Головна > Новини > Новини партнерів > ADER HABER: що на практиці означає для рітейлу визнання українським парламентом карантину, як форс-мажорної обставини
ADER HABER: що на практиці означає для рітейлу визнання українським парламентом карантину, як форс-мажорної обставини

ADER HABER: що на практиці означає для рітейлу визнання українським парламентом карантину, як форс-мажорної обставини

Адвокат, радник ADER HABER Станіслав Карпов в своїй колонці для RAU розповідає, що на практиці означає для рітейлу визнання українским парламентом карантину, як форс-мажорної обставини, а також як вплинуть на рітейл зміни до податкового законодавства.

Цей матеріал доступний російською мовою

Останніми днями, а тепер чи не погодинно, інформаційний простір дарує новини щодо нових обмежень, які запроваджуються державою з огляду на поширення коронавірусу: карантин, зупинення авіасполучення, скасування масових заходів тощо. Безумовно всі ці обставини в більшості випадків негативно впливають на бізнес.

Щоб хоч якось підставити плече платникам податків Верховною Радою України доволі оперативно був розроблений та прийнятий законопроект №3220 “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби (COVID-19)”.

Зокрема, його положеннями визначено, що:

  1. На період з 1 березня по 31 травня 2020 року скасовується застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства. Виключення з цього правила стосуються лише:
  • порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема, страхування додаткової пенсії;
  • відчуженням майна, яке перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
  • порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах, які застосовуються на загальних підставах;
  • порушенням нарахування, декларування та сплати ПДВ, акцизного податку, рентної плати.

2. Скасовується нарахування пені на період з 1 березня по 31 травня 2020 року;

3. Встановлюється мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року. Також зупиняються перевірки, що розпочалися, і не були завершені. Можливі лише документальні позапланові перевірки з підстав, визначених п.п. 78.1.8 Податкового кодексу. Тобто, коли платником заявлено до відшкодування з бюджету ПДВ за наявності підстав для перевірки, та/або з від’ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 000 грн.

4. Продовжується до 1 липня 2020 року строк подання річної декларації про майновий стан і доходи за 2019 рік;

5. Платники звільняються на період з 1 березня по 30 квітня 2020 року від плати за землю (земельного податку та орендної плати за ділянки державної та комунальної власності). Але це стосується лише ділянок, що використовуються в господарській діяльності;

6. Так само платники звільняються до 30 квітня 2020 року від податку на нерухоме майно за об’єкти нежитлової нерухомості;

7. Фізособи-підприємці, або особи, які провадять незалежну професійну діяльність та члени фермерських господарств звільняються на період за березень та квітень 2020 року від нарахування та сплати ЄСВ особисто за себе;

8. Протягом цих двох місяців не застосовуються штрафні санкції за вчинення порушень, пов’язаних із несвоєчасною сплатою (перерахуванням) ЄСВ, або сплата неповної суми одночасно з виплатами, на які нараховується ЄСВ (авансових платежів). Також не мають штрафувати за несвоєчасне подання звітності.

9. Платникам ЄСВ протягом періодів з 1 по 31 березня та з 1 квітня по 30 квітня 2020 року не нараховується пеня;

10. Встановлюється мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ на період з 18 березня по 18 травня 2020 року та зупиняються перевірки, що розпочалися і не були завершені;

11. Відтерміновується на три місяці запровадження РРО.

У Київській міській державній адміністрації напередодні також повідомили про розробку можливих механізмів для тимчасового звільнення платників від місцевих податків та зборів.

Разом із запровадженими нововведеннями, не слід забувати й про існуючі механізми, які можуть бути корисними для платників податків за нинішніх умов. Так, все частіше підіймається питання про можливість кваліфікації обставин, пов’язаних із коронавірусом, як форс-мажорних обставин.

Для цілей податкового законодавства дане питання є актуальним в контексті можливості відстрочення грошових зобов’язань або податкового боргу (ст. 100 ПКУ), списання безнадійного податкового боргу (ст. 101) та продовження граничних строків для подання податкової звітності та заяв про перегляд рішень контролюючих органів і про повернення надміру сплачених грошових зобов’язань (ст. 102).

В свою чергу, Торгово-промислова палата України вже встигла повідомити, що сам по собі карантин не є форс-мажорною обставиною. На переконання останньої засвідчення форс-мажорних обставин у зв’язку з введенням карантину існує, але необхідно розуміти чи призвела дана обставина до конкретних обмежуючих заходів та наслідків, які могли стати причиною унеможливлення виконання зобов’язань. А відтак, форс-мажорними обставинами можуть бути визнані наслідки запровадження карантину.

Слід звернути увагу, що Верховною Радою України також був прийнятий законопроект № 3219 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19), яким перелік форс-мажорних обставин, наведений у Законі України «Про торгово-промислові палати України», доповнений такою обставиною як карантин, встановлений Кабінетом Міністрів України.

Важливо розуміти, що перелік форс-мажорних обставин, наведений у Законі України «Про торгово-промислові палати України», не є вичерпним, а отже форс-мажорними можуть бути визнані будь-які обставини, що відповідають критеріям надзвичайності і невідворотності та об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань / обов’язків, передбачених законодавством / договором. Так, наприклад, свого часу команді ADER HABER вдалося визнати форс-мажорними обставинами застосування до платника податків персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), що були запровадженні відповідним Указом Президента України.

Сподіватимемось, що нові механізми, запропоновані законодавцем, разом із вже існуючими інструментами, дозволять платникам податків спокійніше пройти через усі перешкоди, обумовлені коронавірусом.

Читайте також –

Юрист Ader Haber: Форс-мажор не звільняє від оплати оренди, кредиту та відсотків

Про автора