Сприйняття брендів після виходу з ринку рф: соціологія та медіааналітика від Looqme

Сприйняття брендів після виходу з ринку рф: соціологія та медіааналітика від Looqme

08.06.2023 08:45
  1815
Костянтин Симоненко

Дослідження українського медіаполя фахівцями з оцінки інформаційної активності брендів у комбінації з даними соцопитування показало, що найбільш медійною в контексті виходу з ринку росії стала компанія McDonald’s. Водночас майже 50% споживачів не купуватимуть товари компаній, які продовжують працювати в рф.

Вихід компаній з ринку рф – це потужний ціннісний тригер для бізнесу та суспільства, який неможливо ігнорувати. Його вплив має значення на подальший розвиток бренду та його привабливість для споживачів й інвесторів. Команда Looqme дослідила комунікації дев’яти міжнародних компаній: Coca-cola, Megogo, McDonald’s, Netflix, Kernel, Credit Аgricole, Henkel, Bosch, Luxsoft за період з 24 лютого 2022 року по 30 квітня 2023 року в традиційних та онлайн ЗМІ, а також зіставила їх з результатами соціологічного опитування. RAU пропонує ознайомитися з основними висновками цього дослідження.

Майже 10% згадувань від загальної онлайн-комунікації брендів припадає на тему виходу бізнесу з рф

З початку повномасштабної війни питання виходу бізнесів з ринку росії у міжнародних брендів зайняло 9,8% від загальної комунікації в онлайн ЗМІ. Результати дослідження показують, що Henkel отримав найбільше уваги від медіа в контексті цієї теми. Це пов’язано з тим, що компанія досить довго займала суперечливу позицію — з однієї сторони вона підтримувала Україну і говорила про це в медіапросторі, а з іншої — продовжувала працювати в рф і лише у квітні 2023 року змогла продати свої активи та остаточно залишити цей ринок. Медіаполе бренду майже на 29% складається із публікацій про бізнес у росії. В комунікаціях McDonald’s, Coca-Сola та Bosch на цю тему припадає понад 11% від загальної кількості згадувань. Найменша кількість згадок у брендів Megogo та Kernel. Такий низький показник згадуваності може бути пов’язаний з тим, що ці компанії ще перед війною і в перші дні вторгнення висловлювали публічно свої позиції щодо виходу з ринку РФ.

Наприклад:

Megogo

Kernel

Найчастіше згадували про вихід бізнесу з рф навесні 2022 року та перед річницею війни

Найбільша кількість згадок про вихід бізнесу з ринку рф припадає на весну 2022 року: у травні майже 16% від загальної кількості згадувань, у березні — 13%, а у квітні майже 12%. Така динаміка пов’язана з тим, що багато міжнародних компаній на початковому етапі війни прийняли рішення щодо виходу з ринку рф, тому медіаполе саме у весняні місяці було щільніше заповнене згадками з цієї теми. У 2023 році ближче до річниці війни показник згадувань в медіа знову підвищується — у січні та лютому кількість згадувань досягає майже 12% від загальної кількості згадок.

На основі соціологічного дослідження, в якому взяли участь 400 респондентів з різних регіонів України, не враховуючи Криму, Донбасу та Луганщини, та простежили споживчі настрої й виокремили наступні тенденції.

Майже 50% споживачів не купуватимуть товари компаній, які продовжують працювати в рф

Дані соціологічного дослідження показують, що споживачі не зацікавлені у продукції та послугах компаній, які не вийшли з ринку росії. Так, 45,5% опитуваних категорично відмовляється купувати товари брендів, що продовжують працювати в рф, а 32,3% скоріше не купуватимуть їх. В сумі це більше 77% респондентів, тобто переважна більшість опитуваних.

Південно-Західні регіони України та Херсонська область найбільш радикальні до питання виходу компаній з ринку РФ. Чернівецька, Закарпатські та Херсонська області на 100% відповіли, що не будуть купувати товар в компаній, що працюють на російському ринку. Вищий рівень лояльності до брендів, що працюють на російському ринку проявили Кіровоградська (40%), Вінницька (33%) та Одеська (32%) області.

Чим вище дохід респондентів, тим вищий ступінь відмови від продукції компаній, що працюють на ринку рф. Серед людей з високим доходом 100% відповіли, що точно не придбають, або скоріше не придбають, продукцію компанії, що працює на ринку РФ, а серед людей з низьким достатком цей показник становить 53%.

Люди з вищим доходом є не лише більш принциповими при виборі компаній, але й більш обізнані щодо бізнесу, який працює з росією. Так, серед людей, що чули про вихід компаній з російського ринку 20% було з високим доходом, 19% з доходом вище середнього та 18% з середнім доходом.

Комунікації компаній за останні три місяці: що чули, бачили та читали респонденти

Найбільша кількість згадок про співпрацю компаній з рф припадає на новинні медіа та агрегатори новин (консолідатори) — майже по 500 згадувань. Серед інших ЗМІ найбільш активними на цю тему були медіа фінансового та рітейл напрямку, а також ділові. У категорії ЗМІ найбільша кількість згадок припадає на профільний медіа-ресурс некомерційної організації Українська рада торгових центрів.

Переважна більшість респондентів, які були ознайомлені з інфоприводом про вихід компаній з російського ринку, мають високий (20,1%) або вище середнього дохід (19,1%) та вік 25-35 років (35,7%). Ймовірно, значна частина опитуваних отримувала інформацію якраз з тих ЗМІ, які виділені у комунікаціях компаній за аналізований період.

Охоплення та рівень знань про вихід компаній з ринку рф

Найбільш медійною в контексті виходу з ринку рф за останні три місяці стала компанія McDonald’s, яка отримала понад 400 згадок в медіа та найвищий рівень знань серед респондентів – 39%. ТБ для McDonald’s став основним джерелом комунікації цього інфоприводу.

Найбільш контрастне співвідношення між кількістю згадок в медіа та рівнем знань респондентів у бренду Henkel. Це може бути пов’язано з тим, що компанія пройшла досить тривалий період виходу з ринку росії. Заява керівництва щодо виходу була оприлюднена у квітні 2022 року і лише через рік компанія підписала угоду про продаж бізнесу у рф за 600 млн євро. Внаслідок більшого охоплення в інформагенціях компанії Bosch (13%) та Megogo (15%) вдалося отримати вищі показники рівня знань ніж у Credit Аgricole (6%) за останні три місяці.

Медіаактивність та рівень знань у регіональному розрізі показує, що найактивнішими областями, які згадували про компанії в контексті їх виходу з ринку РФ були Київська, Львівська, Дніпропетровська та Хмельницька. Це може бути пов’язано з кількістю медіа, для яких релевантний цей інфопривід або ж з представництвами чи філіалами міжнародних компаній, що розміщуються в певних регіонах.

На основі отриманих результатів дослідження можна зробити наступні висновки:

  1. Резонанс щодо виходу компанії з ринку рф має вплив на її сприйняття споживачами. Цю тенденцію яскраво відображає бренд Henkel який приділив в комунікаціях найбільшу увагу цьому питанню, а також отримав одні з найвищих показників охоплення та рівня знань.
  2. Люди з високим доходом різкіше ставляться до компаній, які співпрацюють з росією та більш обізнані в цій темі, тож щоб вберегти їх серед своїх споживачів та не втратити прибуток, бренди мають чітко комунікувати свою позицію в медіа.
  3. Тема виходу бізнесу з ринку рф тригерна для людей та суспільства, яке живе в країні де продовжується війна, тому її резонансність у медіа час від часу знову підійматиметься й наповнюватиметься новими інфоприводами в межах загальної теми.

Інтерактивний звіт також можна переглянути в Google Data Studio.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Участь у програмі “Національний Кешбек” візьмуть мережі Велмарт, Велика Кишеня та ВК Експрес, а також власні торгові марки Retail Group

Участь у програмі “Національний Кешбек” візьмуть мережі Велмарт, Велика Кишеня та ВК Експрес, а також власні торгові марки Retail Group

Торговельні мережі Велмарт, Велика Кишеня та ВК Експрес, що входять до холдингу Retail Group, повідомили про свою участь у...
time icon  
  152
Усі новини ринку