Як розвивається ринок торговельної нерухомості України і країн ЦСЄ – дослідження Colliers
Україна посідає останнє місце серед країн Центральної та Східної Європи за насиченістю торговими площами.
На 1 тис. жителів в Україні припадає всього 34 кв. м торговельних площ, тоді як в середньому в країнах Центральної та Східної Європи (ЦСЄ) цей показник становить 200-300 кв. м.
Такі дані містяться в дослідженні міжнародної консалтингової компанії Colliers International, яка вивчила ринки торгової нерухомості 13-и країн: Білорусі, Болгарії, Хорватії, Чехії, Естонії, Угорщини, Латвії, Литви, Польщі, Румунії, Сербії, Словаччини та України.
Київ зайняв 10-е місце серед столиць країн ЦСЄ за насиченістю торговими площами з показником близько 400 кв. м на 1 тис. жителів.
Що цікаво, за заявленими девелоперами планами відкриття нових торгових площ на 2018-2020 роки, Київ лідирує з приблизно 675 тис. кв. м.
Аналітики Colliers також відзначають, що майже 100% торговельних центрів в Україні працюють в традиційному форматі, тоді як в інших країнах значна частка припадає на рітейл-парки.
У ТОП-20 найбільших ТРЦ країн Східної і Центральної Європи увійшло два київських торгових об’єкта – ТРЦ Lavina Mall (115 тис. кв. м GLA) і ТРЦ Dream Town (90 тис. кв. м GLA). Найбільший ТРЦ в досліджуваному регіоні – польський Aleja Bielany (131 тис. кв. м GLA).
Вартість оренди приміщення площею 100-150 кв. м в преміальних ТЦ України для рітейлерів одягу в середньому становить близько $68/1 кв. м в місяць. У регіоні ЦСЄ ціна оренди аналогічних приміщень коливається від EUR38 (Болгарія, Словаччина) до EUR200 (Чехія). Середня річна ставка оренди в Україні становить 10-12% від оборотів, тоді як в інших країнах, коливається в межах 5-9%.
Рітейлери в Україні також сплачують близько $6-10/місяць за комунальні послуги (крім супермаркетів і інших орендарів великих площ), за послуги з маркетингу – $ 2-4/місяць.
Схема розподілу торгових площ в ТЦ у всіх країнах приблизно однакова: 30% займає індустрія моди, по 10-12% – магазини шкіряних виробів і взуття, гастрономія, а також сфера послуг, розваги займають лише 3%, але, як і гастрономія, стрімко набирають оберти.
За даними Colliers, найактивнішими продуктовими рітейлерами в торгових центрах України є Ашан, Billa, Fozzy, NOVUS та Сільпо. Серед брендів одягу в українських ТЦ домінують Inditex, LC Walkiki, LPP, MD Fashion і MTI, в цілому по регіону першість належить H&M та Inditex. Найбільш популярні в ТРЦ оператори кінотеатрів – мережі Планета Кіно і Multiplex, оператор фітнес-клубів – Sport Life, розваг для дітей – Дитяча планета.
Читайте також –
Прогноз CBRE: як автоматизація, кастомізація і big data змінять ритейл до 2030 року