Удар по площах: топ-10 продуктових мереж України за сумарною торговою площею
У кого з провідних продуктових рітейлерів України найбільше торгових площ і як змінювався їх розмір протягом перших шести місяців поточного року.
Цей матеріал доступний російською мовою
У серпневому випуску журналу AllRetail міститься дослідження топ-10 food-рітейлерів України за сумарною торговою площею, яке провела дослідницька компанія GT Partners. Воно присвячене основним тенденціям розвитку найбільших гравців сегменту FMCG, де у фокусі аналітиків цього разу виявилася сумарна торгова площа операторів за І півріччя 2022 року.
Зокрема, у рейтингу представлені найбільших з нині діючих торгових мереж FMCG України. У ньому вказана сумарна торгова площа магазинів кожного оператора на кінець червня 2022 року, сумарна торгова площа магазинів оператора на кінець 2021-го та динаміка приросту площ.
Загальні втрати
Порівняно із аналогічним періодом минулого року перелік найбільших гравців продуктового рітейлу за торговою площею магазинів не зазнав змін, чого не можна сказати про самі показники. Практично всі без винятку компанії понесли втрати через масштабні бойові дії та окупацію частини українських територій росією. Звісно, якась частина магазинів була зачинена назавжди з інших причин, але головним чинником наразі залишається війна. Так, загально всі мережі, які входять у топ-10, втратили майже 335 000 кв. м торгових площ.
Зокрема, Fozzy Group, котра як і раніше лідирує в списку найбільших за площею рітейлерів, скоротила свої торгові площі на 12,6% або на 90 900 кв. м. Тепер загальна торгова площа всіх магазинів Сільпо, Фора, Fozzy Cash&Carry, Le Silpo, Thrash! Траш!, Favore станом на кінець першого півріччя 2022-го складає всього 628 800 кв. м. Це трохи більше ніж було на кінець 2020 року.
Проте найближчий конкурент Сільпо – мережа магазинів АТБ, яка останнім часом активно скорочувала розрив, втратила більше. Рітейлер із найбільшою кількістю торгових точок скоротив свої торговельні площі на 18,3% або 120 070 кв. м. Це найбільше скорочення серед усіх гравців у топ-10. Зокрема, нещодавно мережа повідомила про припинення роботи всіх магазинів у Донецькій області. В результаті наявний показник у 534 500 кв. м – це навіть менше, аніж було в мережі на кінець 2020 року (586 640 кв. м).
Іноземний легіон
Міжнародні рітейлери теж суттєво скоротили свої показники, хоча й втрималися на зайнятих позиціях. Ашан, що два роки тому потіснив Metro Cash & Carry Ukraine з третьої на четверту позицію, так і залишився в трійці лідерів, навіть з урахуванням скорочення сумарної торговельної площі: на 22 150 кв. м за перші шість місяців 2022-го. Динаміка скорочення торгових площ Ашан – 12,4%, тобто співставна з динамікою Fozzy Group.
І ще один цікавий збіг: так само як і у випадку з Сільпо та АТБ, найближчий конкурент Ашан – компанія Metro Cash & Carry Ukraine скоротила свої площі на 17,6% або на 32 400 кв. м. Але на відміну від супермаркетів Сільпо чи магазинів АТБ міжнародні рітейлери відкривали переважно гіпермаркети великої площі, тому втрата навіть однієї торговї точки, наприклад, Metro в Маріуполі, суттєво впливала на кінцевий результат. До того ж останнім часом Ашан розвивав магазини менших форматів магазинів біля дому і точки pick up point, а Metro продовжував роботу на колишніх локаціях і загальний показник площ рітейлера залишався майже незмінним.
Ще один рітейлер з іноземним капіталом – мережа Novus – входить у першу п’ятірку з показником 145 860 кв. м. Це на 9% або 14 345 кв. м менше, ніж на початок року. Проте компанія докладає всіх зусиль аби відновити роботу магазинів. Так як це сталося після ракетного обстрілу столичного ТРЦ і БЦ Retroville.
Другий ешелон
Серед інших українських рітейлерів так би мовити “другого ешелону” найбільше скоротилися площі у ПАТ «Рітейл груп», яка розвиває мережі Велика Кишеня, Велмарт, ВК Експрес, ВК Select – всього на 18 160 кв. м, або 16%. Наразі торгові площі всіх магазинів рітейлера вже менше 100 000 кв. м.
У інших національних FMCG-операторів таких як ЕКО маркет, Таврія В, Varus, втрати площ приблизно однакові у відносному вимірі: від 8,1% у Varus до 10,7% у Таврія В. У абсолютних цифрах картина схожа: найбільше скоротилися площі у Таврія В – одразу майже на 16 300 кв.м, а найменше втратив Varus – на рівні 7550 кв. м.
Замикає топ-10 за величиною торгових площ одеська мережа Копійка, яка розвивається переважно у південних регіонах країни. Проте, враховуючи невелику площу цих магазинів навіть 5,7% втрат за півроку або більше 3000 кв. м – це серйозний виклик для мережі.
Читайте також –
Топ-10 продуктових мереж України за сумарною торговою площею