Олександр Кірпічов, Форс Україна: В Україні не вистачає якісних книжкових мереж

Олександр Кірпічов, Форс Україна: В Україні не вистачає якісних книжкових мереж

10.07.2018 08:15
  1017
Дарья Златьева

Директор Форс Україна Олександр Кірпічов розповів про те, як продаються книги в онлайні, як розвивається книжковий ринок України, і поділився планами з розвитку роздрібної мережі.

Інтернет-магазин book24.ua два роки тому запустила компанія Форс Україна – найбільший дистриб’ютор книг в Україні з асортиментом більше 30 000 найменувань. Директор компанії Олександр Кирпичов розповів про результати роботи інтернет-магазину і чому мережа відклала плани з розвитку роздрібної мережі на рік.

Інтернет-магазин формує 10% обороту

— Яку частку формує онлайн в загальному товарообороті компанії?

Весь канал інтернет-магазинів займає 30-35%, але тут багато нюансів. Крім спеціалізованих книжкових каналів, ми ще активно розвиваємо продажі книг в продуктових супермаркетах, працбємо з продавцями по каталогам і в інших неспеціалізованих каналах. Залежно від їх активності, може коливатися частка онлайну.

В онлайн-канал входять продажі як власного інтернет-магазину, так продажу інших інтернет-магазинів наших партнерів. Власний магазин забезпечує близько 10% всіх наших продажів.

— Який асортимент представлений в інтернет-магазині?

Більше 18 000 книг, половина з яких зберігається на складах постачальників. Є ще позиції, які ми як дистриб’ютор можемо привезти під замовлення.

— Електронні книги продаєте?

 Зараз 99% ринку це піратське скачування книг, відповідно, це не бізнес. Ми спостерігаємо за змінами в законодавстві і плануємо розвивати продажу онлайн-книг, як тільки будуть зроблені дієві кроки по боротьбі з піратством.

— Як ви оцінюєте свою частку на ринку?

Якщо говорити про ринок онлайн-продажів кінцевому споживачу, то за статистикою з відкритих джерел припускаємо, що book24.ua займає третє місце серед спеціалізованих книжкових онлайн магазинів. З великим відривом лідирує Yakaboo.ua, далі йде grenka.ua.

Інша швидкість для онлайну

— Як змінилася компанія з запуском онлайну?

У нас з’явився окремий підрозділ, який займається інтернет-магазином.
Стали краще розуміти, як працює онлайн. Ми працюємо над контентом, швидкістю обробки та розміщення контенту, актуальністю та унікальністю контенту, супроводом клієнтів.

Перше, що ми впровадили у себе і наших партнерів – максимально високу швидкість обміну контентом, цінами, інформацією про наявність товарів на складах.

Книжковий ринок характеризується величезною кількістю номенклатури (десятки тисяч) і найкраще продаються новинки, вони і складають вагому частину продажів. Важливо, щоб новинка з’явилася в інтернет-магазині якомога раніше, часто – до фізичного потрапляння на склад видавництва.

Друге – якість контенту. Ми використовуємо всі доступні фотографії книги, обов’язково превью 20-30 сторінок, стимулюємо клієнтів до написання відгуків і рецензій. Для інтернету це відіграє величезну роль.

Третє – максимальна інтеграція і автоматизація. Позицій багато, ми розуміємо, що чим менше ручної роботи, тим ефективніше і вище продажі. Тому максимально автоматизуємо процеси обробки замовлень, логістики.

— А з ким співпрацюєте з інтернет-магазинів?

Як дистрибутор Форс Україна співпрацює з десятками онлайн операторів. 90% всіх спеціалізованих книжкових інтернет-магазинів, які торгують книгами, працюють з нами.

— А що зараз відбувається на ринку онлайн-продажів книг?

По онлайн книгарнях сформувалися три групи: великі системні гравці, які продають широкий асортимент легальної продукції, інтернет-магазини видавництв, які продають тільки свою продукцію і сотні дрібних інтернет-магазинів. Значна частина останньої групи знаходиться в тіні і продає контрабандну і контрафактну продукцію. За нашими оцінками, онлайн-продажу книг продовжують рости багато років поспіль.

— Який у вашому магазині середній чек? Чи працює програма лояльності і вивчаєте ви свого покупця?

Клієнти витрачають близько 300 гривень і в середньому купують дві книги. Програма лояльності є, але ми зараз її допрацьовуємо.

— Який канал найбільш ефективний для просування?

Платна контекстна реклама, SEO-просування, SMM, медійна реклама, ремаркетинг, e-mail маркетинг. Також ми співпрацюємо з маркетплейсами, книжковими порталами і агрегаторами рекламного трафіку.

Найбільшою конверсією – до 10% – відрізняються прайс-агрегатори, оскільки генерують вже налаштованих на покупку клієнтів, які вже порівняли ціни і розуміють, що знайшли кращу. По контекстній і контекстно-медійній рекламі конверсія істотно нижче.

—З ким співпрацюєте з маркетплейсів? Наскільки ефективним є цей канал?

З іноземними та українськими, з тою ж Rozetka. Ефективність роботи з ними досить хороша за рахунок моделі оплати за успішну транзакцію, а не переходи або покази.

— І яке з напрямків продає більше?

Якщо порівнювати самостійне просування та продажу через маркетплейси, то перший напрямок продає більше в рази.

Дефіцит роздробу

— У вас були плани по запуску роздрібної мережі?

Так, як наступний етап розвитку компанії ми плануємо розвивати книжкову роздріб. На першому етапі буде пілотний проект для налагодження бізнес-моделі, формату і процесів. А після пілота вже приймемо рішення про масштабування і регіональної експансії. Є кілька варіантів розвитку – але поки це гіпотези, ми їх перевіримо на реальних магазинах.

Пілот відкриється в Києві, а далі будемо рухатися по всій Україні.

— Які міста краще?

Можу сказати, що не завжди в великих містах є економічний сенс відкривати магазини. Тому це різний рівень конкуренції за клієнта і за приміщення, за якісний персонал. Відповідно, витрати вище. Тому з точки зору обсягу продажів, так, привабливі великі міста, а ось з точки зору загальної економіки може виявитися що сателіти мільйонників або обласні центри для нас більш цікаві.

— Які це будуть магазини?

— Ми розробили кілька форматів: 100, 200, 300 і 400 кв. м. Це можуть бути і магазини до 1000 кв м, але вони економічно недоцільні.

— Чому так довго зважувалися?

— Ще в березні минулого року ми були готові відкрити три магазини, але в кінці грудня 2016- го Верховна Рада прийняла закон про ліцензування всіх російських книг. Фактично з 1 січня ввозити товар по-старому було вже не можна, а нової процедури в ВР поки не розробили. Тому, коли побачили, що значну частину затребуваного асортименту не можна легально возити і продавати, заморозили роздріб, поки не проясниться ситуація.

Тепер на кожну книгу необхідно отримувати ліцензію. За місяць-два ліцензувати весь асортимент неможливо, та й економічно невиправдано. Тому ми відклали відкриття мінімум на рік.

— А що в цілому відбувається на роздрібному ринку книг?

— Головний стопор книжкового ринку України – недостатня кількість якісного спеціалізованого офлайн роздробу.

В Україні фактично тільки одна мережа «Книгарня Є» активно продає книги всіх видавництв. Також є невеликі мережі, переважно продають книги власного видавництва і не пов’язані з роботою локальні гравці. Щомісяця виходить багато цікавих новинок, багато з яких не доступні в офлайн магазинах. Також існує проблема недотримання платіжної дисципліни рядом партнерів, що не дозволяє їм отримувати від видавництв новинки. З іншого боку, дефіцит книжкової роздробу і є основною можливістю для довгострокового розвитку.

— Імпорт в країну російських книг зменшився в результаті?

— Легальний імпорт в Україну зменшився в рази, але хлинула контрабанда, яка практично не контролюється. За оцінками експертів, загальний обсяг ринку не змінився, але якщо раніше легальний імпорт і контрабанда були в співвідношенні десь 50/50, то зараз контрабанда становить 70-80%, виданих в РФ. При цьому обіцяного зростання видання книг в Україні після введення законодавчих обмежень не відбулося. Як і на будь-якому конкурентному ринку, одні українські видавництва активно ростуть і розвиваються, а інші втрачають позиції.

Читайте також –

Шахін Мусаєв, Pampik.com: Нішеві проекти переживуть маркетплейси, тільки запропонувавши кращий customer experience


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Участь у програмі “Національний Кешбек” візьмуть мережі Велмарт, Велика Кишеня та ВК Експрес, а також власні торгові марки Retail Group

Участь у програмі “Національний Кешбек” візьмуть мережі Велмарт, Велика Кишеня та ВК Експрес, а також власні торгові марки Retail Group

Торговельні мережі Велмарт, Велика Кишеня та ВК Експрес, що входять до холдингу Retail Group, повідомили про свою участь у...
time icon  
  149
Усі новини ринку