Бізнес на сонці: як міжнародний і український ритейл використовує сонячну електроенергію

Бізнес на сонці: як міжнародний і український ритейл використовує сонячну електроенергію

20.02.2024 08:45
  1482
Валерія Байда

Із зростанням цін на нафту та електроенергію світ все більше звертає увагу на альтернативні джерела енергії. Сонячна енергія, безсумнівно, знаходиться в центрі цього вектору. Великі корпорації вже помітили можливість скорочення операційних витрат за допомогою екологічного варіанту живлення, одночасно зменшуючи свій вуглецевий слід, що також підвищує лояльність до компанії.

Дмитро Зінкевич, співзасновник та СЕО Sunsay NRG в колонці для RAU розповів, як індустрія сонячної енергетики змінилась за останні десять років.

Про етапи розвитку сонячних проєктів у бізнесі

Процес впровадження сонячних рішень у бізнесі пройшов кілька етапів. На початку компанії впроваджували піонерські проєкти, навіть якщо вони не були прибутковими. Ці ініціативи демонстрували відповідальність бренду та визначали його як учасника важливих екологічних та соціальних процесів, однак не мали сенсу з точки зору економічного впровадження.

Другим етапом стало зростання ринку індустріальних сонячних станцій, де зниження цін на обладнання робило такі проєкти економічно вигідними для ритейлерів. За останнє десятиліття ціни на компоненти впали в 10 разів, що пришвидшило час окупності проєктів від десяти до трьох років. Компанії ще не могли собі дозволити забезпечити 100% нової чистої енергетики просто тому, що сонячна енергія вночі не працює. Але показники сягали 20-30%, і це була значна економія для бізнесу. Саме тому цю ініціативу підхопили різні корпорації.

Зараз ми є свідками того, як починається 3 етап. За моїми оцінками він розпочався у 2019-2020 роках, коли компанії-ритейлери зрозуміли, що альтернативні джерела енергії можуть бути не просто частиною компенсації їх витрат на електроенергію, а окремим бізнесом. Все частіше сонячні панелі встановлюються не лише на даху, а й будуються офсайт-станції, які є окремими проектами. Деякі корпорації, такі як Walmart, активно впроваджують стратегію 100% чистої енергії, будуючи окремі станції як частину свого альтернативного енергетичного холдингу. До кінця 2035 року компанія поставила за мету стати 100% renewable energy company, тобто працювати лише на відновлюваній енергії та досягти нульових викидів на підприємствах до 2040 року.

Крім того, компанії активно впроваджують системи акумуляції енергії, щоб оптимізувати використання відновлюваних джерел. Наприклад, Walmart встановлює акумуляторні блоки для збереження виробленої енергії та використовує їх у пікові години, щоб зменшити витрати на дорогу електроенергію. Це не тільки економічно вигідно для компанії, але й позитивно впливає на стабільність електричних мереж.

Нова економічна доцільність таких проектів дозволяє компаніям визначати більш амбіційні цілі. Наприклад, IKEA інвестує великі обсяги в сонячні проєкти в Німеччині та Іспанії, створюючи власні станції для задоволення своїх потреб та надлишкової енергії для надання іншим споживачам, та забезпечуючи додаткове джерело прибутку. Це вже третій етап, який визначається розумінням, що альтернативна енергія — це вигідно і може стати окремим проєктом, який буде прибутковими для компанії.

Про сонячну енергетику в Україні

Наразі в Україні сформувались сприятливі умови для розвитку сонячної енергетики. Оскільки Україна вже пройшла шлях кандидата і почала переговори щодо вступу в ЄС, влада буде працювати над створенням ініціатив, які будуть стимулювати розвиток цього напрямку. Це можуть бути податкові льготи як в США, або гранти і кредити як в Європі.

Сонячна енергетика — вигідна інвестиція, яка забезпечує швидку окупність, високу прибутковість і є довгостроковим рішенням для бізнесу. Після встановлення сонячних панелей бізнес може мати стабільне джерело електроенергії на 25 років. Крім того, це дозволяє компаніям показати свою соціальну корпоративну відповідальність на практиці, а не лише словами. У 2020 році мережа супермаркетів Сільпо відкрила перший «зелений» супермаркет з сонячними панелями. З моменту запуску магазин спожив майже 406 МВт, вироблених власною електростанцією. Влітку 2023-го Novus покрив 95% свого літнього споживання за рахунок роботи сонячних електростанцій.

Незважаючи на війну, українському бізнес-сектору потрібно розглянути можливість переходу до третьої фази розвитку, яка вже зараз відбувається на міжнародній арені. По всій країні існує величезний потенціал для великих магазинів із виробництва сонячної енергії. Це великі дахи, які потрібно використовувати. Серед ритейлерів в США є такий вислів: якщо у вас дах пустий, ви не використовуєте всі свої ресурси. Ви неефективно працюєте зі своєю компанією, бо пустий дах — це ваш актив.

Якщо мережа Епіцентр, яка вже встановила найбільшу дахову сонячну електростанцію на своїх торговельних центрах, створить умовну компанію «Епіцентр-Енерджі» в рамках холдингу та побудує велике поле сонячних панелей або вітрову станцію, вона зможе забезпечувати чисту енергію і для себе як компанії, і для держави як світового гравця. Тоді в України будуть всі можливості, щоб бути на рівні Європи та США в цьому напрямку.

Чи потрібно рухатися в напрямку відновлюваної енергетики

По-перше, я раджу проаналізувати свої витрати і оцінити свіжим поглядом, яка частка витрат припадає саме на електроенергію. Тепер уявіть, що ця частка може бути зменшена на 30%. Чи буде вам це цікаво?

Другий крок — проаналізуйте, як зростала ціна електроенергії останнім часом на ринку, як вона може зараз зростати? Чи є сенс думати про перехід на альтернативні джерела енергії? Якщо ви виконаєте ці прості арифметичні дії і зрозумієте, що можете економити, скажімо, 50 000 гривень щодня, то перехід на альтернативні джерела енергії стає значущим.

Про сонячну енергію в майбутньому

Світ встановлює рекорд використання альтернативних джерел енергії щороку. Така популярність призвела до зниження її вартості, що зробило сонячну енергію доступнішою для більшої кількості споживачів. За даними Міжнародного енергетичного агентства (IEA), у найближчі 5 років буде додано стільки відновлюваної енергії, скільки було додано за останні 20 років.

Проєкти зеленої енергетики набувають популярності у великих українських мережах, і це свідчить про перспективи цього напрямку в Україні. Дахи великих магазинів і торгових центрів можуть генерувати значну кількість електроенергії, достатню для задоволення потреб мільйонів будинків. Це дозволить боротися зі зміною клімату та скорочувати витрати на електроенергію.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку