Король квадратних метрів: історія становлення бізнесу Вагіфа Алієва

Король квадратних метрів: історія становлення бізнесу Вагіфа Алієва

27.09.2019 05:00
  2028
rau

30 років тому Вагіф Алієв продавав газовану воду в туркменському Ашхабаді, а тепер він задає правила гри на київському ринку торговельно-розважальних центрів і може стати рантьє №1 в Україні.

Цей текст доступний також російською мовою

Журнал НВ (Авторка статті – Олександра Некращук) опублікував історію одного з найвідоміших українських девелоперів, що став, на підсумками конкурсу Retail Development Business Awards 2019 “Персоною року в девелопменті”. RAU публікує скорочену версію матеріалу.

Зараз у народженого в Туркменії етнічного азербайджанця Вагіфа Алієва в українській столиці є близько 240 000 кв. м торгових і офісних площ загальною вартістю близько $400 млн. Серед них такі великі торгово-розважальні центри як Lavina Mall і Мандарин Плаза, а також частка в бізнес-центрі Парус. Алієв контролює 10% ринку столичної торговельної нерухомості і 5% офісних.

І його частка ось-ось стане більше: девелопер не раз анонсував намір побудувати мережу з десяти величезних ТРЦ у всіх районах столиці. Площа кожного складе 300 000 – 500 000 кв. м, що в два-три рази більше, ніж найбільший об’єкт комерційної нерухомості України – Lavina Mall з її 170 000 кв. м.

Вже в найближчі місяці Алієв відкриє Blockbuster Mall на проспекті Бандери на 350 000 кв. м (втім, терміни здачі об’єкту в експлуатацію неодноразово переносилися, і коли саме почне роботу хоча б перша черга ТРЦ, невідомо, – прим. RAU). Його компанія добудовує також Осеаn Mall (300 000 кв. м) і почала будівництво ще двох ТРЦ – Lesnaya Mall (300 000 кв. м) і Hіpрodrome Mall (450 000 кв. м).

“Я готувався до цього протягом 25 років”, – заявив НВ Алієв. І пояснив, що років десять скуповував землю в Києві, і таких хороших ділянок, як у нього, у столиці немає ні в кого. “Зараз я можу втілити в життя свою стратегію”, – задоволено каже бізнесмен, сидячи в своєму розкішному кабінеті серед безлічі дитячих іграшок його онуків.

Якщо Алієв реалізує власні наміри, то стане найбільшим власником торгової нерухомості в країні з портфелем близько 4 млн кв. м. Втім, не всі готові повірити в ці плани. “Вагіф Алієв – великий оптиміст в наш час”, – говорить його колишній партнер Ігор Ніконов, засновник компанії КAN Девелопмент.

Газ і нерухомість

На початку свого бізнес-шляхe Алієв, за його словами, і не думав про нерухомість: в кінці 1980-х він володів мережею з 500 кіосків з продажу газованої води в рідному Ашхабаді, столиці Туркменістану.

А в 1990-х, вже в Україні, він – в рамках корпорації “Республіка” – займався бартерними поставками туркменського газу разом з Ігорем Ніконовим, Володимиром Крапівіним та Ігорем Бакаєм. Цей бізнес приносив до $500 млн на рік. Але був непростим.

“Республіка” та її гендир Бакай – поняття в Україні легендарні: останній став улюбленцем президента Леоніда Кучми, очолював НАК Нафтогаз, посидів у кріслі глави Держуправсправами і втік з країни після Помаранчевої революції, побоюючись розслідувань. А у Крапівіна, Алієва і Ніконова була своя історія – створена ними девелоперська компанія КАН. Її назва – це абревіатура з перших букв прізвищ партнерів.

Першим проектом Алієва в Києві – в 2003 році – став торговий центр класу “преміум” Мандарин Плаза на Бессарабці, розташований в прибудові бізнес-центр Домінант. У 2006 році партнери розійшлися. Зараз всі активи, якими управляє Алієв, зареєстровані на компанію Мандарин Плаза, а Ніконов створив свій КAN Девелопмент.

H&M та IKEA

Візитна картка девелоперського бізнесу Алієва — Lavina Mall — відкрила двері в кінці 2016 року. На старті заповненість орендарями була катастрофічно низькою – 30%. При тому, що загальна площа об’єкта була рекордною для країни — 170 000 кв. м. “Тоді дійсно відкрилося лише кілька магазинів, але я був упевнений, що центр буде заповнений”, — говорить Алієв.

Він зізнається, що ділянка під Lavina Mall була найслабшою з усіх, на яких він планував будувати ТРЦ. “Я хотів протестувати, чи буде цей об’єкт працювати, – розповідає Алієв. – І він показав хороші результати”.

Девелоперу дуже пощастило: в момент, коли він запускав Lavina Mall, Україною в черговий раз зацікавився одежний рітейлер Н&М – цей бренд українці називали одним з найбажаніших серед тих, що ще не були присутні в країні.

Шведська марка одягу категорії мас-маркет зазвичай відкриває магазини великої площі, а цього вистачало в напівпорожньому ТРЦ на околиці міста, що і дозволило скандинавам зробити там магазин майже 3000 кв. м. “Це і було однією з основних причин, чому вибір припав саме на цей торговий центр”, – повідомили НВ в прес-службі мережі Н&М.

У першу добу роботи бренду в Україні відвідуваність магазину побила рекорд: близько 100 000 людей приїхало в ТРЦ тільки в день відкриття. Алієв запевняє, що це він запросив Н&М в Україну. Так само, як і ІКЕА — ще один очікуваний українцями бренд: магазин меблів з Нідерландів заявлений до відкриття в іншому проекті бізнесмена – Blockbuster Mall.

Сам Алієв стверджує, що приводити в Україну нові бренди – одна з його “фішок”. “Мої представники регулярно відвідують міжнародні виставки і проводять переговори з міжнародними рітейлерами, – говорить він. – Свого часу я привів в країну такі бренди як Chanel, Tiffany, Dolce & Gabbana».

Оптиміст

Величезна площа задуманих ТРЦ — це не тільки перевага, але і ризик для бізнесу. Знайти покупців на великі об’єкти девелоперу буде складно, кажуть банкіри. Та й експерти ринку сумніваються: чи варто будувати такі масштабні торгові центри, якщо споживачі йдуть в інтернет-магазини? За даними компанії EVO, в 2017-му обсяг національного ринку електронної комерції складав 50 млрд грн, а в 2018-му – вже 65 млрд грн. І він росте швидше, ніж в інших країнах світу. Тому в найближчі кілька років вітчизняні магазини перетворяться в пункти видачі замовлень клієнтам і необхідності у великих торгових центрах не буде.

Ситуація дійсно змінюється, визнає Алієв, уточнюючи, що знав про цю тенденцію ще 15 років тому. Тому, каже він, в кожному новому ТРЦ запланована велика розважальна зона в 80 000-100 000 кв. м: кінотеатри, роллеродромы, фуд-холи, американські горки. У деяких своїх об’єктах бізнесмен навіть готовий розмістити кіно-концертні зали. “Як залучити людей в торгові центри? Потрібно створювати великі розважальні зони, які будуть магнітом залучати відвідувачів”, – міркує він.

У декількох проектах Алієв готовий віддати під розваги до 30-40% від загальної площі. “Це новий підхід в Україні: девелопер робить так, щоб відвідувачі проводили в торговому центрі весь день”, – говорить Олександр Грибан, директор з розвитку нових ринків консалтингової компанії Concorde Capital.

Подібна концепція може нести і фінансові ризики. Орендна плата за площі під розважальними зонами рідко перевищує в столиці $10 за 1 кв. м, тоді як у сегменті магазинів ставка може бути і $100. “Якщо “розваг” буде більше, ніж 10-15%, це призведе до збільшення термінів окупності проекту”, – говорить Носаченко з Соlliers.

Алієв погоджується: так може бути. Але стверджує, що, за його розрахунками, термін повернення інвестицій складе п’ять років, а це середній показник по ринку. При цьому, за даними експертів, вартість кожного нового подібного об’єкта становить не менше $ 200 млн.

Вміє чекати

Сам підприємець уточнює, що партнерів у нього немає. Але гравці ринку, яких опитав НВ, запевняють: в об’єкти Алієва йдуть зовнішні вкладення, просто роблять їх вкрай непублічні бізнесмени. Простіше кажучи, люди з сумнівними джерелами доходів. “У Алієва є інвестори, які готові довго чекати повернення інвестицій, – розповів НВ один київський інвестбанкір на умовах анонімності. – У нього талант залучати такого роду гроші”.

“Такого роду гроші” допомагають Алієву грати навіть на заповненому конкурентами полі: свої ТРЦ він будує в місцях, які і так насичені торговими площами. Наприклад, той же Blockbuster Mall розташований по сусідству з одним з найуспішніших столичних ТРЦ Sky Mall. A запланований Алієвим Нippodrome Mall знаходиться недалеко від споруджуваного гігантського ТРЦ Respublika.

Алієв про тему “непублічних інвесторів” говорить так: “це все плітки і чутки. Якби у мене були такі інвестиції, то я б всі свої об’єкти побудував за рік”. За словами девелопера, в нові проекти він вкладає весь прибуток, який його компанія отримує від оренди на діючих об’єктах. А якщо грошей не вистачає, то він приваблює кредити або продає інші активи.

Що стосується конкуренції, то її Алієв не боїться, оскільки вважає, що місце розташування його ТРЦ значно вдаліше, ніж у конкурентів. Тому приводу бізнесмен згадує історію з своєї молодості – часів, коли він продавав газовану воду в Туркменістані.

Тоді Алієв помітив, що людям некомфортно робити навіть зовсім невеликий гак заради покупки. “На вулиці спека, люди виходять з автобуса, і в 3 м від них розташований автомат з продажу напоїв. Але вони до нього не підходять, – згадує він. А все тому, що той стоїть осторонь, протилежний їх руху”.

Помітивши це, бізнесмен-початківець став розміщувати свої точки з продажу газованої води “попутно” найпопулярнішим маршрутах пасажирів. І з’ясував: люди готові пройти заради покупки води набагато далі, ніж їм потрібно, але тільки якщо це їм по дорозі. “Тоді я і зрозумів, як правильно оцінювати потоки”, – посміхається Алієв.

І запевняє наостанок: “У мене немає конкурентів, оскільки я будую абсолютно нові проекти. Аналогів в Україні і в світі немає”.

Читайте також

Яким буде другий мегамолл Вагіфа Алієва – ТРЦ Blockbuster Mall


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

До вибору найкращих супермаркетів Європи за версією конкурсу Europe’s Finest Store 2025 потрапили три дизайнерські супермаркети...
time icon  
  3504
Усі новини ринку