![Хмельницький ТРЦ Оазис став партнером Асоціації ритейлерів України](https://rau.ua/wp-content/uploads/2025/02/oazis-logo-01-400x210.jpg)
Хмельницький ТРЦ Оазис став партнером Асоціації ритейлерів України
![time icon](https://rau.ua/wp-content/themes/rau-theme/assets/clock1.png)
![](https://rau.ua/wp-content/themes/rau-theme/assets/eye.png)
Генеральний директор і співзасновник агенції Elit-Web Ігор Воловий про ключові тенденції, що змінять правила гри в e-commerce у 2025 році та практичні рекомендації, які вже зараз можна застосувати.
Незважаючи на всі ризики та проблеми, середньорічні темпи зростання e-commerce у світі становлять близько 15%, а понад 33% населення активно купують онлайн. Проте цей новий рік приніс багато змін. Нові формати взаємодії з клієнтами, посилення ролі мультиканальності й активне впровадження штучного інтелекту диктують нові правила гри. У той же час бізнес має вирішувати питання логістики, безпеки й утримання лояльності клієнтів в умовах зростаючих очікувань аудиторії. Поговоримо детальніше про виклики, які виникають перед українськими онлайн-підприємцями у 2025 році.
На жаль, нашою реальністю є ракетні обстріли, перебої з електроенергією й інші проблеми, спричинені війною в Україні. В дні, які наступають після нічних обстрілів, людям часто не до того, щоб обрати товар в онлайн-магазині або завершити процес замовлення. Саме тому зовнішні обставини надзвичайно ускладнюють прогнозування попиту для підприємців, а планування продажів пов’язане з невизначеністю.
Перебої з електроенергією, що виникають час від часу, потребують від підприємців додаткових вкладень, щоб забезпечити стабільну роботу офісів і складів. Але все одно спостерігається негативний вплив зовнішніх факторів на діяльність онлайн-магазинів і часткове зниження оперативності виконання замовлень, хоча компанії докладають максимум зусиль, щоб якість обслуговування клієнтів не погіршилася.
Однією з найуразливіших ланок онлайн-торгівлі в 2025 році в Україні є логістика. Воєнні дії створюють постійну загрозу пошкодження складських приміщень. Ці ризики збільшуються в регіонах, які знаходяться поблизу від лінії зіткнення. Багато компаній вже перенесли свої склади у більш безпечні зони, проте при доставці товарів в інші регіони зростають операційні витрати та збільшується час на доставку.
Ще однією вагомою проблемою є дефіцит кадрів. Майже в кожній компанії відзначають, що скоротилася кількість водіїв, кур’єрів та інших працівників. Найбільш вразливі до цього представники малого та середнього бізнесу, які не завжди мають можливість перерозподілити навантаження між працівниками компанії та закрити проблеми з відсутністю тих чи інших кадрів.
У 2025 році на ринок онлайн-торгівлі впливають одночасно два серйозні фактори: з одного боку, у багатьох нішах суттєво зросли закупівельні ціни на товари, а з іншого — через економічні негаразди зменшилася купівельна спроможність населення.
Постачальники часто змушені піднімати ціни на свою продукцію у зв’язку зі здорожчанням сировини, інфляцію, логістичними труднощами й економічною нестабільністю загалом. Оскільки значна частина комплектуючих імпортується, проблема ускладнюється через коливання курсу валют.
Зниження доходів населення призводить до того, що клієнти відмовляються від імпульсних покупок, вважають за краще зекономити або відкласти придбання товарів. Люди ретельно аналізують пропозиції, порівнюють ціни, вивчають відгуки та віддають перевагу товарам із найбільш вигідним співвідношенням ціни та якості.
Усе це підштовхує підприємців переглядати цінову політику, шукати шляхи здешевлення своєї продукції або пояснювати клієнтам її цінність, щоб залишатися конкурентоспроможними.
Власники інтернет-магазинів у 2025 році будуть продовжувати відчувати на собі тиск з боку великих гравців онлайн-ринку. Prom, Olx, Rozetka, Епіцентр і деякі інші платформи займають перші позиції в органічному пошуку, і витіснити їх звідти дуже важко, навіть практично неможливо. Крім того, що маркетплейси пропонують широкий асортимент і швидке порівняння пропозицій, вони часто мають можливість запропонувати клієнтам різноманітні знижки. У таких випадках власникам онлайн-магазинів доводиться конкурувати не лише за увагу клієнтів, а й за рентабельність бізнесу в умовах цінового демпінгу.
Ще варто згадати про власників інсташопів, які не вкладають гроші у розвиток свого онлайн-бізнесу, виходять на ринок із «цікавими» пропозиціями та зазвичай не несуть відповідальності за свої товари. Такі маленькі магазини часто знижують ціни до мінімуму, щоб виділитися серед конкурентів, що чинить тиск на платформи e-commerce, які мають обов’язкові витрати на обслуговування сайтів, виплати персоналу й інші.
В умовах нестабільної економіки та високої конкуренції компаніям варто адаптуватися до змін, оптимізувати бізнес-процеси та задовольняти очікування клієнтів.
У 2025 році ринок e-commerce зазнає значних трансформацій під впливом новітніх технологій і змін у поведінці споживачів. Розвиток продажів у цьому році насамперед визначатимуть наступні основні тренди.
Все більше покупців прагнуть здійснювати замовлення через смартфони. До того ж пошукові системи надають перевагу сайтам із якісною мобільною версією, що збільшує шанси онлайн-бізнесу зайняти високі позиції у результатах пошуку. Компанії, які адаптують свої платформи для зручного мобільного шопінгу, отримують конкурентну перевагу. Про зростання трафіку через мобільні пристрої красномовно свідчить ця діаграма з одного з останніх глобальних статистичних звітів:
Компанії, які перші почали використовувати можливості ШІ, будуть попереду. Приміром, в e-commerce це може бути впровадження чат-ботів і віртуальних асистентів, а також поглиблений аналіз поведінки користувачів за допомогою інструментів, що працюють на основі AI.
Штучний інтелект дозволяє бізнесам збирати, аналізувати та використовувати дані з різноманітних джерел, а також пропонує безпрецедентне розуміння поведінки клієнтів. Ефективність цього підходу демонструє той факт, що 78% клієнтів позитивно реагують на персоналізовані пропозиції на основі їх попередньої взаємодії з брендом у різних каналах. Великі роздрібні продавці активно впроваджують багатоканальні стратегії на основі AI, щоб покращити залучення клієнтів, оптимізувати управління запасами та створити персоналізований досвід покупок, який плавно подолає розрив між онлайн- і офлайн-каналами.
Відеоконтент впевнено займає центральне місце у стратегії залучення клієнтів. Споживачі все частіше переглядають огляди продуктів, розпакування й інші відео перед тим, як остаточно ухвалити рішення про покупку. Особливо зростає популярність коротких відео.
Перегляд відео, телевізійних шоу та фільмів є основною причиною використання інтернету для 54,4% дорослих у світі, причому тепер ця мотивація нарівні з доступом до новинного контенту.
Сферичні презентації (огляд 360 градусів) та інші інтерактивні формати дають можливість користувачам детально вивчити товар. Це особливо актуально для категорій, що вимагають уваги до деталей, наприклад одягу, меблів, автомобілів тощо.
Адаптація до цих трендів дозволить бізнесу залишатися конкурентоспроможним і відповідати очікуванням споживачів у 2025 році.
Для успішної роботи у 2025 році компаніям важливо бути гнучкими та присутніми там, де знаходяться їхні клієнти. Це означає роботу на абсолютно різних майданчиках: просування на маркетплейсах і в соціальних мережах, а також розкрутка власних інтернет-магазинів. Люди зараз звикли перемикатися між платформами та гаджетами, вони можуть почати шукати меблі чи одяг на смартфоні, продовжити на ноутбуці, зазирнути на YouTube і повернутися в Instagram. Тому бізнесу важливо адаптувати стратегії під різні канали продажу.
Для кожної платформи слід розробляти контент, який відповідає її специфіці. Наприклад, для соціальних мереж підійдуть яскраві відео та сторіз, а для маркетплейсів — докладні описи товарів з відгуками. Регулярний моніторинг поведінки покупців на кожній платформі дозволяє виявляти ефективні канали продажу та спрямовувати ресурси туди, де вони принесуть найбільшу віддачу.
У разі високої конкуренції та доступності безлічі пропозицій клієнти очікують отримати не тільки максимально якісний продукт, а й винятковий сервіс на всіх етапах процесу покупки. Люди все частіше віддають перевагу тим брендам, які здатні забезпечити швидке та зручне обслуговування. І навпаки, компанії, що не відповідають цим очікуванням, ризикують втратити клієнтів. До основних складників сервісу високого рівня відносяться:
Серед цього можна обрати те, що не потребує серйозних капіталовкладень, і запровадити для своїх клієнтів. Незважаючи на прагнення до економії, про що ми говорили вище, споживачі все ще готові платити більше за товари, які вирішують їхні ключові проблеми. Бізнесу варто акцентувати увагу на цінностях компанії та надійності продукції. Компанії, які зуміють ефективно управляти своїми каналами, адаптувати стратегії та впроваджувати інновації, не лише збережуть свої позиції, а й зможуть перевершити конкурентів.