Неозброєним оком: зліт і падіння найбільшої профільної мережі Оптика 1st
Про те, що у мережі Оптика 1st виникли проблеми, публічно стало відомо на початку лютого. Мережа із 230 салонів, куди вкладено кошти десятків інвесторів загальною сумою до $10 млн, повідомила на своїх сторінках у соцмережах про реформування: відділення деяких салонів та призупинку діяльності інших.
Цей матеріал доступний російською мовою
Як повідомляє портал Liga.net, в Оптика 1st вкладали мільйони доларів, розраховуючи отримувати до 40% річних. Інвесторів підкуповувало те, що вони можуть не займатися операційною діяльністю, а довірити управління Вадиму Щичко – підприємцю, який запевняв, що ризики мінімальні, оскільки бізнес-салон оформлявся на інвестора. У підсумку за два з половиною роки мережа зросла до понад 230 торгових точок у всій Україні. Але все змінилося після 31 грудня 2021 року, коли інвестори довідалися, що Щичко міг не зовсім коректно вести бухгалтерію. RAU пропонує адаптовану версію цієї публікації.
Амбітна історія
Вадим Щичко розпочинав із відкриття одного салону оптики у Дніпрі ще 2016 року. Бізнес йшов добре. Він залучив інвестиції родичів на відкриття ще шести салонів та офтальмологічної клініки. На цьому етапі підприємець замислився над масштабуванням. Раніше у ЗМІ Щичко розповідав, що розглядав варіант розвитку з активної франшизи з роялті в 5%. Але претендентів було мало. За словами не названого колишнього менеджера мережі Оптика 1st, оптичний бізнес досить складний, специфічний і щоб навчити інвестора управляти, знадобився б щонайменше рік – термін для занурення у всі нюанси операційної діяльності.
Тому почали залучати пасивних інвесторів. Вони повинні були вкласти $40 000 у відкриття одного салону (площа в середньому 40 кв. м), натомість Вадим Щичко запропонував 100% управління салоном, річний дохід у вигляді чистого прибутку від продажу, а післяі виходу на окупність (не більше 2,5 років) поділити прибуток 50/50.
Однак залучити велику кількість інвесторів вийшло не одразу – на кінець 2020 року Оптика 1st налічувала 38 салонів, розповідав Щичко. Але після того як Оптика 1st зацікавився УкрІнвестКлуб (до якого входить понад 1000 інвесторів, йдеться на його сайті), кількість підписаних договорів зросла в рази і до літа 2021 року працювало вже близько 140 салонів.
Загалом з моменту розвитку франшизи, з літа 2019 року, понад 100 інвесторів вклали у мережу Вадима Щичка понад $10 млн, йдеться на сайті мережі. Forbes писав, що виторг Оптика 1st у 2020 році склав 36 млн грн ($1,3 млн), а за сім місяців 2021-го – 116 млн грн ($4,3 млн). Завдяки залученим грошам Оптика 1st за два з половиною роки збільшила мережу до понад 230 торговельних точок. І випередила за цим показником лідера ринку Люксоптику. Два салони були відкриті у Польщі. У планах Щичка, які він озвучив наприкінці 2021 року, – збільшити мережу до 500 салонів.
Що приваблювало інвесторів
Примітно, що договір підписував ФОП-інвестор з фізичною особою – Вадимом Щичком. “Це типовий договір Оптики, ризики з фізособою такі самі високі, як і у разі підписання договору з юрособою без активів, про що ми пояснювали інвесторам, які до нас зверталися. Хоча матеріальними активами володіють інвестори. Усі закупівлі по суті йшли від їхнього ФОП”, – пояснив LIGA.net Дмитро Карпіловський, співзасновник УкрІнвестКлубу.
Цим і приваблював інвесторів Щичко: ризики у разі володіння обладнанням та товаром – нижчі. Звичайно, цей фактор був важливим, але найбільше інвесторів цікавила висока прибутковість, швидке зростання та величезний масштаб мережі.
Довіру посилювали рекламні матеріали та редакційні статті у відомих ЗМІ. Засновник IT-компанії Netpeak Group Артем Бородатюк розповідав Forbes влітку 2021 року, що він інвестував $200 000 у п’ять салонів і кожен дає йому $1500 на місяць (це в середньому 3-4% доходності щомісяця, або 36 – 48% на рік – прим. ред.). Після окупності інвестицій Бородатюк розраховував на прибутковість 1,5%. Віру в успіх інвестицій у Оптика 1st не похитнуло навіть звільнення 15% працівників, які, за словами Щичка, не хотіли вакцинуватися.
Але 31 грудня 2021 року, на одному з ютуб-каналів опублікували відео (зараз недоступно) з внутрішніми документами з Google-акаунта Оптика 1st. У них була зазначена статистика для інвесторів – як точка виходить на плановий показник. Загалом виходило, що цифри, які показують інвесторам, – несправжні. Після цього відео, каже Дмитро Карпіловський, інвестори почали ставити питання та глибше вивчати первинну документацію та звіти.
Що пішло не так
За словами Карпіловського, в нього є лише одна відкрита крамниця, а друга не відкрилася, і де вкладені в неї гроші не ясно. Пізніше, вивчивши документи, з’ясувалося, що у багатьох ФОПів накопичувався борг перед постачальниками оправ та лінз, а наприкінці навіть перед податковою, за оренду приміщення, невиплачені зарплати, невиконані замовлення. І борг сягає 150 000 – 200 00 грн. Також співзасновник УкрІнвестКлубу каже, що керуючий мережі масово проводив липові купівлі, щоб за фінансовою звітністю показувати більший виторг (“домальовувалось” понад 70% виторгу) або приховував витрати та заборгованості перед постачальниками. Більше того, десь 43 салони, на які давалися гроші, не були відкриті взагалі.
Колишній менеджер Оптика 1st, на умовах анонімності, розповів, що Щичко спочатку продумав робочу бізнес-модель, але під час розвитку мережі припустився кількох помилок. Він втратив контроль над операційною діяльністю через різке масштабування та невірно підібрав топ-менеджмент. Про проблеми з операційною діяльністю Оптика 1st Вадим Щичко почав говорити інвесторам у середині січня. На прохання влити додатково сумарно $2 млн, без виплат прибутковості пару місяців, він отримав відмову.
Інвестори запропонували Щичку передати його салони (10 шт.) та офтальмологічні клініки (2 шт.), а також частки в салонах партнерів на загальну суму понад $1 млн у загальне володіння інвесторів та спробувати врятувати мережу, але, врешті-решт, домовитися не вдалося, каже Карпіловський. Тому зараз кожен інвестор вирішує, що робити далі самостійно. Хтось закриватиме точки, хтось спробує продовжити їхню роботу.
На початку лютого у компанії повідомили, що кожен, хто зробив замовлення, отримає його поштою або в магазинах його міста. Але під постами в коментарях клієнти пишуть, що в їхніх містах (Київ, Івано-Франківськ, Херсон, Тернопіль, Харків та інші) магазини, де вони купували товар, закриті та вони не можуть отримати замовлення (деякі клієнти – на кілька тисяч гривень), а у службі підтримки мережі не відповідають.
Що буде далі
Як каже Артем Бородатюк (у нього та його партнерів Netpeak у власності 14 салонів), після початку кризи в Оптика 1st їм певною мірою пощастило і вдалося оперативно сформувати робочу групу з експертів оптичного ринку. Зараз фахівці проводять глибокий аудит роботи своїх магазинів. Якщо підтвердяться порушення з боку компанії Оптика 1st перед клієнтами, партнерами, співробітниками, інвесторами, то він з партнерами розгляне варіант самостійного управління 14 салонами, спираючись на залучених експертів. “Це буде єдиний для нас спосіб врятувати наші інвестиції та виконати зобов’язання перед третіми сторонами. За тиждень ми зможемо більше сказати і про результати аудиту”, – зазначив Бородатюк.
Дмитро Карпіловський каже, що зараз розглядається варіант подання колективної заяви інвесторів до правоохоронних органів. Вадим Щичко, як і раніше, перебуває в Дніпрі, кажуть інвестори. Він не відповів на дзвінки та повідомлення кореспондента LIGA.net.
Наш коментар
Як зазначає голова правління Асоціації рітейлерів України Андрій Жук, ця історія є дуже показовою. По-перше, тим, що населення має величезні кошти, які люди готові інвестувати в якийсь прибутковий бізнес. «Нескладні підрахунки показують, що тільки ця мережа могла зібрати близько $12 млн. Потенційні інвестори постійно шукають різні варіанти», – вважає Андрій Жук.
По-друге, Оптика 1st довела, що у ринку магазинів оптики існує незайнята ніша, орієнтована сегмент «середній мінус». І розвиток подібної мережі оптик цілком можливий, це робочий бізнес. Шкода, що перший млинець вийшов «комом», однак є надія, що найбільші інвестори зможуть об’єднатися і організувати роботу 30 або 50 салонів Оптика 1st, що залишилися.
Читайте також –
Вадим Щичко, засновник Оптика 1st: Наростимо мережу до 500 магазинів в Україні за 2023 рік