Ірина Холод, Нова пошта: Компанія переживає наслідки бурхливого зростання

Ірина Холод, Нова пошта: Компанія переживає наслідки бурхливого зростання

15.11.2017 08:30
  3306
Дарья Златьева

Перше інтерв’ю директора з маркетингу Нова Пошта Ірини Холод після повернення в компанію.

Ірина Холод була біля витоків формування концепції Нова пошта, активного зростання мережі відділень по Україні, і повернулася в компанію, отримавши досвід управління платформою Ukrainian E-commerce Expert. У великому інтерв’ю для RAU вона розповіла про:

  • майбутню реформу в структурі і функціонал департаменту маркетингу,
  • розвиток клієнтського досвіду і сегментацію користувачів
  • вплив e-commerce на активне зростання кількості відправлень
  • впровадження нових технологій і діджіталізацію компанії
  • амбіціях бізнесу на українському і міжнародному ринках
  • а також про те, чому в НП вирішили уповільнити темпи розвитку мережі та багато іншого.

– Чому ви вирішили повернутися в компанію?

– Протягом останніх двох років я керувала комунікаційним майданчиком Ukrainian E-commerce Expert, це дало мені можливість спостерігати за розвитком не тільки ринку електронної комерції, але і за розвитком ринку логістики і його основних гравців. За цей час у кожної компанії виділилися свої ключові переваги і простір для розвитку. Ринок змінюється, стає конкурентним, але все ще дуже далекий від насичення.

Компанія Нова пошта, як і раніше, виконує місію гравця, який формує ринок і задає певні правила гри.

А до лідера, як відомо, вище і вимоги, і очікування з боку клієнтів. Зараз власники розглядають нові горизонти в роботі Нова пошта на локальному та міжнародному ринках, у нас спільне бачення розвитку, тому я прийняла їх пропозицію повернутися в команду. Більш того, я щиро люблю цю компанію і бренд, нову концепцію якого ми разом з колегами запустили в 2014 році.

– Після повернення в компанію ви заявили, що будете створювати і зміцнювати портфель продуктів на основі глибокого вивчення клієнтських сегментів і їх потреб. Про які сегментах йдеться і скільки зараз користувачів зареєстровано в базі НП?

– За роки роботи у компанії накопичився величезний обсяг знань про клієнтський досвід, аналізуючи який ми можемо робити більш глибоку сегментацію. Ми навчилися виділяти тих клієнтів, хто користується доставкою в бізнес-цілях, і тих, кому доставка допомагає підтримувати зв’язок з рідними та близькими.

У базі користувачів Нова пошта вже більше 5 млн фізосіб і понад 19 000 корпоративних клієнтів.

Наше завдання зараз – запропонувати всім клієнтським сегментам саме той продуктово-сервісний пакет, який їм зручний і потрібний для того, щоб рости.

– Ви говорили, що в Ukrainian E-commerce Expert отримали можливість побачити іншу сторону медалі – ринок з його зовнішнього боку, з боку клієнтів і партнерів. Які очікування у ринкових гравців і кінцевого споживача?

– Дійсно, зараз ринок доставки в Україну вже набагато більш сформований в порівнянні з 2013-2014 роками, на ньому видно картина розподілу сил. І я рада, що він стає конкурентним, тому що компанії створюють для клієнтів найкращі пропозиції.

Зараз клієнти очікують з нашого боку більшої лояльності, виконання декларованих обіцянок. Для них також багато значить спрощення і прискорення процесу доставки. Вони хочуть, щоб взаємодія з ними все більше переходила в діджитал, щоб управляти своїми логістичними операціями можна було парою кліків на смартфоні.

Маркетингові перетворення

– Які бізнес процеси в компанії будете переглядати? Наскільки українці готові користуватися новими технологіями?

– Я переконана, що функція маркетингу в компанії масштабу Нова пошта, та й будь-який інший, перестала бути класичним 4Р – product, place, promo і price. Сучасний маркетинг став більш широкою філософією, повноправною частиною довгострокової стратегії компанії. Маркетинг став більше впливати на інші бізнес-процеси.

У бізнесі, як і в родині, за загальне щастя не відповідає хтось один.

Тому так, дещо буде змінюватися. Для початку, в департаменті з’являться нові функції. Особливу увагу приділимо управлінню клієнтськими сегментами, створенню унікальних пропозицій для кожного з них. Точно будемо розвивати діджитал-напрям в продуктах. Клієнтам потрібно максимально автоматизоване управління доставкою, будь-то особистий кабінет, мобільний додаток або сайт компанії. Українці готові підтримувати нові технології. Це помітно по прямій зворотного зв’язку від клієнтів, яку отримує команда, що відповідає за онлайн-сервіси. Завдяки нашим клієнтам, наприклад, в мобільному додатку Нова пошта з’явився сервіс, що дозволяє відправнику завчасно створювати експрес-накладні та їх реєстри і економити час у відділенні, оформляючи відправки.

Ірина Холод очолювала Ukrainian E-commerce Expert два роки – з жовтня 2015 го по жовтень 2017 го

– Яку із зарубіжних компаній ви вважаєте зразком в плані маркетингової стратегії?

– У кожного гравця світового ринку є підхід, інструмент або бізнес-ідея, які заслуговують на повагу і є таким собі еталоном для індустрії. Мені подобається підхід DHL. Напевно, вони були першими, хто розділив роботу на три бізнес-напрямки: вантажні перевезення, доставка посилок і документів. Це приклад того, як сегментувати розумно і зосереджуватися на основному, в їх випадку на роботі з В2В.

У клієнтському сервісі і діджіталізаціі абсолютне лідерство за Amazon. Безос і його команда – це фантастичні стратеги, з яких варто брати приклад сервісним бізнесам в усьому світі.

– Які для вас найважливіші показники успішності маркетингової кампанії?

– Є думка, що маркетингові комунікації, які є частиною глобального маркетингу – це про «створити красу». Красу айдентики, бігбордів, промороликів та інших інструментів, якими управляють маркетологи. При цьому я переконана, що краса зовнішніх проявів бізнесу повинна приносити йому гроші. Головним KPI бізнесу, в тому числі нашого, я вважаю щасливих клієнтів, які ростуть разом з компанією і допомагають рости їй.

Оптимізація замість зростання

Які амбіції у Нова пошта в сегменті адресних доставок?

– Кур’єрська доставка набирає обертів з року в рік, тому ми будемо розширювати автопарк і штат кур’єрів. Зараз в пріоритеті – якість доставки, тому будемо працювати над операційними процесами. Це з короткострокових цілей.

Що стосується довгострокових цілей, то в наших планах – удосконалити досвід користування адресною доставкою, зробити її прозорою, прогнозованою і керованою для клієнта.

Це можливо завдяки єдиній платформі для комунікації кур’єра, клієнта і диспетчера, який супроводжує доставку. Клієнт зможе відстежувати її в режимі реального часу і впливати, наприклад, на бажаний часовий інтервал для отримання посилки. Для цього вже не потрібно буде дзвонити в контакт-центр або писати в нашу онлайн-підтримку. Все, що буде потрібно – це пара маніпуляцій на екрані смартфона. Такий проект ми хочемо реалізувати в найближчий рік-два.

– За рахунок якого сегмента зараз зростає кількість відправок?

– Безумовно, за рахунок грандіозних темпів e-commerce. Кількість доставок, які Нова пошта робить для корпоративних клієнтів з онлайн-торгівлі – це чверть загального обсягу. У ІІІ кварталі цього року ми доставили для них на третину більше, ніж у цей же час в минулому році. І в найближчому майбутньому цифри продовжать рости: в порівнянні з обсягами ринків європейських країн, український e-commerce з об’ємом в 1-1,5 млрд євро виглядає багатообіцяюче.

– Як швидко зараз розвивається мережа?

– Кілька років тому покриття мережі Нова пошта досягло такого рівня, що в великих містах з вікна одного відділення можна було побачити інше, розташоване неподалік. При цьому продовжувала зростати кількість доставок, набирала обертів послуга фулфілмента. Тому в компанії прийняли рішення уповільнити темпи розвитку мережі і зосередилися на тому, щоб оптимізувати процеси всередині неї. Відділення, в яких пропускна здатність вже не відповідає реальному грузопотоку, переїжджають у великі приміщення, безперервно йде набір і навчання персоналу, ми запускаємо сервіси, які дають можливість швидше обслуговуватися в відділеннях або отримувати сервіс поза відділень. В останньому випадку альтернатива – це безконтактна доставка. У 15 відділеннях Нова пошта по Києву вже працюють зони самообслуговування на базі почтоматов.

Словом, зараз в пріоритеті завдання зміцнити стандарти обслуговування і прискорити процеси.

Це до питання про відділення. Але в логістичну мережу Нова пошта входить ще й 41 сортувальний термінал. Останній – найбільший в Україні, Національний термінал ми відкриємо на початку наступного року. Зараз там тестують потужну сортувальну лінію, яка за секунду здатна обробляти 3 посилки вагою до 30 кг.

– Компанія швидко росла. Як боретеся з таким симптомом швидкого зростання як погіршення якості обслуговування?

– Компанія росла і продовжує зростати щорічно на 30-50%, а інфраструктура не змінювалася. Зараз вона працює на межі можливостей.

Наші клієнти зіткнулися з викликами, тому що звикли до безвідмовного сервісу. Ми чуємо відгуки, розуміємо їх і визнаємо: компанія дійсно переживає наслідки бурхливого зростання.

Ми працюємо над тим, щоб люди знали більше про альтернативи візиту до відділення. Будемо посилювати комунікацію по діджитал-сервісів, почтоматам. По суті, це те ж, що свого часу зробила Нова пошта з попитом на експрес-доставку. У нашому випадку мета – сформувати культуру користування всіма можливими каналами для управління доставкою.

Я хочу запевнити клієнтів: всі відгуки, які ми отримуємо, для нас важливі, вони дають розуміння вузьких місць. З ними йде робота всередині, яка поки не помітна для них, адже будь-які зміни в бізнесі такого масштабу вимагають часу, вкладень, нових розробок. Нам потрібні і професіонали, які будуть любити свою справу, тому запрошую зацікавлених і мотивованих людей до нас в команду.

Досвід взаємодії

– У відділеннях все менше менеджерів. Наскільки скоротився час обробки однієї операції співробітником?

– Людей дійсно стало менше. Впевнена, що з цим зіткнулися і інші сервісні бізнеси. Ринок праці зараз переживає не найкращі часи, особливо з огляду на вплив безвіза на трудову міграцію. Ми продовжуємо набирати персонал, готові навчати людей без досвіду роботи в логістиці або роботи взагалі. І, повторюся, будемо раді бачити в компанії людей, які хочуть допомогти нам стати краще.

Одночасно з цим ми почали обладнувати зони самообслуговування у відділеннях. Їх вже більше десятка, і цей проект плануємо масштабувати.

Нова пошта

На думку Ірини Холод головною проблемою українського e-commerce залишається недосконалість законодавства

Також є плани щодо розвитку власної мережі почтоматов на зовнішніх локаціях, в місцях великого скупчення людей. Працюємо і над іншими рішеннями, включаючи діджітальние. У мобільному додатку вже є можливість створювати експрес-накладні та їх реєстри, змінювати дані в накладних, оплачувати послугу доставки, і функціонал буде розширюватися. У розробці знаходиться спеціальний додаток для кур’єрів.

– Як змінювалася комунікація Нова пошта з користувачами з 2011 року?

– У 2011, коли Нова пошта була ще В2В бізнесом, комунікація з клієнтами відбувалася через департамент продажів, який допомагав їм розвиватися. Далі пішов період розвитку мережі, почав зростати ринок e-commerce, який драйв ринок доставки. Комунікації стали поступово переходити в площину відділень і онлайн-ресурсів. У 2013 році ми розробили перший мобільний додаток Нова пошта.

Згодом технології ще більше змінили формат комунікації з користувачами. У 2013 році ми були серед перших сервісних бізнесів, який став спілкуватися з клієнтами на офіційних сторінках бренду в соціальних мережах. З тих пір соцмережі стали одним з основних каналів, де клієнти можуть висловити думку або поставити запитання та отримати оперативну відповідь. Обробкою цих звернень в коментарях і особистому листуванні займається департамент дистанційної підтримки клієнтів Нова пошта.

Уже кілька років поспіль ми аналізуємо базу клієнтів, проводимо сегментаційного дослідження. Комунікація з клієнтами стала більш таргетированою, оскільки ми вже виділяємо три сегменти – В2В, В2С і С2С. Наше завдання зараз – спростити її, додати емоційну складову там, де це необхідно.

– Який у Нова пошта досвід колаборації з рітейлом? 

– З рітейловими локаціями, де розташовані наші парселшопи (міні-відділення), у нас склалися хороші відносини. Цей формат відділення показує позитивну динаміку. Якщо порівнювати результати за 10 місяців 2017 року з тим же періодом 2016- го, то кількість доставок в міні-відділення виросла на 41%, доставок з парселшопов – на 32%. Це говорить про те, що формат популярний, і ми зараз розробляємо подальше бачення його розвитку.

E-commerce зі зв’язаними руками

– Що заважає зараз розвитку українського e-commerce?

– Мені здається, коли ми говоримо про український e-commerce, то говоримо і про українське підприємництво, про малий і середній бізнес в цілому.

Біди у малого-середнього бізнесу та e-commerce в Україні однакові – недосконале законодавство і податковий тягар.

Зараз в онлайн-торгівлі працює багато українців, які здійснюють підприємницьку діяльність, але не ідентифікують себе з бізнесом. Наприклад, продають через соцмережі і діють як фізособи. Це підтверджує той факт, що в Україні залишаються труднощі з веденням бізнесу. Цим і іншим підприємцям потрібно розв’язати руки для роботи в білу. Поки вони залишаються пов’язаними.

– Зараз багато інтернет-магазини переходять у формат маркетплейсів. Як це буде стимулювати зростання продажів і, відповідно, зростання відправок?

– Торгівля на маркетплейсі – це один з варіантів організації бізнесу в інтернеті. І, що важливо, не самий ресурсозатратний. Щоб продавати на маркетплейсі, не потрібно робити сайт, наймати людей, знімати офіс. Тому для новачків e-com це стартовий трамплін, для власників онлайн-магазинів – можливість диверсифікувати продажі. З огляду на те, що зараз покупці хочуть самі вибирати зручні місця для шопінгу, звичайно, це буде стимулювати бізнес і в онлайн-торгівлі, і в доставці.

– Що тепер буде з E-commerce Expert?

– Компанія продовжує працювати. Там залишилася колишня команда, якій вдалося створити реально працюючу комунікаційну платформу для об’єднання гравців ринку e-commerce. Хлопці продовжать проводити великі івенти і працювати офлайн – виробляти кілька інформаційних продуктів, забезпечувати ринок глобальними новинами і аналітикою. E-commerce Expert також братиме участь у формуванні законів, які допоможуть ринку розвинути весь величезний потенціал.

Монетизація «краси»

– Чому навчив вас досвід ведення власного проекту? Чи були якісь історії, коли ви думали, що все пропало, але все вийшло?

– Я занурилася в ще один ринок, вивчила його механізми, дізналася зсередини тонкощі і складності ринку ділових івентів. Зрозуміла, що одними івентами заробляти вкрай складно, що бізнесу потрібна диверсифікація. Стала більше розуміти, як заробляти гроші і ефективно їх витрачати.

У великих компаніях звикли, що маркетинг – стаття витратна, але не кожен маркетолог розуміє, як ці бюджети заробляються, не кожен відстежує ефективність активностей за показниками продажів.

Саме за ці два роки я переконалася, що кожна копійка, вкладена в зовнішні прояви, в «красу», повинна приносити компанії гроші.

– Через вас пройшло безліч проектів за останні два роки. Історія кожного з них вас найбільш вразила?

– Скажу чесно, мене приємно здивувала аудиторія останнього E-commerce congress. Раніше основною масою гостей і учасників був торговий e-com. Цього року з’явилося багато представників зі сфери послуг, банківського і телеком секторів. Це говорить про те, що e-commerce стає важливою частиною глобальної бізнес-екосистеми. Він міцно закріпився навіть у державних справах. Взяти, приміром, Prozorro, унікальний в Європі проект з управління закупівлями в сегментах B2G і G2B. З’явилися ініціативи E-health, E-government. Це дуже надихає. Те, що раніше було чистою бюрократією, зараз стає легшим, більш сучасним і зручнішим сервісом для людей. Тому, напевно, саме помітний перехід багатьох бізнесів і держави в Е-формат я б назвала найбільш вражаючим.

– Назвіть ваші п’ять правил успіху?

– Любити те, чим займаєшся або не займатися взагалі. Бути чесним з собою і оточуючими. Ставитися до людей так, як хотілося б, щоб ставилися до тебе. Ну і залишатися цікавим і товариським. Широке коло контактів і володіння інформацією – це однозначна перевага. Залишатися відкритим, аналізувати і приміряти на себе успішні практики інших ринків, причому не тільки в Україні, а й в усьому світі.

Читайте також – 

Співзасновник Нова Пошта В’ячеслав Клімов про головні тренди в e-commerce, рітейлі та доставці


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

До вибору найкращих супермаркетів Європи за версією конкурсу Europe’s Finest Store 2025 потрапили три дизайнерські супермаркети...
time icon  
  1027
Усі новини ринку