Якраз на часі: як в Епіцентр продають зброю і одяг для військових

Якраз на часі: як в Епіцентр продають зброю і одяг для військових

25.05.2023 08:45
  5781
rau

Сергій Будніков, керівник напряму, що відповідає за розвиток проекту Expert у мережі Епіцентр, розповів про найпопулярніші товари військового призначення та випадки потрапляння до магазинів продукції «не для продажу».

В Епіцентр продажі військового одягу, зброї та засобів захисту зросли у 2,5 рази порівняно з довоєнним періодом. Але рік тому через цю продукцію мережа потрапила у скандал. У травні 2022-го, СБУ заявила, що розкрила масштабну схему розкрадання допомоги для військових. Напередодні Львівський оборонний кластер виявив свої бронежилети, що не передбачені для продажу, у мережі Епіцентр. Хоча в останній заявили, що мали документи на цю поставку.

Продукція військового призначення і товари для активного дозвілля (мисливства та рибальства) з’явилися в мережі задовго до повномасштабного вторгнення, категорія “мілітарі” почала розвиватися в Епіцентрі ще в 2014 році. Це не було пов’язано з початком бойових дій на сході України. Зараз в усіх нових та оновлених ТЦ працюють окремі магазини під брендом «Expert: зброя, мисливство, рибальство, човни». В них же представлені товари військового призначення, попит на які зі зрозумілих причин суттєво зріс у 2022 році.

Пік продажів припав на лютий-травень, коли військові та волонтери, пересічні громадяни та різні фонди масово купували одяг, засоби захисту та інше спорядження. З липня об’єми реалізації почали поступово знижуватися, проте залишаються на відносно високому рівні й дотепер.

Сергій Будніков, директор напряму, що відповідає за розвиток проекту Expert у мережі Епіцентр / Фото: Епіцентр

Найпопулярніші товари військового призначення

Найбільші продажі має категорія “Одяг та спорядження”. У 2021-му ця категорія поступалася тільки категорії “Рибальство”, проте минулого року зросла в 3,5 рази і зараз займає понад 50% у загальних продажах департаменту. На другому місці — Outdoor та EDC, куди входять такі товари, як ліхтарі, ножі, аптечки, намети, спальники та інше трекінгове й туристичне обладнання, яке може використовуватися і на фронті. На третьому — категорія “Зброя та обладнання”, яка за минулий рік зросла приблизно вдвічі.

Про купівлю зброї

Сплеск попиту на зброю припав на перші місяці повномасштабного вторгнення, після чого почав спадати. В основному купували гладкоствольну зброю, нарізну, пневматичні гвинтівки та пістолети. Окрім того, у п’ять разів зросли продажі патронів для нарізної зброї. Також зросли обсяги реалізації сигнальної та травматичної зброї, спецзасобів.

Загалом в мережі Епіцентр продаж вогнепальної зброї зараз є лише в трьох магазинах. Буде відкрито ще три зброярні, але вони не з’являться у всіх торговельних центрах мережі. Тільки там, де є можливість і необхідність. Це пов’язано з цілою низкою факторів: від необхідності отримання ліцензії на кожну окрему точку до обладнання окремих бункерів для зброї та інших специфічних вимог, які не завжди доцільно реалізовувати в мережі Епіцентр.

Чому в Епіцентр потрапляли товари, які мали йти безпосередньо до військових

Такі ситуації пов’язані з людським фактором: недбалістю або неуважністю виробників, які постачають продукцію і Збройним силам, і в торговельні мережі. Зазвичай, продукція, що постачається безпосередньо силовим структурам, відшивається з маркуванням «Не для продажу». 

Зрозуміло, що на конвеєрі вся партія відшивається ідентично, зокрема з маркуванням «Не для продажу». Для реалізації на ринку виробник мав би видалити з товару цю помітку. Проте, як ми вже знаємо, так стається не завжди. Насправді, таких випадків в Україні було багато. Але до Епіцентр завжди підвищена увага, тому що це велика компанія та відомий у країні бренд.

Проблема в тому, що при постачанні великої кількості товару фізично неможливо ретельно перевірити кожну окрему одиницю продукції. Тим паче, що деяка продукція приходить запакованою і може бути відкрита тільки в момент огляду покупцем.

Однак, після виявлення такого товару в мережі одразу посилили заходи контролю товарів військового призначення. Зараз при прийомі товару кожна річ перевіряється, чи відсутнє відповідне маркування.

Наприклад, була історія з плитоносками, коли український виробник відвантажив мережі не тільки свої плитоноски, а й ті, що були в нього на зберіганні для Черкаської військової адміністрації.  Тут мала місце банальна помилка, яка у підсумку призвела не лише до скандалу, але й до розслідування правоохоронними органами. Проте навіть у цьому випадку претензії правоохоронців стосувалися не компанії Епіцентр, а саме виробника.

Про імпорт і національних виробників

Приблизно 70−80% — українське виробництво, все інше — імпорт. Але є категорії, де імпорт, навпаки, переважає. Наприклад, зброя в Україні майже не виробляється. Тому імпортується з країн ЄС, США та Туреччини. А одяг в основному виробляється в нашій країні.

Про плани з розвитку

Цього року Епіцентр продовжить розвивати мережу магазинів під брендом Expert. Зараз вона об’єднує 34 торгові точки, але такі магазини  будуть відкриватись не тільки в нових торговельних центрах Епіцентр, але й у діючих об’єктах, де проводитиметься реновація. Площа магазинів Expert у великих ТЦ доволі значна — від 600 до 1000 кв. м. Розглядається також можливість відкривати магазини Expert в інших торгових центрах за межами мережі Епіцентр. Зараз сегмент мисливства та рибальства майже не представлений в українських ТЦ, конкуренції немає, тож перспективи проекту є.

ДжерелоNV


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку