Історична Корона: історія будівлі нового ужгородського ТРЦ

Історична Корона: історія будівлі нового ужгородського ТРЦ

08.09.2017 09:00
  1926
Іван Зайцев

Як сучасний ТРЦ Корона відтворює зовнішній вигляд та дух історичного будинку в центрі Ужгорода, який тривалий час був прикрасою міста. 

Іноді громадськість дуже негативно сприймає, коли в історичних будівлях відкривається черговий торговельний чи офісний центр. Це й не дивно: піклуючись лише про прибуток, бізнесмени часто знищують унікальні споруди, спотворюючи історичний облік міст. У тому ж Києві таких прикладів чимало. Однак буває і навпаки: лише завдяки бізнесу історичні пам’ятки отримують «друге життя». Саме таким прикладом стане новий ужгородський ТРЦ Корона, відкриття якого заплановано на IV квартал 2017 року.

Архітектори дуже обережно підійшли до реконструкції ТРЦ Корона – історичної будівлі у самому центрі Ужгорода, намагаючись повністю відтворити зовнішній вигляд будинку, який декілька десятиліть був центром світського життя міста, але поступово прийшов у занепад та знаходився в аварійному стані.

Ужгород – один з головних туристичних центрів Західної України, звідки туристи починають свої закордонні поїздки і куди приїжджають, щоб побачити дивовижне змішання угорської, австрійської та чеської культур. Основна частина таких будівель знаходиться в центрі Ужгорода, на перетині туристичних потоків.

Назабаром у туристів з’явиться ще один «якір» в їх екскурсіях – торговий центр Корона, розташований на місці готелю і ресторану «Верховина». Центр буде поєднувати в собі три функції: торгового майданчика, місця відпочинку і розваг та центру культури і мистецтв.

ТРЦ буде розташований в самому центрі Ужгорода – недалеко від берега річки Уж, площ Театральної і Фенцика.

Реконцепція вимагає площ

Проекти реставрації будь-яких об’єктів тут повинні відповідати всім вимогам міста, що активно розвивається, тому дизайн будівлі «Верховини» буде відновлений не тільки з усіма його неповторними особливостями архітектури, а й з модернізованими під сучасні вимоги рітейлу торговими площами.

Засновник компанії IDNT Микола Чумак каже, що часто при такого роду проектах девелоперу доводиться не просто відновлювати, а фактично перебудовувати будинок, оскільки будівлі старої споруди не мають потрібного для сучасного рітейлу планування. «Часто, як у випадку з київським ЦУМ, додаються поверхи, парковка, перекриття посилюються. Виходить принципово нова будівля при збереженні старого вигляду», – розповідає Чумак.

За його словами, на занадто малій площі складно реалізувати концепцію торговельного центру. Саме з метою створення популярного торговельного майданчика відновлений об’єкт має чотири поверхи замість двох, а на даху буде разташовано оглядовий майданчик з живими рослинами.

Оцінити важливість реставрації цього об’єкту для міста нескладно – городяни багато років поспіль відвідували улюблене культове місце – готель-ресторан Корона, проте до останнього часу будова стояла за високою огорожею і знаходилася в центрі скандалів і чвар.

Втратити будівлю або дозволити їй зруйнуватися, було б занадто марнотратно для великого туристичного центру. Тому в 2014 році був затверджений план капітальної реконструкції будівлі в торговий і арт-центр. Вдихнути життя і повернути колишню популярність об’єкту взялася компанія Retail&Development Advisors, ексклюзивний брокер об’єкта.

Варто відмітити, що Ужгород не має великих якісних торгових центрів: до останнього часу найбільшим був торговий центр Дастор загальною площею 8 300 кв. м. Динамічний розвиток рітейлу в західних областях, як продуктових так і fashion-сегмента в останні кілька років обійшло стороною Ужгород. Ексклюзивний брокер ТРЦ Корона – компанія Retail&Development Advisor – веде переговори з мережевими ритейлерами, такими як Yves Rosher, Люксоптика, Sinsay, LC Waikiki, Секунда, Будинок Іграшок, Антошка, LTB, Intertop, Pandora, Obag, Inglot, NYX, Watsons та іншими.

Від готелю до сучасного торговельного центру

Історія будівлі «Корона – Верховина» починалася ще в 1910 році з появи готелю «До угорської корони». На центральній частині будівлі над скульптурною композицією «Вакханалія», була встановлена металева велика копія корони святого Іштвана, яка за часи чеської влади була знята, а назва комплексу змінена на «Коруна». Завдяки новому проекту центру корону святого було повернуто на її історичне місце – в архітектурний ансамбль.

Будівля була двоповерхова, на другому поверсі розміщувався готель, на першому працювала корчма, магазини та кав’ярня.

«Верховиною» будівля стала називатися у радянські часи. У той же час ресторан було передано у властність «Закарпаткурорторгу» і до розкішного ресторану заходили навіть прості робітники.

А подивитися там було на що: інтер’єр вишуканої великої зали на першому поверсі прикрашали величезні красиві люстри, стіни – майстерна ліпнина, паркет був ідеально начищений спеціальною мастикою, а уважні офіціанти і неперевершена кухня довершували враження від культового місця.

З 1984 потроху почався занепад готелю-ресторану. Він був підпорядкований «Об’єднанню ресторанів і кафе», яке мало на меті активний розвиток їдалень для робітників по всьому місту. «Верховина» не могла витримати конкуренцію з сучасними залами того ж готелю «Закарпаття», де гриміли популярні виступи артистів вар’єте. З 1989 року будівлею займався Ужгородський комбінат громадського харчування, а у 1991-му її знов було передано до «Об’єднання ресторанів і кафе», яка зовсім не опікувалась будівлею.

Сад на даху

Кращі роки будівлі далеко позаду, тож перед інвесторами та девелоперами стояла задача повернути популярність локації і втілити в життя концепцію першого для Ужгорода центру, що поєднує у собі розваги, культурне життя та якісні торговельні площі. Однією з родзинок нового проекту є розкішний літній сад на верхньому поверсі з оглядовим майданчиком. Ідея модераторів проекту проста – по-перше, оглядовий майданчик з справжнім садом на верхньому поверсі одразу приверне увагу туристів. Крім того, аналогів такому зеленому рішенню в країні не має – Корона стане першим торговельним центром з літнім садом на даху. По-друге, це відновлення «фішок» історичної будівлі, бо однією з прикрас «Верховини» був саме літня тераса. Гості ресторації сиділи за столиками у тіні дерев, а коли з’явився другий поверх, площадку з літнім садом засклили.

Окрім оглядового майданчику та саду на даху, увагу гостей міста привернуть світлові проекції на будівлю, які будуть вмикатися кожного вечора.

Корона для мистецства

Творча еліта міста часто відпочивала на зеленій терасі: художники та письменники зустрічалися тут аби вільно поділитися думками, зачитати нові вірші, або посперечатися про мистецтво. У новому ТРЦ Корона розташується центр культури і мистецтв, в якому будуть проводитися виставки та культурні заходи. Подібна локація необхідна місту: вже вдруге в місті проходить конкурс живопису «Срібний мольберт» для молодих художників, організований культурним фондом Brovdi Art. Мета проведення конкурсу – стимулювати розвиток сучасної творчості, дати можливість розкрити потенціал молодих художників.

Для міста відновлення історичної будівлі з такими сучасними функціями – хороша новина. «Для компанії це в першу чергу соціальна відповідальність перед містом», – вважає засновник компанії IDNT Микола Чумак.

Однак популярність об’єкта залежить від багатьох чинників і в першу чергу від того, як буде реалізована концепція.«Успішність ТРЦ все одно в першу чергу залежить від концепції», – стверджує експерт. А підстави сподіватися на успіх є, і чималі. Новий центр відрізняється унікальною для України концепцією: на площі 11 000 кв. м запланова інтеграція торговельного, ділового, культурного та арт-просторів не має аналогів у нашій країні.

«Це знаковий проект для Закарпаття та інших областей Західної України. Поки що в Ужгороді розвинений більше street-retail, однак поява такого торгового центру дасть можливість ряду мережевих операторів нарешті відкрити свої торгові точки в цьому місті, і полегшить споживачам доступ до продукції українських і міжнародних компаній, – розповіла RAU Таісія Литовченко, директор компанії Retail&Developmnet Advisor – ексклюзивного брокера ТРЦ Корона. – У центра є всі складові, щоб стати успішним проектом: локація – в самому серці Ужгорода і унікальна концепція. Також центр – соціальний проект: на арт-просторі комплексу проводитимуться постійні виставки картин закарпатських художників, а також щорічний конкурс «Срібний мольберт».

Не виключено, що саме завдяки відтворенню вигляду та духу історичної будівлі Ужгород стане багатшим на ще один «магніт» для туристів, а місцеві мешканці отримають сучасне місце для шопінгу та культурного відпочинку.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Кейс лідерства: як LG вже декілька років утримує позицію одного з лідерів на ринку електроніки та побутової техніки в Україні

Кейс лідерства: як LG вже декілька років утримує позицію одного з лідерів на ринку електроніки та побутової техніки в Україні

Це підтверджує її статус переможця в головній бізнес-премії країни «Вибір року», яка визначає найкращі бізнеси у своїй...
time icon  
  145
Усі новини ринку