
Фаст-фуд, гідний короля: історія успіху мережі Burger King


Як повномасштабне вторгнення вплинуло на нестачу персоналу і спричинило плинність кадрів та як HR-фахівці великих українських компаній та мереж розв’язають ці проблеми.
На RAU HR Conference, яка пройшла 15 лютого, обговорювали людський капітал, а саме: який маємо поточний стан, як вплинули міграційні процеси на плинність кадрів, з якими викликами зіштовхуються компанії та HR-фахівці. В дискусії взяли участь директор з управління персоналом Metro Україна Анна Толмачова, директор з управління персоналом АТБ Маркет Микола Кабатов, HR бізнес-партнер LC Waikiki Марта Литвин, HR-директор АНЦ Юлія Кузьменко та HRD Vodafone Ритейл Альона Власюк. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами дискусії.
Микола Кабатов, АТБ Маркет: 2022 рік в мережі АТБ був роком скорочення бізнесу. Закрилося понад 30% торгових об’єктів. А 2023 рік – відновлення бізнесу. Сукупна кількість магазинів вийшла майже на довоєнний рівень. Наразі відчуваємо нестачу персоналу – приблизно 30% недоукомплектованності. Але попри це, плинність кадрів мінімальна і тримається на рівні 2021-22 року. І, звісно, найбільший біль – втрата якісного персоналу.
Марта Литвин, LC Waikiki : Ми в LC Waikiki рахуємо плинність по кожній категорії. В менеджерських позиціях є падіння плинності кадрів в порівнянні з 2022 роком. Директори магазинів – це мінус 4%, менеджери середньої ланки – мінус 10%, лінійний персонал – 1% менше.
Юлія Кузьменко, АНЦ: Показник плинності в нашій мережі аптек АНЦ в цілому стабільний. На початку 2023 року був спад, проте завдяки роботі рекрутингового відділу підняли свої показники майже, як це було до війни.
Альона Власюк, Vodafone: Плинність персоналу в компанії Vodafone Ритейл в 2022 році складала 30%, в 2023 році – близько 40%. Тобто, це люди, які вже працювали, компанія в них вклалася і вони пішли. Тому наразі ми бачимо, що є проблема з адаптацією новачків та нагальна потреба втримувати їх.
Анна Толмачова, Metro Україна: Наразі в Metro Україна плинність не перевищує довоєнну. Проте у війну кардинально змінилися причини через які люди йдуть, зокрема, це міграція за кордон, світчинг (у зв’язку з війною люди змінюють свою сферу діяльності) і хантинг. Наразі рейд вакансій – 10+%.
Микола Кабатов: Якість персоналу ми вимірюємо професійним тестуванням. В 2022 році велика кількість досвідчених кадрів емігрувала і компанія втратила 20% керівного персоналу. Їм знайшли заміну, проте швидке навчання з мінімальним стажуванням – все ж таки негативно вплинуло на якість.
Марта Литвин: В LC Waikiki візуальні мерчендайзери – критична посада. Але якщо взяти один конкретний магазин, де відкрита одна вакансія, то в компанії готові взяти людину, знизивши поріг, ніж шукати зовні, не розуміючи, який буде фінал.
Марта Литвин: Наразі в LC Waikiki 80% критичних посад заповнюється з внутрішнього складу, до війни було 60%. Тобто, зважаючи на цифри, ми стали більш гнучкими.
Анна Толмачова: В Metro Україна 88% управлінських посад заповнюється з внутрішнього резерву. І цей показник трішки вищій, ніж був до війни (80-84%). Проте кадровий резерв – інвестиція на майбутнє, яка себе виправдовує.
У зв’язку з мобілізацією та міграцією населення за кордон, всі сегменти ритейлу відчувають дефіцит персоналу на посади, які зазвичай обіймали чоловіки та потребують фізичного навантаження – водії вантажівок та навантажувачів, електрики, інженери тощо.
Микола Кабатов: У війну ринок IT-фахівців стабілізувався, що є безперечним плюсом, проте в дефіциті персонал на технічні посади і ті, які вимагають фізичного навантаження. Тому в мережі АТБ вирощуємо своїх кадрів та працюємо над навчанням жінок, щоб вони змогли замінити чоловіків там, де це можливо. До прикладу, у нас жінки обіймають посаду охоронців та гарно справляються.
Юлія Кузьменко: В аптечному ритейлі ще до війни була конкуренція за фармацевтів. Річ в тому, що в мережі АНЦ працюють фахівці з певною освітою та досвідом. А наразі молодь неохоче обирає для навчання цю спеціальність. Був період, коли на 10-20 вакансій було розміщене тільки одне резюме.
Компанії діджиталізуються і це дозволяє замінити певний персонал.
Альона Власюк: Створення застосунку Vodafone допомогло перевести в онлайн все, що можна було. Тепер з його допомогою можна зробити ті операції, які раніше були доступні лише в магазинах, як-то: замінити Sim-карту, підключитися на контракт тощо. І навіть не потрібно телефонувати в call-центр.
Анна Толмачова: Metro Україна розвиває каси Fast Line. До того ж всі супермаркети мережі зачиняються у тривогу, але каси самообслуговування – це можливість для клієнтів точно вийти з покупкою.
Юлія Кузьменко: Ще в карантин ми в мережі аптек АНЦ почали готуватися до того, що потрібні внутрішні зміни та пішли в напрямок деталізації всіх процесів. Ми робимо все, щоб співробітник фокусувався на обслуговуванні клієнта – це діджиталізація, і підказки і багато всього іншого.
Микола Кабатов: Всі HR-фахівці мережі АТБ залучені до проблем бізнесу та відвідують магазини, спілкуються з людьми та генерують нові ідеї.
Альона Власюк: Ми пішли в напрямок HR бізнес-партнерства. Тобто формуємо HR бізнес-партнерів для кожного напрямку, які ведуть людину впродовж всього її бізнес-життя в компанії: пошук, спілкування, прийом, адаптація, підтримка тощо. Також маю свій персональний список навичок, які мають бути у HR:
Анна Толмачова: Ми пройшли глибоку трансформацію функцій. Наразі тут немає HR generalist. Той HR operating, який виконував general роль об’єднався у дві глибоко експертні команди – з досвіду співробітника і рекрутингу. Так працюємо вже рік і бачимо позитивні результати.
Наразі кандидати більше цікавляться роботою, яка близько біля дому, наскільки компанія соціально відповідальна та людиноцентрична. Також запитують, як компанія допомогла співробітникам на початку війни і скільки людей скоротили.
Анна Толмачова: Metro Україна ще в 2021 році на стратегічному рівні почали працювати з інклюзією та різноманітністю. У нас гендерно збалансована команда, де на топ посадах працює 60% жінок та 40% чоловіків. Також розробили власну концепцію різноманіття та інклюзії. В 2023 запустили проєкт щодо неупередженого ставлення один до одного: знімали інтерв’ю з персоналом компанії, піднімаючи важливі теми, як-то: досвід окупації, участь у бойових діях, гендерна рівність, упередження щодо віку. Також в компанію повернулися працювали 9 ветеранів та ветераном, а ще 200 залишаються воювати.
Юлія Кузьменко: Ми в мережі АНЦ план психологічної підготовки співробітників та в цілому створюють екологічну атмосферу.
Марта Литвин: Ми проводимо тренінги з військовою психологинею.
Альона Власюк: В Vodafone Ритейл кожен вихід ветерана чи ветеранки – окрема історія, яка розглядається індивідуально.
Микола Кабатов: Наразі з нашої мережі АТБ 400 співробітників в лавах ЗСУ, а це – 25% чоловічого персоналу. І ми вже зараз готуємо посади, на яких вони зможуть працювати, коли повернуться. Також проводимо лекції зі спілкування з військовими, ветеранами та ветеранами.