
SOCAR Energy Ukraine оголошує про призначення Віталія Старомінського на посаду CMO


Генеральний директор DCH Real Estate, яка управляє мережею ТРЦ Караван, Данило Владов про те, яким був минулий рік для ринків комерційної нерухомості і рітейлу.
В інтерв’ю РБК-Україна Данило Владов розповів про ситуацію в українському рітейлі, конкуренції на ринку торговельної нерухомості, а також про показники роботи мережі ТРЦ Караван і перспективах таких форматів як рітейл-парки і department store.
Якщо спробувати описати цей період часу одним словом, то це «стабілізація». Ми всі пережили складний кризовий етап у 2013-2014 році, коли через падіння купівельної спроможності обороти рітейлу істотно знизилися. Наприклад, такий показник, як відвідуваність торгових об’єктів, всього за рік міг показати негативну динаміку в 15%. Однак вже у другій половині 2015 року падіння зупинилося, а в 2016 році галузь і зовсім зафіксувала поліпшення: оборот роздрібної торгівлі збільшився на 1,8%, середня зарплата в сегменті зросла на 3,9%.
Безумовно, це обумовлено стабілізацією економічної ситуації і зміною парадигми споживчої поведінки. Так, приміром, у ТРЦ Караван за три кварталу 2016 року потік відвідувачів у якірних орендарів в середньому виріс на 9%.
Що стосується «якості» цього потоку, то в цьому плані тенденції, що сформувалися в кризовий період, зберігаються. Мова йде про міграції покупців між ціновими нішами. Звичайно, у бік зниження.
Тому зараз найпопулярніший сегмент – середній мінус. Тут річний приріст обороту в гривневому еквіваленті може сягати 20-40%.
Безумовно, зростання фіксується і в сегментах «середній» і «середній плюс». Але в цих випадках воно обумовлене, насамперед, інфляційними процесами, а зовсім не збільшенням кількості артикулів в чеку.
У Києві на 4 млн жителів припадає близько 800 000 кв. м торговельних площ. Це можна порівняти з показниками Дніпра, де на вчетверо менший показник населення припадає 200 000 кв. м торговельних площ. В інших українських мільйонниках ситуація гірше – близько 100 000 кв. м. Тобто можна було б говорити, що на цьому фоні Київ і Дніпро є містами з високою конкуренцією.
Але якщо згадати про Варшаву з її 1,6 млн кв. м торговельних площ на мільйон жителів або про Мадрид з показником 823 000 кв. м торговельних площ на мільйон жителів, то стає зрозуміло – українським містам ще є куди рости в даній сфері.
У найскладніший для галузі період ми фіксували вакантність на рівні 3%. І це був найгірший показник, обумовлений введенням в експлуатацію нового блоку площею близько 10 000 кв. м в нашому дніпровському торгово-розважальному центрі (це був 2014 рік). Зараз ми маємо середній показник вакантності об’єктів на рівні 1,8%.
Таких показників вдалося досягти завдяки цілому ряду нестандартних рішень для мінімізації вакантності в період кризи: відкриття візових центрів, алей послуг, салонів електромобілів та ін.
Крім того, в найбільш гострий для ринку період ми практикували роботу у форматі pop-up store, площі здавалися за символічну плату на короткий період.
Крім того, чимало було зроблено для нарощування розважальної функції. Якщо в період з 2010 до 2012 року було організовано 8 масових заходів, то з 2013 року їх було вже 28 в кожному з трьох ТРЦ: фестивалі, спортивні заходи, дитячі свята та інше.
Ринок не стоїть на місці, відвідувача необхідно дивувати, його зараз цікавлять лише найбільш якісні і нові пропозиції. Маркетингова стратегія мережі Караван вибудовується з урахуванням нових тенденцій і вимог ринку. Сьогодні ми робимо акцент на особисте залучення відвідувачів і запрошуємо їх стати головними діючими героями заходів. Святкуючи день народження мережі ТРЦ Караван, ми стали першими, хто в Україні зняв ролик в популярній техніці LIP DUB з участю наших відвідувачів.
Поширених форматів торговельних майданчиків в світі не так вже й багато. Це стріт-рітейл, торговельні та торгово-розважальні центри, department store, аутлети і рітейл-парки. Для вітчизняного ринку характерними є стріт-рітейл (поступово скорочується, так як перестає бути цікавим для орендарів), а також торговельні та торговельно-розважальні центри. Причому саме розважальна складова набуває дедалі вагомішого значення. Що ж стосується department store, то в Україні цей формат тільки пробує себе.
Першою ластівкою став київський ЦУМ. Думаю, його успішний старт дасть поштовх до розвитку і популяризації формату на ринку торгової нерухомості України. Є зрушення і щодо аутлетів, досить згадати столичний ТРЦ Мануфактура. Не виключено, що в найближчій перспективі формат буде нарощувати свою частку в містах-мільйонниках.
Якщо робити більш довгострокові прогнози, то на мою думку, наступним кроком для українських ринків торговельної нерухомості і самої торгівлі стане поява і розвиток формату «рітейл парк».
Це комплекс з одно- і двоповерхових будівель, який нараховує не менше п’яти об’єктів, об’єднаних парковкою.
Джерело: РБК-Украина
Читайте також –
Михайло Меркулов, Arricano: Топ-5 трендів року на ринку торгової нерухомості України