Чим небезпечний для рітейлера «акційний наркотик» і як на нього не «підсісти»
Дмитро Логгінов, співзасновник креативного агентства «Мічурін», про те, чим торгова марка відрізняється від бренду, і чому акції не роблять клієнтів лояльними до рітейлера.
Дуже багато компаній сфери роздрібної торгівлі активно використовують знижки та акції для залучення клієнтів в свої магазини. Однак подібна стратегія, хоча і дає швидкий і помітний виграш, може виявитися помилковою: споживач в результаті звикає ні до брендів, а до знижок. Дмитро Логгінов, співзасновник креативного агентства «Мічурін», розробник стратегічних і креативних рішень для Укрпошта, Фокстрот, LTB, мережа АЗС KLO, Honda Ukraine, Bigl, Альфа Банк, Брусничка та інших, в колонці для RAU пояснює, як уникнути небезпеки звикання до «акційного наркотику».
Існують десятки, а то і сотні визначень, що таке бренд і чим він відрізняється від торгової марки. Мені найбільше подобається найпростіше: бренд – це торгова марка, до якої у споживача виникають емоції (асоціації, сприйняття).
Для чого власники і топ-менеджери інвестують у створення бренду і формування правильного способу навколо компанії/продукту? Відповідь очевидна – для того, щоб споживач робив вибір на користь їх пропозиції, тобто щоб більше продавати. Для цього існує великий арсенал комунікаційних інструментів: промо-активності, PR, програми лояльності, іміджеві кампанії, вірусний маркетинг, ситуативний маркетинг і так далі.
На висококонкурентних ринках у компаній мінімальні відмінності одна від одної.
Розвиток технологій (можливість швидко копіювати рішення), робота регуляторів ринку, і інші аспекти впливають на те, що часто у компаній немає нічого унікального, того вирізняє їх від конкурентів. Немає раціо, про який можна сказати: «тільки у нас». Таких сегментів дуже багато: фінансовий ринок (банки, КУА, страхові компанії), паливний ринок, телеком etc.
Яким чином залучати покупців?
Батогом і пряником. Під пряником розуміється формування емоцій навколо компанії (сервіс, настрій, впевненість і т. а.), які базуються на сильних сторонах компанії. Батогом виступають знижки і промо-акції (часто це поєднюють).
Промоакції – дуже сильний інструмент і його активно використовують різні компанії.
У чому його сила? Переваг багато, основні, які можна підкреслити:
- Горизонт планування. Акції легко масштабуються і прогнозуються;
- Можливість онлайн відстежувати ефективність акції (особливо, якщо зав’язано на CRM програму);
- Хороша залученість. Отримати що-небудь якомога дешевше, а в ідеалі – взагалі «на шару»: національна риса характеру. Іноді створюється враження, що споживачі на кшталт індіанцям, які змінюють ̶з̶о̶л̶о̶т̶о̶ ̶н̶а̶ ̶з̶е̶р̶к̶а̶л̶ь̶ц̶а̶ свої гроші на китайські дешеві запальнички.
- Мультиплатформеність. Можна задіяти різні канали (Didgital, ATL, BTL і ін.) для збільшення ефекту.
Є й інші переваги, які роблять даний вид активності одним з найпоширеніших і тиражованих в комунікації.
Яка зворотна сторона медалі?
Знижки та акції стають своєрідним «морфієм». Це один з найбільш поширених та ефективних знеболюючих, його досі продовжують використовувати в медицині. Однак якщо трохи дати слабину, і дозволити собі розслабитися? Автобіографічна розповідь «Морфій» Михайла Булгакова дуже жваво дозволяє подивитися на деградацію особистості і тіла наркомана. Хороша аналогія, яка показує, що відбувається з брендом, якщо він «підсаджується» на акційний наркотик.
Компанія починає збільшувати кількість акцій і через деякий час одна акція переходить в іншу. Це зручно, адже можна спостерігати пряму залежність «витрати на рекламу = прибуток від акції».
І, захопившись акціями, компанії перестають розуміти: для чого витрачати гроші на імідж? Створювати бренд – для чого? Скільки грошей це дасть через три місяці? Ось промоакція «купи і отримай 50% знижки на 2 покупку» принесе 0,5 млн грн.
Девід Огілві (засновник реклами в тому вигляді, який ми знаємо) сказав відмінну фразу «споживач не дурень, споживач – це твоя дружина».
Якщо підсаджувати споживача на акційний наркотик, то емоції навколо компанії/продукту/послуги множаться на нуль.
Згодом у покупця не залишається ніяких асоціацій (якість, сервіс, зручність, надійність, впевненість, клієнт орієнтованість і ін.) – НІЧОГО. Компанія асоціюється тільки зі знижками («шарою»). Якщо цього немає, то для чого купувати? Підемо краще до конкурентів.
Акційні програми – дуже ефективний інструмент, яким треба правильно користуватися. Він повинен допомагати БРЕНДАМ розвиватися, а не заміщати і вбивати. Компанія без позиціонування і комунікаційної стратегії – приречена на коротке, але акційне життя.
Читайте також –
https://rau.ua/experience/marketing/pochemu-skidki-luxoptika/