Історія розвитку Suziria Group: з кіоска в Харкові до групи компаній повного циклу
Як з кіоску, відкритого в 90-х роках у Харкові, сімейна компанія перетворитися в групу повного циклу Suziria Group, яка об’єднує три підприємства та благодійний фонд.
Сімейна компанія повного циклу Suziria Group була заснована у 1993 році харків’янами Тетяною та Сергієм Потаповими. А з 2010 до 2014 року компанія проходила етап адаптації до зміни поколінь – Сергій пішов з життя, а управління перейшло його донці – Поліні Кошарній. Наразі вона є співвласницею та головою наглядової ради, куди також входять її мама, чоловік Олексій Кошарний, та чотири незалежні члени борду. До Suziria Group входять три компанії – Suziria Distribution, мережа магазинів MasterZoo, власне виробництво Suziria Brands і благодійний фонд Suziria Charity. В групі працює понад 2300 осіб.
На фото – Поліна Кошарна
Як все починалося
У сім’ї Потапових був кіт Джин, з яким відвідували зоовиставки та зрозуміли, що ця ніша доволі перспективна. Завдяки домашньому улюбленцю і з’явився невеличкий кіоск у Харкові. На початку 90-х років головні офіси іноземних компаній, зокрема і виробників кормів, розміщувалися в Москві. Проте Потапови зрозуміли, що треба орієнтуватися на Захід, а саме – Польщу. І приблизно за рік стали налагоджувати постачання товарів з цієї країни, а згодом – працювати напряму з виробниками, оминаючи польського посередника. Проте, мінімальні обсяги закупівель – один мікроавтобус – це було багато для одного магазину, тому почали шукати тих, хто зацікавлений у гуртових закупівлях. І це було першим досвідом дистрибуції.
І менше ніж за десять років компанія стала дистрибутором відомих брендів. А наразі має понад 500 клієнтів, 8000 найменувань товарів, а в 2023 році зайняла 11,6% ринку зоотоварів.
Розвиток мережі зоомагазинів
До 2007 року в компанії було десять магазинів під різними назвами: У Кіса, Природа, Аквагалерея. У цьому ж році відкрилася мережа ТЦ Дафі і в них шукали орендарів – мережу зоомагазинів, які у європейських ТЦ завжди якір. Тоді компанія вирішила взяти участь в тендері, який виграла. Тож довелося відкриватися за межами Харкова, тому зробили більш європейську зрозумілу назву – MasterZoo. І зараз MasterZoo є найбільшою омніканальною зоомережею країни з понад 200 магазинами та 13 грумінг-салонами, а в планах до кінця 2024 року розширитися до 240 точок.
Власні торгові марки
З 1997 року в компанії почали з’являтися власні торгові марки. Перша – «Природа»: п’ять видів кормів для гризунів та птахів. А вже через рік було відкрито швейний цех, який перший на ринку України виготовляв одяг для собак. Згодом до асортименту додалися клітки для птахів і гризунів та акваріуми. У 2007 році з’явився новий бренд одягу для собак Pet Fashion, в асортименті якого було десять моделей.
У 2019 році відбувся запуск власного виробництва преміального корму Savory, який виробляється на європейських заводах та на його запуск компанія витратила кілька сотень тисяч євро. Бренд увійшов до шести найбільш популярних брендів в Україні в сегменті суперпреміум, а також продається в Молдові, Польщі, Бельгії, Чехії та Румунії.
Другий бренд кормів та ласощів – Half&Half, який компанія розробила та презентувала у повномасштабне вторгнення. Його виробництво знаходиться у Калуші на Львівщині. З цим брендом також вийшли на міжнародний ринок.
Що зараз собою являє Suziria Group
Тож до сімейної компанії повного циклу Suziria Group входять три компанії та благодійний фонд.
Suziria Distribution – найбільший дистриб’ютор зоотоварів провідних брендів на українському ринку. Співпрацює з 29 партнерами-постачальниками в країнах Європи, Азії та Америки.
MasterZoo – найбільша в Україні мережа зоомаркетів, заснована у 2008 році. До мережі входять понад 200 зоомаркетів MasterZoo у 36 містах та 13 грумінг-салонів в 6 містах України.
Suziria Brands – бренд-продуктова компанія товарів для домашніх тварин: бренд кормів та ласощів Savory, Priroda (бренд зоотоварів для маленьких тваринок, який займає 39% ринку), Provet, Half&Half, Special One, Pet Fashion (якому належить 40% ринку).
Suziria Charity – благодійний фонд, який системно працює над розв’язанням проблеми адопції тварин. З початком повномасштабного вторгнення проінвестував у гуманітарну допомогу 20 млн грн та 318 тонн кормів. Співпрацює з понад 90 фондами.
Також щоб відповідати певним вимогам, до прикладу, терміну доставляння кормів – 24-48 годин, в компанії почали будувати регіональну мережу складів. До війни був єдиний склад у Харкові та філія у Києві. І був план побудови регіонального розподільчого центру у Києві, проте повномасштабне вторгнення внесло свої корективи у плани і розподільчий центр відкрили у Львові.
Наразі в Suziria Distribution діє три сучасні розподільчі центри у Харкові, Київській та Львівській областях із загальною кількістю понад 8000 найменувань товарів площею понад 16 000 кв. м. У 2023 році у відкриття двох нових складів компанія вклала понад 70 млн грн, ще 20 млн інвестувала у запуск виробництва ласощів на території України.
Джерело – Liga.net