Шопоголіки пішли по світу: третину онлайн-покупок українці роблять за кордоном

Шопоголіки пішли по світу: третину онлайн-покупок українці роблять за кордоном

28.12.2016 01:04
  1415
Ukrainian Retail Association

Приблизно $350-400 млн українці залишили в цьому році в магазинах, яких у країні немає.

Тим не менш їхні назви — китайський AliЕxpress, американські Ebay, Amazon і 6pm — відомі мільйонам вітчизняних шоперів, пише Катерина Шаповал у статті для журналу Новое время. І ця армія постійно зростає — українці з кожним роком все частіше вибирають іноземні інтернет-магазини, купуючи там все: від побутових дрібниць і одягу до габаритної техніки.

За прогнозом Валентина Калашника, президента Української асоціації директ-маркетингу (УАДМ), за підсумками цього року частка транскордонних операцій складе близько третини всього українського e-commerce (електронної комерції), показавши невелике зростання у порівнянні з минулим роком.

У грошовому вимірі суми, які українці переказали на рахунки іноземних онлайн-торговців, за рік зросли на 15-20% і досягли якраз тих самих $350-400 млн.

Подих закордону став настільки відчутним, що в кінці осені вітчизняна Асоціація підприємств інтернет-торгівлі (АПІТУ) запропонувала знизити зі €150 до €22 ліміт на безмитне ввезення товарів. Ця міра нібито повинна була зупинити прикордонних “човників”, але в першу чергу вона торкнулася б покупок, зроблених на зарубіжних сайтах.

Обурені покупці тут же оголосили бойкот ресурсів, що входять в АПІТУ, а це десяток популярних українських інтернет-магазинів на кшталт Repka, Foхtrot, Allo та інші. І ті дали задній хід.

Зростання транскордонної онлайн-торгівлі — світовий тренд, говорить Калашник. Адже 27% світової електронної комерції — це як раз міжнародні угоди. “І що б не творили наші законодавці, ця категорія в довгостроковій перспективі буде зростати”, — резюмує президент УАДМ.

Китайський привіт

Різниця в ціні — ось ключовий драйвер інтересу українців до китайських та американських онлайн-магазинів. І це не просто висновки торговців, а факт, доведений соціологічними дослідженнями компанії GfK. Особливо якщо мова йде про придбання аксесуарів, електроніки, побутової техніки, товарів для дому, а також одягу.

Блогер Елеонора Дегтярьова, активний онлайн-шопер, приводить в приклад духовку Bosch CMG6764W1. Її ціна в Україні становить 30-35 тис. грн. А точно така ж, але у польському інтернет-магазині Ceneo, обійдеться майже на 8-9 тис. грн дешевше. Або ще приклад: чоботи Clarks, які на американському сайті 6pm коштують близько 2,6 тис. грн, що на 1 тис. грн менше, ніж в українських магазинах.

Найпривабливіші ціни виставляє китайський гігант AliExpress. Саме там, за словами Калашника, роблять велику частину зарубіжних онлайн-покупок українці.

За даними Максима Рабіновича, директора з розвитку Нова Пошта, щодня в Україну заходить 30-40 тис. посилок з цього ресурсу. Їх середня вартість — $13-14, вага до 150 г. У Нова Пошта кількісно частка Ali в міжнародних вантажах склала в цьому році 80%. Приблизно така ж історія по товарам з Китаю у найбільшого оператора країни — держкомпанії Укрпошта.

“Купують велику кількість гаджетів, периферії, якісь шнурочки, проводочки, флеш-накопичувачі, — розповідає Олександр Перцовський, перший заступник голови Укрпошти. — Але йде і велика техніка, телефони”. За його словами, обсяг покупок з AliExpress зростає швидше, ніж в цілому транскордонна онлайн-торгівля в країні.

Найяскравіше проявилося прагнення економити в чорну п’ятницю 11 листопада 2016 року, коли AliExpress продавав товари з максимальними знижками. В системі Приватбанку тоді зареєстрували 6 млн покупок на цьому сайті. А за словами Перцовского, кількість замовлень з України на AliExpress зросла відразу на 50% порівняно з тим же днем, але роком раніше.

Однак українці вибирають для шопінгу закордонні інтернет-магазини не тільки через ціну. Ще одним чинником стала більш висока якість продукції. Відповідно до дослідження соцгрупи Gfk, якість — друга за важливістю мотивація для тих, хто купує за кордоном взуття, одяг, спортивні та дитячі товари. Киянка Ганна, яка вже шість років за невелику комісію допомагає клієнтам здійснювати покупки на закордонних онлайн-майданчиках, пояснює: якість — це не просто більш високі споживчі характеристики товару, а найкраще співвідношення ціна/рівень. “За такі гроші, як за кордоном, хороших речей в Україні не купиш, — каже вона. — Вони тут стоять набагато дорожче”.

А в категорії “техніка і електроніка” прагнення отримати якісну річ, за даними GfK, змінює інший мотив — недоступність потрібного товару в Україні.

Регіони також хочуть

Додатковим стимулом для вітчизняних онлайн-шоперів стало проникнення інтернету і запуск мереж 3G, що дозволило користувачам замовляти товари з мобільних пристроїв.

За цим майбутнє онлайн-шопінгу: близько 80% світових замовлень на AliExpress в знижковий день 11 листопада зробили саме зі смартфонів, каже Перцовський.

До того ж, пояснює він, українці, отримавши успішний досвід, починають більше довіряти покупкам в інтернеті. “Люди побачили, що це нестрашно”, — розповідає топ-менеджер Укрпошти.

Зрозуміли це вже навіть в невеликих українських містах, говорить Рабінович з Нова Пошта. “Звичайно, Київ буде ще довго на першому місці по покупкам, але дуже багато купують і людей з обласних центрів, маленьких населених пунктів”, — розповідає він.

У цьому році Нова Пошта відкрила послугу по доставці з-за кордону — NP Shopping. За її статистикою, 35% відправлень доставили в Київ, по 8% — у Дніпро і область, а також у Харків.

І регіони будуть все активніше закуповуватися на іноземних інтернет-майданчиках, кажуть співрозмовники НВ: в Україні понад 45% онлайн-покупців живуть у містах з населенням менше 100 тис. осіб.

Швидше, надійніше, простіше

Топ-менеджери найбільшого українського оператора — Укрпошти — раз на тиждень роблять замовлення на AliExpress. Причому вибирають товари не тільки для себе, але і пересилають родичам в регіони України. І це все не заради економії, а для того, щоб виявити проблеми в доставці. І спробувати прискорити її — адже в середньому замовлений з Китаю товар йде в Україну майже місяць.

Перцовський розповідає: держкомпанія перебудовує логістичний ланцюжок таким чином, щоб контролювати швидкість доставки посилки не тільки на території України, але і за межами країни. “Ми домовляємося з авіакомпанією МАУ про хороші тарифи, щоб відправляти посилки напряму з Китаю в Україну”, — наводить він приклад того, що робить Укрпошта.

А щоб підвищити надійність міжнародних відправлень, компанія уклала угоду з аеропортом Бориспіль про те, щоб працівники поштової служби були присутні на розвантаженні посилок. “Бориспіль пішов нам назустріч”, — говорить топ-менеджер Укрпошти.

Приватний поштовий оператор Нова Пошта розвивається і в іншу сторону. Компанія спрощує можливість покупки на американських і європейських онлайн-майданчиках. Раніше для того, щоб купити книгу або гаджет на більшості американських або європейських сайтів, потрібно було мати знайомих в США або ЄС. На територію України прямої доставки не було, або вона була дуже дорогою. Тепер за справу взялася Нова Пошта.

Втім, деякі українські онлайн-магазини допомагають своїм клієнтам купувати техніку в польських магазинах. Наприклад, таку послугу надає сайт Rozetka.ua, який здійснює гарантійне обслуговування техніки.

А на початку наступного року Нова Пошта збирається залучити в ряди любителів закордонного онлайн-шопінгу навіть тих, хто все ще боїться купувати за кордоном. Компанія запускає послугу з викупу товару з закордонних сайтів за клієнта.

Всі ці спрощення ще ширше відчинять вікно в Європу, США і Китай для українських покупців. І їх самих стане ще більше. “Тренд наростаючий, він буде йти хвилею”, — резюмує Рабінович з Нова Пошта.

Джерело: Новое время

Читайте також –

Цифровий рік: успіхи і невдачі в українському e-commerce за 2016-й


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку