Робота для ветерана: які навички, знання та цінності військових можуть стати в нагоді ритейлерам

Робота для ветерана: які навички, знання та цінності військових можуть стати в нагоді ритейлерам

06.03.2024 09:00
  1741
Костянтин Симоненко

В ході RAU HR Conference співзасновниця ГО “Військова школа “Боривітер” Тетяна Остра розповіла про працевлаштування ветеранів, можливість перенесення навичок, здобутих в армії, у бізнес-середовище. Адже підготовка командирів – це також і про підготовку менеджерів, керівників підрозділів.

Майже за два роки співзасновниця ГО “Військова школа “Боривітер” Тетяна Остра провела понад 180 співбесід з людьми, якими комплектувалася школа. Стрімке розширення проєкту від двох співзасновників до 146 працівників Боривітер показало, які цінності сповідують організатори та ті люди, що до них приходять. Власне про пошук людей з однаковими цінностями говорить чи не кожен другий ритейлер. Тому досвід формування команди, що готує людей до рішучих та грамотних дій на полі бою, може бути корисним і в тилу. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами цього виступу.

Важливі зміни робочого середовища

Досвід проживання війни важливий з точки зору зміни робочого середовища. На початку повномасштабного вторгнення всі сподівалися, що варто протриматися кілька днів і все скінчиться. Потім орієнтувалися на «два-три тижні», згодом чекали на ленд-ліз (щоб це тоді не означало), деокупацію Харківщини та звільнення Херсону. В 2023 році часові рамки очікувань стали ще довшими: чекали початку контрнаступу, а потім – його результатів. Наразі важко відповісти на питання, чого ми очікуємо. Бо попереду довга війна і невідомо, що буде далі. Це все впливає на формування робочого середовища, в якому опинилися компанії та організації в Україні.

Ринок праці змінюється настільки динамічно, що роботодавці за ним подекуди не встигають. Люди, які приходять на роботу зараз, знаходяться зовсім в іншому емоційному стані, аніж два роки тому. Змінюються їхні цілі, мотивація, тощо. І це треба враховувати в роботі будь-якої організації.

Приклад трансформацій школи Боривітер

Військова школа Боривітер – це громадська ініціатива, що на безоплатній основі надає допомогу українському війську. Школа, заснована у квітні 2022 року у відповідь на воєнну агресію росії, за цей час змогла підготувати більше 21 000 навчених військослужбовців по восьми напрямах за 10 програмами. Тут працюють більше 100 інструкторів, а також є окрема аналітична група, яка проводить багато досліджень по вивченню військового досвіду та надає аналітичні рекомендації командирам у військах.

Спочатку військова школа Боривітер зосереджувалася на короткострокових курсах військової підготовки. Згодом перейшли на більш довготривале навчання командирів, тобто тих, хто має вести за собою в бій. Потім додали аналітику, щоб командири могли приймати обґрунтовані рішення, які здатні впливати на хід подій у віддаленій перспективі. Згодом додався проєктний напрямок аби разом із МінОборони, Генштабом та західними партнерами: забезпечити інституціональну стійкість ЗСУ, в тому числі за рахунок проведення реформ у війську.

Це не дублювання функцій МО, а допомога громадянського суспільства в умовах, коли чисельність збройних сил збільшилася в чотири рази, а всі іноземні місії інструкторів виїхали з початком бойових дій. Наші ж інструктори опинилися на фронті як найбільш досвідчені бійці, а навчальні центри МО – під загрозою ракетних обстрілів. В таких умовах довелося шукати гнучкі адаптивні рішення з підготовки особового складу. Якраз тут і сформувалася місія та цілі військової школи Боривітер.

Місія та цінності – як ефективний інструмент підбору кадрів

В корпоративному світі формулювання місії та цінностей компанії є предметом обговорення на стратегічних сесіях керівництва, має досить абстрактний характер та не сприймається серйозно лінійним персоналом. Хоча насправді це не пуста формальність, а дієвий інструмент.

Стратегія, цілі та місія закладають ті цінності, якими насправді керуються в громадській організації. Цими цінностями керуються при прийнятті тих чи інших рішень, а також у формулюванні та реалізації нових ідей розвитку. Скажімо, минулого року в Боривітер прийшов ветеран десантно-штурмових військ Олександр з максимально лаконічним резюме на три рядки. Було ясно, що він не підходить на керівну посаду, яку хотів отримати, ні за освітою, ні за досвідом. Було вирішено особисто подякувати йому за службу на захисті країни і в ході бесіди порекомендувати можливу роботу в інших організаціях. Проте в процесі знайомства та подальшої розмови з’ясувалося, що він чудово підходить на іншу посаду, хоча й не керівну та з меншою зарплатою. Олександр погодився з наведеними аргументами відмови і… прийняв нову пропозицію. Пізніше в інтерв’ю для ветеранської організації Veteran Hub він зазначив, що це була найкраща співбесіда, яка змінила його життя.

Причому в даному випадку не йдеться про якісь HR-здібності роботодавця, а про співпадіння цінностей кандидата і організації, куди він прийшов на роботу. Людина відчула себе на своєму місці, де вона може допомагати країні вже не в якості військовослужбовця, а інструктора. Наразі в Боривітер 15% персоналу – це ветерани.

Три головні цінності

В роботі з ветеранами у військовій школі виділяють три головні цінності для персоналу. Перша – це братерство, або те що в бізнесі називають командність. Адже від того, наскільки злагодженим є підрозділ, залежить не тільки виконання поставленого завдання, але й сам факт виживання. Тому для ветеранів важливо, аби корпоративна культура формувала не колектив, а справжню команду. І це може стати конкурентною перевагою роботодавця.

Друга цінність – власне лідерство. У війську це звучить так: «Роби як я!» Вмінню вести за собою, зокрема, навчають сержантів. Тому ветерани хочуть бачити в своєму керівникові перш за все не менеджера, що досконало знає свою справу, а людину, яка є прикладом для інших. Яка є вимогливою не тільки до підлеглих, а й до себе, може по-людські підтримати і сприяти розвитку всієї команди.

Третя цінність виглядає ніби трохи не типовою для бізнес-середовища – це вірність. Насправді ж це прямо пов’язані речі. Semper fidelis або «Завжди вірні» – це гасло української морської піхоти. Мається на увазі вірність країні, вірність ідеям, переконанням і вірність своїй організації. У корпоративній культурі це виявляється у приналежності до певної компанії. Тому дуже важливо надавати можливість людям пишатися своїм місцем роботи.

Та й взагалі служба у війську – це близько 1500 різних спеціальностей, часто дотичних до того, що потрібно у цивільному житті. Спеціально для рекрутерів в Боривітер підготували HR-посібник про те, як працювати з ветеранами та чому так важливо роботодавцям підтримувати мобілізованих працівників.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку