Генеральний директор мережі Фуршет: Ми повернемо лояльність споживачів!
Перше інтерв’ю нового CEO Фуршет Кшиштофа Конради про ситуацію в компанії, поставлені цілі і планах по реорганізації процесів в мережі.
Фуршет – один зі старожилів українського ринку продуктового рітейлу. Перший супермаркет мережі почав роботу ще в 1998 році в Києві на Подолі, і досить довго компанія успішно розвивалася, задаючи орієнтири для всієї галузі. Але вже в середині нульових конкуренти різко прискорили розвиток, і Фуршет потроху став здавати позиції. Зараз мережу Фуршет чекають глобальні зміни – згідно зі стратегічним планом компанії, протягом півтора-двох років всі неефективні точки будуть закриті, інші – переформатовані в нову концепцію, а після цього компанія планує масштабний розвиток. Керувати процесом змін буде топ-менеджер з досвідом роботи в TESCO і X5 Retail Group – Кшиштоф Конради. За рахунок чого компанія буде відновлювати втрачені позиції на українському ринку він розповів в інтерв’ю RAU.
Час змін
– Перший оновлений магазин Фуршет відкрився в Києві на Вишгородській вулиці. Нещодавно відкрився другий такий магазин на Ревуцького. Будете далі оновлювати магазини?
– Концепція точки на Ревуцького схожа з точкою на Вишгородській. При цьому на Ревуцького є кафе, збільшена площа кондитерського відділу, змінена площа і викладка в відділі свіжих фруктів і овочів, зовсім по-іншому виглядає пекарня.
Ми будемо впроваджувати абсолютно нову концепцію, яку протестуємо в магазині на вулиці Ярославська. Тут змінений асортимент, робиться ставка на власне виробництво, пекарню, переглянута цінова політика.
Ми працювали над асортиментом і якістю, повністю поміняли підходи до організації процесів усередині магазина. Зараз, якщо зранку викладка і сам магазин виглядають прекрасно, то до моменту пікових продажів ввечері вони можуть не відповідати стандартам. Це один з моментів для удосконалення. Магазин повинен відповідати очікуванням клієнта, коли б він не зайшов за покупками.
Крім того, покупці в усьому світі витрачають на покупки все менше часу, за винятком вихідних. Тому головне – організація роботи і планування, для цього ми чітко проаналізували багато даних. Наприклад, вивчаємо, які продукти вибирають покупці ввечері в піковий час продажів і коригуємо планограмму викладки.
– Які результати роботи оновленого маркету на Вишгородській?
– Ми дуже задоволені. Отримали плюс 70% за всіма показниками, якщо порівнювати з аналогічним періодом минулого року. Ця концепція дала дуже хороший ефект, але ми хочемо ще більше пропрацювати внутрішні процеси, оптимізувати той же план впровадження планограм, процеси ціноутворення.
– Скільки всього магазинів плануєте оновити?
– На цей рік планували відкриття магазинів на Ревуцького, а також на Ярославській. Цей супермаркет відкриємо до кінця жовтня. А вже за його результатами, з урахуванням всіх коригувань, будемо впроваджувати формат на інші 77 магазини. Нам належить виконати величезний обсяг робіт: доопрацювати бізнес-процеси, переглянути асортимент, процес планування, викладки і так далі.
– Які суми інвестуєте в оновлення?
– Сума залежить від того, який магазин ми оновлюємо, але зміни мають бути масштабні: ми будемо інвестувати в обладнання пекарні і холодильне обладнання. Однак ідея полягає не в тому, щоб повністю все змінити, а скоріше, зробити магазин затишним і привабливим для відвідувача. В Україні покупці цінують в першу чергу асортимент і ціну.
– Інвестуєте в оновлення власні кошти або запозичені?
– Тільки власні – ті, які генерує компанія. Це звичайний процес, який працює в кожній компанії: інвестуємо в оборот, в персонал, в процеси. І на основі інвестицій очікуємо збільшення товарообігу і прибутку.
– Який термін повернення інвестицій в оновлення магазинів?
– На даний момент ми будуємо нову бізнес-модель, вона буде готова до другої половини жовтня. Стратегія компанії буде розрахована до 2020 року. На повернення інвестицій ми закладаємо термін до двох років.
Планомірна робота
– Чи будете закривати об’єкти?
– Є магазини, які з точки зору ефективності необхідно закрити. На погіршення їх показників вплинуло мінливий оточення, конкуренція. Наприклад, поряд відкрився той чи інший ТРЦ, і купівельні потоки змінилися. Ми не можемо робити все одночасно, і коли доопрацюємо нові стандарти, почнемо відкривати магазини знову.
– Скільки плануєте закрити, щоб прийти до оптимальної кількості?
– В деякі точки ми інвестуємо зараз, щоб зберегти їх до початку оновлення, яке почнеться з магазину в Києві на Ярославській. Хоча будуть і кілька магазинів, які закриємо. Зараз проводимо аналіз, які саме.
– Хто розробляє концепцію?
– Ми займаємося цим самі, а також залучаємо міжнародних консультантів. Цьому сприяє і мій досвід роботи в міжнародних мережах, і знання нових членів нашої команди. Ринок я розумію: чітко видно компанії, на які варто орієнтуватися і використовувати їх напрацювання, і які новинки впроваджувати. Ми плануємо змінювати формати магазинів і прийти до трьох форматыв виходячи з очікувань і можливостей споживачів: сіті, стандарт і економ.
– Яка зараз середня площа магазинів і чи плануєте її міняти в процесі зміни концепції?
– 1000 кв. м. Міняти не плануємо, ми залишимося тим же супермаркетом, формат «магазину біля дому» ми не розглядаємо. У магазині мережі Фуршет покупець повинен мати можливість придбати як продукти харчування, в тому числі й нашого виробництва, так і товари повсякденного попиту.
– Ви змінюєте асортимент, переглянули пул постачальників?
– Постачальників міняти не плануємо, але, ймовірно, буде перегляд умов договорів.
– Деякі експерти говорили, що низька прибутковість пов’язана з неправильним вибором асортименту – малою часткою товарів, що швидко обертаються. Ви переглядаєте підходи в цьому напрямку?
– Асортимент – це найголовніша частина в бізнесі. Робимо перегляд і добираємо оптимальний асортимент з точки зору стратегії компанії.
– Чи плануєте збільшувати частку власного виробництва в обороті мережі?
– Це буде наша перевага. Банку горошку можна купити в будь-якому супермаркеті по приблизно однаковою ціною, але свіже і якісне м’ясо, випічку або кулінарію ввечері купити можна не скрізь. Це крок назустріч покупцеві – ми готові до його приходу і вранці, і вдень, і ввечері. Зараз частка власного виробництва 9-10% в обороті магазину, хочемо її збільшити до 14%.
– При такому географічному охопленні у багатьох рітейлерів виникають проблеми з логістикою. Як вирішуєте ці питання?
– Поки у нас один великий розподільний центр. У наших планах – надалі відкривати РЦ в регіонах, щоб розвантажити логістику і ефективніше робити поставки.
Нова команда
– Ви два місяці очолюєте Фуршет. Які цілі перед вами поставили?
– Збільшення прибутку, відновлення і зміцнення позицій мережі на українському ринку. Ми працюємо над бізнес-стратегією таі визначаємо, що потрібно міняти в найближчі три роки. Цілі ми тільки формуємо, але зараз можна точно сказати, що плануємо збільшити товарообіг компанії як мінімум в два рази.
– Кадрові зміни в компанії плануєте?
– Зазвичай керівник приводить за собою команду, але я так не роблю. Іноземному менеджеру необхідно час, щоб зрозуміти ринок. Протягом останніх двох років я працював на Росії, і бачу відмінності цих ринків. Краще працювати з людьми, які розуміють ментальність покупця, відчувають зміни на ринку. Мені комфортніше працювати з такою командою. Якщо я бачу ентузіазм і бажання розвивати компанію, то я рад йти далі з цим менеджером, якщо бачу, що хтось втомився і вже не вірить в успіх компанії – нам не по дорозі.
– Ви говорили, що будете змінювати процеси всередині магазинів, а всередині компанії будуть зміни?
– Так, будемо перебудовувати. Наприклад, у нас поки немає такого відділу як support office – фільтра між усіма процесами, які відбуваються в магазині та офісі, це своєрідний комунікаційний відділ. У XXI столітті комунікація – найголовніший виклик.
– Як будете змінювати думку покупців про мережу Фуршет, як про застарілий форматі?
– Я працював у різних компаніях, і чітко знаю, що слід робити. У мене досить інформації, що не працює в компанії, і як працюють конкуренти. Необхідно крок за кроком впроваджувати зміни в усі процеси компанії. Правильний асортимент, хороша ціна та стандарти обслуговування в магазинах – і тоді нас будуть вибирати клієнти.
– Якісь маркетингові активності плануєте?
– Ми будемо будувати ці активності, коли будемо повністю готові, щоб не розчарувати покупця, якого залучила красива картинка. Спочатку ми побудуємо, а потім запросимо клієнтів оцінити.
Сучасний ринок
– Розкажіть, наскільки відстає український рітейл від західного?
– Я великої різниці не бачу. За винятком наявності в українських мережах товарів власного виробництва – я такого не бачив ніде.
Якщо говорити про технічний прогрес, то Західна Європа вже пішла в інтернет-шопінг. Це непогано працює: покупець економить свій час, паливо і вважає за краще, щоб продукти привезли йому додому. З точки зору асортименту та стандартів я не бачу ніякої різниці.
– Фуршет першим з продуктових рітейлерів відкрив свій інтернет-магазин. Як він працює зараз?
– У мене принцип: зробити щось добре, якісно, а потім братися за таку задачу. Інтернет-магазин працює тільки в Києві і має певну кількість клієнтів. Роботу ускладнює ще й те, що місто перевантажено автомобілями, так що ми спостерігаємо постійні пробки. У день інтернет-магазин генерує до 150 замовлень, про окупність поки мова не йде. Доставка продуктів затребувана тільки у великих містах. Я вважаю, що таких клієнтів ще недостатньо, щоб інвестувати в проект. Зараз це завдання не стоїть в пріоритеті.
– З продуктових мереж кого бачите конкурентом?
– Головні наші конкуренти – мережі, які роблять ставку на низьку ціну при оптимальному асортименті. Конкуренція, як і в спорті, допомагає дійти швидше до мети і правильно використовувати ресурси.
– Свого часу Фуршет пробував розвивати преміальні маркети – формат Гурман. Що з ним зараз?
– Це дуже ризикований напрямок, не тільки в Україні, а й майже всюди. Цей напрямок гарний, але він першим страждає під час кризи. Найуспішніша модель зараз – це супермаркети, як бізнес, який не вимагає великих інвестицій, і оптимальний з точки зору покупця. Їх ми і будемо розвивати.
Читайте також
Фуршет по-новому: мережа починає масштабне оновлення магазинів