
Ролики тижня: Maudau, lifecell, Водний світ, Ukrsibbank, W8LESS & Veteranka


Засновники, керівники та топ-менеджери провідних українських компаній сфер роздрібної торгівлі, e-commerce та девелопменту про роботу у другий рік повномасштабного вторгнення, трансформацію ринку та брак кадрів.
У цій добірці ми пропонуємо ознайомитися з найяскравішими висловлюваннями лідерів ринку: як попри війну продовжувати свій розвиток, знаходити нестандартні рішення та баланс між «працювати» та «забезпечити безпеку», а також як повномасштабне вторгнення стало поштовхом для нових можливостей.
Відчутна зміна, яка у нас відбулася після початку повномасштабного вторгнення – це перехід на повністю віддалене управління всією командою. Представники нашої команди опинилися в різних країнах, і ми були змушені перейти до жорсткого віддаленого формату роботу та управління розділеними командами.
Довелось перейти на ручне керування замовленнями, спростити всі процеси щодо лістингу асортименту, викладки товару на полиці. І якщо 2022 рік був роком випробувань, то у 2023 рік увійшли більш загартовані.
З початку великої війни наш офіс змінився на 98%. Тобто, зі «старого» складу залишилося 3-4 людини. Ми не скорочували персонал, люди просто виїжджали. Проблема з кадрами була і до війни, а зараз стало ще гірше.
3 березня 2022 відновив роботу перший магазин Будинок іграшок у Львові. Ми просто не мали права вкрасти дитинство у цілого покоління дітей. А 17 березня запрацював магазин у Києві, і це в той час, коли безпосередньо під містом відбувалися бойові дії.
У війну виїжджають і клієнти, і співробітники Люксоптика, особливо це стосується медичного персоналу. Ми підготували магазин і він місяць стояв з ремонтом та чекав, поки ми знайдемо фахівців.
Ми не припиняли працювати навіть в найтяжчий період початку повномасштабної війни, забезпечуючи населення всіма необхідними товарами в тих регіонах, де це було безпечно для нашого персоналу та відвідувачів.
Протягом перших місяців 2022 року мережа Фокстрот закрила 100 магазинів. Це було усвідомлене рішення, бо ми не мали достатньо товару та фінансів, щоб підтримувати їх. І це було правильне рішення, бо вже згодом ми змогли відновити роботу більшості цих магазинів, і підготуватися до «високого сезону» (жовтень-січень) та розв’язали всі задачі.
У війну ми зберегли 70% команди. В fashion-сегменті ідеально планувати та виробляти на рік вперед. В умовах війни це зробити важко, бо ми не знаємо, що нас чекає завтра – блекаути, обстріли чи ще щось. Проте ми все одно плануємо, хоч і горизонт планування скоротився.
Кількість продажів скоротилася на 25%. Відвідувачів поменшало, вони стали рідше купувати, покупки стали більш обдуманими та раціональними. Ми не перекладаємо девальвацію на плечі нашого покупця – намагаємось балансувати за рахунок вартості та зниження маржі.
Виконавчий директор найбільшої національної мережі краси та здоровʼя Лінія магазинів EVA та EVA.UA Ольга Шевченко:
Зараз понад 300 співробітників мережі EVA на фронті. Тому у нас відчувається нестача в професіях, якими здебільшого займалися чоловіки – вантажники та водії погрузчиків. У магазинах здебільшого працюють жінки, тому ситуація не така критична.
В індустрії моди планування роблять на рік та сезони (осінь-зима, весна-літо). З війною все змінилося та горизонту планування взагалі не було. Тому ми дали команді повну свободу діяти та креативити з приводу будь-яких ситуативів.
До повномасштабного вторгнення компанія ОККО була друга (17% частки ринку), першими – група Приват. Зараз у нас найбільша частка ринку – 23%. Так суттєво ми наростили свою частку минулого року, коли були першими, хто під час дефіциту завіз в Україну пальне.
Ми вирішили бути сміливими у своїх ідеях та діях і визначили Рік стійкості та сміливости усіх наших торговельних центрів. Наш основний фокус у плануванні та реалізації маркетингових активностей у 2022-23 роках спрямований на наших відвідувачів, партнерів і команду.
Міграція, призов, низька кваліфікація персоналу та його емоційне вигорання – з цими викликами сьогодні стикається кожен український бізнес, але незабаром проблема набуде національних масштабів. І в бізнесу немає чіткого розуміння, що з цим робити.
Відпочинок та позитивні емоції зараз дуже потрібні для всіх українців – ми живемо у постійній напрузі, і маємо якось перезавантажувати себе і у дітей має бути дитинство.
Зараз настав такий час, коли більш важливі людські якості, а не професійні вміння. Так би мовити, із хорошої людини можна зробити професіонала, а навпаки – ні.