Співвласники Athletics: З початком війни прийняли оперативне рішення про відмову від бренда Sportmaster
Керівник мережі магазинів Athletics Людмила Книш та голова ради директорів Athletics Ігор Чернов про ліквідацію ТОВ «Спортмастер-Україна», отримання топ-менеджментом понад 50% акцій компанії, втрату однієї з франчайзингових мереж та швидкий ребрендинг.
Історія Спортмастер останніх років в Україні – цілий детектив. Так, на початку 2021-го сінгапурська компанія Sportmaster Operation Pte.Ltd – власник ТОВ «Спортмастер Україна» – була включена до списку санкцій РНБО, які, втім, так і не були втілені. На початку війни на ґрунті Спортмастер з’являється нова мережа магазинів Athletics, яка, як виявилося, була зареєстрована ще в липні минулого року. При цьому понад 50% акцій рітейлера на той момент вже перейшли українському топ-менеджменту. У новоствореному ТОВ «Атлетікс» засудили агресію рф та активно долучилися до допомоги ЗСУ. За яких обставин змінювалася структура компанії, що буде із франчайзинговими мережами рітейлера та що представляє собою новий бренд, RAU розповіли керівник компанії Людмила Книш та голова ради директорів Athletics Ігор Чернов.
– Яким чином співробітники українського підрозділу Спортмастер Україна отримали основну частку в бізнесі?
– На початку 2021 року для компанії Sportmaster Operations PTE. LTD погіршилися інвестиційні можливості для підтримки бізнесу в Україні. Обговорювалось рішення про припинення бізнес-активності. У зв’язку із цим топ-менеджмент українською мережі запропонував власникам ТОВ «Спортмастер-Україна» створити новий бізнес та придбати ключові активи: ексклюзивні ліцензійні права на низку торгових марок, технологій, ІТ-підтримки тощо. У рамках цієї пропозиції розпочалися підготовчі заходи щодо реєстрації ТОВ “Атлетікс”. У липні 2021 року була підписана угода між новими інвесторами: Pulau Artis Limited (Гонконг), Felix LTD (Сингапур) та членами топ-команди, які отримали контроль над компанією, і наразі володіють долею більше ніж 50%.
– Що включала в себе ця угода? Яких змін зазнав бізнес після зміни структури власності компанії?
– Основною умовою угоди було зафіксовано проведення ребрендингу всіх магазинів роздрібної мережі, заміна бренду Sportmaster не пізніше ніж за 24 місяці з дати продажу. З цієї дати почалась робота над розробкою та реєстрацією нового бренду Athletics, підписанням договорів з орендодавцями та контрагентами. З початком війни колектив компанії прийняв оперативне рішення про відмову від бренду Sportmaster. Причиною такого рішення стало бажання не мати спорідненості з однойменною назвою торгівельної мережі, яка працює в рф. Наразі все управління компанією Athletics перебуває у руках топ-команди, а зарубіжні материнські компанії здійснюють інвестиційну підтримку.
– Скільки магазинів Sportmaster вже змінили вивіски на Athletics? В які строки компанія планує провести повний ребрендинг мережі?
– Під брендом Athletics вся роздрібна мережа працює з початку березня. Наразі завершується перший етап ребрендингу – розміщення тимчасових внутрішніх і зовнішніх вивісок. Другий етап – це розробка і монтаж світових конструкцій та вивісок.
– Скільки магазинів вже повернулося до роботи? Чи вдалося після численних обстрілів ТРЦ зберегти всю мережу, чи частина з торговельних точок постраждала у результаті воєнних дій?
– Наразі до роботи повернулось 27 роздрібних магазинів. На жаль, два об’єкти не вдалось зберегти: магазин в харківському ТРЦ Караван було розбомблено (снаряд прилетів прямесенькою в магазин), подібна ситуація склалася з магазином в Херсоні.
– Чи залишається Athletics власником франшиз Columbia, Weekender та Спортландія? Чи плануєте далі розвивати ці мережі?
– Роздрібні мережі Sportlandia та Columbia будуть збережені, при цьому в мережі Sportlandia заплановано проведення ребрендингу. Weekender виходить з нашої франчайзингової мережі. Всі роздрібні точки будуть переформовані в клієнтські мультибрендові магазини.
– Що відбувалося у вашій компанії у перші дні війни і коли повернулися до повноцінної роботи?
– З першого дня війни займалися безпекою колективу, та допомогою ЗСУ і ТрО. Наш персонал, незважаючи на обстріли, проводив збір допомоги нашим воїнам та співробітникам, що опинилися в скрутних умовах (без речей та грошей). Намагалися підтримувати зв’язок з усіма співробітниками, по кілька разів на добу проводили опитування. 6 березня ми відкрили перші два магазини.
– Чи багато співробітників мережі Athletics мобілізували до Збройних сил України або ж вони долучились до підрозділів Територіальної оборони? Чи будуть гарантовані для них збереження робочих місць і виплата зарплати?
– Так, багато наших хлопців знаходяться в лавах ЗСУ, ще більше приєдналися до ТрО по всій Україні. Компанія зберігає робочі місця та виплачує заробітні плати. З перших днів війни ми прийняли рішення про матеріальну підтримку колективу, в рамках якої нараховували додаткову заробітну плату в повному обсязі всім співробітникам без виключень, незважаючи на припинення діяльності.
– Яка позиція власників компанії стосовно вторгнення росії в Україну?
– Команда та керівництво компанії засуджує агресію рф. З перших днів війни компанія долучилася до допомоги всіма можливими засобами. Проводилась як матеріальна допомога на рахунки ЗСУ, лікарень, центрів реабілітації, так і відвантаження товару біженцям, ЗСУ, Червоному хресту, фондам, волонтерам. Наразі надання допомоги продовжується. Для звернень зроблена поштова скринька, на яку кожного дня приходять запити.
– Через санкції Спортмастер планує продати всі магазини Go Polska в Польщі, який раніше очолював Ігор. Чи відомий вже покупець і сума угоди?
– Ми не володіємо інформацією у зв’язку відсутності комунікацій і взаємовідношень.
– Як змінилися продажі в сегменті спортивних товарів з початку війни? На які категорії попит впав, на які, навпаки, виріс попит?
– Як і у всіх операторів ринку, з початком війни впав показник відвідувачів, який є ключовим фактором впливу на продажі. Щодо попиту, він ще продовжує змінюватися. В період Covid-19 акцент був на спортивних речах, з початком війни змістився в outdoor, якій в теперішній час більш практичний. Безумовно зараз не на часі тренажери.
– Чи вдається втримати довоєнні ціни чи якісь категорії товарів змушено зростають в ціні? Які саме і чому?
– Відбулося зростання цін від виробника, зростання витрат на логістичні міжнародні операції, а також зростання цін на транспортні послуги. Не уникнути зростання цін у перспективі також на товар в Україні.
– Які саме проблеми відчуваєте з постачанням товарів? Чи вдається вчасно здійснювати оплату за поставки?
– Очікуємо рішення уряду про відновлення зовнішньоекономічних відносин у повному обсязі. Також чекаємо постачання зимової колекції, за яку готові розрахуватися без затримок. Умови співпраці постійно змінюються. Всі постачальники бажають зменшити ризики і мати гарантії чи то передоплатою, чи то банківською гарантією. Наша компанія спроможна працювати на таких умовах.
– Як вплинула війна на логістичні ланцюги компанії? Довелося змінювати розміщення РЦ або ж, можливо, офісу?
– Ми віримо в перемогу ЗСУ і, у зв’язку з цим, всі об’єкти збережені на старих місцях. Логістика вже наприкінці березня повернулася на довоєнні ланцюги і терміни доставки.
– Чи обчислювали вже фінансові збитки мережі магазинів Athletics внаслідок війни і на яку суму можете їх оцінити?
– Як і кожний бізнес, в такі тяжкі часи ми рахуємо і збитки, і прибутки доволі оперативно. Впевнені, що рівень ефективності нашого бізнесу в сегменті спортивного рітейлу має порівняно з найкращими показниками в країні.
– Які завдання стоять зараз саме перед вами, як керівниками? Хто за який напрямок відповідає?
– Людмила відповідає за операційне управління компанією. Ігор відповідає за стратегію, розвиток та інвестиції. Завдання одне – це утриманні лояльної клієнтської бази, збереження колективу та відновлення потенціалу роздрібних магазинів.
– Від яких планів довелося відмовитися компанії на весну-літо, які, навпаки, наразі сформовані? Які цілі зараз стоять перед Athletics?
– Компанія тимчасово призупинила процес відкриття п’яти роздрібних точок в різних містах країни, також відмовились від частини товару зимової колекції. Цілі компанії – зробити бренд Athletics пізнаваним у всіх містах присутності роздрібної мережі та налаштувати товарний асортимент на кінцевого покупця.
Читайте також
Олександр Лось, YUKI: Війна примусила нас змінити короткострокові пріоритети