Владислав Чечоткін, Rozetka: Я не розумію, яка взагалі стратегія в держави щодо до бізнесу. Rozetka від початку війни перевірили 97 разів
Співзасновник та CEO Rozetka про те як найбільший онлайн рітейлер України лавірує між клієнтським попитом, ракетами та тиском держави. Який шлях пройшла Rozetka на шляху відновлення.
Співзасновник та CEO Rozetka Владислав Чечоткін в інтерв’ю виданню Forbes.ua розповів про те, як Rozetka пройшла девʼять місяців війни і втримала бізнес. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами.
Про зміни у фінансовому стані компанії та частку ринку
В 2021 році ми підійшли до нашого розвитку агресивніше, ніж зазвичай, почали будуватися без огляду на потенційні ризики, але доля дала нам по руках за це.
В березні 2022 року місячний виторг компанії зменшився з 4 млрд грн до 23 млн грн, а вже з серпня, компанія щомісяця продає на таку ж суму, як і рік тому. Річний виторг Rozetka до війни складав $2 млрд.
Яка нині частка ринку в Rozetka ніхто не знає, тільки припускаємо. З побутовою технікою ситуація погана: коли немає світла, то телевізори, холодильники, пральні машини нікому не потрібні. Rozetka традиційно сильніша в портативній електроніці: ноутбуках, мобільних телефонах. Тут частка значно зросла. Вірогідно вона становить у всьому ринку понад 50% за ноутбуками, дрібною електронікою та близько 30% – за телефонами, смартфонами.
Ми наростили частку ринку, що була торік. Важко сказати на скільки, бо немає єдиного точного вимірювача, але цього року вона буде трохи вищою, ніж була в 2021 році. А за третій-четвертий квартал, коли ми відновили логістику, буде помітно вищою, ніж за аналогічний період 2021-го.
Загалом за 2022 рік виторг буде нижчим ніж торік. Випала половина першого кварталу, другий – жахливий. Третій і четвертий квартали ми почуваємося краще, набагато краще, ніж могли б.
Що допомогло вийти з тяжкого становища
Насамперед завдяки нашим Збройним силам і Теробороні. По-друге – удача. Адже будь-якої миті може прилетіти ракета. Нам пощастило, що ракети не прилетіли до нас, і ми змогли продовжити роботу. По-третє – ми будували систему багато років, і в цій системі головним був клієнт. Це надавало надійності системі. Звичайно, ніхто не очікував на війну, але майже ніхто з наших ключових людей не зник. Не зникли ключові компетенції в компанії.
Наприкінці лютого та в березні ми працювали як волонтерська організація та розосереджували товар для того, щоб знизити потенційні втрати в березні. У квітні почали відновлюватися, коли зрушилась логістика, коли вже трохи почали відновлювати дороги.
Про пункти незламності Rozetka
Нам вистачило сил, засобів та передбачливості для того, щоб організувати «пункт незламності» в себе. Почали це робити значно раніше за державу. Ми обладнали майже всі магазини генераторами. У величезної частини наших магазинів є Starlink.
За чотири дні після звільнення Херсона почали працювати в цьому місті. Частина людей залишилися там, і вони залюбки повернулися на роботу. Ми були одними з перших, якщо не першими, хто повернувся до Бучі й Гостомеля. Так само ми відновлювали свої магазини й повернули там операції.
У тому ж Херсоні ми не вивезли товар, коли місто вже було окуповане. Ми могли вивезти звідти гроші. Але не вивезли, і вони пішли на допомогу нашим людям у Херсоні.
Про втрачені магазини
Rozetka втратила 26 магазинів через війну. Якісь магазини були в окупації, якісь залишилися в ній, якісь були пограбовані та знищені, якісь пограбовані своїми ж. Після того, як з Гостомеля вийшли росіяни, ми прийшли відразу ж із військовими, і нам сказали, що все заміновано. Потім ми прийшли, і в магазині не залишилося нічого. Винесли взагалі все, навіть меблі, – все. А є магазини, які згоріли, вибухнули, як у Макарові чи Маріуполі. До 24 лютого ми мали 270 магазинів.
Склад був у зоні боїв. Він не працював так, як мав працювати. Якщо говорити про удачу, то до війни ми розпочали велике будівництво за 400 метрів від складу, і туди кілька разів прилітало. До мирних операцій цей склад перейшов 25–26 березня.
Про вихід у Польщу і конкуренцію з іншими маркетплейсами в Україні
У Польщі поки що все відбувається дуже повільно, і хвалитися нічим. Ми на стадії укладання договорів, і для нас це просувається надзвичайно повільно. Поки що тяжко.
Велика організація переживає якісь моменти набагато гірше, ніж малі. Маркетплейси й тисячі дрібних підприємців реально рулять зараз. Це було прогнозовано, але зараз видно, наскільки краще вони почуваються.
За моїми відчуттями, кількість продавців на маркетплейсі збільшилася на 30%. Співвідношення товарів, що продаються в Rozetka, перекосилося дуже сильно на користь маленьких продавців. Коли ви зараз ідете на Rozetka, то більшість товарів, які вам потрібні, є на маркетплейсі, у наших партнерів.
Більшість постачальників зупинили кредитні лінії та просять передоплату. Більшість постачальників не страхують товар. А клієнти хочуть жити, як раніше, урізноманітнити те, що вони купують та споживають.
Про перевірки бізнесу
Я не розумію, яка взагалі стратегія в держави щодо підходу до бізнесу. Інвестицій немає, кредитів немає, воєнні ризики величезні. Податковий тиск в Україні цілком можна порівняти з Європою. До того ж дуже активізувалися перевіряльники. Rozetka від початку війни перевірили 97 разів. Поки що всі штрафи номінальні – від 1700 до 51 000 грн, усі штрафи формальні, і щодо кожного з них ми судимося.
Про майбутні плани бізнесу Rozetka
Головний план – вижити. Ми продовжуємо розвиватись, тимчасово не з тією швидкістю, з якою розвивалися до цього. Хочемо бути ближчими до наших клієнтів, забезпечувати прогнозовану та максимально швидку можливу логістику. Хочемо бути номер один. І ми сподіваємося, що наша частка допомоги нашим захисникам та волонтерам наблизить нашу перемогу.
Читайте також –
Владислав Чечоткін, Rozetka: Зараз слушний час для малих компаній стати королями ринку