Цінні кадри: як великі рітейлери шукають персонал під час повномасштабної війни
Через повномасштабне вторгнення рітейл зіштовхнувся з проблемою нестачі кадрів, особливо чоловіків. Хтось з фахівців релокувався в межах України чи за кордон, а деякі пішли на фронт.
Рітейлери в матеріалі для Forbes розповіли, як у велику війну вирішують проблему плинності фахівців. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами.
Про нестачу фахівців в рітейлі
До війни у мережі жорстких дискаунтерів Thrash! Траш! в штаті було 95% чоловіків середнього віку 20-40 років. Все через наявні бізнес-процеси, бо у магазині співробітники універсальні і їм доводиться виконувати важку фізичну працю. Про це каже керівник прес-служби Fozzy Group Іван Пальчевський. Саме тому зараз строк закриття вакансій у мережі збільшився на 15-20%. А у Сільпо є потреба не лише у працівниках робітничих спеціальностей, а й менеджерах, зазначає Пальчевський.
З такими ж проблемами зіштовхнулися і у мережі Наш край та SPAR – кількість працівників зменшилася на 12,5%. Про це повідомляє керівниця департаменту розвитку персоналу двох мереж Ольга Семенюта.
А в Епіцентр не вистачає слюсарів та трактористів. Хоча в мережі зазначають, що радо б влаштували і жінок на ці посади, але знайти достатню їх кількість – надскладна задача.
Інфографіка Forbes
У секторі оптової та роздрібної торгівлі простежується найбільший рівень плинності кадрів – 35%, тоді як у середньому по ринку – 14%, зазначає старший консультант практики «People Advisory» компанії Ernst&Young в Україні Тетяна Рачинська. Водночас 33% керівників рітейлерів вказують утримання персоналу як один з ключових викликів зараз.
Про причини дефіциту кадрів
Серед основних причин плинності кадрів з ініціативи співробітника у рітейлі: звільнення з особистих обставин (65% компаній), релокація співробітників в інші регіони України та інші країни (53%), незадоволення рівнем заробітної плати (47%), підрахували у Ernst&Young в Україні. Водночас через побоювання мобілізації і пов`язаний з ним страх офіційної реєстрації рітейлерам важко залучити на роботу чоловіків.
Також через постійний стрес та втому немає мотивації влаштовуватися на постійну роботу. Існує брак кадрів і в містах, які постійно обстрілюються – Харків, Херсон та Запоріжжя. «Якщо у якомусь місті поруч з нашим супермаркетом був «приліт», то на кілька тижнів там спадає активність кандидатів», – додає Пальчевський з Fozzy Group.
Про залучення та утримання рітейлерами фахівців
З початком війни в Сільпо створили «Штаб підтримки Перевершників», саме так в компанії називають всіх співробітників компанії. І цей штаб вирішує всі кризові запити, пов’язані з війною. Існує і внутрішній консьєрж-сервіс.
В Fozzy Group також почали заохочувати до роботи студентів і випускників та готові вкладатися в їх розвиток. А ще перекваліфікували «чоловічі спеціальності» на унісекс.
Мережа Thrash! Траш! збільшила частку жінок серед персоналу з 7% до 20%, а для рядових працівників магазинів за 2023 рік підвищила зарплати на 25%.
А мережа Фора залучає до роботи переселенців, розміщуючи оголошення про роботу у групах ВПО та хостелах, а також використовує озвучу в магазинах щодо наявних вакансій та інформує через радіо.
Загалом по ринку рітейла оплата праці стала вищою на 17% – зросла (за медіаною) з 12 000 грн до 14 000 грн, каже PR-директор сайту з пошуку роботи Work.ua Максим Пилипенко. Молодші спеціалісти з мінімальним досвідом стали отримувати зарплату на 20% більше, а управлінці – на 13%. Найбільше зарплата зросла в Ужгороді, Івано-Франківську та Одесі.