Ігор Ференц, Свій маркет: менеджери мусили «тримати за руки» касирів та вмовляти їх не їхати у сусідню Польщу
Розташування магазинів у Львівській області зовсім не гарантує відсутність проблем у роботі рітейлу. Директор з розвитку локальної мережі Свій маркет на прикладах показує, на що довелося піти, аби забезпечити полиці магазинів необхідним асортиментом, та які кроки роботь мережа, аби продовдувати працювати.
Цей матеріал доступний російською мовою
Компанія ТОВ “Рітейл Україна”, яка розвиває мережу Свій Маркет у форматі convenience store, за останні шість років стала одним із лідерів сегменту продовольчих міні-маркетів у Львові та Львівській області. Всі 53 магазини Свій маркет знаходяться в одному з найбезпечніших зараз регіонів України. Проте якщо до повномасштабного вторгнення росії в Україну мережа активно розвивалася, то тепер, як розповів директор з розвитку Свій Маркет Ігор Ференц, в ході RAU-вебінару «Трансформація рітейлу під час війни», екстенсивного росту більше не буде. Натомість настав час максимальної автоматизації процесів, налагодження власної логістики та прямих контактів з виробниками. RAU вибрала найцікавіше із його розповіді.
Основні пріоритети на час воєнного стану
Всі рітейлери однаково зрозуміли виклики війни. Ми створили штаб і кожні дві години в перші дні війни «звіряли годинники» та вирішували нагальні питання. Ця система працює і досі, хоча тепер контроль ситуації відбувається двічі на день. Більшість задач вирішується в режимі дистанційної роботи, оскільки менеджери часто знаходяться поза межами центрального офісу.
Оскільки продуктовий рітейл є частиною системи критичної інфраструктури, від ритмічної роботи якого залежить продовольча безпека країни, наші магазини в будь-якому випадку мають працювати та мати максимально повний асортимент на полицях. Незважаючи на те, що війна зачепила Львівську область меншою мірою, паніка була на початку у всіх. Доходило до того, що менеджери мусили «тримати за руки» касирів та вмовляти їх не їхати у сусідню Польщу. Нам вдалося виконати своє головне завдання: всі магазини продовжили працювати і були забезпечені товаром.
Другим за черговістю, але не за важливістю, пріоритетом стала організація безпеки працівників та відвідувачів. Для цього ми закупили всі необхідні для надання невідкладної медичної допомоги ліки та медичні засоби, адже ніхто не міг передбачити як буде розвиватися ситуація. Наприклад, запаслися знеболювальним кетанов в ампулах, забезпечили маршрути до укриттів на випадок повітряної тривоги та ін.
Нарешті третій пріоритет – збереження колективу. Ми за весь час нікого не скоротили і в повному об’ємі та своєчасно виплачували працівникам зарплату. Тому плинність персоналу трохи зменшилася. Звичайно, є ті, хто працює віддалено з-за кордону, є члени команди, які стали до лав ЗСУ. Останніх ми забезпечили амуніцією та засобами захисту.
Про роботу з партнерами
На початку повномасштабних бойових дій було дуже важко домовлятися з постачальниками. Багато хто переводив стосунки на оплату товару по факту поставки, деякі посилалися на відсутність товару. Було багато різних спекуляцій, пов’язаних з урядовою постановою (№341 від 22 квітня 2020 р.) про декларування підвищення цін на соціально значущі товари. До цього додавалися проблеми з логістикою, коли машина долала відстань у сотню кілометрів за кілька днів, бо мала проходити безліч блокпостів. Проте навіть у цих умовах ми гнули свою лінію – лишатися надійним партнером в будь-якій ситуації.
Звісно це мало свою ціну – ми витратили багато оборотних коштів, аби забезпечити асортимент у наших торгових точках. Але тепер, коли ситуація більш-менш стабілізувалася, нам вдалося повернути «довоєнні» комерційні умови.
В березні довелося організувати власний імпорт товарів оскільки багато позицій «повипадали». Наразі ми кооперуємося з іншими мережами, зокрема, з харківськими рітейлерами, куди теж постачаємо свій імпорт.
Про державні регуляції
Я проти втручання держави в роботу приватного бізнесу. Тоді буде менше проблем. Наочний приклад, регулювання цін на пальне. Як тільки його відмінили, поступово зник дефіцит і перестали зростати ціни. Проте зараз шалено виросли витрати на завезення імпорту. Я думаю, що причина цього – недостатній рівень конкуренції. Але ми ще не розбиралися детально із цим.
Будь-які регулювання відносин постачальників, перевізників та рітейлерів з боку держави я вважаю зайвими. Єдиний дозвіл від держави який нам потрібен – дозвіл вільно конкурувати.
Теж саме стосується виконання правил безпеки під час повітряної тривоги. Наші магазини працюють у форматі convenience store, тому переважно розташовані в житлових будинках. Відповідно під час повітряної тривоги використовуються найближчі бомбосховища. Проте ми не можемо змусити дорослих людей, які самі мають відповідати за свої дії, пройти до укриття або заборонити їм чекати біля входу.
Про цінову політику та промо
Рітейл знаходиться в безпосередньому контакті з кінцевим споживачем, тому будь які зміни вартості продуктів автоматично асоціюються з бажанням власників мережі заробити. Ми моніторимо ціни конкурентів, намагаємося тримати ціни в межах, достатніх для прибуткової роботи, але звісно не можемо не відчувати впливу інфляції, девальвації та інших економічних чинників. На жаль, ціни ростуть і цей процес буде й надалі.
Лише з травня ми почали проводити власним коштом акції, як елемент програми лояльності, бо до того часу виробники нічого не запропонували. В нас є значна частина товарів власного виробництва, насамперед, кулінарія. Тому спочатку працювали з цими товарами. Потім відновилося й промо, але на досить обмеженому колі товарів, бо є дефіцитні категорії, де проводити акції просто недоречно. Хоча це якраз ті категорії, до акційних пропозицій яких споживачі звикли.
Про асортимент
Є також певні прогалини в нашій асортиментній матриці, тому хотілося б більше підписаних прямих контрактів із виробниками. Будемо відвертими, багато дистриб’юторів перестають виконувати свої функції: логістичну та забезпечення оборотними коштами цього плеча в рітейлі. Від другої функції вони наразі відмовляються, тому ми намагаємося підписувати прямі договори з виробниками.
Ми відкриті для співпраці з локальними компаніями, які здатні забезпечити нас товаром відповідної якості та ціни, в той час коли національні виробники, наприклад, припинили випуск тих чи інших товарів.
Про волонтерську допомогу
Я вважаю що всі, хто працює в тилу, мають допомагати фронту. Тому ми значну частину свого прибутку направляємо на волонтерську та гуманітарну діяльність. Почали з того, що організували забезпечення продовольчими пайками військових (це як аналог сухпаїв), оскільки в перші дні було важко з організацією як логістики, так і вирішення будь яких організаційних питань. Відправляли ліки та засоби для тактичної медицини, купили позашляховик для бійців. Наразі активно співпрацюємо з волонтерськими організаціями та допомагаємо переселенцям. Окремо відправляємо продукти у зони бойових дій, оскільки не можна лишати місцевих жителів без їжі.
Ми ввели правило, за яким до 20% робочого часу співробітники можуть виконувати свою роботу дистанційно, аби вони могли теж займатися волонтерством. Головне аби всі поставлені по роботі завдання були виконані.
Прогноз на майбутнє
Очевидно, що в найближчому майбутньому екстенсивного розвитку мереж більше не буде. Так само припинено територіальну експансію. За весь час із 24 лютого 2022 року ми відкрили всього один новий магазин (20 квітня торговельна точка площею 80 кв. м відкрила свої двері у м. Белз по вулиці 8-го Березня, 2 А, – прим. ред). Тому найближчі цілі – підвищити ефективність роботи мережі, оптимізувати ланцюжки постачання та надійність поставок в існуючі точки мережі.
Розуміючи, що купівельна спроможність українців теж не підвищуватиметься, намагаємося максимально автоматизувати всі процеси задля зменшення операційних витрат, а також розвивати персоніфіковану комунікацію з покупцями через механізми програм лояльності.
Читайте також –
Трансформації кадрової політики рітейлерів під час війни – кейси Свій Маркет та SOVA