
Підйом, падіння та спотикання бренду Victoria’s Secret


В 2023 році девелопмент був максимально готовий до роботи в умовах частих тривог, коли потрібно було зачиняти торгові центри навіть на 4-6 годин. Навчився швидко відновлювати роботу після потрапляння ракет, був готовий до ймовірних відключень електроенергії та попри все вийшов майже на довоєнні показники.
Можна продовжувати з ностальгією згадувати 2018 рік – останній перед катаклізмами, як-то: епідемія коронавірусу та повномасштабна війна в Україні. Але, як показує досвід, труднощі тільки загартовують український бізнес та мотивують шукати нестандартні рішення. RAU розпитала провідних експертів ринку, з якими підсумками вони закінчили 2023 рік.
В 2020 році під час пандемії коронавірусу особливо відчутно постраждав девелопмент. Як каже директор UTG Євгенія Локтіонова за період 2020-21 років приблизно 44% населення України почали рідше бувати в торгових об’єктах, а середньоринковий показник відвідуваності до початку 2022 року знизився з 687 до 506 осіб на 1000 кв. м GLA.
Далі, коли здавалося, що пандемія йде до свого завершення, в Україні сталася велика війна. «Під час перших місяців військових дій торгові центри закрилися, а відвідуваність в середині 2022 року опустилася до історичного мінімуму – 291 відвідувач на 1000 кв. м GLA. Витіснення ворожих військ із території Київської області повернуло населення до столиці, торгова нерухомість потроху почала поновлювати свою роботу та поступово почала відновлюватись відвідуваність. І на грудень 2023 року цей показник був 367 особи на 1000 кв. м GLA», – доповнює Локтіонова.
СЕО консалтингової компанії Retail&Development Advisor Андрій Лотоцький теж підтверджує, що трафіки багатьох торгових центрів повернулися до довоєнного періоду та навіть виросли. В першу чергу це стосується західних областей та Києва.
До прикладу, ТРЦ Respublika Park за 2023 рік відвідали 15,1 млн людей, було відкрито 56 нових магазинів, а від місяця до місяця фіксувалося постійне зростання товарообігу, відвідуваності та найголовніше – конверсії. В день народження ТРЦ, 12 листопада 2023 року, був зафіксований найбільший показник – 124 351 відвідувачів. Парк розваг Neopolis відвідали за рік 746 256 гостей. Про це повідомляє комерційний директор ТРЦ Respublika Park Олена Яценко.
На фото: ТРЦ Respublika Park
Але є цікава особливість поведінки клієнтів. Як каже співвласниця та CEO Usupso та O!Some Маріанна Самсонова, вітрини більше не працюють – вони не затягують покупців, бо ті роблять вибір ще до того, як потрапити в ТЦ. Ймовірно, це пояснюється тим, що клієнти не знають, чи встигнуть придбати все необхідне до тривоги, тому приходять до ТЦ з конкретним завданням і ціленаправлено йдуть його виконувати.
В перші місяці війни було справжнє взаємовигідне партнерство: девелопери надавали знижки по орендним ставкам, а рітейлери продовжували працювати попри велику небезпеку. Поступово трафік в торгових центрах відновлювався, відповідно, потроху почали повертатися договори зі сплатою орендних ставок у повному обсязі. Але в 2023 році все ще продовжували діяти індивідуальні знижки.
«В більшості ТЦ знижки, які надавалися в 2022 році, були скасовані. Нові угоди на аналогічні лоти підписуються в більшості випадків із приростом в основному 10% до 2021 року», – коментує Лотоцький.
А СЕО Nhood Україна Ганна Корягіна каже, що в ТРЦ Rive Gauche 20% орендарів сплачують орендні платежі в повному обсязі згідно договорів, 80% мають індивідуальні знижки (в середньому – це 25-30%) та у 100% у орендарів немає фіксації курсу.
З початком війни здебільшого працювали лише продуктові рітейлери та аптеки, щоб задовольнити базові потреби людей. Але вже в перші місяці потроху почали поновлювати роботу й інші магазини. «На початок 2023 року фактично закритих магазинів у ТЦ було приблизно 19,7%, особливо регіонального (27,2%) та окружного (18,8%) формату. Вакантність у деяких об’єктах перевищувала 60%. Продовжується відновлення роботи популярних операторів. До LPP, Caliope, Mango, McDonald’s додався H&M», – коментує Локтіонова.
Інфографіка від Локтіонової
Цілком логічно, що в більш безпечних місцях і вакантність мінімальна. Це підтверджує Лотоцький: «В західних областях вакантність на рівні 10% (без врахування магазинів групи Inditex, які ще не працюють) Те ж саме можна сказати і про Київ. Наприклад, ТРЦ Respublika Park має рекордну наповненість від початку роботи».
А ще найпоказовішим прикладом, який підтверджує зменшення вакантності, є кейс перезапуску Blockbuster Mall, керуюча компанія якого змогла забезпечити відкриття комерційних площ кількісно більше, ніж в довоєнний час з урахуваннях відсутності певних мереж в актуальний час. «Найбільш успішні проекти вже повернулись і навіть іноді перевиконали довоєнні показники. Ведеться постійна робота для зменшення вакантної площі в наших комерційних проектах, періодично відбувається ротація орендарів. В середньому за період 2023 року нам вдалось ще підвищити рівень наповненості на декілька відсотків», – коментує Корягіна.
Зокрема, Ганна Корягіна виділяє наступні тенденції року:
Споживацькі тренди:
Тренди серед орендарів та рітейлерів:
Тренди серед орендодавців та ТРЦ:
27 червня 2022 року ракети росії потрапили в ТЦ Амстор в місті Кременчук. Цей теракт став поштовхом для всього бізнесу і не тільки девелопменту, більш серйозно ставитися до ракетних обстрілів. Тому в 2023 році питанню безпеки приділяли багато уваги.
Перш за все – це евакуація людей під час повітряних тривог. Тому в кожному торговому центрі лунала сирена та просили пройти людей в найближче укриття. Персонал в тому ж числі. Деякі ТЦ мають парковку, або нульові поверхи, які фактично і є укриттями. Інші у гучномовець казали адреси найближчих укриттів.
Представники девелопменту мають лише позитивні прогнози на 2024 рік.
«Зараз ми маємо завжди бути готовими до негативних сценаріїв розвитку, але дивлячись, з якою швидкістю розвивається комерційна нерухомість на заході України, збільшується рівень наповненості в якісних ТРЦ столиці, спілкуючись з неприсутніми в Україні брендами, які ще тільки вивчають можливість виходу, а також з тими, хто вже фіксує показники діяльності, які перебільшили всі очікування, хочеться робити виключно позитивні прогнози, доказом чому є ціла низка заяв щодо відкриття нових проектів. Водночас саме такі зовнішні фактори сприяють нестриманому розвитку в напрямках омніканальності, використанні ШІ та підвищенню якості операційної досконалості (від часу на доставку замовлення до асортиментної моделі)», – каже Корягіна.
Також, як підкреслює Локтіонова, завдань на новий рік багато, зокрема, це і подальше зростання відвідуваності торговельних центрів, і відкриття зачинених магазинів популярних міжнародних мереж, вихід нових міжнародних рітейлерів та, звісно, поступове відновлення доходів населення.
А ТРЦ Respublika Park і парк розваг Neopolis в 2024 році будуть продовжувати впроваджувати нові стандарти у сфері торгівлі та дозвілля. В планах на перший квартал 2024 року – ще більше магазинів, запуск нових форматів та актуальних сервісів для відвідувачів ТРЦ.