Новорічні підсумки: чого досяг український рітейл за 2023 рік та які перспективи має на 2024-й

Новорічні підсумки: чого досяг український рітейл за 2023 рік та які перспективи має на 2024-й

02.01.2024 09:00
  1512
Костянтин Симоненко

В ході відкриття X RAU Summit 2023 голова та співзасновник Асоціації рітейлерів України Андрій Жук підбив підсумки спільної роботи над розбудовою галузі та економіки країни в цілому, а також окреслив ключові тренди. RAU представляє основні тези його виступу.

Головні досягнення десятиріччя RAU

За 10 років існування RAU кількість учасників асоціації досягла символічної відмітки у 100 членів. І на цьому не збирається зупинятися. Сила будь-якої організації в її членах і наразі ми дуже сильні, ставши потужним об’єднанням провідних гравців ринку. Додатково наші сили загартовуються через випробування, які доводиться проходити. Зокрема Асоціація рітейлерів України насамперед зосереджена на проведенні спільних заходів для власників та топ-менеджерів компаній, захисту інтересів галузі шляхом взаємодії та співпраці з владою та щоденному інформуванні й підтримці учасників ринку через портал rau.ua. Також останні два роки динамічно розвивається YouTube канал «За рамками рітейлу» й напрямок аналітики галузі, якої так потребують рітейлери.

Вагомість об’єднання в цифрах

Значимість цієї роботи добре ілюструють цифри. Так, у 2022 році оборот компаній-членів RAU склав більше 742 млрд грн, що становить 64% від загального товарообороту рітейлу України (більше 1,16 трлн грн). Відповідно, із більш ніж 90 млрд грн податків, сплачених різними галузями рітейлу в минулому році, 56,6 млрд грн становить вклад членів RAU. Компанії, що входять до складу Асоціації рітейлерів України? забезпечили роботу 425 532 українців.

За 17 місяців повномасштабної війни члени RAU надали допомоги на суми 4,5 млрд грн. Зокрема такі компанії як МНС Інвестмент (Intimissimi, Calzedonia, Tezenis, Falconeri) та Імперія Холдинг (представляє торговельну мережу Isei)  долучились до проекту психологічної підтримки військових від школи Боривітер.

Головні досягнення українського рітейлу в 2023 році

Українські рітейлери демонструють справжні дива витривалості та адаптивності. Вже станом на середину січня 2023 року, після масштабних атак росії на українську енергетику восени 2022 року, більше 70% провідних українських мереж було забезпечено автономним електропостачанням. З самого початку повномасштабного вторгнення й до сих пір роздрібні мережі є гарантом продовольчої безпеки країни та форпостом для підтримки населення у складні часи.

Рітейл щодня підтверджує статус надійної опори економіки та забезпечує швидке відновлення на деокупованих територіях. Всі пам’ятають, як менше ніж за тиждень після звільнення Херсону відрилися перші магазини.

Лідери ринку продовжують інвестувати в розвиток галузі, завдяки чому вдалося відновити довоєнну активність. Також розвивається інфраструктура торгівлі – будуються нові та модернізуються старі складські приміщення.

Зміни, які диктує споживач

Як показує досвід останніх майже двох років війни, для українських споживачів тепер на першому місці стоїть зручність розташування торговельної точки і ціна товару на полиці. Все інше має другорядне значення.

Серед лідерів продажів тепер знаходяться солодощі, енергетики та ліки. Що легко поясняється бажанням зняти стрес та компенсувати недосип. Схожим чином діє шопінг в ТРЦ – люди переважно купують собі щось із одягу аби отримати позитивні емоції та йдуть у ТРЦ за позитивом.

Так само головним критерієм вибору бренду чи місця покупки є соціальна відповідальність бізнесу. Наразі допомога військовим, переселенцям, ветеранам, дітям та іншим категоріям населення, які постраждали через війну – стало обов’язковим атрибутом сучасної компанії в торгівлі.

Головні події року

Зустріч більш ніж 1300 учасників RAU Expo 2023 у вересні сталf без перебільшення головною подією року, де власники та топ-менеджери компаній зі сфери рітейлу, девелопменту та їх партнерів могли обмінятися досвідом, контактами і навіть окреслити спільні плани на майбутнє.

Ще одна визначна подія року – спорудження індустріального парку М10 Lviv Industrial Park у Львові, який отримав страхові гарантії від міжнародного агентства гарантування інвестицій Світового банку MIGA на суму інвестицій у $9,2 млн строком на 10 років. Страхування від воєнних ризиків передбачає невідкладну підтримку будівництва складського комплексу та інфраструктури на випадок пошкодження чи втрати об’єкту  від ворожих обстрілів тощо. Це перший такий кейс та гарний приклад для тих, хто хоче інвестувати в Україну.

Також заслуговує на увагу «квантовий стрибок» мережі магазинів Аврора, що працює у форматі one-dollar-store та наразі налічує вже більше 1200 торгових точок. В 2023 році вона збільшила свій виторг утричі й почала експансію в Румунію.

Водночас McDonald’s розпочав другу фазу відновлення роботи своїх ресторанів в Україні, а шведський бренд магазинів одягу H&M наприкінці року відкрив двері перших магазинів у Києві та Львові з перспективою відновити роботу торгових точок у Харкові та Одесі. Це дуже добра новина для ТРЦ, де такі магазини є якірними орендарями.

Тренди на 2024 рік

Аналізуючи розвиток торгівлі в 2023 році, можна виокремити нові тренди, які матимуть своє продовження в наступному 2024 році. Зокрема, це подальший розвиток так званого modern trade, який надалі поглинатиме класичний рітейл. Тобто формат магазинів самообслуговування, що надає прямий контакт покупця з товаром, створюючи умови для повноцінного використання всього комплексу інструментів стимулювання продажів.

Також буде спостерігатися процес розвитку торговельної нерухомості в регіонах, де все частіше будуть з’являтися сучасні об’єкти торгівлі в містах на 10 000 – 15 000 жителів. Оскільки того вимагають клієнти, що бажають купувати товари в комфортних умовах  і що не менш важливо – є орендарі, готові торгувати в таких торгових центрах.

Блокування польського кордону України лише посилило тенденцію розвитку вітчизняного виробництва великої кількості товарів як для продуктового рітейлу так і для non food торгівлі. Що призводить до появи системних місцевих постачальників.

Гостра нестача персоналу спонукатиме рітейлерів вкладати кошти в навчання та розвиток необхідного їм персоналу.

Нарешті, не можна не відзначити, що згодом люди будуть повертатися в офіси, оскільки спільна робота надихає та мотивує.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку