
Eva Beauty вперше офіційно представлениа в офлайн-магазині в Україні бренд косметики Kérastase


У топ-15 найбільш успішних керівників в українському ритейлі за версією видання Delo увійшли представники АТБ, Аврора, Novus, Eva, Metro Україна, Епіцентр, Ukrnafta, Varus та інші.
Редакція журналу «Топ-100. Рейтинги найбільших» разом з експертами і читачами інтернет-ресурсу Delo.ua склали рейтинг найкращих керівників українських компаній. Загалом за право увійти до топ-50 СЕО змагалися представники 124 компаній. На першому етапі шляхом онлайн-голосування було визначено перші 50 керівників, які мали найбільший показник впізнаваності. На другому етапі експертне журі оцінювало керівників компаній за п’ятьма критеріями: стаж на керівних посадах у галузі, навички антикризового менеджменту, використання новацій під час роботи, лідерський потенціал, компетенція щодо управління змінами. Серед 50 найкращих CEO України близько третини припадає на представників ритейлу та дотичних до нього сфер. RAU публікує перелік представлених у рейтингу топ-менеджерів зі сфери ритейлу і e-commerce.
В новий 2025 рік корпорація АТБ вступила з неабиякими досягненнями. Зокрема, обсяг інвестиції компанії склав близько 7 млрд грн. Товарообіг мережі АТБ у 2024 році, склав 248,8 млрд грн, що на 15%, ніж у 2023 році. За цей період відкрито 47 нових магазинів, ще в 11 проведено реконструкцію. На початок 2025 року в мережі діяло 1257 торговельних об’єктів. Кількість співробітників корпорації АТБ на початок 2025-го складає 56 000 осіб. Надано благодійної допомоги оборонцям на суму понад 2 млрд грн.
27-28 березня 2025 року корпорація АТБ завершила півторарічний процес реформації структури управління групою підприємств, що входять до її складу. Мета реформи – остаточна децентралізація управління та надання максимально широких повноважень Раді директорів, сформованій акціонерами. У зв’язку з цим було скасовано посаду генерального директора, яку з 2004 року займав Борис Марков. Натомість введено посаду виконавчого директора (ним став Ігор Яцута), що підпорядковується Раді директорів усіх підприємств корпорації, куди увійшли Борис Марков, Олександр Токар та Дмитро Євтєєв.
Київстар — найбільший український оператор електронних комунікацій, що станом на початок 2025 року обслуговував понад 23,3 млн абонентів мобільного зв’язку та більш ніж 1,1 млн абонентів «Домашнього Інтернету». Компанія також надає послуги з Big Data, Cloud solutions, сервіси для кіберзахисту, цифрове ТБ тощо.
Київстар розвиває в Україні нові телеком-технології та протягом 2023-27 років планує інвестувати в цей напрям $1 млрд. В рамках побудови інтегрованої цифрової екосистеми Київстар 2 квітня закрив угоду з придбання 97% корпоративних прав онлайн-сервісу таксі Uklon за $155,2 млн.
Окрім цього в монобрендовій мережі Київстар працює 450 магазинів та має план на 2025 рік – відкриття ще 10-ти та оновлення 20 точок. В 2024-му оновили 19 магазинів і розробляють нові формати.
Виторг найбільшої мережі магазинів у форматі one dollar store Аврора у 2024 зріс на 42,5% і сягнув 38,5 млрд грн без ПДВ (або 46,2 млрд грн з ПДВ). У 2024 році мережа сплатила сукупно 6,4 млрд грн податків і зборів. Аврора інвестувала у розвиток свого бізнесу 2,5 млрд грн. Відкрито 283 нових точок, а загалом працює 1545 магазинів, де задіяно понад 15 000 людей.
Компанія знову планує відкрити у 2025 році в Україні 340–350 нових магазинів та закріпити свій успіх у Румунії.
Також у 2024 році Аврора зробила свій перший прямий масштабний внесок у відбудову країни, придбавши у Стоянці під Києвом логістичний комплекс West Gate Logistic, який зазнав руйнувань під час війни. Комплекс включає земельну ділянку площею 14,4 га, склад площею 7400 кв. м і зруйноване приміщення площею 90 000 кв. м. Перша частина вже працює, а повноцінний запуск інноваційного логістичного комплексу має статися до кінця 2026 року.
У 2024 році Нова пошта збільшила мережу в Україні до 37 210 точок сервісу. Так, на початок 2025 року було вже 13 208 відділень та 24 002 поштоматів у більш ніж у 10 000 населених пунктів по всій Україні. За останній рік оператор відкрив 1747 нових відділень та встановив 8410 поштоматів.
У 2024-му на розвиток мережі Нова пошта витратила 1,8 млрд грн, що на 35% більше ніж у 2023 році. У планах на 2025-й — вкласти ще 1,2 млрд грн та відкрити ще 11 000 точок, серед яких поштомати, пункти сервісу та відділення.
Активне розширення мережі принесло свої плоди: минулого року Нова пошта встановила новий рекорд із доставки, здійснивши 480 млн відправлень проти 412 млн у 2023-му, що на 16% більше. В тому числі компанія доставила 19 млн міжнародних посилок — це на 86% більше, ніж у 2023 році.
Нагадаємо, станом на початок 2025 року Нова пошта була представлена вже у 16-ти країнах Європи, зокрема у Франції, Сполученому Королівстві, Іспанії, Польщі, Італії, Німеччині та інших. Нова пошта доставила між різними країнами світу вже 4 млн міжнародних відправлень.
Ольга Шевченко управляє мережею EVA з 2010 року. У 2024-му під її керівництвом компанія відкрила 65 нових магазинів, створила близько 700 робочих місць. Інвестиції у розвиток бізнесу з початку повномасштабної війни склали вже близько 3,7 млрд грн, а понад 100 млн грн спрямовано разом із клієнтами на підтримку Сил оборони України, цивільного населення та на ініціативи з захисту тварин.
У 2025 році планується активно розвивати маркетплейс Eva.ua, зокрема, розширити власний асортимент щонайменше на 50 000 нових SKU та залучити ще більше мерчантів.
Також у планах відкриття 60-65 нових магазинів, в тому числі кількох а Eva Beauty.
Під його керівництвом у 2024 році Novus програма енергонезалежності, на яку вже спрямовано 130 млн грн, дала суттєві результати. Усі магазини мережі обладнані генераторами, що дозволяє працювати і зберігати свіжість продуктів. За два роки 30 супермаркетів мають оснастити СЕС.
За рік мережа відкрила 18 нових супермаркетів – 2 магазини Novus та 16 Мі Маркет – компактних маркетів формату біля дому.
За перші шість місяців 2024 року мережа Novus збільшила виторг на 26%, до 13,4 млрд грн, що зробило компанію лідером за динамікою розвитку серед великих продуктових ритейлерів. Також активно розвиваються магазини невеликого формату Mi маркет, наразі працює вже 33 точки. Відкриття нового логістичного центру площею 50 000 кв. м із 18 температурними зонами стало однією з найвагоміших подій року. Головним викликом на 2025 рік топ-менеджер вважає досягнення максимальної ефективності бізнесу.
За підсумками діяльності у 2024 році компанії, що входять до складу групи ОККО, сумарно заплатили 21,1 млрд грн податків до бюджету та державних фондів. Це на 5,6 млрд грн, або на 36%, більше, ніж у 2023 році. Під час повномасштабної війни компанія виросла не тільки в ринковій частці, а й у тоннажах продажів, хоч сам ринок назагал просів. Головний секрет, за словами CEO, – поставити клієнта в центрі всіх процесів.
Зараз компанія розвиває нові напрями – виробництво і зберігання електроенергії, будівництво біоетанольного заводу та агробізнес. У жовтні 2024 року ОККО Group також повідомила про початок будівництва нового всесезонного гірського курорту міжнародного формату GORO Mountain Resort у Львівській області. Інвестиції в проєкт складуть $1,5 млрд.
За словами Людмили Севрюк, яка очолює компанію з 1999 року, минулий 2024-й став роком адаптації до реалій війни. Впровадження систем DWH, CRM, ERP Business Central дозволило провести оптимізацію бізнес-процесів та суттєво підвищити ефективність взаємодії з клієнтами. Міграція на нову ERP-систему та омніканальну CRM-платформу стала фундаментом для впровадження ШІ. В результаті взаємодія з клієнтами вийшла на якісно новий рівень. В компанії зараз готуютьсмя до відкриття магазину принципово нового формату, де буде втілено багато технологічних новинок.
Наразі Brocard – найбільша парфумерно-косметична мережа преміального сегмента в Україні: 63 магазини класичного формату в 22 містах і 3 бутика нішевої парфумерії Brocard Niche Bar у Львові, Одесі й Харкові. Компанії довелося закрити багато магазинів на тимчасово окупованих територіях. Показники продажів наразі мають позитивну динаміку, але це пов’язано не з покращенням настроїв споживачів, а зусиллями маркетингу. Тому головний акцент тепер – персональна консультація нового рівня.
Після відновлення роботи в Україні наприкінці 2022 року McDonaldʼs відкрив 21 новий ресторан: три у 2022 році, ще десять у 2023 році та вісім у 2024 році. У 2024 році шість з них з’явилися у великих містах: Чернівцях, Одесі, Львові, Вінниці та два у Києві, і ще два в менших містах: Боярці та Ковелі. Наразі в Україні працюють 109 ресторанів зі 124, а 15 існуючих закладів – у Харкові, Запоріжжі, Миколаєві та Сумах – залишаються зачиненими через безпекову ситуацію.
Це вплинуло на кількість відвідувачів. Наприкінці 2024-го їх усе ще було на 20% менше від довоєнних показників. Але компанія знову працює в плюс. У 2023 році McDonald’s в Україні отримав 12,9 млрд грн виторгу і 1,2 млрд грн прибутку. У першому півріччі 2024-го виторг мережі зріс на 44%, до 7,8 млрд грн, прибуток компанії сягнув 875 млн грн.
З 2018 року Vodafone Україна на базі 30 центрів обслуговування клієнтів, які належали безпосередньо оператору Vodafone, створила мережу повноцінних магазинів. Наразі компанія має 92 власних магазини в різних регіонах України, 5 з них торік запрацювали в оновленому форматі. Ще близько 400 торгових точок входять до франчайзингової мережі та працюють під брендом Vodafone.
За підсумками минулого року магазини вийшли на показники виторгу 2021-го. Це при тому, що працюючих магазинів до повномасштабного вторгнення було більше, а купівельна спроможність клієнтів — вищою. Це відбулося завдяки нарощенню ефективності кожної торгової точки. Торік магазини показали приріст 68%.
В магазинах старого зразка в середньому представлено 74 бренди, в оновлених — 107. В компанії працюють над збільшенням товарних груп. Розширюють асортимент електросамокатів, телевізорів, дрібної побутової техніки, у тому числі девайсів для кухні та краси. У планах на найближче майбутнє — перезапуск 24 торгових точок в оновленому форматі та відкриття 10 нових магазинів.
Під його керівництвом 28 вересня 2024 року один з провідних ритейлерів України – мережа ТЦ Епіцентр – відкрила свій перший повномасштабний ТРЦ, де окрім проєктів самої компанії будуть представлені численні орендарі. Загальна площа двоповерхового ТРЦ склала понад 96 000 кв. м. Мережа торгових центрів Епіцентр вийшла у новий для себе напрям: відкрила сімейний парк розваг Epiland в Києві. Він працює у столиці на вулиці Полярній, 20 Д.
Також ритейлер почав розвивати нову нишу – магазини біля дому Епіцентр Express. Нові магазини розміром 200-300 кв. м з доволі широким асортиментом товарів нагадують одночасно маленький формат торгівлі DIY або велику точку видачі. Вочевидь, компанія Епіцентр почала великий експеримент з гібридним форматом аби «зайти» ближче до споживача.
На думку Михайлишина, все більше торгових центрів будуть перетворюватись з місць для шопінгу на центри дозвілля та соціальної взаємодії. Це зумовлюватиме зростання ролі фуд-кортів, розважальних зон і сервісних послуг. Тож компанія планує розвивати власні ТРЦ з дитячими зонами, VR-атракціонами та інтерактивними просторами.
Нагадаємо, компанія має 72 ТЦ Епіцентр і Нова лінія загальною площею 2,2 млн кв. м. Але, за словами Петра Михайлишина, наразі не працює 10 торгових центрів, більшість із яких повністю зруйновано.
Ukrnafta — це не лише видобуток вуглеводнів, а й найбільша монобрендова мережа АЗК в Україні. Станом на 1 березня 2024 року об’єднувала 460 діючих АЗК у майже всіх регіонах України. Рік тому компанії передали в управління 83 заправні станції мережі Glusco, а у листопаді 2024-го компанія придбала 118 АЗС мережі Shell, що покинула український ринок. Наразі Ukrnafta оперує 746 заправними станціями. Держкомпанія стала найбільшим гравцем ринку, замінивши групу Приват.
Якщо у 2022 році мережа закривала 2,5-3% від продажів палива на роздрібному ринку, то у 2023-му ця частка виросла до 4,8-5%. На момент придбання мережі Shell частка ринку власної мережі Ukrnafta складала 6,8-7%. А разом із заправками Glusco закривається 7-8% від ринку паливного ритейлу.
У 2023 році компанія розпочала трансформацію роздрібного бізнесу шляхом нарощування непаливних продажів та створенням нових додаткових сервісів. Мета – стати потужним гравцем у сфері ритейлу.
Metro Україна вийшла на український ринок у 2003 році. Наразі компанія управляє 21 класичним центрами оптової торгівлі Metro Cash & Carry у Києві, Дніпрі, Одесі, Харкові, Львові, Кривому Розі, Полтаві, Вінниці, Запоріжжі, Чернівцях, Миколаєві, Рівному, Івано-Франківську та Житомирі; та трьома магазинами смарт-формату у Тернополі, Луцьку та Чернігові. Metro Cash & Carry (ТОВ «Метро кеш енд кері Україна») збільшив виторг за 2024 рік на 12,5%, до 28,7 млрд грн. Компанія вийшла зі збитку у 422,5 млн грн в прибуток 178,4 млн грн. Виторг ритейлера у 2023 році становив 25,5 млрд грн.
Протягом 2024 року компанія відкрила дев’ять нових супермаркетів загальною торговельною площею 6264 кв. м. Сукупні інвестиції в запуск цих об’єктів становили майже $7,5 млн. Окрім цього, значну увагу приділено оновленню вже наявних магазинів: на їх модернізацію та реконструкцію спрямовано $2,5 млн. Varus наразі перебуває на етапі підписання договору з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) щодо залучення кредиту на суму $25 млн у межах проєкту загальною вартістю $53,1 млн для масштабного розширення власної роздрібної мережі. 28 березня в Одесі відкрився ще один супермаркет за адресою Французький бульвар, 22. Наразі загальна кількість точок у мережі — 112 супермаркетів у різних містах України та DarkStore у Києві. Мережа Varus працює в кількох форматах: класичні супермаркети, магазини To Go і сервіс усвідомлених покупок Varus.ua.
В жовтні 2018 року генеральним директором ЦУМ Київ призначено екс-СЕО преміального бутіка Sanahunt Євгена Мамая. Він змінив на цьому посту Брайана Хендлі, який вирішив повернутися до Великобританії через особисті обставини.
За цей час у головному універмазі столиці було відкрито такі успішні проєкти як Multiplex, Milk Bar, Aromateque, оновлено пул орендарів, збільшено дохідність напрямку оренди.
Нагадаємо, ЦУМ Київ – перший та єдиний торговий об’єкт формату department store в Україні, який розташований у самому центрі Києва. Загальна площа об’єкту становить 45 000 кв. м, орендна площа – 23 500 кв. м.
Портфель брендів універмагу включає 121 бренд власної закупівлі: Mugler, Maison Margiela, Patou, Nina Ricci, Lanvin, Coperni, Wolford та багато інших. Департамент українських дизайнерів налічує 268 брендів, серед яких Bevza, Frolov, Gunia, Ruslan Baginskiy, Kachorovska, Anna October та багато інших. Понад 1000 брендів орендарів та понад 350 брендів представлено в інтернет-магазині tsum.ua. З 2022 року ЦУМ Київ також розвиває напрямок власних торгових марок (Casa #38, Basix) та власне ЦУМ Київ під яким універмаг випускає декор, подарунки, іграшки тощо.