П’ять причин чому H&M потрібно виходити на український ринок саме зараз
В колонці для RAU керуючий партнер консалтингової компанії Kocce.net Дмитро Коссе міркує про те, чому у H&M не буде кращої можливості зайти на український ринок.
За даними дослідницької компанії GfK Ukraine, найбільш очікувані в Україні бренди – H&M і IKEA. Чутки про їхній вихід на український ринок виникають постійно, що не дивно: країна з населенням близько 40 млн чоловік завжди буде потенційно цікава рітейлерам цих сегментів.
Однак ні H&M, ні IKEA в Україні поки немає. Зрозуміло, що лякає ці бренди не “величезний попит на їхні товари”, а низька купівельна спроможність населення і безліч ризиків при відкритті. Деякі з цих ризиків іноземцям навіть складно зрозуміти, хоча для українців вони стали буденними. Незважаючи на це, останнім часом розмови про вихід H&M в країну почастішали, причиною чого стали візити топ-менеджерів шведського бренду в Київ. Багато хто впевнений, що це свідчить про підготовку до виходу на український ринок, а ряд ЗМІ написали, що менеджмент H&M вже прицінюється до нерухомості в найбільших ТРЦ і на головних торгових вулицях столиці. Не виключено, що в компанії розуміють – ліпшої нагоди для виходу на український ринок може і не бути. І ось п’ять головних причин цього.
Дешева ціна входу
Найсуттєвіші витрати в рітейлі – оренда приміщення та зарплата персоналу. Зараз ці витрати знижені в Україні до мінімальних показників.
Зарплата продавця-консультанта може сягати $200, а орендна плата, гадаю, не перевищує 7-8% від обороту магазина.
При цьому багато власників ТРЦ готові знижувати ставку оренди для ключових орендарів, що генерують трафік. Такий підхід більшості власників ТРЦ простежується досить чітко. Поки що в Києві і великих містах в наявності відносно велика кількість якісних торгових площ. Хоча вакантність в них знижується.
При цьому відомо, що H&M, як правило, не платить фіксовану орендну плати, а заходить на умовах % від обороту. Звичайно, це може бентежити деякі успішні торгові центри. З іншого боку – це в більшій мірі умови комерційних домовленостей, ніж правило.
Запит споживача на якісний і недорогий товар
За останні три роки українці істотно збідніли. Це пов’язано з ситуацією на сході України, окупацією Криму, падінням курсу національної валюти і економічними негараздами в цілому. Втім, все перераховане можна розцінювати не тільки як ризики, але і як переваги, і навіть можливості для розвитку бізнесу.
Покупець в Україні не пропав, а суттєво змінив сценарій покупки. Він намагається економити, розставляє пріоритети, визначає нові місця покупок і просто змінюється. В першу чергу його цікавить задоволення своїх потреб. Якщо говорити про покупку одягу, то зараз це потреба придбати якісну, зручну, і, бажано, модну продукцію за нижчою ціною. У такій ситуації вхід відносно недорогого H&M в Україну забезпечить швидке визнання вже впізнаваного бренду.
Просте рішення організаційних питань
Інше питання – організаційні ризики. Однак вони не повинні лякати іноземних партнерів. Україна – член СОТ, підписано угоди про Асоціацію з ЄС. Для H&M це означає, що не потрібно отримувати додаткові документи, сертифікати та дозволи при ввезенні товару на територію України. Сплатили митні платежі за інвойсами – і товар вже в країні.
Тим більше, що з точки зору логістики Україна розташована близько як до європейських складів H&M, так і до російських.
Не повинно виникнути проблем і в питаннях бухгалтерського обліку і оформлення документів. Тим більше – при правильному виборі аутсорсингової компанії.
Відносно невисока конкуренція
Незважаючи на те, що з кожним роком в Україні з’являється все більше зарубіжних рітейлерів, конкуренція на ринку як і раніше залишається відносно невисокою. За інформацією компанії CBRE Ukraine, в Києві представлено лише близько 30% всіх світових брендів. Ще менш заповнені інші великі міста країни – Дніпро, Харків, Львів та Одеса, які також мають значний потенціал. Що вже говорити про швидко зростаючі обласні центри (правда, у багатьох з них немає достатньої кількості якісних торгових площ).
Втім, навряд чи H&M лякає конкуренція. Компанія успішно працює на більш ніж 60-и ринках, більшість з яких набагато більш конкурентні, ніж український.
Тому її вихід в Україну в більшій мірі повинен хвилювати місцевих гравців, чию частку на ринку запросто може відібрати більш маститий конкурент.
Відновлення купівельної спроможності
Головний показник, на який звертають увагу в компаніях при виході на новий ринок – це купівельна спроможність населення. Цей показник, по суті – обсяг продажів, на який може розраховувати H&M при вході і подальшому розвитку бренду на території України. Незважаючи на те, що в останні роки купівельна спроможність українців знижувалася, зараз експерти прогнозують початок її відновлення. На зростання купівельної спроможності має вплинути і передбачене бюджетом-2017 збільшення мінімальної зарплати, що в свою чергу буде стимулювати приріст зарплат по економіці в цілому.
Звичайно, при вході на новий ринок важливо точно розуміти його обсяг, сегментацію покупців і інші показники. Але, на жаль, тіньова економіка в Україні настільки велика, що реальних цифр не знає ніхто.
Виходячи з досвіду роботи подібних магазинів, що працюють в тому ж ціновому сегменті, виторг H&M може сягати $120 000 – 150 000 на місяць.
Чи достатніми будуть ці цифри для керівництва шведського бренду, покаже лише час.
Автор: Дмитро Коссе, керуючий партнер консалтингової компанії Kocce.net
Читайте також –