Олена Коронотова, IDNT: Світові тренди рітейл-дизайну, які показала міжнародна виставка Euroshop 2023

Олена Коронотова, IDNT: Світові тренди рітейл-дизайну, які показала міжнародна виставка Euroshop 2023

11.05.2023 08:45
  1073
Дарія Осіїк

Cпіввласниця та керуючий партнер компанія IDNT Олена Коронотова під час онлайн-заходу Retail Human Experience, організованого агенцією клієнтського досвіду Lanka.CX та українською філією об’єднання сервіс-дизайнерів Service Design Network, розповіла про головні тренди рітейл-дизайну, які продемонструвала міжнародна виставка Euroshop. RAU пропонує текстову версію її виступу.

Найкраще світові тренди спостерігати на міжнародній виставці Euroshop – це галузева виставка, яка проходить раз на три роки у Дюсельдорфі та збирає представників з близько 150 країн світу. На цій виставці показують найкращі досягнення в рітейлі за останні три роки. Саме на цій виставці легко визначити, які тренди зростають, а які – навпаки, починають зникати. 

Екстримальне самообслуговування. Пропозиція від розробників обладнання для самообслуговування на Euroshop зростає. Наприклад, на фото показано спеціальний візочок з супермаркету, в який вбудовані ваги та ідентифікатор товарів. Чек у цьому візочку рахується автоматично, а розрахуватись можна прямо на дисплеї візка без жодних контактів з персоналом супермаркету. Спеціальну сумку для візка можна забрати з собою, тобто через аксесуар відбувається ще й прив’язка до бренду.  

Попередній тренд підтримується також тенденцією розвитку гібридних магазинів без продавців. Цей тренд з’явився близько п’яти років тому з появи маленьких модульних магазинів біля дому без продавців. На виставці було досить багато різних пропозицій вендінгових гібридних магазинів. Зокрема, наш український бренд ModernExpo представив свою розробку вендингового магазину у комплексі з автоматичною кавоваркою та поштоматом з переднім завантаженням, яке постачальники можуть зробити самотужки без додаткового залучення персоналу.

Важливо зазначити, що пропозиція у цій ніші зростає, але масштабної реалізації ми ще не бачили, тому будемо спостерігати. Насправді в рітейлі деякі зміни йдуть дуже поступово, поки не наберуть критичної маси, щоб стати помітними у фізичному житті. 

Зараз також все більш поширеним стає тренд гнучкості та взаємозамінності, коли касові вузли з касирами у разі необхідності можуть перетворюватись на касу самообслуговування, де покупець може розплатитись за товар карткою, не чекаючи в черзі на касі з касиром. 

Модульність та мобільність є ще однією актуальною тенденцією, яку ми спостерігаємо останні 5-7 років на усіх галузевих виставках. Ми дуже радіємо цьому тренду, оскільки у наших інженерів ідея обладнання на коліщатках з’явилась років 10-12 тому, адже таке обладнання дуже легко переміщати, вписувати в нові планограми та нові концепції. Зараз навіть холодильне обладнання роблять на коліщатках, і це дуже зручно.

Особливої актуальності ця тенденція набула під час пандемії, коли потрібно було оперативно обладнати зони з санітайзерами біля самого входу. Зараз пропонують багато рішень, коли острівний модуль можна легко переробити на стелаж, наприклад. Це дуже зручний конструктор для рітейлу. 

Розумний асистент. Зараз часто дискутують на тему: які функції треба передати електронному помічнику, а які – людині. Мені сподобалось рішення, коли у примірочній після сканування електронний помічник відразу показує людині наявну розмірну сітку, і за необхідності людина може запросити потрібний розмір. Ця інформація потрапляє до консультанта і він одразу знає в яку примірочну, яку річ і якого розміру треба віднести. А поки людина очікує потрібний розмір, електронний асистент пропонує додаткові речі, які можуть скласти гарний комплект з обраним товаром. Тобто таким чином можна ще й збільшувати середній чек та пропонувати покупцеві додаткові позиції. До того ж, це економить час як покупця, так і консультанта. 

Роботизація. Dark stores. Роботи на міжнародних виставках завжди були гарячою темою. Відвідувачам завжди було цікаво як роботи можуть замінити людей на першій лінії, тим паче, що завжди є проблема з пошуком кадрів, їх навчанням та мотивуванням. Але ще п’ять років тому пропозиція роботів була значно більшою. 

Загалом, роботи можуть заміняти людей у двох випадках – на простих технологічних процесах: випікання хліба, збір товару чи на певних ділянках логістики. На цих ділянках роботи дійсно значно полегшують комппаніям життя. Але персональне спілкування з клієнтом роботи повністю замінити не можуть, оскільки поки що не можуть створити той рівень сервісу та емпатії, на який розраховують клієнти. 

Зарає є тенденція використання роботів саме у dark store та dark kitchen, де вони можуть виконувати монотонні повторювані функції. На виставці багато людей приходило подивитись як робот пече булочки, але це цікаво перші кілька разів, а потім стає рутиною. Загалом пропозицій з роботами на вистваці цього року було значно менше. 

Окрема важлива тема – це професійне світло як частина шляху клієнта. В Україні, на жаль, ця тема на початковій стадії розвитку. Хоча на виставці світлу було присвячено кілька окремих павільйонів, оскільки саме світло може створювати різні сценарії обслуговування та мотивувати на покупку. З точку зору психології, світло може працювати з наміром зайти в магазин, рішенням як довго залишатися в магазині та в яку зону магазину піти в першу чергу. Загалом світло – це недооціненний в Україні ресурс, який може не лише створювати клієнтський досвід, а ще й оптимізувати витрати на магазин. 

Окрема важлива тема – це Green values та переробка. Цього року на виставці був дуже великий павільйон з розробками щодо переробки сміття та пластику, саме в цей павільон були величезні черги. Відвідувачі уважно вивчали всі апарати з переробки та дізнавались як вони працюють. 

Для України через війну зараз переробка сміття не стоїть на першому місці, оскільки попереду дуже багато нагальних питань, які треба вирішити. Але у світі ця тенденція швидко розповсюджується, тож ми до неї також прийдемо. До того ж, такі апарати з прийому пластику та сортованого сміття часто встановлюють саме біля супермаркетів, тому це може бути додатковим фактором генерації трафіку. Наприклад, людина приїджає на своєму авто, звільняє багажник від пластикових пляшок, а натомість завантажує його покупками з цього супермаркету. 

У флагманському магазині Adidas у Дубай, наприклад, можна навіть побачити як пластик перетворюють у матеріал, з якого потім роблять кросівки. І це дуже вражає. А кавовий бренд Nespresso у своїх точках продажу приймає на переробку використані кавові капсули з фольги, і це також допомогає їм генерувати додатковий трафік.  

Також зараз дедалі популярнішими стають lifestyle-формати торгових точок. Ця тенденція шириться в основному в середньому сегменті споживання, в якому магазини стають не просто місцем попкупки, а й місцем насолоди. В таких супермаркетах з’являються власні зони з ресторанами, барами та винотеками. У таких місцях люди замість однієї години проводять чотири та ще й разом з друзями. В Україні в цьому напрямку рухаються, наприклад, Сільпо та goodwine.  

І ще один дуже важлий тренд – це інклюзивність. Для України це дуже важлива історія, вже зараз ми бачимо на вулицях людей з обмеженими можливостями, без кінцівок. Тому коли великі відомі бренди як Adidas у своїх торгівельних залах ставлять манекени з протезами – це також є частиною культури інклюзивності й впливає на розвиток свідомості суспільства та створення кращих умов життя для людей з обмеженими можливостями. Тим паче, що для України через війну – це нова нормальність. 

Останній поширений тренд – це кастомізація товарів. Зараз багато брендів створюють власні креативні хаби, де можна базовий товар персоналізувати та оздобити за бажанням клієнта. І цей тренд зростатиме, оскільки рітейл рухається в бік все більшої персоналізації.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку