Помилки в рекламі: промо-кампанії, за які довелося перепрошувати
Всі бренди, навіть самі толерантні, у своїх промо іноді переходять межу пристойності — і відразу ж отримують звинувачення в сексизмі, расизмі, нетолерантності та інших гріхах.
Навмисна провокація або недалекоглядність, тонкий розрахунок або помилка? Однозначно ніхто не скаже, але кампанії, порушуючи межі моралі, найчастіше збирають більше відгулів, ніж «правильні». Медіа-платформа Marketing Challenge зібрала п’ять свіжих прикладів, коли бренди допускали помилки в рекламі, за які довелося вибачитися або навіть видалити рекламу.
Pepsi для поліцейського
На початку квітня в рамках масштабної кампанії бренду «Live for Now» Pepsi випустив ролик «Jump In» з моделлю Кендалл Дженнер. Саме по собі 30-секундне відео вийшло надихаючим і чудовим, і все було б добре, якби не той факт, що сценаристи використовували відсилання до драматичних подій, але їх суть проігнорували.
Кадр, в якому Дженнер вручає банку Pepsi поліцейському, дуже нагадує фото з Лешиа Еванс, яку в минулому році заарештували під час акції протесту проти поліцейського насильства у місті Батон-Руж, штат Луїзіана. Ця акція проходила в рамках руху Black Lives Matter, а він в свою чергу з’явився в 2013 році у відповідь на, як багато хто вважає, несправедливий виправдувальний вирок людині, яка убила темношкірого підлітка.
Після появи ролика Pepsi в мережі аудиторія тут же звинуватила бренд в знеціненні суті руху Black Lives Matter. Обурені користувачі висміювали наївне переконання Pepsi, що проблему расизму і соціальної нерівності можна вирішити баночкою шипучки. помилки в рекламі
В результаті скандалу керівництво Pepsi прийняло саме вірне рішення — вибачитися перед усіма, в тому числі і перед Кендалл, яка мимоволі опинилася в центрі уваги, і прибрати скандальне відео з офіційного каналу.
Через пару днів креативщики продакшену ThirtyRev випустив новий, «виправлений» ролик для Pepsi, в якому під той же саундтрек показали, як виглядають реальні сутички активістів із поліцією. В «оновленому» відео зібрані кадри торішніх акцій протесту в індіанській резервації Стендинг-Рок, жителі якої були категорично не згодні з тим, що поряд з їх землею мав будуватися нафтопровід.
Nivea і чистіше білого
Днями бренд Nivea опублікував на своїй Facebook-сторінці пост з рекламним постером дезодорантів, які не залишають слідів. На знімку була зображена дівчина в халаті, з розпущеним волоссям, яка сидить спиною до глядачів. Внизу картинки значився підпис: «Біле — це чистота», а в повідомленні стояла фраза: «Підтримуй чистоту, підтримуй яскравість. Не дозволь її порушити».
Практично миттєво Nivea, яка називає себе борцем за всеприйняття і любов до натуральності, звинуватили в расизмі — таку рекламну заяву можна розцінити як піднесення білої раси. І самим несподіваним у цій історії виявилося те, що просування було орієнтоване не на Скандинавію і навіть не на Центральну Європу, а на близькосхідний ринок.
Бренд зреагував швидко: вибачився і стер пост. «Ми приносимо найглибші вибачення тим, кого образив цей пост. Усвідомивши, що він вводить в оману, ми негайно його видалили. Різноманітність, толерантність та рівні можливості — ключові цінності Nivea. Ми цінуємо відмінності. Пряма або непряма дискримінація повинна бути викорінена з усіх наших рішень і дій», — повідомив представник бренду.
«Лабораторія Касперського» і секстинг
На початку квітня у Великобританії стався черговий рекламний скандал. Компанія «Лабораторія Касперського», яка розробляє антивірусне програмне забезпечення, випустила на місцевому ТБ ролик «Protecting your privacy, kids and money» («Захищаючи вашу особисту життя, дітей і гроші»), в якому дівчина намагається сфотографувати себе в дзеркалі топлес і відправити знімок своєму бойфренду.
Після прем’єри цієї реклами в Агентство рекламних стандартів Британії звернулося 70 осіб, які стверджували, що ролик пропагує секстинг, тобто еротичне листування через комп’ютерні пристрої. Обурені глядачі стверджували, що це рекламне відео фактично говорить всім, включаючи дітей, що в обміні власними еротичними фото через популярні месенджери немає нічого поганого.
Через шквал скарг рекламне відео було заборонено до показу, а компанія відразу ж вибачилася, що доставила незручності такій великій кількості глядачів, і пообіцяла «не засмучувати їх у майбутньому».
YSL і повна заборона сексизму
У березні модний будинок Yves Saint Laurent показав в Парижі рекламу, яку прогресивна громадськість відразу ж назвала сексистської і провокує сексуальне насильство. Кампанія, яка і не замислювалася як особливо епатажна, була приурочена до початку Тижня моди в Парижі.
https://www.instagram.com/p/BQVxSyqhpS2/
https://www.instagram.com/p/BQV2xyPBnH2/
Постери, які зображували худих моделей в колготках-сіточках на роликах у призовних позах, представляли жінок як очевидний сексуальний об’єкт, що обурило уважних активістів. У мережі з’явився хештег #YSLRetireTaPubDegradante («YSL, прибери свою ганебну рекламу»), і через кілька днів за рішенням Комітету рекламних стандартів Франції бренд дійсно видалив всі скандальні рекламні зображення, яких по місту було близько 200. Правда, без офіційних вибачень від бренду. помилки в рекламі
Дісталося не тільки YSL, але і всім, хто експлуатує тему «покірної» сексуальності. Після цього скандалу з модним домом влада Парижа наклада заборону на сексизм в рекламі за прикладом Лондона і Женеви. Тепер у столиці Франції не можна розміщувати білборди та плакати з рекламними зображеннями, які принижують людей або дискримінують їх за сексуальною орієнтацією.
IKEA і хасиди
Як і будь-якому міжнародному бренду, якому потрібно зблизитися з якомога більш широкою аудиторією, IKEA доводиться непросто. Особливо коли доводиться лавірувати між власними принципами та культурно-релігійними особливостями аудиторії. Шведський рітейлер сміливо використовує фотографії гомосексуальних пар у своєму просуванні на Заході і явно намагається сподобатися релігійним споживачам на Близькому Сході, випускаючи рекламні каталоги без жінок. помилки в рекламі
І кожен раз такі «крайнощі» викликають обурення. У лютому в Ізраїлі стався невеликий скандал, коли стало відомо, що місцевий підрозділ IKEA поширює «ортодоксальну» версію свого каталогу. На його сторінках не було фото з жінками, зате були чоловіки і хлопчики в одязі хасидів, а в шафах стояли єврейські духовні книги і менори.
У головному офісі IKEA відразу ж сказали, що таких розпоряджень не давали і взагалі вважають таке «вузьке позиціонування» помилковим. Але в ізраїльському підрозділі від каталогу відхрещуватися не стали. Появу альтернативної версії вони пояснили тим, що ультраортодокси дуже цікавляться IKEA, але у цієї категорії споживачів є свої норми і їх треба поважати. «У відповідь на запити, які ми отримували, ми вирішили випустити спеціальний каталог, який було б зручно переглядати покупцям з ортодоксальних громад. Щоб вони могли отримувати задоволення від вивчення асортименту та технічних рішень, пропонованих IKEA і відповідних їх способу життя», — повідомили представники IKEA. помилки в рекламі
Яким би не було обурення штаб-квартири IKEA, світського суспільства і особливо борців за права жінок, від ортодоксальної версії каталогу в Ізраїлі відмовлятися не стали.
Бонус: помилки в рекламі від
Snickers і «вибачте, все пропало»
У цьому році на Суперкубку Snickers повинні були показати перший в історії цієї спортивної події революційний «живий» ролик. Але нічого не вийшло.
Зйомки ролика, сюжет якого мав розгортатися на Дикому Заході, нібито запоров сам головний актор Адам Драйвер. На знімальному майданчику він не вчасно вийшов з салуна, одразу не зрозумів, що вже знімають, і став говорити повз сценарієм. А ще Адам пропустив постріл і обрушив всі декорації. Вийшов запоротий дубль у прямому ефірі.
Але, звичайно, так все і було задумано. Після того, як замість обіцяного революційного відео з Драйвером глядачі побачили цілковитий хаос на екрані, Snickers показово вибачився за те, що не впорався. Бренд повідомив, що у нього нічого не вийшло», тому що «як можна зняти такий ролик, коли ти голодний?». А потім ще й сам Адам Драйвер вибачився — але знову так, що потрібно було вибачатися повторно.
В Україні з забороненою з моральних міркувань рекламою все не так цікаво, як на Заході — якщо вже легендарні язички «Геркулеса» не були з ганьбою вигнані з рекламних майданчиків, то про інші креативні провокації і говорити нічого.