Колекціонер проєктів: історія співвласника Eva та Varus Руслана Шостака
Як співвласник однієї з найбільших продуктових мереж України Varus і лідера вітчизняного сегмента drogerie Eva починав свою справу, якими принципами управління керувався та як, попри війну, планує подальший розвиток бізнесу з виторгом у $2 млрд.
«Як людина, що народилася в Міжнародний день щастя, я, безумовно, щаслива людина — інакше який авторитет буде у цього свята», – написав нещодавно Руслан Шостак на свою 51-шу річницю. Зберігати почуття гумору та оптимізм у найскладніші часи випробувань і криз – важлива риса бізнесмена, який постійно шукає нові можливості й додає нові проєкти до своєї «колекції». За спостереженнями Forbes Ukraine, з початку російського вторгнення співвласник мереж Eva та Varus дав чи не більше інтерв’ю, ніж за попередні роки, і ледь не щомісяця виступає на конференціях. Меседж, яким пронизані всі його комунікації, – оптимізм та впевненість у стрімкому розвитку України після перемоги. Сам бізнесмен пояснює це бізнесовою логікою: «Аби люди знали, хто ми є, і знали, що ми зробили». RAU пропонує ознайомитися з основними фактами розвитку 17 компаній, які тепер консолідуються під парасолькою корпорації Terwin.
Початок шляху
За власними спогадами Руслана Шостака, серйозно бізнесом він почав займатися з 19 років (1992 рік), коли ще навчався на другому курсі у Дніпропетровському інженерно-будівельному інституті (нині це Придніпровська державна академія будівництва та архітектури), а перші кроки були зроблені в старших класах школи. Перший підприємницький досвід – перепродаж жувальних гумок з крамниці чеського луна‑парку, який щорічно приїжджав на місяць у Дніпро. Дохід досягав 100 рублів на місяць, що для кінця 1980-х було досить непоганою сумою. Це дало розуміння: хочеш щось отримати – шукай можливості.
Перший капітал заробив на виробництві броньованих дверей, яке запустив зі шкільним приятелем Артемом Атаманчуком. Цей товар мав неабиякий попит у неспокійні часи переходу від соціалізму до капіталізму. Потім разом із ним імпортував та випускав дитяче харчування на Херсонському консервному заводі (ТМ «Карапуз» і «Малятко»), який партнери купили в 1996 році. Шостак, за його словами, завжди робить бізнес із друзями.
Після того, як їхні шляхи з Атаманчуком розійшлися наприкінці 1990-х, зайнявся ритейлом і став співвласником мережі супермаркетів ПіК в Дніпрі. Партнерами по цьому бізнесу стали співвласники корпорації Ольвія Валерій Кіптик (ще один товариш, який закінчив той самий вуз, що й Шостак), а також Сергій Касьянов. Компанія Ольвія, заснована у 1995 році, була імпортером та виробником FMCG-продукції. «Пробував себе в різних сферах, перевіряв, що працює, а що – ні, що затребуване на ринку», – так характеризував той період сам бізнесмен.
Магазини Eva
У 2002-му Шостак разом з Вадимом Тугаєм створили мережу Eva, яка продавала товари для краси і здоров’я та побутову хімію. Тепер це найбільша національна мережа України, якою керує компанія РУШ. Але у 2004 році Вадим Тугай вийшов із бізнесу та запустив власну drogerie-мережу Prostor під управлінням компанії Стиль Д.
Новим партнером на паритетних засадах в ТОВ «РУШ» став вже згаданий Валерій Кіптик, що якраз у 2004 році продав корпорації Procter & Gamble підприємство, яке виробляло популярний пральний порошок Gala й іншу побутову хімію. Він інвестував частину цих грошей у Eva.
Вже в 2005 році Eva налічувала 40 магазинів та вийшла за межі Дніпропетровської області – в Донецьку область, а ще через рік – відкрила перший магазин в Київському регіоні. За двадцять років роботи Eva зросла до 1150 торгових точок станом на початок повномасштабної російської агресії. На березень 2023-го Eva скоротилася до 990 магазинів, але вже до кінця року мережа нараховувала 1061 працюючий магазин. В планах на цей рік – додати ще 60.
Продуктовий ритейлер Varus
Вже через рік після старту Eva Вадим Тугай і Руслан Шостак заснували мережу супермаркетів Varus, назва якої – це перші склади їхніх імен. Перший магазин відкрився у лютому 2003 року в ТЦ Terra (Тополя) в Дніпрі. Після виходу Тугая у 2004 році місце партнера Шостака і в цьому бізнесі (ТОВ «Омега») зайняв Валерій Кіптик. До 2006 року в мережі було вже чотири класичних супермаркети, а в 2007-му з’явився менший формат – Varus Express. Але під час фінансової кризи в серпні 2009 років Varus Express перейшли до мережі Брусниця Ріната Ахметова, оскільки компанія не могла вчасно обслуговувати банківські кредити. За словами Шостака, це був дуже важливий і переломний момент в житті компанії, який допоміг перебудуватися і зосередитися на більш конкретних цілях. Мережа змогла пролонгувати кредити і зосередилася на розвитку супермаркетів. В кінці 2010-го їх було вже дев’ять, а справжній прорив стався у 2011-12 роках, коли Varus придбав права оренди трьох магазинів збанкрутілої мережі Rainford і десять торгових точок невеликої мережі Цент. На національний рівень мережа вийшла у 2014-му після відкриття 13 магазинів на місці колишніх точок мережі Перекресток у Києві. А перед тим в неї влилися десять супермаркетів SPAR у Дніпропетровську.
Наступного року новий рівень розвитку відзначився новим дизайном магазинів Varus. Ще через два роки Varus придбав супермаркети Billa в Дніпрі та Запоріжжі. Три торгових точки Varus в оновленому форматі почали роботу вже до кінця 2017-го. Карантинний 2020-й рік приніс появу нового формату Varus To Go. До великої війни у Varus було 113 магазинів, на березень 2023-го їх кількість скоротилася до 103. Наразі в мережі працює 108 магазинів у різних містах України та DarkStore у Києві.
Використання кризових можливостей
За два десятиліття спільної праці Руслан Шостак і Валерій Кіптик пережили чимало кризових ситуацій і навчилися знаходити нові можливості для розвитку бізнесу. Зокрема, компаньйони розподілили ролі й дотримуються домовленостей: Кіптик займається стратегічним розвитком та інвестиційними проєктами і не втручається в операційну діяльність, якою займається Шостак. Хоча останній теж поступово делегував безпосереднє управління професійним командам менеджерів під керівництвом виконавчих директорів.
Виконавчі директори досить автономні та самостійні в ухваленні більшої частини рішень. Багато часу приділяється стратегії та плануванню всіх можливих варіантів дій. До цього спонукала фінансова криза в 2009 році, коли Eva та Varus заборгували банкам по кредитам, взятим на розширення бізнесу до 2008 року. Зрештою Шостак домовився з банками про реструктуризацію боргів, і вже 2010-го його компанія знову змогла отримувати кредити. Покращити фінансовий стан компанії вдалося за рахунок фокусування на підвищенні ефективності та зниженні витрат. В тому числі за рахунок розвитку ВТМ (це вже кожен третій товар у кошику покупця Eva та Varus) та онлайн-торгівлі. Новий підхід дозволив швидше розвиватися.
В 2019 році товарообіг Лінія магазинів Eva збільшився в півтора раза й досяг показника $500 млн. В цей знаковий для компанії рік було відкрито 219 нових магазинів і запущено новий формат Eva Beauty Lab, де немає товарів для дому – з фокусом на продажі товарів для догляду та краси. Сумарний товарообіг Eva і Varus вперше перевищив $1 млрд
«Ми остаточно пішли від ситуаційного менеджменту до регулярного. Від звітів у Excel до інтерактивних дашбордів. Від роздумів до експериментів», – написав Шостак на початку 2020-го.
Потім, наприклад, карантинні обмеження змусили Varus буквально за два тижні запустити проект з доставкою від Glovo і за три тижні реалізувати власний проект онлайн-замовлення з наступним самовивозом (Varus Pick-up Point). І це вдалося завдяки попереднім напрацюванням.
Війна і нові бізнеси
Як зазначає Шостак, ще в 2013 році серйозно пророблялися плани виходу на міжнародні ринки, в першу чергу мережі Eva. Однак в 2014-му розпочалася війна, прийшла економічна криза, і стало не до цього. А в 2015-16 роках стало ясно, що вихід на міжнародні ринки офлайн-магазинами вже не має сенсу. З початком великої війни партнери Шостак і Кіптик остаточно сфокусувалися на Україні, щоб підтримати економіку країни. Нагадаємо, що загальний виторг у 2023 році Руслан Шостак оцінював на рівні $2 млрд.
Окрім втрати холодильного комплексу у Броварах, складу обладнання площею 7000 кв. м в Дніпрі, частини магазинів, з кінця лютого 2022-го змінилися всі процеси – від найму на роботу до логістики, змінилися партнери та постачальники що у Eva, що у Varus. Але це не завадило Шостаку реалізовувати нові проєкти.
Перш за все, виходячи з власних потреб і потреб ринку, розробили інвестиційний логістичний проєкт, який після 2028 року налічуватиме 1,3-1,4 млн кв. м складських приміщень аби компенсувати існуючий дефіцит. Логістичний хаб включатиме чотири комплекси у чотирьох областях України (Одеська, Львівська, Дніпропетровська та Київська). Будівництво першої черги в Одеській області вже відновлено в 2023 році. Площа першої черги одеського хабу має сягнути 40 000 кв. м. Будівельні роботи по створенню хабу триватимуть у 2025-26 роках. Загальний обсяг необхідних інвестицій складає $1 млрд. Обсяг інвестицій у першу чергу будівництва становитиме близько $40 млн. Крім того, що цей розподільчий центр стане одним з найбільших в країні, він буде першим «зеленим» проєктом у цій сфері.
Другий важливий проєкт – виграний в 2022 році конкурс АРМА на управителя компанії Вінницяпобутхім, яка випускала мийні засоби ТМ «Ушастый нянь». Управляти активами заводу почала компанія Руслана Шостака та Валерія Кіптика – Крайтекс-Сервіс. Глобальне завдання — скоротити імпорт на ринку побутової хімії та почати експорт.
Стратегічне об’єднання
Також під час війни Руслан Шостак створив корпорацію Terwin, під парасолькою якої працюватимуть його 17 юридичних осіб. Так буде простіше ними керувати та вести операційну діяльність. Особливо важливим в цьому сенсі є впровадження єдиних стандартів корпоративного управління у кожен з активів, де є його частка. Також важливі єдині стандарти у сфері підбору, навчання та адаптації персоналу, соціальних проєктів і багато іншого. Головне завдання — підвищити ефективність кожного бізнесу. Зокрема й спільних активів у сфері комерційної нерухомості.
Так, ще у вересні 2023 року мова йшла про 15 торгових центрів, які контролюються корпорацією Ольвія. А вже у лютому 2024-го стало відомо, що корпорація Terwin оформлює контроль над ТРЦ Neo Plaza в Дніпрі, який було відкрито в кінці 2019 року в престижному районі Дніпра на місці ТРЦ Материк. Ще через місяць АМКУ повідомив про поповнення активів Terwin ще трьома об’єктами:
- бізнес-центр класу В у центральній частині м. Дніпро із торговими приміщеннями загальною площею більше 11 100 кв. м (колишній готель Свердловськ);
- районний ТЦ із супермаркетом та магазинами загальною площею 2135 кв. м у селищі Магдалинівка;
- БЦ “Цитадель 2” у центральній частині Дніпра на 5718 кв. м із підземним паркінгом на 16 автомобілів.
І судячи з усього, на цьому бізнесмен не збирається зупинятися.