
Король пиріжків: як сімейний бізнес Fornetti перетворився на міжнародну франшизу


Директор з операцій та розвитку мережі магазинів Антошка Іван Чивкін у своєму telegram-каналі Miratem розповів про чотири основні метрики якості сервісу, які дозволяють визначити рівень задоволеності та лояльності клієнтів. RAU публікує головні думки експерта.
Минулого року метрика NPS відзначила свій 20-річний ювілей. Вперше цей показник було представлено у 2003 році. Про нього написав у своїй статті Фред Райхелд.
NPS використовують багато відомих компаній по всьому світу для оцінки лояльності клієнтів до компанії. NPS може бути негативним (до -100) або позитивним (до +100). Загалом чим показник вище, тим краще.
Я впевнений, що майже кожен хоч раз отримував від різних компаній питання на кшталт «Оцініть, будь ласка, нашу роботу» або «Вам сподобався наш сервіс?». В більшості випадків потрібно поставити оцінку від 1-го до 10-ти.
Що означають оцінки від 1-го до 10-ти:
Рахується цей показник досить легко:
NPS = % промоутерів – % критиків
Наприклад, компанія провела опитування 100 клієнтів і виявилось, що з них 75 – «промоутери», 5 – «нейтрали» та 20 «критиків». NPS такої компанії буде 55% = 75% промоутерів – 20% критиків.
NPS від 50% та більше — це гарний показник для світових компаній. В більшості випадків, компанії України для себе орієнтуються на показник від 70%.
Якісний зворотний зв’язок від клієнтів має великий вплив на компанії, особливо коли якість її роботи обговорюють в інтернеті. Відгуки та скарги в соціальних мережах мають змогу швидко розповсюджуватися та впливати на майбутнє компанії як позитивно, так і негативно:
Більшість компаній проводять опитування тільки тих відвідувачів, які скористались послугами або придбали товар. Але мало хто запитує думку про якість обслуговування у відвідувачів, які пішли без покупки чи не скористались послугами. Тому справжній NPS більшості компаній трошки нижчий, ніж показує результат опитування клієнтів. Враховуйте, якщо відвідувач пішов від вас, скоріш за все, він залишився чимось незадоволеним.
Мої поради для покращення NPS:
Але важливо пам’ятати, що NPS іноді недостатньо для повноцінної оцінки рівня сервісу та рівня задоволення клієнтів.
Окрім усім відомої метрики NPS (Net Promoter Score) існують ще й інші метрики, які також дозволяють визначити рівень задоволеності та лояльності клієнтів. Зокрема, це:
Про ці метрики я дізнався з книги Артура Лупашко “Більше ніж сервіс”. Автор цієї книги написав про 20 прикладів українського wow-сервісу, які йому розповіли власники та СЕО відомих компаній в Україні. Рекомендую прочитати цю книгу всім, хто вірить в те, що сервіс — один з найважливіших елементів в побудові будь-якого успішного бізнесу.
Почнемо розбір цих метрик з CLI – індекс лояльності клієнта, який схожий на NPS, але має додаткову інформацію про можливість повторних покупок зі сторони клієнта.
Яким чином оцінюється CLI. Просимо клієнта надати відповідь на три запитання:
Варіанти відповідей за шкалою від 1 до 6, де 1 — «найімовірніше так», а 6 — «найімовірніше ні». Загальний CLI розраховується як середній бал за трьома відповідями.
Кожному бізнесу важливо дізнатися відповідь своїх клієнтів на кожне з цих запитань.
Тепер давайте познайомимось з метрикою CSI — це індекс задоволеності споживачів компанією у різних напрямках:
Яким чином оцінюється CSI:
Щоб дізнатися CSI необхідно розрахувати середнє арифметичне значення кожної частини опитування, а потім за формулою: CSI = (показник 1+показник 2)/2. Результат вище 8 вважається гарним. Усі оцінки нижче вимагають опрацювання.
На завершення теми, розглянемо метрику CES — показник оцінки зусиль клієнта. Ця метрика допомагає зрозуміти, наскільки складним є твій товар або послуга для використання.
Яким чином оцінюється CES: