Підсумки RAU GR: 2023 рік став поштовхом для посилення комунікацій із владою

Підсумки RAU GR: 2023 рік став поштовхом для посилення комунікацій із владою

09.02.2024 08:15
  2002
rau

Минулий рік відзначився посиленням невизначеності для бізнесу внаслідок загострення проблем від наслідків військової агресії проти України. Тому збільшилася потреба в системних та виважених комунікаціях з метою захисту професійних інтересів, участі в законотворчій діяльності та налагодженні ефективного діалогу з владою.

В умовах дефіциту бюджетних ресурсів в 2023 році виник публічний запит на посилення тиску на бізнес задля отримання додаткових надходжень з одночасним припиненням нелегальної діяльності, яка призводить до бюджетних втрат на всіх рівнях.

Але від таких дій правоохоронних органів та влади страждає й цілком легальний бізнес. Тому виникла нагальна потреба у вибудові політики чіткого розмежування легального, корисного для суспільства та держави бізнесу, й того, який потрібно кардинально обмежити.

Наприклад, існує досить поширена думка, що спиртні напої та тютюнові вироби не варто продавати під час війни. Мовляв, це зайві витрати на товари, які шкодять здоров’ю, погано впливають на психологічний клімат та навіть на економіку.

При цьому не враховуються декілька важливих моментів:

  • Високо-маржинальні алкогольні та тютюнові товари дозволяють утримувати розгалужену мережу магазинів в умовах, коли мільйони громадян виїхали за кордон, а в тих, що лишилися – зменшилися доходи. Окупити роботу мережі супермаркетів лише з націнок на продовольчі товари неможливо і багато магазинів довелося б закрити як збиткові. І це в той час, коли вони виконують важливу державницьку функцію – забезпечення населення найнеобхіднішими товарами й гарантування продовольчої безпеки;
  • Виробники тютюну та алкогольних напоїв є великими платниками податків до бюджетів всіх рівнів. Тому обмеження можливостей легальної реалізації їх продукції призведе до втрати дуже критичних для оборони України надходжень. Бо, як відомо, всі власні надходження держбюджету йдуть на видатки оборони. Водночас міжнародна допомога дозволяє фінансувати соціальні витрати та утримання закладів освіти, медицини та інших галузей, не пов’язаних прямо з обороною;
  • Обмеження легальної торгівлі призведе до зворотного ефекту – зростатиме попит на товари з тіньового обігу. Відповідно зростання тіньових прибутків збільшить корупційні можливості ділків в обмін на ігнорування контролерами такої тіньової діяльності.

В результаті замість зменшення споживання алкоголю та тютюнових виробів отримаємо збільшення їх тіньового обігу, зростання масштабів корупції в правоохоронних органах. І все це на фоні негативних наслідків для ритейлу та державного бюджету!

Схожа ситуація складається й з іншими напрямами державного регулювання, які можна розбити на кілька основних блоків.

Проблеми бронювання, впровадження е-бронювання

В другій половині 2022 року, замість автоматичного продовження бронювання військовозобов’язаних на новий строк, було ініційовано зміни до законодавства і потім – розробка та прийняття постанови КМУ № 76 від 27 січня 2023 року «Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час». Після цього, почалася нова епопея з бронювання мережами ритейлу працівників в лютому-березні 2023 року за новою процедурою.

Представникам держави постійно доводилося пояснювати, що у разі вилучення чоловіків з мереж ритейлу, катастрофічно постраждає логістика і відповідно постачання мереж супермаркетів/магазинів. Як наслідок, погіршиться забезпечення населення товарами та продуктова безпека, скоротяться запаси доступних населенню для купівлі продуктових товарів в містах та селах.

Внаслідок системної та виваженої роботи Асоціації ритейлерів вдалося досягти наступних позитивних результатів, зокрема:

  • вирішено цілу чергу процедурних проблем бронювання шляхом отримання відповідних міжвідомчих роз’яснень;
  • реалізовано кейси бронювання непродуктового ритейлу, що має важливість для економіки поза питаннями гарантування продуктової безпеки (постачання продовольства населенню);
  • пригальмовано декілька небезпечних ініціатив по зміні постанови КМУ про процедуру бронювання або запровадження обмеженого е-бронювання, що буде недоступне переважній більшості мереж ритейлу.

Наскільки це важкий, але надзвичайно важливий напрямок роботи GR достатньо відзначити, що питання бронювання протягом року займало третину робочого часу команди GR. Значна кількість офіційних листів Асоціації ритейлерів України була присвячена саме цьому питанню.

Серед інших питань, які знаходилися на контролі команди GR, відзначимо наступні:

  • Законопроекти про посилення мобілізації
  • Розблокування роботи під час повітряних тривог
  • Унормування розміщення генераторів електроенергії в об’єктах ритейлу. Тут мова йде про існуючі проблеми з наглядом за залишками палива (підакцизний товар), екологічними наслідками та їх погодженням. А також про безмитне ввезення необхідного обладнання – генераторів та комплектуючих.
  • Проблема списання заборгованості за ЖКГ об’єктів ритейлу на деокупованій території
  • Ситуація з податковим адмініструванням та комунікації по ініціативам збільшити податкове навантаження
  • Комунікація по законопроєкту з регулювання внутрішньої торгівлі
  • Декларування цін та скасування регулювання
  • Регулювання продажу алкогольних напоїв (адвокація проти збільшення обмежень)
  • Регулювання продажу тютюнових виробів (адвокація проти збільшення обмежень)
  • Регулювання впровадження електронної акцизної марки
  • Продовження строків користування кредитними коштами по пільговим 5-7-9% наданим у 2022 році
  • Законопроєкт про захист прав споживачів
  • Законопроєкт про відходи пакування
  • Адвокація збереження єдиного податку 2%

Окремої уваги потребувала адвокація збереження єдиного податку 2%, а також можливих наслідків його скасування – через отримання необхідних письмових роз’яснень від держорганів. Нагадаємо, що наслідок економічного шоку від військової агресії проти України у 2022 році, було впроваджено антикризовий єдиний податок за зниженою ставкою 2%. І навіть великий бізнес отримав право на його застосування. Особливо важливою стала ця новація для однієї потужної мережі ритейлу, яка через війну  отримала значні збитки та велику заборгованість перед постачальниками. Зменшення податкового навантаження дозволило їй продовжити операційну діяльність та уникнути банкрутства.

Але в січні 2023 року було зареєстровано законопроєкт про скасування єдиного податку за ставкою 2% (№8401 від 31.01.2023). Команда GR RAU активно виступала проти скасування цього єдиного податку, але під тиском переговорної команди України з МВФ, скасування цього пільгового режим оподаткування все ж таки було проголосовано 30 червня 2023 року й відповідний Закон № 3219-IX набрав чинності 1 серпня 2023 року.

Проте навіть після цього залишилося багато питань належного обліку та податкових наслідків по запасам товару після переходу з єдиного податку у 2% на загальну систему оподаткування. Стосовно цих питань команді довелося комунікувати з профільним комітетом ВРУ, Державною податковою службою та Мінфіном аби отримати необхідні роз’яснення, які б враховували ситуацію, що склалася для бізнесу. Завдяки чому вдалося не допустити донарахування додаткових податкових зобов’язань внаслідок вільного тлумачення наслідків зміни системи оподаткування.

Також варто зазначити, що активна позиція RAU допомогла:

  • По-перше, відтермінувати процедуру прийняття закону на п’ять  місяців – замість прискореного голосування «за зобов’язаннями перед МВФ».
  • По-друге, вдалося отримати офіційне роз’яснення, яке дозволило зменшити негативні наслідки за податковими зобов’язаннями по запасам товару після переходу з єдиного податку в 2% на загальну систему оподаткування.

До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку