Головна > E-commerce > Вірус спекуляції: як намагаються збагатитися на коронавірусі спекулянти на OLX, Prom.ua, Rozetka та інших маркетплейсах
Вірус спекуляції: як намагаються збагатитися на коронавірусі спекулянти на OLX, Prom.ua, Rozetka та інших маркетплейсах

Вірус спекуляції: як намагаються збагатитися на коронавірусі спекулянти на OLX, Prom.ua, Rozetka та інших маркетплейсах

Багато хто, використовуючи інтернет-майданчики, намагається збагатитися на хвилі паніки та страху, і вони будуть напевно намагатися робити це і далі. Як спекулянтів виявляють маркетплейси і які заходи вживають, щоб убезпечити своїх користувачів.

Цей матеріал доступний російською мовою

Крім зростання захворюваності, світова пандемія коронавіруса призвела до зростання “підприємництва” на цьому ґрунті. Економічна правда опублікувала матеріал про те, як світові маркетплейси в особі eBay і Amazon, так і українські OLX, Prom.ua, Rozetka, Tabletki.ua, Liki24.com привабили безліч “ловців успіху”, які намагаються заробити на загальному страху зараження. RAU доповнила статтю власною інформацією та даними від учасників ринку електронної комерції.

Cпекулянти атакують eBay, Facebook і Amazon

14 березня видання The New York Times розповіло історію про те, як на хвилі новин про поширення коронавіруса американець Метт Колвін з братом скупили 17 000 пляшок антисептика для рук, щоб продати за завищеними цінами. Торгові майданчики забанили їх магазини. В результаті вони пожертвували антисептик на благодійні потреби.

Необхідність боротьби зі спекулянтами з’явилася у всіх світових інтернет-гігантів. Соціальна мережа Facebook оголосила про введення заборони на розміщення реклами гігієнічних масок і дезінфікуючих засобів для рук, щоб перешкодити ажіотажному попиту на них і зростання цін. Крім того, посилено контроль за появою в мережі дезінформації про засоби, які нібито сприяють лікуванню від вірусу, а також про товари, на які нібито виник дефіцит.

Минулого тижня Facebook і найбільший онлайн-магазин Amazon вжили заходів з видалення санітарних продуктів, виробники яких обіцяли захист від інфекції коронавіруса. Як заявили в Amazon, з її сайтів по всьому світу були видалені тисячі таких оголошень про продаж. Компанія пильно стежить за будь-якими спробами запровадити дуже високі ціни.

У Британії провідні мережі супермаркетів вводять обмеження на продаж низки санітарно-гігієнічних товарів і продовольства. Зокрема, компанія Tesco оголосила про продаж в одні руки не більше п’яти одиниць товарів, включаючи туалетний папір, гелі для рук, макарони і консервоване молоко.

За спостереженнями аналітиків з Liberty Marketing, на багато товарів, що користуються підвищеним попитом через спалах коронавіруса, ціни виросли багаторазово. Так дезінфікуючі засоби для рук з мережі Lidl, де вони коштують 49 пенсів продаються на eBay за 25 фунтів. Антибактеріальний гель для рук з Tesco ціною 75 пенсів пропонується спекулянтами в інтернеті за 9 фунтів.

В Україні: як інформація та дезінформація в мережі впливає на попит

Українські популярні інтернет маркетплейси – Rozetka, OLX, Prom.ua, Tabletki.ua, Liki24.com – також зіткнулися з напливом спекулянтів.

OLX

У OLX заявили, що до й під час пандемії коронавіруса компанія продовжує керуватися нормами чинного законодавства України, яке забороняє продаж медпрепаратів в інтернеті. Також зупинили можливість публікації товарів, що вимагають особливих умов зберігання й збуту, в тому числі, використовуваних для боротьби з коронавірусів, щоб не наражати на небезпеку користувачів ресурсу. “Щоб уникнути спекуляцій на темі коронавіруса, ми сформували команду, яка модерує контент з відповідним змістом і видаляє оголошення, що містять назви товарів, заборонених до продажу на нашій платформі”, – відзначають в OLX.

Prom.ua

CEO Prom.ua Іван Портной повідомив, що платформа обмежує можливості продавців, які використовують підвищений інтерес до теми коронавіруса для надзаробтку, а також нагадує покупцям, що інформацію про захист від коронавіруса потрібно шукати не на маркетплейсі. “Перше, що ми робимо – видаляємо з каталогу товари, в ключових словах, тегах і назвах яких є слово “Коронавірус “або” COVID-19 “і його синоніми. Особливо це стосується профілактичних препаратів, БАДів. Наприклад, продавати “антисептик” – без проблем. “Антисептик для профілактики коронавіруса” – ні”, – розповідає Портной. Для повторних порушників посилили покарання – їх видаляють з маркетплейса без можливості знову продавати на Prom.ua.

Prom.ua прийняв рішення видалити медичні маски і дезінфектори, які хлинули на маркетплейс за космічними цінами від нових продавців.

“Тільки за один день з маркетплейса видалили 2000 товарів від 900 компаній – більшість зайшли на маркетплейс вперше і з одним товаром. Ми не можемо допустити, щоб недобросовісні підприємці спекулювали на чутливій для суспільства темі”, – пояснив рішення Іван Портной.

Продавати одноразові маски і дезінфектори продовжать тільки надійні і сертифіковані продавці – виробники і спеціалізовані компанії, які продавали ці товари до спалаху коронавіруса. Це зроблено для того, щоб покупці отримували тільки безпечну продукцію та якісне обслуговування. Обмеження на респіратори і багаторазові маски не плануються.

Rozetka

СЕО Rozetka Владислав Чечоткін відповів ЕП коротко про наявність спекулянтів на своєму порталі: “Важкі дні. Зіткнулися. Блокуємо. Безліч”.

Tabletki.ua

Співвласник Tabletki.ua Олександр Муравщик повідомив, що за статистикою платформи Tabletki.ua аптечні мережі не поміняли свою цінову політику за останні пару тижнів. За його словами, різкого зростання цін не спостерігається. Деяке збільшення цін помітно на імпортні препарати. Але це скоріше пояснюється зростанням закупівельних цін у постачальників у зв’язку зі зміною курсу долара, а не зміною цінової політики всередині аптечних мереж.

“Якщо ми виявляємо дезінформацію (наприклад, до назви препарату додають слово “коронавірус”, що може ввести користувача в оману, нібито цей товар може допомогти в лікуванні коронавіруса), ми відключаємо таку аптеку від нашого сервісу”, – зазначає Муравщик.

Він рекомендує купувати ліки в аптеках, які мають ліцензії МОЗ України. У разі перевищення граничних роздрібних цін до них застосовуються жорсткі санкції з боку контролюючих органів.

Liki24.com

За словами керівника з маркетингу платформи Liki24 Юлії Демцовой, до сервісу підключені більше 5500 аптек по всій країні. Щоб підключитися до Liki24, аптекам потрібно укласти офіційний договір і провести невелику інтеграцію.

“Тому недобросовісним спекулянтам до нас потрапити практично неможливо. Проте, ми фіксували випадки, коли деякі аптеки через Liki24.com почали продавати медичні маски підпільного виробництва. Ми отримали скаргу і фото від користувача, повернули все в аптеку і відшкодували вартість замовлення. Співпрацю з аптекою тимчасово призупинили”, – говорить Демцова.

Втім, припиняти вдається не все. “Один лідер думок говорить що можна зробити антисептик вдома, і для цього потрібен гліцерин і спирт, і ми відразу бачимо попит на ці препарати. Один з лікарів каже, що Арбідол попереджає віруси і вже через два дні препарату немає в жодній аптеці. Користувачі по старій пам’яті епідемії грипу 2008 року викупили Таміфлю, хоч його ефективність в боротьбі з коронавірусом не доведена. І таких прикладів дуже багато”, – додає Демцова.

Джерело Экономическая правда

Читайте також –

Вірус карантину: як бізнес в Україні та світі допомагає боротися з коронавірусом

Про автора