
Король пиріжків: як сімейний бізнес Fornetti перетворився на міжнародну франшизу


Директор з маркетингу мережі АЗК ОККО Василь Дмитрів під час свого виступу на Українському маркетинговому форумі розповів про колаборацію з благодійними фондом Повернись живим та як проект по допомозі ЗСУ допоміг мережі стимулювати продажі, закріпити своє місце на ринку та побудувати лояльність аудиторії до компанії на рівні цінностей. RAU публікує головні тези її виступу.
Ми були перші, хто запустив системний довготривалий проект на допомогу ЗСУ, який ліг в основу нашої маркетингової стратегії.
Наша філософія – сильні бренди в період війни повинні мати чітку позицію, не боятись про неї говорити і підкріплювати слова діями. Цією філософією ми керуємось з перших днів повномасштабного вторгнення. Все, що ми робимо, ми пропускаємо через цю філософію.
Влітку 2022 року ми вже подолали паливну кризу. Ми були першими, хто завіз багато пального, що дозволило нам посилити свої позиції на ринку – до війни ми займали 18% ринку, а влітку 2022 року – 23%.
З перших днів війни ми заправляли ЗСУ, також ми допомагали критичній інфраструктурі, волонтерам та благодійним фондам. Але усі наші благодійні проекти були несистемними і розфокусованими. Єдиним нашим постійним проектом була акція Зігріваємо захисників, що триває і зараз. У рамках цього проекту ми пригощаємо військових кавою та хотдогами на десяти АЗК, найближчих до лінії фронту. Ми вже роздали понад два мільйони чашок кави та понад мільйон хотдогів.
Влітку 2022 року загальний фонд допомоги мережі ОККО вже становив понад 100 мільйонів гривень.
Коли поставка пального відновилась, відновилась і конкуренція, яка почала загострюватись. Перед нами виникли наступні завдання:
У результаті ми прийшли до того, що корпоративна соціальна відповідальність лягла в основу нашої маркетингової стратегії.
Ми багато аналізували, що відбувається в інформаційному просторі. Результатом аналізу стали чотири простих висновки:
Ми довго думали як запакувати та назвати наш благодійний проект. Ми визначили три критерії, яким має відповідати ця назва:
Так у нас з’явилась назва нашого системного благодійного проекту Око за око. Перша кампанія цього проекту закумулювала п’ять мільйонів гривень на закупку авіаційних комплексів Шарк.
Після запуску цього проекту, ми побачили, що для збору достатньої сумми коштів потрібно близько п’яти-шести місяців. Постало питання – як весь цей час тримати проект у тонусі та якісно підтримувати його інформаційно. Ми вирішили розвивати нову культуру споживання, в межах якої кожен українець своїми щоденними покупками може допомагати ЗСУ, якщо обирає відповідальні бренди з півзвучними йому цінностями.
Ми не економили на маркетингу, а якісно просували цей проект. Для нас немає маркетингових витрат, натомість є інвестиції у маркетинг. Якщо вклавши мільйон гривень, ми зможемо зібрати на благодійний проект п’ять мільйонів гривень, то це треба зробити. Це краще, ніж просто передати благодійному фонду мільйон гривень.
Кризовий час – найкращий час для збільшення маркетингового бюджету. Цей час дає можливості робити прориви.
Під час реалізації проекту Око за око ми виявили наступні інсайти:
Ми для себе обрали два основних види комунікації:
Ми завжди думали як збільшити кількість точок контакту. Для цього ми придумали емоційні гачки. Перший з них – це трек Батьківщина з гуртом Kalush Orchestra, який вже прослухали 15 мільйонів раз. Ще один гачок – це мурал на стіні одного з наших київських АЗК.
Також ми зробили амбасадорами проекту наших клієнтів, створивши в колаборації з брендом Dodo фірмовий мерч (шкарпетки та худі з принтом Око за око). Цей мерч ми реалізовували через власну мережу АЗК, а частину з його прибутку віддавали на ЗСУ.
Для автомобілей, яких в місяць до нас заїжджає понад один мільйон, ми створили оригінальні нальпки з написом “Око за око, зуб за зуб, загризу за тризуб”. Тут дуже важливо, щоб наліпки були креативними, щоб водіям хотілось наклеїти їх на своє авто.
Вже органічними для нас дрежером комунікації стали наші паперові стакани для кави, які також розповідали про проект Око за око.
Ми також зробили неочікуваний комплімент на наших найактивніших клієнтів, на яких чекав бокс з сувенірною продукцією на АЗК, де вони найчастіше бувають.
Результати цього проекту були наступними: якщо у листопаді 2021 року лише 19% клієнтів заправляли Pulls, то у листопаді 2022 року їх вже було 45%. Позитивний результат ми також отримали щодо наших соціальних мереж – ми отримали дуже багато позитивних відгуків, які свідчили про те, що нам вдалося побудувати лояльність на рівні цінностей.
Проект Око за око добігав кінця і ми почали думати на чимось новим, що так само б драйвило наших клієнтів. Ми не могли понизити планку і фонд Повернись живим запропонував нам зібрати 400 мільйонів гривень на закупу зброї для ЗСУ, а саме – кулемети, міномети та гранатомети.
Я не вірив, що нам вдасться погодити цей проект на рівні наглядової ради, оскільки мережа ОККО закредитована європейськими банками (у тому числі і Європейським банком реконструкції та розвитку), які мають багато комплаєнсів щодо роботи зі зброєю. Тож, коли я йшов на захист цього проекту, то підготував ще два запасних. Проте я був приємно здивований тим, що усі одностайно проголосували за те, що треба купувати те, що потрібно армії. З банками вирішили говорити після війни, адже якщо ми програємо, то банкам взагалі буде не до нас. Так було прийнято одностайне рішення, і ми пішли у цей проект.
Сміливі рішення потребують сміливих комунікацій, тому ми вирішили не займатись напівмірами, а прямо комунікувати, що ми збираємо на зброю. Клієнтам ми так і доносили, що ми “Озброюємось до зубів”.
Наші висновки реалізації цих благодійних проектів:
За час повномасштабного вторгнення об’єм допомоги по всіх проектах мережі ОККО вже перевищив 750 мільйонів гривень. І ми не зупиняємось. Задонатити на помсту: