
— На скільки відсотків зріс виторг торік?
— Попри те, що люди продовжують виїжджати з країни через війну, є складність з демографічною ситуацією, ми зростаємо на 25% рік до року.
— Маріє, ви доєдналися до команди Будинок Іграшок в січні 2025 року, цікаво, яка ваша мотивація та який ваш стиль управління?
— Зважаючи, що відбувається в країні, ніколи б не хотіла працювати не в білому бізнесі. Будинок Іграшок – білий бізнес та можливість для мене спробувати себе в іншій ролі.
Я вірю у Servant leadership. Моя задача – створювати умови, щоб комфортно працювати, взаємодіями, мати всі інструменти для роботи та всі можливості для проявлення своєї сміливості. Не хочу ставати зупинкою для сміливих ідей або яскравого проявлення будь-кого в команді. Я люблю спостерігати, пишатися та допомагати. А в результаті – стою та аплодую.
— І давайте про плани, частину в бесіді ви вже озвучили.
Так, будемо розширювати асортимент, відкривати нові магазини, робити акцент на омніканальності та соціальній відповідальності. Зокрема, мережа Будинок Іграшок давно співпрацює з БФ Таблеточки, і незабаром запустимо великий благодійний проєкт, який згодом анонсуємо.