
Фінансова директорка Eva Лілія Воленко визнана однією з найкращих CFO України


Погана комунікація між відділами продажу і маркетингу – одна зі значних причин, що можуть призвести до низьких результатів компанії. Хто все-таки «завалює» продажі та як покращити роботу обох відділів.
Коли продажі зростають, а менеджери ледь встигають опрацювати всі запити клієнтів, кожен відділ компанії відчуває причетність до загального успіху. Але коли продажів немає, всі намагаються зняти відповідальність з себе і перекласти провину на інших. В колонці для MC Today засновник Martsenko Sales Вадим Марценко розповів, як в такій ситуації діяти керівнику. RAU обрала ключове з матеріалу.
Зазвичай взаємні претензії між маркетологами і менеджерами з продажу виглядають якось так: «Ми їм передали три сотні лідів, чому вони не продають, не знаємо», – говорять маркетологи. «Та це були неякісні ліди, ті люди взагалі зовсім інше шукали, а не наш продукт», – відповідають продавці. При цьому, цілком можливо, і маркетологи доклали всіх зусиль, щоб зібрати якомога більше лідів, і продавці виклалися на повну. Кого звинувачувати у низькій конверсії?
Подивимось на найпоширеніші проблеми у кожному з відділів, через які «просідає» результативність продажів:
Можна скільки завгодно «переводити стрілки» один на одного, але зрештою, справжня причина поганих продажів – в іншому. Відповідальність за неї несе власник бізнесу чи керівник компанії – той, хто не продумав взаємодію між відділами, не синхронізував їх діяльність, не створив умов для комунікації.
Крок №1: стратегічний. Прописуючи структуру компанії та розподіляючи обов’язки між відділами, переконайтесь, що і продажі, і маркетинг мають спільну стратегію і пов’язані цілі.
Кожен працівник цих відділів має розуміти не лише свою безпосередню задачу і свій план, а й свою роль у загальній системі. Якщо це маркетолог, то йому важливо не тільки вміти «зачепити» якомога більше лідів, а й знати, куди ці ліди потім спрямовуються, ким і як обробляються. Якщо це сейлз, то він повинен не просто опрацьовувати лідів, а й розуміти, звідки вони прийшли, чим зацікавилися, які були попередні контакти з ними по вашому продукту.
Крок №2: організаційний. Перегляньте всі етапи продажу і розподіліть зони відповідальності. Де включається в роботу відділ маркетингу, де менеджери з продажу, а де варто попрацювати разом. Наприклад: аналізувати цільову аудиторію та обирати позиціювання мають і маркетологи, і менеджери з продажу разом. Планувати і проводити рекламну кампанію — завдання маркетологів, а от обробляти вхідні заявки мають вже менеджери з продажу. Готувати комерційну пропозицію – разом. Проводити зустрічі чи дзвінки, обробляти заперечення, укладати угоду – менеджери з продажу. Комунікувати після продажу для формування лояльності – маркетологи. Здійснювати повторні продажі – менеджери з продажу.
Крок №3: комунікаційний. Відпрацюйте механізм комунікації між відділами: відділ продажів має бути впевнений у маркетинговій підтримці своїх дій, а маркетологи знати, які з приведених ними лідів здійснили покупку, а які зникли. Потрібно, щоб всі учасники процесу однаково розуміли портрет клієнта та сильні сторони продукту, щоб не було неузгодженості у тому, що пообіцяв клієнту маркетолог, і що потім робить менеджер з продажу.
Пропишіть точки, в яких обов’язково надавати зворотний зв’язок і регламент взаємодії: хто кому що передає, хто що затверджує, хто кому звітує та оцінює ефективність. Чим детальніше все розпишете, тим менше буде питань та конфліктів, а отже – тим ефективніше працюватиме ваша компанія.
Щоб «подружити» відділи продажів і маркетингу, інтегруйте активності: залучайте обидва відділи до розробки та «упаковки» продуктів, складання плану продажів. Продавці та маркетологи повинні спільно створювати комерційні пропозиції для різних ринкових сегментів. Нехай обидва відділи беруть участь в оцінці клієнтських потреб:
Погана комунікація між відділами продажу і маркетингу – лише одна з причин, що можуть призвести до низьких результатів. Якщо компанії вдалося досягти синергії у роботі цих відділів, а продажі все ще незадовільні – радимо звернутись до консультантів, що проведуть аудит відділу продажів та допоможуть визначити точки росту.