Все буде онлайн: як рітейлери переходять в інтернет через карантин

Все буде онлайн: як рітейлери переходять в інтернет через карантин

06.04.2020 08:15
  1301
Костянтин Симоненко

Що насправді відбувається з інтернет-продажами різних категорій товарів після закриття офлайн-магазинів, які не пов’язані з торгівлею товарами першої необхідності.

Цей матеріал доступний російською мовою

Існує думка, що у зв’язку із закриттям магазинів покупці масово переходять в онлайн, тому мультиканальні рітейлери зможуть частково компенсувати падіння продажів. Редакція RAU вирішила з’ясувати, чи так це насправді, опитавши провідні інтернет-магазини України в різних секторах роздрібної торгівлі. На наш подив, частина мереж, в тому числі лідери тих чи інших сегментів, відмовилася розкривати дані, посилаючись на комерційну таємницю або на ще не підраховані результати. Проте, зібраної інформації достатньо, щоб уявити загальну картину: як розвивається онлайн-напрям у рітейлерів, наскільки виріс трафік і продажі в березні цього року в порівнянні з лютим 2020-го і березнем 2019-го – в нашому матеріалі.

Купують усе

Онлайн-торгівля, незважаючи на невелику поки питому вагу в загальній кількості продажів, продовжує нарощувати оберти. Епідемія коронавіруса лише посилила ці тенденції. Так, багато інтернет-магазинів відзначають зростання показників як за кількістю відвідувачів сайту, так і за обсягом покупок. Зростання продажів за останні 12 місяців (з березня 2019 року) відзначають навіть ті рітейлери, чий товар в умовах карантину виявився не надто затребуваний і продажі березня 2020 року виявилися нижче лютневих. Причому на сайтах спеціалізованих магазинів зміна трафіку через карантин більш помітна, ніж у маркетплейсів.

Так, на маркетплейсі Prom.ua трафік у березні 2020-го зріс лише на 3% в порівнянні з лютим, і на 38% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Зате кількість продажів на Prom.ua в березні 2020 року зросла на 20% в порівнянні з лютим і на 51% в порівнянні з березнем минулого року.

«На початку весни на маркетплейсі завжди спостерігається зростання, оскільки зростає попит на сезонні покупки – авто- і мототовари, товари для саду та городу, а також на одяг і взуття. Однак, карантин вніс свої корективи. Якщо в минулому році в цей період активно купували сукні та туфлі, то в середині березня виріс попит на маски і антисептики », – коментує Лілія Овчиннікова, керівник прес-служби Prom.ua.

Але вже через тиждень карантину люди стали активно купувати «картини за номерами», розвиваючі ігри для дітей, кросівки і кеди для занять спортом, а також корми та ласощі для домашніх вихованців. Також значно зріс попит на товари, які зазвичай купували в найближчому супермаркеті по дорозі додому, наприклад, продукти харчування та побутову хімію – на 52% і на 56% в порівнянні з минулим місяцем.

У найбільшому українському маркетплейсі Rozetka не змогли оцінити зміну трафіку і транзакцій, зазначивши лише, що ситуація змінюється щодня. Тут також помітили величезне зростання попиту на товари для фітнесу. З початку карантину їх купують на 250% частіше. На 280% активніше продаються товари для творчості, на 156% – настільні ігри та на 40% – книги.

В топі продажів тримаються продукти тривалого зберігання: сухі сніданки, макарони, крупи. А також товари для дому, корм для домашніх улюбленців і товари особистої гігієни. У той же час спостерігається спад інтересу по раніше популярним категоріям – електроніки та побутової техніки. «Тепер гаджети купують на 37% менше, а ми шукаємо способи продавати у великих обсягах крупи, антисептики і товари першої необхідності», – повідомили в Rozetka.

Гаджети для роботи

В інтернет-магазині Алло трафік в березні до лютого 2020-го не змінився, проте продажі зросли на 20%. Що говорить про зростання середнього чека. За минулі 12 місяців кількість заходів зросла на 15%, а продажі – на 30%.

Як пояснили в компанії Eldorado, через карантин багато організацій перевели своїх співробітників на віддалений режим роботи. Онлайн-конференції та інші засоби віддаленої комунікації спровокували попит на веб-камери, гарнітури, роутери, монітори, ноутбуки та мережеве обладнання. Особливо популярними стали веб-камери – продажі цієї категорії збільшилися в 15 разів.

Величезне зростання продажів продемонстрували категорії контрактів мобільного зв’язку та модемів операторів стільникового зв’язку. Так, продажі контрактів виросли в 20 разів, а частка продажів модемів – в 7 разів.

У компанії MOYO повідомляють про те, що тільки за перший тиждень карантину на 25% зросли продажі ноутбуків і на 80% – комп’ютерних гарнітур. Але покупці в інтернет-магазині більш вимогливі до можливостей техніки і готові платити більше за оптимальне для себе рішення як для роботи, так і для розваг вдома.

Також в п’ять разів більше ніж зазвичай на сайті MOYO замовили ліцензійних версій програмного забезпечення Microsoft Windows 10 Pro. З чого можна зробити висновок, що українці максимально переформатували свої квартири під офіси, про що свідчить зростання навіть такої категорії як «Меблі та крісла».

Меблі та товари для дому

Яскравий прояв тренда на покупку столів і робочих куточків для обладнання робочого місця вдома підтверджує і Святослав Амелін, засновник інтернет-магазину МебельОк. Крім того, хороший попит є на дивани і недорогі корпусні меблі (стінки, шафи, стелажі), напевно для облаштування місць зберігання речей та наведення порядку вдома.

«Покупці стали віддавати перевагу меблям з наявності на складі, доступною до доставки найближчим часом. Хоча раніше перевага віддавалася індивідуальним меблям на замовлення», – зазначає Святослав Амелін.

За його словами, в березні 2020 року проти лютого трафік на сайт mebelok.com впав на 16,5%. Найбільше падіння помітно було в органічному трафіку – 24%. При цьому істотно виріс коефіцієнт транзакцій і кількість замовлень через корзину сайту – більш ніж на 20%.

Продажі в березні по відношенню до лютого впали не так значно – в межах 10-20% в залежності від товарної групи. «Але треба пам’ятати, що існує лаг між рішенням купити меблі, і фактичним її відвантаженням/продажем. Тому реальну картину падіння продажів березня ми зрозуміємо в квітні 2020 року», – пояснює Амелін.

Якщо порівнювати падіння трафіку за 12 місяців, то він впав всього на 8%. Найбільше зменшення помітно в органічному трафіку – 27%. Продажі в березні 2020-го по відношенню до березня 2019 року зросли на 25%, але це обумовлено динамікою розвитку самого проекту, а не прагненням людей купити меблі в карантин. За словами Святослава Амеліна, якби не падіння попиту в зв’язку з карантином, планові показники зростання повинні були бути на рівні 40% рік до року.

Домашні заготовки

У період карантину у багатьох українців пропала можливість відвідувати заклади громадського харчування, що спонукало споживачів частіше готувати вдома. Що пробудило кулінарну фантазію споживачів. Як результат – в Eldorado неймовірне зростання популярності хлібопічок – в 20 разів у порівнянні з докарантинним періодом!

У компанії MOYO відзначають, що бюджетні хлібопічки показують п’ятикратне зростання вже другий тиждень поспіль. На 82% зросли продажі фільтрів для води.

Також карантин спонукав українців купувати більше морозильних камер – щоб зберегти продукти про запас – тому продажі цієї категорії зросли вдвічі.

За домівкою на карантині українці стали стежити пильніше і, за даними MOYO, прикупили на 23% більше пилососів, на 140% більше холодильників і в три рази більше посудомийних машин. Безперечними лідерами продажів стали зволожувачі повітря (+ 221%) і пароочищувачі (+ 328%). А от дехто вирішив з користю провести карантин і затіяв ремонт – популярними стали електроінструменти і навіть аксесуари для перфораторів.

Чистота і догляд за собою

Прогнозовано значне зростання попиту під час карантину спостерігається в сегменті drogerie & beauty. Так, за даними компанії Watsons, березневі продажі в мережі збільшилися в 2,5-3 рази порівняно з лютим 2020-го. Причому навіть до введення карантину онлайн залишався постійно зростаючим каналом продажів мережі: щороку його показники в середньому подвоюються.

«Зараз більше акцент на дезінфекцію, персональний догляд і гігієну, догляд за будинком. Однак догляд за тілом та обличчям залишається важливою категорією. Раніше драйвером була декоративна косметика, догляд за обличчям та тілом, особливо корейський напрямок, маски », – відзначили в Watsons.

«Дія карантину в мережі EVA істотно проявилася тільки в останній тиждень березня. Справа в тому, що лютий і березень завжди характеризуються підвищеним попитом на наші товари, зазвичай різниця в трафіку між березнем і лютим не так відчутна – близько 25%», – розповіла директор електронної комерції Лінії магазинів EVA Олена Анненко.

Активна робота з розвитку онлайн каналу продажів до кризи зараз принесла свої плоди: за 12 місяців трафік виріс на 305%, а продажі зросли на 680%. У той же час в березні 2020 року втричі зросла кількість звернень в інтернет-магазин EVA.UA. Продажі в березні 2020 року порівняно з лютим зросли на 40%. Чимало покупців робили замовлення від 400 гривень і більше та скористалися безкоштовною кур’єрською доставкою, що безумовно стало вкрай актуальним рішенням під час карантину.

Прогнозовано зростає попит на засоби особистої гігієни та дезінфікуючі засоби. Саме ці групи товарів, а також для догляду за дітьми та майбутніми мамами користуються в магазинах EVA найбільшим попитом. «Зокрема, тільки за останній місяць продажі товарів для догляду за собою в інтернет-магазині виросли на 25%, для догляду за дітьми на 85%. Зростання продажів побутової хімії становить 99%, а найбільше зростання зафіксовано на товари для дому- 239%», – зазначає Олена Анненко.

У той же час на сайті французької натуральної косметики Yves Rocher трафік помітно просів у березні порівняно з лютим, що вплинуло і на зниження продажів. До березня минулого року при незначному зниженні трафіку продажі виросли. «За останні 2,5 тижні сильне зростання показують всі продукти очищення для обличчя, догляду за тілом, волоссям. Креми для рук, гелі для душу і мило є лідерами зростання», – так прокоментували ситуацію в українському підрозділі компанії.

Хоббі та розваги

Продажі товарів в категорії геймінга й відеоконтенту також значно збільшилися. За даними Eldorado, найбільший приріст продемонстрували ігрові консолі – їх популярність зросла в десять разів. У компанії MOYO додають, що відбувся зсув попиту в преміум-сегменті телевізорів із широкою діагоналлю вартістю 25 000-35 000 грн.

Також багато хто пригадав про старі хобі, або ж зайнялися облаштуванням затишку у власному домі, що призвело до зростання частки продажів інструментів і швейних машин – популярність цих категорій зросла в п’ять разів.

Як розповіли в компанії MYplay, трафік у березні до лютого 2020 року зріс на 18%, бо частина клієнтів стали замовляти онлайн, а приріст нових користувачів склав 12%. «Порівнювати з минулим роком ці показники не зовсім коректно, тому що сайт молодий. Тому приріст трафіку в порівнянні з минулим роком – в 9 разів», – повідомили в прес-службі компанії.

За даними MYplay, в березні так само актуальні категорії колекціонування, трендові ляльки LOL. Виріс попит на настільні ігри, в які можна грати всією сім’єю, пазли, конструктори. «Чим зайняти дитину на карантині і як далі розвивати: болюче питання для більшості батьків, тому попитом користуються розвиваючі ігри, такі як глобус з доповненою реальністю, 3D ручки», – пояснюють в компанії.

Одяг та взуття

«У березні традиційно зафіксовано зростання продажів дитячої категорії, частка якої перевищила 20%. Українці, незважаючи на карантин і кризу, проявили себе як дбайливі батьки і активно купували кросівки (більше 50% продажів в дитячій категорії), а другою за обсягом тут стала сандальна група», – повідомила Євгенія Чижевська, комерційний директор Intertop Ukraine.

В цілому, найбільше зростання продажів відзначено в спортивній категорії, як у взутті, так і в одязі. Це пов’язано як зі зміною споживчих переваг, так і з розширенням асортименту. Так компанія знову стала продавати бренд Adidas, збільшили пропозицію по Nike, New Balance, Reebok і Puma, а новинка сезону Vans – лідер в категорії кеди. Незмінним лідером продажів в спорті залишається бренд Skechers. «З ростом курсу, помітний інтерес до преміальних брендів, в першу чергу Emporio Armani, Armani Exchange, Marc O’Polo, Michael Kors, Napapijri. За відгуками клієнтів, це хороша інвестиція, оскільки ціна в гривні не змінилася, плюс проводяться вигідні акції на нові колекції », – каже Чижевська.

Валерія Толочина, маркетинг-директор Intertop Ukraine, доводить це цифрами. Так, в березні 2020-го в порівнянні з лютим на intertop.ua зайшло на 4% більше користувачів, в тому числі було зафіксовано зростання нових користувачів + 11%. При цьому необхідно пам’ятати, що по трафіку лютий один з пікових місяців в fashion-рітейлі – це фінальний етап розпродажів, коли діють максимальні знижки на сезонні колекції. Якщо порівняти березень 2020-го з березнем 2019 року, то кількість користувачів на intertop.ua зросла на 51%, а кількість нових відвідувачів – на 72%.

В інтернет-магазині бренду LC Waikiki в перший тиждень карантину спостерігали падіння трафіку більш ніж на 20%, але поступово паніка спала і трафік вирівнявся і навіть збільшився. «Ми розуміємо, що клієнтам може бути складно зробити повернення товару під час карантину, тому збільшили термін повернення товару до 30 днів, опція повернення у нас безкоштовна. Також ми надаємо безкоштовну доставку від 499 грн через Нова пошта на адресу клієнта. Якщо говорити про споживчі тренди, то зараз в лідерах домашній одяг (спортивні штани, лосини, піжами), попит на ці товари виріс на 40%», – повідомили в компанії.

Золото і прикраси

Пропав тимчасово інтерес українців і до покупки прикрас. Так, за даними ювелірного дому SOVA, трафік на сайті впав на 20%, а кількість транзакцій скоротилося на 17%. Але навіть в такій ситуації в порівнянні з березнем минулого року трафік на сайті виріс на 41%, а транзакції – на 34%. Як розповів Степан Слинчук, виконавчий директор ювелірного дому SOVA, всі магазини SOVA закриті на карантин. Але більше двох років тому в компанії прийняли рішення інвестувати значні ресурси в розвиток онлайн-продажів, зібравши команду професіоналів.

«В результаті за підсумками 2019 року приріст до 2018-го склав 109%. Перший квартал 2020 року ми закінчуємо з приростом 73% до першого кварталу 2019-го. В цілому, протягом двох років ми спостерігаємо постійне зростання частки онлайн-продажів з наростаючою динамікою”, – зазначив Степан Слинчук.

За його словами, існує пряма взаємозалежність між продажами в магазинах і в мережі. Ці два канали доповнюють один одного. Тому закриття торгових точок негативно відбилося на продажах інтернет-магазину, а динаміка приросту сповільнилася. Але поступово клієнти звикають до того, що купити прикрасу в інтернеті – зручно і безпечно. Тому частка продажів онлайн продовжить рости в найближчі роки.

Читайте також –

Ажіотаж в мережі: як українські супермаркети справляються зі зростанням онлайн-покупок і попитом на доставку


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку