Марія Назаренко, Будинок Іграшок: Грають всі, а ми – магазин для дітей та дорослих

Марія Назаренко, Будинок Іграшок: Грають всі, а ми – магазин для дітей та дорослих

Сьогодні
  310
Валерія Байда

Як цьогоріч мережа Будинок Іграшок повернулася у Харків, експериментує з форматами – відкриє перший аутлет в столиці та розширює асортимент.

Станом на 23 червня 2025 року мережа Будинок Іграшок налічує 63 магазини по Україні, а до кінця року відкриється мінімум п’ять нових просторів, один з них у форматі аутлет. За останні роки виторг компанії зростає на 25% рік до року. У січні 2025 року Марія Назаренко очолила Будинок Іграшок на посаді СЕО. 

В інтерв’ю RAU Марія Назаренко розповіла, що вже встигли зробити від початку року, про співпрацю з українськими виробниками, як компанія влучно реагує на світові тренди та прем’єри фільмів і мультфільмів та про свій стиль управління.

Про відкриття нових магазинів, нові формати та вибір локацій

Станом на 23 червня 2025 року мережа Будинок Іграшок налічує 63 магазини по Україні. Після довгої перерви, у квітні цього року Будинок Іграшок повернувся у Харків в ТРЦ Французький бульвар. Чому прийняли це рішення, адже місто під постійним обстрілом росією?

Харків – не єдине місто в Україні, де складна ситуація через обстріли росією. Зараз в країні немає безпечних міст. 

Будинок Іграшок – це омніканальний ритейл, нам важливо бути всюди онлайн та офлайн, де є наші клієнти. На початку повномасштабного вторгнення з Харкова виїхали наші співробітники, тоді магазин закрився, але згодом вони повернулися. 

Якщо наші співробітники та клієнти живуть у Харкові, відкрити магазин в цьому місті – наш обовʼязок.

На фото: магазин в Харкові

Як пройшло відкриття у Харкові?

Відкриття магазину пройшло успішніше, ніж ми очікували. Ми мали оптимістичні прогнози, але їх перевершили у два рази: за кількістю відвідувачів, обсягами продажів та зворотним звʼязком.

Повернення Будинок Іграшок у Харків – символ того, що все буде добре.

Зважаючи, що цьогоріч заявлено відкриття зо 20 нових ТРЦ, який план з відкриття нових магазинів маєте?

У квітні було відкриття двох магазинів – у Харкові, яке ми щойно згадали та в ТРЦ Порт City Луцьк. Цьогоріч планується ще як мінімум п’ять нових відкриттів – від Полтави до Ужгорода. І це не фінальний список, адже ми активно ведемо перемовини з локаціями.

Також експериментуємо з форматами. Скоро відкриється перший аутлет Будинок Іграшок в столичному ТРЦ Караван, де клієнтів чекатимуть цікаві пропозиції зі знижками.

Незабаром буде відкриття оновленого магазину в столичному ТРЦ Retroville з новими цікавими зонами, частину з яких ми поки залишаємо сюрпризом.

Ви сказали, що відкриття від Полтави до Ужгорода. А за якими критеріями обираєте місто для відкриття та локацію?

Нам важливо бути там, де є наші клієнти. Ми враховуємо демографічні зміни, аналізуємо динаміку міст і бачимо, що навіть у складних умовах у містах України зберігається високий ритм життя і стабільний попит.

Ми працюємо в омніканальній моделі, яка передбачає різний досвід: хтось замовляє онлайн, хтось – хоче зайти в магазин і обрати наживо. Тож у виборі локації найважливіше для нас – досягти оптимальної зручності для клієнта. А буде це магазин у ТРЦ, чи в street форматі – це не так важливо.

Зараз мережа активно комунікує про те, що в магазинах Будинок Іграшок можна знайти ігри, іграшки, книги не тільки для дітей, а й будь-якого віку. Розкажіть, чому ідея стала ширша?

Дійсно, зараз ми багато говоримо про те, що грають всі, а Будинок Іграшок – це магазин і для дітей, і для дорослих. Ми віримо, що для ігор та веселощів немає віку, посади чи якихось ще обмежень. Це і є головна ідея, з якою ми йдемо до наших клієнтів.

Та й наші співробітники – це люди, які люблять гру.

Про розширення асортименту та українських виробників

1 червня у Будинок Іграшок стартував новий соціальний проєкт «Більше ніж читання». І цьогоріч ви значно розширюєте асортимент книг. Чому пішли в цю історію, адже зараз книги можна придбати усюди – у мережевих магазинах, на маркетплейсах та сайтах видавництв.

По-перше, я вірю в те, що успішні проєкти стають такими не тому що прораховані економічно, а тому що у них вірить команда. Ми знаємо, що сучасні батьки купують багато іграшок, але купують і багато книжок. Зараз українські видавництва швидко підхоплюють світові тренди, до прикладу, з тими ж прем’єрами мультфільмів і фільмів. А для мережі Будинок Іграшок книги – гармонійна категорія, оскільки вони так само, як і іграшки, розвивають уяву та допитливість.

По-друге, наша задача – зробити асортимент і досвід максимально зручним для тих, хто в нас купує. До того ж ми хочемо, щоб покупці знайшли у нас не лише дитячі книги, а й літературу для себе.

Прагнемо до того, щоб книга була і прямою покупкою, і гарним доповненням до основної покупки.

Будинок Іграшок запустив серію читань дітям вголос (+фото)

Будинок Іграшок співпрацює з українськими виробниками, яка їх частка у продажах?

За минулий рік, 10% продажів – це товари українських виробників. І цей відсоток зростає рік до року. По-перше, українці підтримують національний продукт, а по-друге, це світовий тренд на локальність – люди охоче купують те, що виробляється в їх країні.

Після повномасштабного вторгнення попит лише зріс. І минулого року мережа приєдналася до державної програми Національний кешбек.

Та й український продукт стає більш конкурентним, його не потрібно спеціально окремо підтримувати для того, щоб він продавався. Це дійсно якісні і сучасні товари, які цілком можуть позмагатися із міжнародними брендами. До того ж асортимент дуже різноманітний: це і мʼякі іграшки, і деревʼяні, і з пластику, також є конструктори, настільні ігри, інтерактивні набори, канцелярія, яка виділяється гарно продуманим дизайном тощо.

Зважаючи, що велика війна посилила тренд на українські товари, не думали над окремою зоною hand made товарів?

У нас є тематичні зони, але якщо говорити про українських виробників, я не думаю, що їх потрібно виділяти зонами. Наразі в кожній групі товарів є українські виробники, які вдало конкурують. І наша задача – представляти найкращих, щоб вони нарощували частку в категорії завдяки якості.

Українські бренди впевнено змагаються з міжнародними і не потребують окремої полиці. 

Якими категоріями ще будете розширювати асортимент?

Як я зазначала раніше, будемо розширювати асортимент книг і для дітей, і для дорослих. Будемо активно говорити про ігри та іграшки для будь-якого віку. До слова, сьогодні в світі кожна четверта гра купується для дорослого – собі чи на подарунок іншому дорослому.

Будемо розширювати асортимент товарів, пов’язаних з творчістю, канцелярію та рюкзаками. 

У червні ми запустили у продаж турнікети. Зараз це необхідність і він має бути доступним не лише у спеціалізованих магазинах.

Цей рік багатий на прем’єри мультфільмів та фільмів: «Minecraft», «Ліло і стіч», «Як приборкати дракона», скоро побачимо «Формула-1», «Світ Юрського періоду: Відродження» та ін. Будинок Іграшок швидко реагує на всі світові прем’єри, адже люди шукають улюблених героїв у всьому: іграшках, брелоках, канцелярії.

Будинок Іграшок не просто відреагував на тренд, а занурився у всесвіт гри і переосмислив у своїй комунікації. Ритейлер свідомо не згадував Minecraft буквально, але взяв його візуальну мову: стилістику, кольори, форму блоків. Результат – продажі зросли в 3,5 разів (прим.ред.)

Фанати прем’єр готуються купувати, а ми – продавати.

Цьогоріч у нас з’являтимуться не тільки притаманні нам іграшкові категорії, ми скоріше говоритимемо про те, що ми продаємо усі товари, які б клієнт міг очікувати та зручно купував у нас в мережі.

Про дефіцит кадрів

Повномасштабна війна посилила дефіцит кадрів. Ви маєте проблеми з нестачею людей?

Нас рятує те, що у нас невелика плинність. У мережі люди працюють багато років. Та й Будинок Іграшок – це хороше місце для першої роботи, тому до нас приходять студенти, а потім і залишаються.

У нас не драматична ситуація, але справді наразі складніше шукати людей.

Щодо топменеджменту, проблем не маємо. Адже Будинок Іграшок – це «білий» бізнес, тобто ми продаємо сертифіковані товари від офіційних виробників, сплачуємо всі податки та працюємо прозоро як з клієнтами, так і з партнерами. Ми ростемо рік до року, розвиваємося, у нас класна атмосфера і дуже цікава та крута категорія!

А ще – кар’єрне зростання: багато тих, хто зараз в головному офісі, приходив на посади продавців. Яскравий приклад – наш комерційний директор, який починав саме з продавця в магазині.

Якого кандидата візьмете на посаду продавця?

У мережі немає жодних обмежень: ні по віку, ні по статті. Основне: клієнтоорієнтованість, емпатичність та зацікавленість в нашій категорії, адже, щоб якісно консультувати, не можна бути осторонь.

Ми ходили всією мережею на прем’єру фільму «Ліло та Стіч». Це класний досвід, адже всі потім «у темі»: продавці продають не просто певну іграшку, а героя, команда маркетингу знає, як зробити рекламу, яка відгукнеться аудиторії.

А розкажіть про навчання продавців.

Продавці проходять багато спеціалізованих навчань – від виробників та постачальників. Вони знають усі деталі про іграшки, бренди і колекції. Наприклад, орієнтуються, з яких фігурок складається кожна серія колекційних іграшок, що зараз є в наявності. Знають, у яких магазинах можуть залишатися потрібні позиції і завжди допоможуть знайти саме те, що шукає покупець. Звертайтеся!

У нас в мережі найбільше про іграшки знає саме продавець.

Скільки наразі мобілізовано людей і чи повертаються до вас демобілізовані?

Наразі 29 людей з мережі мобілізовано. Усі, хто був демобілізований, повернулися працювати, проте лише половина з них залишилася в команді. Усе через те, що після отриманого досвіду, рівня задач і стресу, який мали на війні, тепер робота здається нудною. І ми дуже хочемо це виправити, залюбки долучимось до державних чи грантових програм з реінтеграції ветеранів. 

Про діджиталізацію, середній чек та виторг 

— Наразі розвиток онлайн один з пріоритетів? 

Я не думаю, що Будинок Іграшок – це повністю діджитальна компанія, але із зростанням онлайн як зручного способу для споживача в мережі має бути відповідний високий рівень. Ми концентруємося на безшовному досвіді, щоб і в магазині, і на сайті, і через пошукові системи, клієнт знайшов те, що йому потрібно. Застосунок – це додана цінність, тобто, маючи його, споживач має екстрапереваги – може знайти те, що хоче, навіть, якщо товар в іншому місті.

Скажу, що онлайн продажі у нас зросли вдвічі, і це не межа, додаються нові клієнти та ми сконцентровані на клієнтському залученні, щоб краще та влучно рекомендувати товар.

Будинок Іграшок є у всіх соціальних мережах. Навіть нещодавно зробили сторінку в Х.

Так, соціальні мережі – це не лише можливість щось сказати про себе, а й спостерігати за трендами. В Х теж є наші клієнти, які колекціонують іграшки та грають в ігри. Особливо серед них багато кідалтів, – дорослих, які купують іграшки для себе, бо продовжують любити гру.

Зазвичай, середній чек вище в онлайн. А як в мережі Будинок Іграшок: який середній чек в онлайн та офлайн?

Так, середній чек в онлайн вищий. Це пов’язано з тим, що в офлайн більше спонтанних покупок. Це може бути щось маленьке – цукерка, яблучні чипси, брелок тощо.

Про споживацькі тренди

 Які тренди у споживацькій поведінці на четвертий рік повномасштабного вторгнення можете виділити?

Ми багато досліджуємо і те, що притаманно Україні зараз – падіння продажів іграшок, пов’язаних з військовою тематикою: менше купують зброї, танків, солдатиків. Проте росте тренд на героїзацію: рятувальники, медики, пожежники тощо.

Ще один тренд, пов’язаний з війною – попит на антистрес товари всіх видів для дітей та дорослих: це не лише іграшки, які приємно м’яти в руках, а і розмальовки та різні варіанти творчості.

Крім того, є світові тренди, які зокрема притаманні і українським споживачам: це колекціонування, таємні бокси та різноманітні ігри для всіх вікових категорій. З цікавого – нарешті гендерність іграшок стирається.

Ви відслідковуєте, який відсоток запланованих покупок та спонтанних?

Ми досліджували, що заплановані покупки дітям роблять приблизно тричі на рік – це на День народження, Різдво та на якусь подію в родині, до прикладу, добре закінчив школу.

Майже всі інші покупки так чи інакше – спонтанні. Їх понад 20 разів на рік.

До того ж зараз стирається стереотип, що іграшка – це щось дороге. Можна зайти в Будинок Іграшок, подивитися, торкнутися, роздивитися, погратися, а купити якийсь брелок і ніяк фінансово не постраждати.

На скільки відсотків зріс виторг торік?

Попри те, що люди продовжують виїжджати з країни через війну, є складність з демографічною ситуацією, ми зростаємо на 25% рік до року.

Про стиль управління та плани 

Маріє, ви доєдналися до команди Будинок Іграшок в січні 2025 року, цікаво, яка ваша мотивація та який ваш стиль управління?

Зважаючи, що відбувається в країні, ніколи б не хотіла працювати не в білому бізнесі. Будинок Іграшок – білий бізнес та можливість для мене спробувати себе в іншій ролі. 

Я вірю у Servant leadership. Моя задача – створювати умови, щоб комфортно працювати, взаємодіями, мати всі інструменти для роботи та всі можливості для проявлення своєї сміливості. Не хочу ставати зупинкою для сміливих ідей або яскравого проявлення будь-кого в команді. Я люблю спостерігати, пишатися та допомагати. А в результаті – стою та аплодую.

І давайте про плани, частину в бесіді ви вже озвучили.

Так, будемо розширювати асортимент, відкривати нові магазини, робити акцент на омніканальності та соціальній відповідальності. Зокрема, мережа Будинок Іграшок давно співпрацює з БФ Таблеточки, і незабаром запустимо великий благодійний проєкт, який згодом анонсуємо. 


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку