
Євген Іваниця, JYSK Україна: В компанії щомісячно оцінюється рівень сервісу на рівні регіону, дистрикту чи окремого магазину


Для e-commerce-компаній AI (artificial intelligence) став важливим інструментом для поліпшення досвіду покупців, оптимізації бізнес-процесів і підвищення конкурентоспроможності. За дослідженням McKinsey & Company, більше половини опитаних бізнесів уже впровадили AI-інструменти.
Найпопулярніша в Україні омніканальна CDP eSputnik розповідає про застосування ШІ в маркетингу: які предиктивні та генеративні інструменти якісно впливають на ефективність бізнесу.
Завдяки можливостям аналізу величезних обсягів даних і формуванню рішень у режимі реального часу AI допомагає забезпечити індивідуальний підхід до кожного клієнта та оптимізувати різні аспекти їхньої взаємодії:
Інтеграція ШІ в ecommerce дозволяє створити унікальний досвід для кожного користувача, вплинути на розвиток лояльності та підвищити загальну ефективність бізнесу. Впровадження AI-рішень стає невід’ємною частиною стратегії успішних компаній, що прагнуть залишатись лідерами на ринку.
Вплив штучного інтелекту на бізнес залежить від галузі, інструменту й глибини його впровадження. Компанії, що найбільше інвестують у ШІ, не лише виділяють значні бюджети та готові йти на ризик, а й, як правило, отримують від нього максимальну віддачу. Дослідження McKinsey свідчить: бізнеси, які інвестують у штучний інтелект, бачать зростання доходу на 3-15%, а рентабельності продажів – на 10-20%. Таких результатів досягають завдяки можливостям AI:
Генеративний AI використовують для створення нового контенту: текстів, зображень, аудіо, відео – на основі вхідних даних і умов. Штучний інтелект може створювати оригінальний контент, якого не існувало раніше. Використання генеративних рішень сприяє підвищенню інтересу аудиторії та може покращити враження від бренду. Та найголовніше – genAI має потенціал для автоматизації робочих процесів, які займають 60-70% часу працівників.
Розглянемо інструменти генеративного АІ, які автоматизують і спрощують роботу маркетолога й водночас підтримують високу якість вихідного контенту:
1. Оптимізація тексту e-mail – за допомогою АІ можна швидко опрацьовувати тексти й точніше формулювати повідомлення. Так, інтегрований ШІ в e-mail-редактор eSputnik може:
2. Наповнення блоків в e-mail – генеративний АІ в редакторі eSputnik автоматично опрацьовує контент і наповнює змінні в модулях. Функціональність пришвидшує створення листів і робить їх ще ефективнішим. Для формування вмісту достатньо:
АІ автоматично опрацює дані сторінки та підставить їх у лист: опис та ціну товару, кнопки тощо. Водночас ШІ генерує уніфіковані тексти для всіх модулів/одиниць контенту в e-mail.
3. Генерація push – АІ в CDP eSputnik дозволяє користувачам швидко й автоматично створювати пуш-повідомлення (назва, текстове наповнення) на основі даних про ваш мобільний застосунок і заготовлених ідей.
4. Генерація кампаній із mobile push – у CDP eSputnik є вбудований AI, який може генерувати кампанії із залученням мобільних каналів відповідно до запиту маркетолога. Достатньо обрати сегмент (нові, активні, зареєстровані, незареєстровані користувачі) і вказати ціль (конверсія, залучення, утримання, розвиток, реактивація). У результаті ви отримаєте:
Предиктивний AI аналізує величезні обсяги історичних даних і передбачає майбутні події, визначає залежності в поведінці клієнтів. Цей підхід дозволяє бізнесу обґрунтовано приймати рішення, забезпечити персоналізований досвід кожному споживачу, збільшувати продажі та утримувати більше клієнтів.
Розглянемо затребувані та ефективні інструменти предиктивного АІ, які здатні якісно вплинути на збільшення прибутку бізнесу:
1. Персональні товарні рекомендації
Коли клієнти перевантажені вибором, 40% з них просто закриють сайт. А велика кількість тих, хто лишається, ризикує зробити невдалий вибір. У результаті такі клієнти будуть незадоволені покупками і повертатимуть їх.
Для бізнесу це означає не тільки відсутність прибутку, а і зростання витрат. Для обробки замовлення необхідні: комунікації (підтвердження замовлення call-центром, транзакційні повідомлення про статус замовлення), ресурси на пакування, відправку товару та перевірку повернення. У найгіршому випадку після невдалого досвіду покупки незадоволений клієнт перейде до тих брендів, які можуть повністю задовольнити його потреби.
Рішення цієї проблеми – персональні товарні рекомендації. Цей інструмент має допомогти користувачу знайти актуальні для нього продукти або послуги, які він, можливо, не знайде самостійно. Окрім утримання клієнтів, персональні товарні рекомендації допомагають вирішити такі завдання:
Розглянемо детальніше етапи реалізації персональних товарних рекомендацій на прикладі нашої Customer Data Platform:
Для генерації персональних товарних рекомендацій нейромережа враховує всі доступні дані про:
Чим більше даних збирає компанія, тим точнішими будуть рекомендацiї для кожного користувача. Важливо, щоб дані передавалися в систему в режимі реального часу. Це забезпечує актуальність рекомендацій в усіх точках взаємодії: на сайті, в застосунку та розсилках. У CDP eSputnik дані про поведінку користувачів передаються безперервно: з сайту – завдяки вебтрекінгу, з застосунку – за допомогою SDK. Також дані клієнта можна збагатити інформацією із зовнішніх джерел (Google BigQuery, Google Firebase, PostgreSQL і CRM та інших систем).
В eSputnik маркетолог може самостійно працювати з персональними товарними рекомендаціями, оскільки в системі доступно:
АІ для створення персоналізованих товарних рекомендацій використовує більшість наших клієнтів, серед них омніканальні ритейлери: Dnipro-M, Foxtrot, Антошка, Shafa, Prom.ua та інші.
“Для створення товарних рекомендацій ми використовуємо алгоритми eSputnik (вони аналізують уподобання клієнтів і продажі). Товарні рекомендації на сайті вже дають нам близько 2,5% від обороту. І ми бачимо потенціал зростання. Тому тут важливо персоналізувати рекомендації для клієнта, щоб покращити CTR, конверсію та продажі на сайті. За нашим досвідом, найприбутковіші алгоритми товарних рекомендацій з групи “Схожі товари”, – розповідає Катерина Кунтиш, Retention Manager Dnipro-M.
У Customer Data Platform eSputnik є можливість кастомної розробки алгоритмів відповідно до запиту бізнесу. Таким чином створені товарні рекомендації одного з найбільших ритейлерів електронної та побутової техніки в Україні – Фокстрот.
“У нас є власний IT-відділ, який може реалізувати будь-яку функціональність. Та Foxtrot вже більше 10 років співпрацює з омніканальною CDP eSputnik, яка надає готове рішення для: омніканальної тригерної комунікації з клієнтами через email, pop-up, SMS, Viber, push, чат-боти, App Inbox, які дозволяють автоматично реагувати на дії
користувачів, такі як покинуті кошики, покинуті перегляди, зниження ціни, повторна покупка на основі ШІ-алгоритму визначення ймовірності та інші події (на даний момент більше 20); створення персональних товарних рекомендацій – для їхнього формування нейронна мережа eSputnik враховує історію поведінки користувача на сайті; вартість товарів; категорію товару та супутні категорії; додаткові умови, які формує наш відділ. Впровадження інструменту товарних рекомендацій одразу принесло збільшення продажів аксесуарів на 16% при тому самому трафіку на сайті та збільшення конверсії на 5%”, – коментує Олег Нікольський, маркетинг-директор Фокстрот.
Результативність алгоритмів залежить від типу бізнесу: наприклад, для ритейлера електроніки та одягу будуть ефективними різні алгоритми. CDP eSputnik, найбільша українська платформа клієнтських даних, ділиться бенчмарками з використання різних алгоритмів товарних рекомендацій (розрахунки ґрунтуються на даних клієнтів CDP eSputnik, серед яких 600+ ритейлерів із загальним трафіком 23 млн):
Більше даних дослідження ви можете побачити в Гайді про персональні товарні рекомендаціїї від омніканальної CDP eSputnik.
2. Предиктивна сегментація
Будь-якому бізнесу важливо розуміти дії клієнтів. Наступний крок – передбачити їхню поведінку заздалегідь. Прогнозування вже стало невід’ємною частиною маркетингових стратегій.
Предиктивна аналітика вирішує для бізнесу такі завдання:
Предиктивна сегментація допомагає компаніям розуміти майбутню поведінку клієнтів і відповідним чином адаптувати свої маркетингові стратегії. CDP eSputnik пропонує AI-алгоритми, які прогнозують вірогідність покупки або відтоку клієнтів і формують відповідні сегменти. Нейромережа враховує маркери споживчої поведінки:
Коли сформовано сегмент клієнтів, готових до покупки, залишається підштовхнути їх до дії, просто надіславши стимул, наприклад, додаткові переваги замовлення тут і зараз.
Другий важливий сегмент для маркетингу – група з ризиком відтоку. У CDP eSputnik алгоритм визначає групу відповідно до відсотка ймовірності того, що клієнти перейдуть у розряд неактивних, припинивши купувати. Для таких клієнтів варто розробити кампанію, націлену на поновлення інтересу до бренду.
Завдяки інструменту сегментації клієнтів на основі АІ бізнес може підвищити CLV та продемонструвати клієнтам розуміння їхніх потреб.
Так, завдяки предиктивій сегментації застосунок RetouchMe збільшив кількість VIP-користувачів і підвищив дохід. Наша команда Data Science розробила алгоритми, які з точністю до 99% визначили потенційних VIP-користувачів серед новачків. Вони роблять це досить швидко – протягом тижня після першого замовлення клієнта. Алгоритми аналізують різні параметри: частоту замовлень, вподобання клієнтів під час редагування фотографій, наявність або відсутність знижок, частоту запитів на повторне редагування.
“Ми збираємо дані про те, що замовляють наші клієнти, як часто вони це роблять, скільки грошей витрачають, і оцінюємо рівень їхньої задоволеності. Ми також визначаємо, чи використовують вони підписку, чи ні. На основі цих даних ми пропонуємо додаткові послуги, заохочуємо клієнтів повернутися та мотивуємо переходити на підписку.Ми використовуємо методи прогнозного аналізу eSputnik, щоб розпізнавати поведінку клієнтів на ранніх стадіях, щоб визначити, чи є вони потенційними VIP-клієнтами, і направити їх до сегменту VIP. Завдяки прогнозній сегментації користувачів кількість VIP-клієнтів програми за 3 місяці зросла на 35%, а виручка зросла на 17%”, – каже Олександр Лозицький, генеральний директор і засновник RetouchMe, Gold.ua та VJump.
3. Оптимізація часу відправки повідомлень
ШІ допомагає визначити ієрархію відправки повідомлень для контактів, які знаходяться у декількох сегментах одночасно. Це необхідно, щоб уникнути перевантаження розсилками. Наприклад, клієнт зробив покупку та отримав транзакційне повідомлення; в той же день заплановано масову розсилку з новинками, а ще спрацьовує тригер “З річницею першої покупки”.
Така щільність комунікацій надмірна та може призвести до роздратування клієнта. Щоб уникнути цього, в eSputnik можна встановити рівень занепокоєння. Кожен контакт отримуватиме повідомлення на основі типу емейла та кількості сегментів, до яких він входить.
Крім цього, в eSputnik є гнучке налаштування часу відправки, наприклад в робочий час, не раніше 9 ранку тощо. А також система може надсилати повідомлення за локальним часом користувача, враховуючи його таймзону, що особливо важливо для міжнародних проєктів.
AI пропонує e-commerce інноваційні маркетингові інструменти для покращення користувацького досвіду. Рішення на основі ШІ аналізують величезні обсяги даних, створюють персоналізовані рекомендації, прогнозують поведінку клієнтів, допомагають автоматизовано взаємодіяти з користувачами у правильний час, у правильному каналі та з правильним повідомленням.
Ці можливості сприяють підвищенню рівня задоволеності клієнтів та збільшенню продажів. Інтеграція AI в бізнес – це не просто тренд, це фундаментальна зміна в підході компаній онлайн-ритейлу в епоху цифрових технологій.
Впроваджуйте інноваційні рішення вже сьогодні та будьте на крок попереду конкурентів!