Правильне місце: де міжнародні мережі відкривали свої перші магазини в Україні
Наразі українські рітейлери активно намагаються освоювати ринки сусідніх країн та далекого зарубіжжя аби розширити коло клієнтів та можливості бізнесу. Свого часу на вітчизняний ринок як дуже перспективний теж виходили іноземні бренди. RAU зібрала основні кейси – в яких містах та форматах відкривалися перші торговельні точки міжнародних компаній.
Цієї осені стався справжній ренесанс відкриття в Україні магазинів іноземних брендів. Зокрема, 9 листопада мережа HalfPrice, що належить польській компанії CCC, відкрила в ТРЦ Respublika Park свій перший магазин в Україні. Того ж дня знову відкрили свої двері одразу два магазини шведської мережі H&M (в ТРЦ Lavina Mall та ТРЦ Respublika Park) – вперше після початку повномасштабної війни. Трохи раніше стало відомо, що польська мережа магазинів жіночого одягу Greenpoint планує відкрити в Україні 20 франчайзингових магазинів вже у 2024 році. Причому Україна обрана як перший закордонний ринок, де з’являться фізичні торгові точки, а не e-commerce канал, реалізований через партнерські маркетплейси.
Проте так було не завжди. На шляху освоєння українського ринку із західними брендами траплялися яскраві злети і несподівані падіння, тому в цьому матеріалі відзначені лише ті мережі, хто зумів закріпитися та зайняти свою нішу. При цьому ми згадуємо тільки ті компанії, які самостійно виходили на український ринок, а не працювали через українських партнерів. Тому в списку немає таких гравців як Benetton, Skechers, Intimissimi, SPAR тощо.
Першопрохідники іноземного рітейлу
Протягом першого десятиліття переходу української економіки на ринкові рейки запити споживачів цілком задовольняли речові ринки та залишки радянської торгівлі у вигляді універмагів та спеціалізованих магазинів. Турецький светр, заправлений в джинси та шкіряна куртка – були останнім писком моди 90-х. В перші роки незалежності «фірмовий» спортивний костюм та кросівки набули статусу парадно-вихідного одягу. Тому не дивно, що одними з перших свої магазини в Україні відкрили німецька Adidas (1996 рік), яка незадовго до цього якраз почала розвивати власний рітейл. Nike -ще один спортивний бренд, який прийшов в Україну в 1999 році через компанію-дистриб’ютора Delta Sport, зареєстровану в Сербії. Також в 1999 році на вул. Велика Васильківська (колишня Червоноармійська) був відкритий перший магазин турецького бренду Colin’s, що спеціалізується на виробництві джинсів та повсякденного одягу для чоловіків і жінок. Останній значну частину своїх магазинів розвивав самостійно, а частину – через франчайзі, зокрема ТОВ “Дельта Текс” (з 2010 року).
Заможні українці закупалися або за кордоном або в бутиках типу Sanahunt, де продавалися імпортні речі за неймовірні гроші.
Всі магазини відкривалися у форматі стріт-рітейлу, на центральних вулицях столиці, оскільки професійних ТЦ фактично не існувало, та й публіка звично «ходила» по магазинам. Тоді ж, у 90-ті в Україну прийшла американська мережа ресторанів швидкого харчування McDonald’s, яка з великим успіхом стартувала в травні 1997 року біля нещодавно відкритої станції метро Лук’янівська.
Епоха цивілізованої торгівлі
Після економічної кризи 1998 року в Україні починається нова фаза розвитку іноземного рітейлу. Збільшення статків населення та стабілізація курсу гривні додавали впевненості власникам брендів, розрахованих на мас-маркет. Початок «нульових» ознаменувався відкриттям сучасних магазинів замість радянських галантерей та універмагів. Зокрема, на Хрещатику з’явився перший магазин з товарами мас-маркет іспанського бренду Mango. Як багато хто в той час, іспанці, аби зменшити ризики, заходили на новий ринок через українських партнерів (компанія Argo), але згодом, в 2014 році відкрили на іншій локації вул. Хрещатик власний магазин.
Загалом більшість брендових магазинів з’явилися на центральній вулиці Києва саме в середині 2000-х. Багато рітейлерів, виходячи в Україну, вважали, що потрібно обов’язково бути присутнім на Хрещатику. У «огрядні» роки рентабельність відходила на другий план. Другою за престижністю була Велика Васильківська, яка була своєрідним продовженням центральної вулиці Києва. На ній, зокрема, були торгові точки Columbia та Adidas.
Тоді ж почали відкриватися перші професійні ТЦ, в яких нові для українців бренди намагалися застовпити собі місце. Так, LPP – польська компанія-власник модних брендів Reserved, Cropp, House, Sinsay, Mohito відкрила наприкінці 2003 року свій перший магазин Reserved в щойно модернізованому ТРЦ «Універмаг Україна». Надалі так само були відкриті перші магазини House в новому житомирському ТРЦ Глобал UA та Mohito в ТРЦ РайON у Києві. Причому у містах-мільйонниках рітейлер відкривав власні торгові точки, а в інших – у співпраці з партнерами. Умови партнерства по магазинам Reserved та Cropp Town більше нагадували не франчайзинг, а скоріше оптовий продаж товару. Головне: щоб магазин максимально відповідав фірмовому стилю бренду.
Схожим чином діяли й турецькі рітейлери, які представляли в Україні відомі европейські та американські бренди. Зокрема турецька Fiba Retail в 2007 році вивела на український ринок британський бренд Marks & Spencer у новому столичному ТРЦ Комоd, а через чотири роки відкрила на Хрещатику великий магазин американського бренду Gap. Аналогічно турецький Eren Holding запустив в роботу магазин французької Lacoste в ТОЦ Arena City в 2008-му.
Антикризовий похід
Апофеозом розквіту мас-маркету став вихід на український ринок іспанської Inditex Group – одного з найбільших міжнародних fashion-рітейлерів та апологета концепції «швидкої моди», який наразі налічує сім брендів Zara, Zara Home, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho. Освоювати український ринок компанія почала незадовго до світової фінансової кризи, коли у травні 2008 року на Хрещатику, 23 відкрився триповерховий магазин Zara. Проте наступні локації для своїх магазинів рітейлер обирав переважно у нових великих ТРЦ, інколи орендуючи одразу більш ніж по 7000 кв. м для всіх своїх магазинів під різними брендами. Зокрема, в 2009 році в щойно відкритому одеському ТРЦ Riviera Shopping City з’явилися перші магазини одразу трьох брендів Stradivarius, Bershka та Pull&Bear. І тільки потім почали працювати аналогічні торгові точки в новеньких столичних ТРЦ Dream Town та ТРЦ Sky Mall.
Саме з 2009 року спостерігається інтерес іноземців до інших міст України при виборі першої локації для свого бренду. Оскільки в кризові часи вартість можливої помилки намагалися всіляко зменшити. В тому числі вибираючи більш дешеві локації для експериментів. На відміну від гігантів продовольчого рітейлу на кшталт французького Auchan чи німецького Metro Cash&Carry, які мали власні торгові центри та достатній ресурс аби пережити падіння продажів під час кризи. Хоча й вони згодом змушені були експериментувати з малими форматами: Ашан Pick up Point та «Бери Вези» і ТЦ Metro смарт-формату відповідно.
Натомість французи дуже системно підходили до освоєння різних сегментів рітейлу в Україні. Так, окрім гіпермаркетів Auchan, в Києві наприкінці 2010 року відкрився перший магазин DIY-формату Leroy Merlin на вулиці Полярна, 17 А, а згодом – магазин Decathlon в 2019-му на території Retail Park Petrivka, девелопером якого теж була компанія Nhood Ukraine з французьким корінням.
Перед лицем нових викликів
В 2010-х роках настає новий підйом в розвитку української торгівлі. В 2011-му німці виводять на ринок Adidas Kids в нещодавно відкритому ТРЦ Sky Mall. Там же відкриває свої двері перший магазин відомого німецького бренду молодіжного одягу New Yorker. Цього ж року на ринку drogerie з’являється потужний іноземний гравець – A.S. Watson Group, яка зайшла в Україну шляхом придбання одного з найбільших місцевих рітейлерів. Формально мережа ДЦ Україна на дві третини належала компанії з Гонконгу з 2006 року, а остаточна зміна вивіски сталася тільки через п’ять років.
В листопаді 2012 року в новенькому столичному ТРЦ Ocean Plaza з’явився перший магазин LC Waikiki. Ця торгова марка була заснована в 1988 році у Франції, а в 1997 році придбана турецькою Taha Group. З 2009 року бренд почав міжнародну експансію й свій шлях в Україні бренд почав одразу з відкриття флагманського магазину.
Тоді ж у ТРЦ Ocean Plaza відкрився перший ресторан американської мережі KFC, яку в Україні компанія YUM! Brands намагається максимально швидко розвивати за рахунок залучення декількох франчайзі. Першим франчайзі стало ТОВ «УПК» (азербайджанські інвестиції), яке наразі припинило свою діяльність, але лишилися інші.
Так само наприкінці 2012 року в ТЦ Globus фінський фаст-фуд Hesburger запустив свою точку на фудкорті, але змушений був закрити її під час Революції гідності. Бренд повернувся в Україну 28 серпня 2015 року, відкривши ресторан на Осокорках. Через повномасштабне вторгнення Hesburger знову зачинив свої заклади, поновивши роботу чотирьох точок влітку 2022 року.
Події 2013-14 років змусили тимчасово відмовитися від своїх планів виходу в Україну одного із найбільших міжнародних рітейлерів – шведську мережіу магазинів H&M (компанія Hennes & Mauritz AB). Лише через чотири роки був підписаний контракт з ТРЦ Lavina Mall і перший магазин під брендом H&M площею 2900 кв. м відкрив свої двері 18 серпня 2018 року. За межі столиці мережа вийшла в травні 2021 року, відкривши магазин в харківському ТРЦ Nikolsky, а згодом -в ТРЦ Riviera в Одесі та Victoria Gardens у Львові.
Менш обачною виявилася компанія Samsung Electronics Україна, відкривши свій перший магазин у Севастополі в травні 2013 року. Мережа монобрендових магазинів мала зміцнити позиції Samsung Electronics в Україні. Зрештою це сталося, зокрема завдяки співпраці з ТЦ Епіцентр, де з грудня 2018 року працюють Samsung Home у форматі shop-in-shop. Але магазин у севастопольському ТЦ Мусон було втрачено.
Нова хвиля
За останні п’ять років сталася нова хвиля висадки іноземного десанту рітейлерів на українському ринку. Так, в 2017 році в київському ЦУМ відкрився новий формат магазину Adidas Originals, а польський бренд взуття CCC – дебютував в ТРЦ Dream. Одночасно в травні 2018-го на ринок вийшли турецькі бренди одягу DeFacto (ТЦ Globus) та Koton (ТРЦ Lavina Mall).
Та найбільш помітним явищем на ринку стало довгоочікуване відкриття магазину товарів для облаштування дому шведської компанії IKEA. Після більш ніж 15-ти років постійних обіцянок, нескінченних переносів у столичному ТРЦ Blockbuster Mall розпочав роботу перший в Україні магазин IKEA формату City Store. 14 травня 2020 року компанія розпочала діяльність на ринку України, запустивши онлайн-магазин, а вже 1 лютого 2021 року відкрила двері свого першого фізичного магазину в Києві.