Лідери натхнення: рітейлери, які можуть служити зразком для наслідування

Лідери натхнення: рітейлери, які можуть служити зразком для наслідування

28.09.2017 09:00
  2144
Іван Зайцев

Володимир Костельман, Владислав Бурда, Андрій Логвин і інші бізнесмени, пов’язані з рітейлом, які увійшли до списку 17 осіб, чиї досягнення надихають.

Новое Время спільно з Bendukidze Free Market Center склало унікальний для України список: бізнесменів, чиє життя, робота і досягнення можуть служити прикладом для наслідування. У список увійшли всього 17 чоловік, і їх не знайдеш на перших рядках рейтингу найбагатших українців. Як зазначає Новое Время: «Майже всі вони побудували свій бізнес з нуля, а не завдяки приватизаційним аукціонів. Вони створили компанії, які надихають інших. І зробили це настільки чесно, наскільки це було можливо в корумпованій і неефективній країні. А ще вони відкривали нові напрямки підприємництва і розвивали ділове середовище. І тепер їх приклад може стати орієнтиром для тисяч інших бізнесменів».

Відібрати кандидатів в такий незвичайний рейтинг виданню допомогли більше 40 експертів: бізнесмени, представники бізнес-шкіл і міжнародних організацій, інвестбанкіри. Кожен з опитаних міг назвати трьох претендентів, які, на його думку, могли б стати взірцем для наслідування для вітчизняних бізнесменів. Підсумковий список складений з тих, чиї прізвища згадувалися у відповідях найчастіше.

RAU проаналізувала список, складений  журналом Новое Время і Bendukidze Free Market Center, і вибрала з нього людей, безпосередньо причетних до рітейлу та комерційної нерухомості.

Володимир Костельман

44 роки, співзасновник Fozzy Group

Кількість працівників: понад 40 000

Дрібний опт — чай, кава, шоколадки. З цього в 1990-х починав Володимир Костельман і його партнери. Поступово справа набирала обертів, і вже в 1998-му підприємці доросли до оптових продажів, відкрили у Вишневому, передмісті Києва, перший гіпермаркет Fozzy.

За наступні два десятка років Fozzy Group перетворилася на одну з найбільших роздрібних мереж в Україні і налічує понад 600 торгових точок по всій країні. Причому Костельман першим з українських бізнесменів, що працюють в рітейлі, почав диверсифікувати бізнес. А саме — став відкривати магазини для покупців з різною товщиною гаманця. Так з’явилися магазини економтоварів Фора — для небагатих покупців, мережа Сільпо — для середнього класу і Le Silpo — для заможних клієнтів. Але і гіпермаркети формату «закупівлі на тиждень» залишилися в мережі.

Переродження торгові точки Fozzy пережили після кризи 2008 року: обтяжена боргами мережа ефективніше конкурентів переформатувала магазини під нові реалії і краще за інших почала керувати асортиментом в торгових залах.

А в минулому році бізнес Костельмана доповнився підрозділом Thrash! Трощимо ціни, орієнтованим на надання покупцям суперзнижок. Через рік «треш-формат» розрісся до 39 магазинів в 14 містах країни. Fozzy Group збирається продовжити розвиток ідеї магазинів класу супереконом.

Торгівля їжею і дрібницями зробила Костельмана одним з найзаможніших людей України: з 2007 року співвласник Fozzy Group, за оцінками інвесткомпанії Dragon Capital, незмінно входить до числа ста найбагатших українців. Максимальний розмір статку, за підрахунками аналітиків, Костельман мав в 2008-му — $970 млн. А ось минулий рік видався найгіршим — його капітал експерти оцінили лише в $244 млн.

Костельман, з бізнесом якого стикаються мільйони українців, завжди залишається в тіні. Він рідко дає інтерв’ю, недолюблює ділові костюми, носить довге волосся і грає в рок-гурті. «Вільний стиль одягу дуже заважає в ділових переговорах, тому доводиться краще їх вести, — зізнавався бізнесмен в одному з рідкісних інтерв’ю журналу Фокус в 2008-му. — Зате потім партнери послаблюють краватки, а на наступну зустріч самі приходять не в костюмах».

У вересні 2017 року на церемонії нагородження Retail&Development Business Awards Володимр Костельман переміг у номінації «Персона року в рітейлі».

Владислав Бурда

45 років, засновник і президент RedHead Family Corporation

Кількість співробітників: понад 2200

Людина, яка має чотирьох дітей, просто зобов’язана займатися бізнесом, пов’язаним з дітьми. Так і робить Владислав Бурда, власник мережі магазинів Антошка. Об’єднання сімейних потреб і потреб ринку породжує найміцніший зв’язок, впевнений він.

На початку 1990-х, коли у Бурди народився старший син, він усвідомив, наскільки бідний український ринок дитячих товарів. Проблема з пошуком предметів першої необхідності підказала 21-річному одеситу хороший спосіб заробити, і в 1994 році він заснував компанію Європродукт: взявся завозити з Москви дитяче харчування, яке мало величезний попит.

Спочатку Бурда обмежувався дистрибуцією, але вже через три роки вирішив відкрити магазин Антошка, який всього за кілька років став брендом всеукраїнського масштабу.

У магазині був представлений не просто більш різноманітний і якісніший асортимент товарів, ніж у конкурентів. Бурда закривав весь спектр дитячих потреб: від предметів гігієни та одягу до модних іграшок і меблів.

Успіх магазину надихнув конкурентів і фактично створив ринок дитячого рітейлу: незабаром аналоги Антошки стали відкривати по всій країні.

Але і Бурда не втрачав часу: сьогодні у Антошки вже 41 магазин в 18 містах України. А ще — 11 бутиків Daniel з дитячим одягом елітних брендів на кшталт Armani Junior, Miss Blumarine, Baby Dior і Monnalisa.

Крім того, RedHead зберігає лідируючі позиції в дистрибуції дитячих товарів: компанія Бурди імпортує 30 світових брендів в 77 торгових мереж, покриваючи 25% ринку дитячого харчування в країні.

Один із секретів успіху експерти вважають те, що з моменту створення бізнесу до питань менеджменту Бурда підходив по-науковому. Зокрема, розвивав Антошку і RedHead family відповідно до управлінської теорії американського експерта Іцхака Адізеса: найбільш ефективний бізнес, побудований на культурі взаємної довіри і поваги.

А ще Бурда одним з перших серед підприємців-рітейлерів обмежив особисту владу, створив в компанії незалежну раду директорів.

Андрій Логвин

37 років, співзасновник і генеральний
директор шопінг-клубу modnaKasta

Кількість працівників: около 600

Свою кар’єру Андрій Логвин починав в сфері IT. Причому довго не розгойдувався: вже на третьому курсі вузу відкрив свою першу справу в сфері інтернет-провайдингу. Потім керував кількома великими IT-компаніями, в тому числі мобільним оператором CDMA Ukraine.

Зі зв’язку на рітейл Логвин переключився в 2010 році, взявши в компанію друга — Олега Скрипниченка. Партнери за кілька днів розробили ідею проекту, знайшли інвестора в Стамбулі — і вже через кілька місяців шопінг-клуб modnaKasta вийшов на український інтернет-ринок. У 2013-му онлайн-магазин посів перше місце серед компаній, що займаються продажем одягу в інтернеті, виконавши майже 2 млн замовлень.

Минуло ще три роки агресивного розвитку, і тепер щомісячна аудиторія modnaKasta, за даними ain.ua, становить 4,2 млн відвідувачів. Найближчі конкуренти — LeBoutique і Bonprix — відстають в 2 і 4 рази відповідно.

Головна спеціалізація компанії — продаж одягу, взуття та товарів для дому. Втім, Логвин запевняє, що основною сферою його діяльності залишається IT. «Усі думають, що магазин в онлайні і магазин в офлайні — це одне і те ж. Я глибоко переконаний, що це помилка, — каже бізнесмен.— Тому ми позиціонуємо себе як IT-компанія, а не магазин. Ми — IT-компанія, яка продає одяг».

Він не приховує, що modnaKasta заснована за принципом вже існуючих міжнародних майданчиків онлайн-продажів, але при цьому із задоволенням експериментує і береться за сміливі ідеї.

Так, в серпні 2017-го modnaKasta разом з міжнародним тижнем моди Mercedes-Benz Kiev Fashion Days запустила проект See now — Buy now: взялася продавати ексклюзивні новинки прямо з подіуму під час онлайн-трансляцій. Термін доставки — два-три тижні. Аналогів такому проекту, як запевняє Логвин, немає не тільки на пострадянському просторі, а й у всій Східній Європі.

Томаш Фіала

43 роки, гендиректор інвесткомпанії Dragon Capital,

власник видавничого дому Медіа-ДК

(Випускає журнал Новое Время)

Кількість працівників: близько 200

Томаш Фіала приїхав до України з Чехії в 1996 році: вчорашнього студента Празького інституту економіки зацікавила можливість заробити. Він влаштувався в найбільшу чеську інвесткомпанію Wood&Company, очоливши її київський офіс.

Перша угода молодого інвестбанкіра виявилася невдалою: Wood&Company купила 4% акцій банку «Україна», але місцеві чиновники, які харчувалися з найбільшої на той момент фінустанови країни, змусили іноземців відмовитися від угоди. «Це навчило нас бути більш обережними: ми зрозуміли, що в Україні підписаний договір нічого не означає», — розповідає Фіала.

Урок він засвоїв. І коли в 2000-му Фіала пустився у вільне плавання, створивши власну інвесткомпанію Dragon Capital (DC), він став вести бізнес менш ризикованими методами, ніж конкуренти. Наприклад, компанія практично завжди інвестувала в акції не позичені кошти, як інші, а тільки свої. І навіть в період інвестбуму середини 2000-х Фіала не видавав своїм співробітникам божевільних бонусів.

Багато в чому це допомогло DС благополучно пройти через всі українські та глобальні кризи, а також стати найбільшою вітчизняною інвесткомпанією. Вкладення Фіали допомогли вирости найрізноманітнішим українським підприємствам: виробнику кетчупів Чумак, мережі будівельних супермаркетів Нова лінія, кафе Віденські булочки. Що стосується залучених інвестицій, то за весь час роботи DC залучив у вітчизняну економіку понад $5 млрд.

У 2014-му інвестбанкір під впливом Революції Гідності заснував журнал Новое Время, ставши його інвестором. У грудні 2015 року Dragon Capital увійшла у число співвласників Асоціації рітейлерів України.

Андрій Худо

39 лет, співзасновник холдингу емоцій !FEST

Кількість працівників: понад 2000

До 2007 року про львів’янина Андрія Худо мало хто знав. Але потім він враз набув популярності. А все завдяки ресторану Криївка, який Худо відкрив з двома партнерами: заклад в підвальчику на центральній площі Львова, стилізований під таємний схрон вояків УПА, викликав фурор. Уже в перший місяць ресторан відвідало 50 000 осіб.

Через 10 років Криївка стала справжньою візиткою міста. Кожні вихідні перед рестораном вишиковуються черги з бажаючих скуштувати повстанського колориту. І не тільки перед ним: за минулі роки Худо з партнерами відкрив у місті мережу з 22 закладів (три з них мають франчайзингові проекти), кожен відрізняє оригінальна, до дрібниць продумана концепція.

Ідеї засновників !FEST невичерпні. В їхньому активі епатажне Мазох-cafe, де відвідувачів шмагають батогами і подають коктейлі з грайливими назвами; шокуюча Грильова ресторація м’яса та справедливості, де «кат» публічно карає гостей в перервах між подачею м’ясних страв з мангалу. Є й вражаючий Театр пива Правда з оригінальними назвами сортів на кшталт Putin Huilo і Frau Ribbentrop (на пляшках останнього красуються портрети канцлера Німеччини Ангели Меркель).

«От сидиш ти, чувак зі Львова, і думаєш, як би мені потрапити на CNN, BBC та Reuters? —  сміючись, розповідав Худо. —  І розумієш: якщо ти не Apple і не Tesla, то ніяк. А завдяки цьому пиву ми потрапили на шпальти всіх провідних видань, нас приїжджали знімати західні канали».

Епатажними прийомами і особливою атмосферою !FEST не просто заробляє гроші, а й працює на популяризацію Львова, впевнений Худо. Деякі заклади холдингу з різним успіхом вже вийшли далеко за межі Галичини: кав’ярня Львівські пляцки працює у восьми містах України, а Львівська майстерня шоколаду — в двох десятках. Заклад представлено і за кордоном: в азербайджанському Баку і польському Кракові.

«Худо з партнерами, по суті, створив бізнес з нуля, — говорить Андрій Беспятов, глава аналітичного департаменту інвесткомпанії Dragon Capital.— Причому цей бізнес швидко розвивається, ґрунтуючись на оригінальних ідеях і не зупиняючись на досягнутому».

В’ячеслав Климов, Володимир Поперешнюк

42 і 42 роки, співвласники групи компаній Нова пошта

Кількість працівників: понад 23 000

За останні десять років в Україні з’явилося не так вже й багато брендів національного масштабу. Один з них — Нова пошта (НП), створена на початку 2000-х партнерами В’ячеславом Клімовим і Володимиром Поперешнюком.

Ця компанія здійснює експрес-доставку вантажів до 97% населених пунктів України, випереджаючи за цим показником всіх інших. Компанія стала справжнім поштовхом розвитку для тисяч бізнесменів малої і середньої руки, які завдяки дітищу Клімова і Поперешнюка змогли налагодити швидку доставку своїх товарів споживачам по всій Україні. Особливо корисною Нова пошта стала для онлайн-магазинів: тепер всі найбільші гравці цієї сфери співпрацюють саме з цим поштовим оператором.

А все тому, що свого часу творці Нова пошта самі зіткнулися з проблемою доставки своєї продукції споживачам. І вирішили створити структуру, яка гарантує як швидкість доставки, так і якість роботи.

З 2014 року НП вийшла на міжнародні ринки. Спочатку компанія відкрила представництва в Молдові і Грузії, а потім запустила послуги міжнародної доставки. І тепер НП доставляє посилки та інші відправлення в 200 країн світу.

А ще саме фірма Климова і Поперешнюка стала подразником для державного монстра – Укрпошти. Остання роками працювала за радянськими канонами як швидкості, так і обслуговування, тепер змушена змінюватися.

Зараз Клімов намагається ще й змінити бізнес-клімат в країні, він очолює громадську організацію Спілка українських підприємців (СУП).

Джерело: Новое Время

Читайте також –

Блискавична двадцятка: рейтинг кращих топ-менеджерів в рітейлі


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

До вибору найкращих супермаркетів Європи за версією конкурсу Europe’s Finest Store 2025 потрапили три дизайнерські супермаркети...
time icon  
  893
Усі новини ринку